Taitojen oppiminen – prosesseja ja teorioita

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Simulaattorikoulutuksen ABC
Advertisements

Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Taitojen opetuksen käytännön toteutus
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
VOA-oppimispäiväkirja
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Matematiikan oppiminen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Ajatuksia oppimisesta
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kognitiivinen psykologia tutkii
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Ainetyöryhmien työn aloitus
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Motorinen kehittyminen
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
10. Ajattelu.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Opintopsykologi Katja Hietanen
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Taitojen oppiminen – prosesseja ja teorioita

Taitojen oppiminen Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet Miten opimme erilaisia taitoja? Taidot vs. kompetenssit Miten päästä oppimistavoitteisiin? Tekemällä oppimisen taustateorioita

Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet: Taitojen oppimisen psyykkisen säätelyn keskeiset piirteet Opittaessa keskeisessä asemassa mentaalinen malli, joka ohjaa toimintaa Mentaalinen malli: aivoissamme olevaa tietoaines ja muistitieto, johon toimintamme perustuu Esimerkiksi jonkin tietokoneohjelman käyttämisen mentaalinen malli Työsuoritusta ohjaa ihmisen työmuisti Kapasiteetti 4-9 hahmotusyksikköä (chunks) Jos ylittyy, informaatioylikuorma ja toiminnan häiriintyminen > Ei liian monta asiaa kerrallaan

Taitojen oppimisen kognitiiviset perusteet: Taitojen oppimisen psyykkisen säätelyn keskeiset piirteet Toiminnan säätely on osittain tiedostettua, osittain tiedostamatonta  Työtehtävät ja tavoitteet organisoituvat hierarkkisesti ylhäältä alaspäin  Työn suoritusta ohjaavat eri aistiemme kautta välittyvät signaalit Huippusuoritus vaatii paljon harjoitusta, esim. 10 000 h

Työmuistin eli lyhytaikaisen muistin rajoitteet ja ratkaisut ongelmaan Vain 4-9 hahmotusyksikön käsittely mahdollista Ratkaisuja (R1-R3): R1: Toimintojen automatisoituminen pitkäaikaisessa muistissa sijaitseviksi toimintamalleiksi harjoituksen myötä Eivät enää rasita työmuistia, voidaan omaksua lisää Yksinkertaiset harjoitukset aluksi: opetetaan vain noin 5 asiaa kerrallaan, joita sitten harjoitellaan Riittävä harjoitus, erilaisia tilanteita harjoiteltava

Työmuistin eli lyhytaikaisen muistin rajoitteet ja ratkaisut ongelmaan R2: Chunking, niputus, yhdistellään yksittäisiä asioita suuremmiksi hahmotusyksiköiksi Harjoituksen myötä R3: Huomion suuntaaminen kriittisiin kohteisiin Opettajan rooli

Automatisoituminen oppimisen tuloksena Automatisoituminen, haetaan pitkäaikaisesta muistista valmiita toimintamalleja Automatisoituminen vaatii paljon harjoitusta Esim. Hendrix Automatisoitumisen etuja: Ajantarpeen pienentyminen Valmius suorittaa samaan aikaan useita toteutusprosesseja Suoritusnopeuden tasaisuus eri kerroilla Virheettömyys

Automatisoituminen oppimisen tuloksena Automatisoitumisen haittoja: >Jos opittu väärä toimintamalli automaation asteelle, ongelma, koska automatisoituneet taidot eivät ole tietoisessa hallinnassa On pyrittävä oppimaan oikea suoritus Harjoituksen ohjaus, suorituksen uusiminen

Millainen mentaalinen malli opiskelijalle syntyy oppimisen seurauksena? Mielessämme oleva, työtä säätelevä mentaalinen malli Mielen rakenteita, käsityksiä, mielikuvia, asian eri osien suhteita toisiinsa Automatisoituminen ja oppiminen, toimintamallit Harjoitteeseen olennaiset asiat mukaan Kriittiset taidot Realistisen mentaalisen mallin syntyminen vaatii paljon kokemusta, harjoittelua Epätäydelliset tai väärät mallit, virhesuoritus (vaarat)

