Oppilashuollon rooli koulun arjessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi lastensuojelulaki ja ehkäisevä lastensuojelu
Advertisements

Milloin lastensuojeluilmoitus on tehtävä ja mitä siitä seuraa?
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Oppilashuollon toimintasuunnitelma lv
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Ehkäisevä lastensuojelu
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
YKSILÖ – JA PERHEKOHTAINEN LASTENSUOJELU
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Tupakkatuotteiden käyttämiseen puuttuminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Köyhyys ja lapsen oikeudet
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

Oppilashuollon rooli koulun arjessa Pia Kalkkinen 2.9.2008

Lasten ja nuorten hyvinvointi uusimpien kouluterveyskyselyjen valossa 2008 vastasi 59 597 peruskoululaista (8. ja 9. luokka) Lapin, Itä-Suomen ja Etelä-Suomen kunnista: Erilaiset oireet kuten niska- tai hartiakivut, päänsärky nukahtamiseen liittyvät ongelmat, ärtyneisyys ja jännittyneisyys lisääntynyt viime vuosina - lähes joka viidennellä nuorella on vähintään kaksi päivittäistä oiretta Tyttöjen masentuneisuus huolestuttaa 7% tytöistä ja 10% pojista ilmoitti tulleensa kiusatuksi vähintään kerran viikossa joka viides yläluokkalainen on kokenut fyysistä uhkaa viimeisen vuoden aikana Raittiiden nuorten osuus on kasvanut ja päivittäin tupakoivien nuorten osuus on laskenut

Oppilashuoltopalvelut Tuki koulunkäyntiin Ehkäisevä työ - lastensuojelulaki 683/1983, 139/1990, 1.1.2008 417/2007 - koulupsykologit ja koulukuraattorit Kouluterveydenhuolto - kansanterveyslaki 66/1972, 647/1998, 7/2007 - kouluterveydenhoitajat, koululääkärit, suun th. - terveydellisten olojen valvonta, terveydenhoito, terveydentilan toteamista varten tarpeellinen erikoistutkimus - Opetustoimen oppilashuolto - perusopetuslaki 628/1998,477/2003 - oppilashuolto esiopetuksen ops perusteiden muutos 42/011/2003 - perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 1/011/2004 - paikalliset opetussuunnitelmat opetuksen järjestäjä yhteistyössä sosiaali- ja terveysviran. kanssa www.oph.fi ja www.edu.fi Oppilashuolto (477/2003)

Lasten suojelun kokonaisuus (Taskinen) Kasvuolosuhteiden kehittäminen (riittävät ja jatkuvat aikuiskontaktit, lapsen huomioon ottavat toimintatavat, turvallinen, terveellinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö) Peruspalvelut (neuvola, pvähoito, koulu, nuorisotyö, mtt-, päihde- palvelut, liikunta jne Ehkäisevä lasten suojelu (lasten tukeminen peruspalveluissa ja järjestötoiminnassa Lapsi- ja perhe- kohtainen lastensuojelu

Lastensuojelulaki 1.1.2008 7§ lasten ja nuorten hyvinvoinnin seuraaminen (kasvuolojen kehittäminen) 8 §:n mukaan kunnan on sosiaali- ja terveydenhuoltoa, opetustointa sekä muita lapsille, nuorille ja lapsiperheille tarkoitettuja palveluja kehittäessään pidettävä huolta myös siitä että näiden palvelujen avulla tuetaan huoltajia lasten kasvatuksessa ja kyetään saamaan selville lasten, nuorten ja lapsiperheiden erityisen tuen tarve. Kunnan on järjestettävä tarvittaessa erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ja nuoria tukevaa toimintaa. Palveluja kehitettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota lasten ja nuorten tarpeisiin ja toivomuksiin. 12 § lastensuojelun järjestämistä ja kehittämistä koskeva suunnitelma - suunnitelma olisi väline eri hallintokuntien välisen yhteistyön kehittämisessä

Kuraattori- ja psykologipalvelut lastensuojelulaissa lastensuojelulain 9 §:ssä todetaan, että kunnan tulee järjestää koulupsykologi- ja koulukuraattoripalveluita, jotka antavat kunnan perusopetuslaissa tarkoitetun esi-, perus- ja lisäopetuksen sekä valmistavan opetuksen oppilaille riittävän tuen ja ohjauksen koulunkäyntiin ja oppilaiden kehitykseen liittyvien sosiaalisten ja psyykkisten vaikeuksien ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Palveluilla tulee edistää myös koulun ja kodin välisen yhteistyön kehittämistä. Perusopetuslain 7 ja 8 §:ssä tarkoitetun opetuksen järjestäjä vastaa edellä 1 momentissa tarkoitettujen palvelujen järjestämisestä

Lastensuojeluilmoituksen laajentaminen 25 § Sosiaali- ja terveydenhuollon, koulutoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt sekä muun sosiaalipalvelujen tuottajan, terveyden- tai sairaudenhoitotoimintaa harjoittavan yhteisön taikka toimintayksikön, koulutuksen järjestäjän tai turvapaikan hakijoiden vastaanottotoimintaa harjoittavan yksikön palveluksessa olevat henkilöt ja terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia viipymättä ilmoittamaan salassapitovelvollisuuden estämättä, jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä

Oppilashuolto perusopetuslaissa ”Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa (477/2003)” ”Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä (577/2003, 3§)” Kokonaisvaltainen lähestymistapa lapsen hyvinvointiin! Lapsen hyvinvointi oppimisen edellytyksenä Terveen kasvun ja kehityksen painottaminen Turvallisuuden edistäminen Ennalta ehkäiseminen ja varhainen puuttuminen Oppilashuolto kuuluu kaikille Oppilaan oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämä tarvittava oppilashuolto Yhteistyössä toteutettava huolenpito Aamu- ja iltapäivätoiminta

