Hops Sibelius-Akatemiassa 27.4.2006 Hannele Ketomäki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Välivuoden hyödyntäminen  paranna pääsymahdollisuuksiasi lisäopinnoilla  hanki työkokemusta ja opiskelurahaa  paranna kielitaitoasi ja hanki elämänkokemuksia.
Advertisements

HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Opintojen ohjauksen organisointi
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
Työpaikkakouluttajan ABC
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Työpaikkakouluttajan ABC
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Muut WebOodin muutokset Versio 2.9. Oodin hops Submit-napin (esim. poista, lisää, tallenna) klikkaaminen useamman kerran tutkintorakenteen muokkauksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
OPINTO-KOKONAISUUS pakolliset suun. suor. ~~~~~~ kv ~~~~~~ kv04 ~~~~~~~ s05 valitse jompikumpi ~~~~~ ~~~~ valitse 8ov mitä haluat seuraavista.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Tutkintojen kokoaminen Korpissa
Osaamisen näytön prosessi
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Ohjauspalvelut Tredussa
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Osaamisen näytön prosessi
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Koulutuspalvelut Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan opiskelijoille Koulutuspalvelupäällikkö Annu Perttunen.
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki

HOPS * HOPS on opintojen suunnittelun työkalu * HOPS on suunnitelma siitä, mitä opintojaksoja opiskelija sisällyttää opintoihinsa ja missä järjestyksessä opiskelija opintonsa suorittaa. * HOPS on virallinen asiakirja, jonka osastonjohtaja hyväksyy. * Koulutusjohtosäännön mukaan opiskelija, jolla ei ole hyväksyttyä HOPSia, ei voi saada opetusta.

HOPSin tavoitteita ovat mm:  tukea opintojen suunnittelua tutkintoon johtavana kokonaisuutena  määritellä opiskelijan tutkintoon kuuluvat opinnot  jäsentää ja aikatauluttaa opiskelua  tukea opintojen etenemistä opiskelu- ja elämäntilanteiden muutoksissa  lyhentää tutkinnon suoritusaikoja sekä  tukea opintotuen käytön suunnittelua

Opiskelija  HOPSien laatiminen edellyttää opiskelijalta suunnitelmallisuutta ja kykyä itsenäisiin, omaa uraa koskeviin ratkaisuihin.  tutustuu malliHOPSiin tai jo tekemäänsä (esim. edellisenä lukuvuonna hyväksyttyyn) HOPSiin  tutustuu opetussuunnitelmiin ja Sonetissa oleviin opetustarjontaa koskeviin tietoihin

Neuvonta ja ohjaus Opiskelija  keskustelee suunnitelmistaan hallintohenkilön kanssa,  laatii luonnoksen HOPSiksi tai muokkaa malliHOPSia  keskustelee tarvittaessa sisältökysymyksistä ohjaavan opettajan kanssa, muokkaa HOPSluonnoksen esitettäväksi osastonjohtajalle

Yliopisto tukee opiskelijaa Keskeisiä tekijöitä ovat  riittävä ja laadukas opintoneuvonta ja –ohjaus,  ohjaukseen pääsyn takaaminen, myös muulloin kuin keväisin,  opiskelijan kannustaminen ja tukeminen,  neuvonnan ja ohjauksen ajanmukaisuus ja  osastojen yhteistyö, jotta opiskelijat voivat hyödyntää mahdollisimman monipuolista opetustarjontaa.

Opinto-ohjausta opiskelun eri vaiheissa Perehdyttäminen Vuosittaiset HOPS-tarkastelut Opintojen sis. liittyvä ohjaus Tuki ongelmatilanteissa Opetussuunnitelmat Uraneuvonta Opiskeluun liittyvät asiatValmistuminen Opetus ApurahatMotivaatio ja hyvinvointi Opiskelijavaihto Opiskelu muissa yliopistoissa

Hops-prosessin päävaiheet