Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus Työelämälähtöisen ammatillisen peruskoulutuksen kehittämisen tavoitteet ja odotukset - infoa kehittämishankkeissa toimiville Erityisasiantuntija Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013 aloitustilaisuuteen 11.9.2013, Helsinki Congress Paasitorni
Opetushallituksen valtionavustustoiminta Ammatillisen koulutuksen valtionavustushankkeet tukevat kansallisen koulutuspolitiikan ja tulossopimuksen toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien tarpeiden ja valtakunnallisiin tavoitteiden yhteensovittamista Valtionavustustoiminnan tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota
Valtionavustustoiminnan tavoitteet Määrärahat on tarkoitettu kokeilu- ja kehittämistoimintaan, ei organisaation oman perustoiminnan rahoittamiseen Tavoitteena on toteuttaa rakenteellisia uudistuksia ja pysyviä toiminnallisia muutoksia tiiviissä verkostoyhteistyössä aiemmin toteutettujen kehittämishankkeiden tuotoksia ja tuloksia hyödyntäen Pedagogisten käytänteiden mallintaminen verkostoyhteistyössä
Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Tavoitteena on Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen ja ammattiosaamisen näyttöjen laadun kehittäminen (esim. hyödyntäen tieto- ja viestintätekniikkaa) Oppimisen ja osaamisen arvioinnin uudet menetelmät
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet Tavoitteena on kehittää vaihtoehtoisia tapoja suorittaa ammatillinen perustutkinto yhdistämällä oppilaitoksessa, työpajassa ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista sekä oppisopimuskoulutusta ja kehittää niihin liittyviä sopimusmenettelyjä pedagogisia malleja opiskelijaryhmän yksilöllisistä opintopoluista laajamittaisesti työpaikalla tapahtuvaa oppimista hyödyntäen.
Oppimisympäristöjen kehittämishankkeet Tavoitteena on kehittää Ammattitaidon saavuttamista tukevia uusia toimintamalleja ja oppimisratkaisuja, joissa hyödynnetään digitaalisia ja muita avoimia ympäristöjä eri koulutusaloilla Ammatillisten perustutkintojen verkko-opiskelua tukevat mallit Keskeistä on tieto- ja viestintätekniikan pedagoginen hyödyntäminen uusilla tavoilla.
Valintaperusteet koulutuksen järjestäjien verkostoituminen ja uudet toimijat innovatiivisuus ja uutuusarvo yritys-/työelämäyhteistyö hankkeen toteutuksessa kehittämishankkeiden tulosten ja tuotosten soveltaminen hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan
Hankkeen toteuttamisessa tärkeää Tiivis yhteistyö opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa (suunnittelu – toteutus – arviointi) Kiinnitetään tietoisesti huomiota siihen, miten toimintatavat vakiinnutetaan oppilaitoksen normaaliin toimintaan Yhteistyö sekä verkostojen ja yhteistyön hyödyntäminen
Koulutus- ja opetustoimiala kehittyy Käsitys tiedosta ja sen pysyvyydestä on muuttunut -> vaikutus oppimateriaaleihin Työelämä muuttuu ->uudenlaiset osaamistarpeet, myös opettajan työ uudistuu Opiskelijan aktiivinen rooli oppimisessa Opetusjärjestelyt ja -menetelmät kehittyvät Työpaikalla tapahtuvan oppimisen määrä kasvaa, sisältöjen integrointi Oppimisen elämyksellisyys, mielekkyys ja yksilöllisyys ja samalla yhteisöllisyys korostuu Opiskelijan oikeus riittävään ja laadukkaaseen ohjaukseen tulee toteutua kaikissa ympäristöissä