Opetussuunnitelman perusteet Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen ja nuoren oppimisen perusedellytyksistä, fyysisestä ja psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista huolehtimista yhteisöllinen ja yksilöllinen tuki terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö välittämisen, huolenpidon ja myönteisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri

Opetussuunnitelmissa Toimenpiteet ja työn- ja vastuunjako ongelma- ja kriisitilanteissa: Ehkäiseminen, havaitseminen, hoitaminen - kiusaaminen, väkivalta, häirintä - tapaturmat, onnettomuudet, kuolemantapaukset - perusopetuksessa lisäksi poissaolojen seuranta, mielenterveyskysymykset, päihteet koulumatkakuljetukset Ruokailu (terveys- ja ravitsemuskasvatus sekä tapakasvatus) Edistävän, ehkäisevän ja puuttumisen näkökulmat

Oppilashuollon tehtävä koulussa on huolehtia opiskeluhyvinvoinnista opiskeluhyvinvointia tukevat koulun ilmapiiri, hyvät ja toimivat opettaja- ja oppilassuhteet, hyvät oppilaiden väliset suhteet ja hyvät suhteet koteihin ja yhteistyökumppaneihin huomio kiinnitetään osallisuuteen, luottamukseen, oikeudenmukaisuuteen, yhteisvastuullisuuteen ja keskinäiseen huolenpitoon vaikuttavat koulutyön järjestämisen tavat, yhteisön arvot ja toimintaa ohjaavat selkeät pelisäännöt ja johdonmukaiset menettelytavat Valtioneuvoston hyväksymässä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa todetaan, että vaikeuksissa olevien lasten ja nuorten tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn kiinnitetään erityistä huomiota

Lapsi onnellinen ja hyvinvoiva tässä ja nyt (Wrede) Millaiset arvot yhteisössä? millaisessa koulussa lapset ja nuoret voivat hyvin? Lapsi onnellinen ja hyvinvoiva tässä ja nyt (Wrede) Ei välineellinen näkökulma lapsiin "tulevina” Lapsen oikeus olla lapsi 18 v. asti Vastavoima lapsuuden lyhentymiselle Koulun oma tulkinta ja näkökulma siitä, mikä tässä ajassa ja lasten ympärillä olevassa maailmassa on tärkeää! Mitä yhteisö yksilöistään haluaa, ohjaa lasten kasvatusta ja kasvua eli yhteisö toimillaan määrittää ja muokkaa terveyttä ja sen kehittymistä

Oppilashuolto koulun arjessa paikallisen oppilashuollon ratkaisuja arjen huolenpito ja välittäminen Arjen vuorovaikutus oppilashuoltotyötä voidaan koordinoida ja kehittää moniammatillisessa opiskelijahuoltoryhmässä, jonka toiminta ja tavoitteet ja toimintamallit määritellään paikallisesti oppilashuolto kuuluu kaikille: Työnjako ja vastuualueet

sisältöä voidaan lähestyä ammatillisista näkökulmista käsin… Rehtori Luokanopettaja/Luokanvalvoja Erityisopettaja Opinto-ohjaaja/Aineopettaja Koulunkäyntiavustaja/kouluohjaaja Kuraattori Psykologi Kouluterveydenhoitaja Muut toimijat!

Mitä tarkoitetaan oppilashuoltotyöllä? aineopettajan rooli palautteen antajana ja kannustajana Kiinnostus lapsen oppimiseen tietoisuus oppimisvaikeuksista ja opiskelun esteistä Voimavara-ajattelu varhainen puuttuminen ja tukeminen välittää huolen eteenpäin

Mitä tarkoitetaan oppilashuollon turvaverkolla? Yksilöllinen ja yhteisöllinen tuki ~ Turvaverkon ainutkertaisuus ja samankaltaisuus Turvaverkon kiinteys Turvaverkon aktivointi mm. siirtymissä Lapsella oikeus saada tukea Verkossa on verkostoja Oikea-aikaisuus

Oppilaan parhaaksi - yhteistä huolenpitoa Oppilashuollon palvelurakenteen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa pia.kalkkinen@oph.fi

Lasten ja nuorten palvelujen tarkasteleminen kokonaisuutena! Hallintokuntien välinen yhteistyö, sidosryhmät Koulu, oppilashuollon palvelut KOTI, PERHE, SUKU LAPSI

Mitä kehittämistoiminta konkreettisesti on ollut? Strategian laatimista! Hallinnonalat ylittävät koulutukset mm. oppilashuollon ihmiskäsitys, arvot, oppilashuoltoryhmätoiminta, dialogisuus, verkostoituminen, huolen puheeksiotto, erilaiset lakikoulutukset, kriisi- ja turvallisuuskoulutus Yhteistoiminta, kokoukset, seminaarit mm. sosiaali- ja opetus- nuorisolautakuntien yhteinen seminaari, vuosittainen oppilashuollon päivä, kasvatusmessut (palvelujen esittely- ja ilmoittautumistilaisuus), Kasvattajapäivä, erilaiset infotilaisuudet, vanhempainillat. rehtoriseminaarit Oppilashuollon käsikirjat, ohjeet, palvelukartat, oppilashuollon suunnitelmat, erilaiset oppilaan polut Lomakkeet Verkkopalvelun pohtiminen Kuntavierailut http://www.peda.net/veraja/opeko/oppilashuollonhanke