Kehittyneet mentaaliset mallit, automatisoituminen ja nopea päätöksenteko Kehittyneet mentaaliset mallit ja nopea päätöksenteko Valmiita, automatisoituneita toimintamalleja käytetään nopeassa päätöksenteossa (R1, R2 ja R3 toteutuvat) Kokeneet hakkuukoneenkuljettajat tai hävittäjälentäjät Kokeneet lintubongarit >Laaja tietoperusta edellytyksenä, paljon muistista haun reittejä (vrt. transfer) Valmiit, automatisoituneet toimintamallit ja tietokonepelit

Signaalit Työtoiminnan säätelyn lyhytkestoisia tapahtumia Sensorisista prosesseista näön, kuulon, liikeaistin ym. perusteella saatua informaatiota Havaintotapahtumat perusta tiedolle, jota työntekijä tarvitsee ohjaamastaan prosessista Signaalit ilmoittavat Työvaiheiden vaatimukset ja säätelevät näitä Muodostavat tuotannollisen tilanteen analyysin ja säätelyn perustan

Signaalit ja oppiminen Signaaleista tulevaa tietoa verrataan mentaaliseen malliin Oppimisen kannalta merkittävät signaalit Vahvistettu vihjeistys Liikkeen merkitys Äänet Harjoitus

Taidot ja kompetenssit Taidon käsite suppeampi kun kompetenssin Kompetenssi on yksilöllinen ominaisuus – tieto, taito ja kyky, joka selittää tietyin kriteerein määriteltyä tehokkuutta tai onnistumista työtehtävissä ja –tilanteissa Kompetenssit voivat olla laajasti erityyppisissä ammateissa sovellettavia valmiuksia tai hyvin kapea-alaisia spesifeissä työtehtävissä tarvittavia valmiuksia

Miten opimme erilaisia taitoja: Kognitiivisten taitojen hierarkia 1.Motoriset taidot Uiminen, piirtäminen, ajoneuvon ohjaaminen 2. Menetelmätaidot Viestintä, suunnistus, tietokoneen ohjelmointi, ajoneuvon rakenne 3. Päätöksentekotaidot (intellektuaaliset taidot) Kielitaito, matemaattiset taidot, tehtävän valinta, tilannearviointi, henkilöstön yhteistyö (CRM)

Miten opimme erilaisia taitoja: Osataidot vai kokotaidot ensin? Kokonaisuuksista osiin ja osista kokonaisuuksiin Osataitojen oppiminen opetustilanteessa Tilanteen yksinkertaistaminen, vältetään informaatioylikuorma > Nopeampi oppiminen Ei vaadi välttämättä suurta autenttisuutta oppimisympäristöltä Osataidot kokotaidoiksi aidossa ympäristössä

Erilaisten taitojen oppiminen Eri taitoja opitaan eri tavoin Motoriset taidot Opitaan hitaasti, unohdetaan hitaasti Paljon harjoitusta Kehittyneet motoriset taidot Vrt. automatisoituminen

Erilaisten taitojen oppiminen Menetelmätaidot, opitaan nopeasti, unohdetaan nopeasti

Erilaisten taitojen oppiminen Päätöksentekotaidot (intellektuaaliset taidot) Oppiminen riippuu paljolti oppimistehtävien laadusta ja toiminnan onnistumisesta

Oppivatko noviisit ja ekspertit eri tavoin?