Yhteiset tavoitteet kaikille Tavoitteena toiminnalliset ja rakenteelliset uudistukset, jotta uudenlaisten opetusmenetelmien ja ohjausjärjestelmien hyödyntäminen on mahdollista Kehittää koulutuksen järjestäjien kesken yhtenäisiä toimintakäytäntöjä ja pedagogisia toimintamalleja, joita voidaan hyödyntää ja levittää valtakunnallisesti
www.edu.fi/ammattipeda Ideoita osaamisperusteisen ammatillisen koulutuksen toteutukseen käytännössä Tukea yksilöllisten opintopolkujen toteuttamista esittelemällä työvaltaisen oppimisen, yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyyden, rikastetun oppimisen (virtuaalimaailmojen, oppimispelien, simulaattorien ja lisätyn todellisuuden) sekä mobiliioppimisen hyödyntämismahdollisuuksia. Lisätietoa sivuston tekijöistä
www.edu.fi/ammattipeda
Toiminnalliset ja rakenteelliset muutokset käytännössä Toiminnalliset ja rakenteelliset muutokset käytännössä? - opetuksen yhteissuunnittelu - jaettu opettajuus ja ohjaajuus - työprosessilähtöisyys - joustavuus -> yksilölliset opintopolut Tavoitetila: Avoimia ammattiopistoja, joissa monipuoliset opetusjärjestelyt ja -menetelmät siten että yksilölliset opintopolut toteutuvat
Yksilöllisen oppimisen mahdollistaminen eri ympäristöissä Opiskelijoilla käytössä langaton verkko Omien laitteiden (tabletit, läppärit, älypuhelimet) käytön salliminen opiskelussa Avoimien ja helposti päivitettävien palvelujen hyödyntäminen Opiskelijan oppimisprosessin dokumentoituminen ja ammattitaidon läpinäkyväksi tekeminen Yhteisohjaajuus mahdollista avoimissa ympäristöissä läpinäkyvyys Reaaliaikaisen ohjauksen saatavuus, ohjausrakenteisiin Elävät yhdessä päivitettävät oppimisaineistot (alakohtainen klusteriajattelu tms)
Tiedottaminen, mahdolliset hankesuunnitelman tarkennukset sekä selvitysvelvollisuus
Tiedottaminen Hankkeesta tulee tiedottaa aktiivisesti omassa organisaatiossa sekä muille toimijoille Jokaisella hankkeella tulee olla oma www-sivusto / wiki tms. ja/tai alasivusto ns. valtakunnallisen koordinaatiohankkeen wikissä Hankkeesta tiedotettaessa ja kaikissa sähköisissä ja painetuissa julkaisuissa/esitteissä tulee aina käyttää seuraavaa logoa http://www.oph.fi/logot
Tiedottaminen Avustuksen saaja on velvollinen tarvittaessa toimittamaan Opetushallitukselle tiivistelmän hankkeen toiminnasta, tuloksista ja siinä syntyvistä hyvistä käytännöistä. Hanketta tulee esitellä tiedotusvälineissä, www-sivuilla, seminaareissa ym. tilaisuuksissa suunnitelmanne mukaisesti.
Valtionavustuksen käyttöaika Avustusta myönnetään vuoden 2013 määrärahasta. Avustusten käyttöaika alkaa myöntöpäivästä ja päättyy 31.12.2014.
Tarkennetut hankesuunnitelmat Mikäli päätöksessä on maininta Valtionavustuksen maksamisen edellytyksenä on, että Opetushallitus hyväksyy hankkeen tarkennetun toiminta- ja taloussuunnitelman. Tarkennettu toiminta- ja taloussuunnitelma on toimitettava 15.9.2013 mennessä.
Tarkennus-, väli- ja loppuselvityslomake Yksi ja sama lomake, joka löytyy osoitteesta http://www.oph.fi/rahoitus/valtionavustukset/ammatillinen_koulutus kohdasta OPH selvityslomake Ohje yhteistyösopimuksen tekemiseen Lomakkeen täyttöohje Lisäksi lomakkeeseen voi liittää täydentäviä liitteitä
Tarkennetun hankesuunnitelman laatiminen Kuvaa tarkennuksessa: Tavoite (Mitä tavoitellaan? Määrälliset ja laadulliset tavoitteet) Toiminta (Millä toimenpiteillä tavoitteet saavutetaan, kuka tekee, mitä tekee ja millä aikataululla – työnjako ja resurssit) Tuotokset (Mitkä ovat odotettavissa olevat konkreettiset tuotokset, jotka ovat levitettävissä?) Tulokset (Miten kävi? Millaiseen muutokseen pyritään?)
Tarkennetun hankesuunnitelman laatiminen Tavoitteiden ja tuotosten kuvaaminen mahdollisim-man konkreettisesti Työnjako selkeästi, jos useita yhteistyökumppaneita eli kuka teki mitä, jos useita, jos useita organisaa-tioita Työaikataulu selkeästi Kustannusten muodostuminen ja niiden jakautu-minen eri osapuolille (koordinaattori, eri yhteistyö-kumppanit) Tulosten levittämistavat Oma arvionne hankkeenne vaikuttavuudesta paikallisesti/alueellisesti
Selvitykset valtionavustuksen käytöstä Avustusten saajan tulee raportoida Opetushallitukselle hankkeensa etenemisestä ja tuloksista selvityslomakkeella Hankkeen loppuselvitys toimitetaan 31.1.2015 mennessä. Myönnetyn valtionavustuksen ylittäessä 50 000 € väliselvitys toimitetaan 31.1.2014 mennessä tai haettaessa samaan tarkoitukseen uudelleen rahoitusta hakijan tulee toimittaa hakemuksen yhteydessä väliselvitys aiemmasta valtionavustuksen käytöstä.
Avustuksen käyttötarkoitus Hankkeen kokonaismenojen tulee olla kaikki hankkeelle hyväksyttyjä menoja, myös omarahoitusosuuden, huomioitava mahdolliset rajoitukset (esim. laitehankintojen osuus saa olla enintään 20 % kokonaiskustannuksista) Kaikkien hankkeessa, myös osa-aikaisesti työskentelevien henkilöiden on pidettävä työajanseurantaa, joka pyydettäessä toimitetaan Opetushallitukselle.
Valtionavustuspäätös Hankkeen valtionavustukseen oikeuttavat kokonaismenot Valtionavustuksen osuus kokonaismenoista • (avustuksen osuus enintään 75% ja omarahoitusosuus 25 %) Koulutuksen järjestäjien yhteishankkeen koordinointiin myönnetty avustus enintään 95% (mainittu erikseen päätöksessä, jos myönnetty)
Loppuselvityksen lisäksi Täytetään ns. hyvät käytännöt –jakelualustalle kuvaus kehitetyistä toimintamalleista
OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta Hyvien käytäntöjen julkaisualusta OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta Tietoa kerätään julkisella verkkolomakkeella Tietokanta, johon kerätään määrämuotoisia kuvauksia toimintamalleista, jotka OPH hyväksyy julkaistaviksi Ehdotuksia voivat tehdä opetussektorin toimijat ympäri Suomea, riippumatta hankkeen rahoitusmallista Erityisesti valtionavustuksilla mutta myös muulla rahoituksella toteutetuissa hankkeissa syntyneiden tuotosten levittäminen. Sovellus löytyy osoitteesta http://hyvatkaytannot.oph.fi
HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA Hyvien käytäntöjen julkaisualusta HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA Voisi innostaa useampia ihmisiä koulutuksen toimialalla soveltamaan sitä omassa työssään tai organisaatiossaan. On lukijan helposti arvioitavissa (sovellettavuus). Ei ole kirjoitettu oppijan luettavaksi, vaan opettajan, ohjaajan, rehtorin, suunnittelijan, hallintohenkilön, tutkijan, järjestäjän tai vastaavan koulutuksen piirissä ammattinsa puolesta toimivan luettavaksi Ei ole hankkeen esittely. Sitä varten on olemassa byrokratianmakuinen hankeraportointi.
Hyvät käytännöt -kuvaukseen voi lisätä kuvia, videota sekä liitetiedostoja Keskeistä kuvata kehitetyt pedagogiset ideat ja toimintamallit mahdollisimman konkreettisesti siten, että muut voivat parastaa toimintatavan käyttöönsä
Pedagogisten käytänteiden mallintaminen Mitä? Keskeinen idea? Kenelle? Miksi? Edut? Mitä lisäarvoa oppimiseen ja opiskeluun? Ketkä? Keiden kanssa? Millaista resurssia aika/raha/osaaminen edellyttää? Miten arvioitu?