Oppimisen teorioita Oppiminen – aluksi usein mallioppimista Mallien merkitys Matkitaan saatua mallia – esimerkiksi opettajan demonstraatiota tai toisen opiskelijan suoritusta tms. Havainnointiin perustuvan oppimisen prosessit, neljä alaprosessia: 1) huomion kiinnittämisen prosessit, 2) muistamisprosessit, 3) motorisen toistamisen prosessit ja 4) motivationaaliset prosessit

Havainnointiin perustuva oppiminen 1) Huomiota kiinnitetään tiettyihin merkittäviin toiminnan piirteisiin 2 ) Muistaminen, mallien on oltava tallentuneina muistiimme symbolisessa muodossa (kuvallinen ja verbaalinen) 3) Motorinen toistaminen, symbolisten representaatioiden muuntaminen toiminnaksi Virheet, korjaavat suoritukset 4) Motivationaaliset prosessit - Ihmiset omaksuvat paremmin uudenlaisen toiminnan jos siitä on heille hyötyä

Tekemällä oppimisen teoria Case-Based Reasoning Taustalla Dewey (Learning-by-Doing): Aito oppiminen tapahtuu vain kokemusten kautta Kaikkeen mitä koemme vaikuttavat aiemmat kokemuksemme Kaikki se mitä koemme muokkaavat tulevia kokemuksiamme Dewey: Kaikki kokemus ei opeta

Oppimisen teoriat Teorioiden merkitys opetukselle: Kuvaavat oppimisen prosesseja Sisältävät tiettyjä lähtöoletuksia > Antavat osviittaa opetusjärjestelyistä

Case-Based Reasoning (CBR) Opimme aikaisemmista kokemuksista perustuen aiemmin kokemiemme tapausten analogioihin ja eroihin Teoria kuvaa sitä miten muistamme ja miten käytämme muistojamme uusien ongelmien ratkaisemisessa Teoria vastaa sitä miten olemme oppineet erilaisia käytännön taitoja lapsuusajasta alkaen perustuen kokemiimme tapauksiin

Case-Based Reasoning (CBR) Esimerkki pikkuleipien leipominen Muistamme ongelmat, joita kohtasimme ensimmäisellä kerralla Mahdollista vain, jos on olemassa itse koettu konkreettinen tapaus tai tapauksia - malli Voimme parantaa suoritusta seuraavalla kerralla

Case-Based Reasoning (CBR) Asiantuntijalla on laaja ”muistojen kirjasto” tietyltä sisältöalueelta Asiantuntijat indeksoivat kokemuksensa siten, että he löytävät tarvittavan tiedon silloin kun sitä tarvitaan Indeksointi koostuu ”otsikoinnista” sekä ”arkistoinnista” Muistiaines on indeksoitu monella tavalla  Oppimista tapahtuu myös kontekstirajojen yli

Case-Based Reasoning (CBR) Oppimisen kannalta tärkeitä tavoitteet, suunnitelmat, odotukset, odotuksiin liittyvät epäonnistumiset sekä selitykset Oppimista tapahtuu kun pyrimme tavoitteeseen Tavoitteeseen liittyy tiettyjä odotuksia Laadittava suunnitelma, jolla saavutamme tavoitteen Usein laadimme suunnitelman perustuen aiempiin suunnitelmiin

Case-Based Reasoning (CBR) Oppimista tapahtuu suunnitelmien sopeuttamisprosessin yhteydessä Epäonnistuminen > selitysten aika Tilanne on oppimisen kannalta suotuisa Selitykset tulevat tärkeiksi Kun epäonnistumiselle on selitys, selitys yhdistetään odotuksiin liittyviin epäonnistumisiin ja indeksoidaan muisto ”muistojemme kirjastoon”

Case-Based Reasoning (CBR) – Opettajan rooli Transferin kapeuden ongelma: Miksi taitoa ei osata käytännössä vaikka se osattiin aiemmassa tilanteessa? Noviisien oppimisen ongelma: Eivät erota tapausten pinnallisia piirteitä yleisperiaatteista >Oppivat vääriä tai tarpeettomia asioita >Opettajan rooli auttaa edellisissä Mikä tärkeää, mikä ei Miksi näin pitää toimia? Miten asia toimii käytännössä?

Konstruktivistinen oppimisen teoria Oppija konstruoi tietoa – oppiminen on tiedon rakentamista Oppija on aktiivinen toimija Korostetaan oppimisen sosiaalisuutta

Eri teorioiden merkitys oppimisen eri vaiheissa Kronologisessa järjestyksessä kuten tässä esityksessä