https://hyvatkaytannot.oph.fi/ Hyvien käytäntöjen jakelualusta https://hyvatkaytannot.oph.fi/ https://hyvatkaytannot.oph.fi
ESIMERKKI JULKAISUSTA HYVÄSTÄ KÄYTÄNNÖSTÄ https://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto/1484/?q=8692dfbfc424020a4eaa78a929562cdb
Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen Hankkeiden toteutukseen voi sisältyä työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämistä OPH:n ohje työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi 27.8.2012, saatavissa osoitteessa http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/tyopaikkaohjaajien_koulutus Työpaikkaohjaajien osaamiskartta http://www.oph.fi/julkaisut/2013/tyopaikkaohjaajan_osaamiskartta
Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen Vaihtoehtoisia tapoja työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämiseen ja opiskelijoiden ohjauksen laadun kehittämiseen Opettajien työelämäjaksot Työssäoppimisen ohjaus Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen Kehittämishankkeet Taivassalo-Salkosuo 2012
Kehittämishankkeissa toimivien yhteisiä työskentely-ympäristöjä Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen kehittämishankkeissa toimivien yhteinen työskentelyalusta http://top-patteri.wikispaces.com/ Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeiden toteuttajien yhteinen työskentelyalusta http://toplaaja.wikispaces.com/ Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeen tuotoksia http://toplaaja.purot.net
Kehittämishankkeissa toimivien yhteisiä työskentely-ympäristöjä Ammatillisen peruskoulutuksen oppimisympäristöjen valtakunnallinen koordinaatiohanke Nappiparisto ja oppimisympäristöjen kehittäjien yhteinen työskentelyalusta http://ammatillisetoppimisymparistot.wikispaces.com/
Kehittämistyössä hyödynnettäviä julkaisuja Julkaisut ja aineistot on jäsennetty aihealueen mukaan Mediakastavatus Lapset ja nuoret mediaosallistujina Osallistumista tukevan mediakasvatuksen toimintaohjelma Toimintaohjelmaan on koottu osallistumista tukevan mediakasvatuksen taustaa, menetelmiä, materiaaleja sekä vaikuttamisen tapoja ja paikkoja. Julkaisu osoitteessa http://www.oph.fi/julkaisut/2011/lapset_ja_nuoret_mediaosallistujina Strateginen ja pegagoinen johtajuus Tietoyhteiskuntakehityksen strateginen johtajuus kouluissa ja opetustoimessa sopii niin tutustuttaviksi kaikille koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille. http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/c6aaf1804b55a9bcb544f78fcc181101/tietoyhteiskuntakehityksen+strateginen+johtajuus.pdf?MOD=AJPERES&lmod=1934169621 Opettajien työelämäjaksot Opas ammatillisten opettajien työelämäjaksojen toteuttamiseen http://www.educa-instituutti.fi/media/pdf/FriskT_2012_Opas_ammatillisten_opettajien_tyoelamajaksojen_toteuttamiseen.pdf
Oppimisympäristöt Ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjä kehittämässä Kansallisia kehittämislinjauksia ja kuvauksia Opetushallituksen valtionavustuksilla tuetuista oppimisympäristöjen kehittämishankkeista 2008–2010 http://www.oph.fi/julkaisut/2012/ammatillisen_koulutuksen_oppimisymparistoja_kehittamassa Oppimisympäristöjä avartamassa − Oivalluksia, ideoita ja esimerkkejä oppimisympäristöiksi ammatillisessa koulutuksessa http://www.oph.fi/download/124992_Oppimisymparistoja_avartamassa_UUSI.pdf Oppimisympäristöjen kehittäjien yhteinen wiki http://ammatillisetoppimisymparistot.wikispaces.com/ KenGuru-materiaalin tarkoituksena on toimia opettajien itseopiskelun ja koulutusten tukimateriaalina, joka vastaa jatkuvasti uudistuvan tietoyhteiskunnan vaatimuksiin. Materiaalin kehittämisen pohjana ovat toimineet nykypedagogiikan lähtökohdat ja ajatusmaailma http://www10.edu.fi/kenguru/
Kirjallisuuskatsaus työelämästä oppimisympäristönä (luonnos) http://wiki.eoppimiskeskus.fi/download/attachments/7635237/TYYNE-kirjallisuuskatsaus_Ama_2013_01_21.pdf Ope.fi-taitotasot http://opefi.wikispaces.com/Johdanto+Ope.fi+I-III+tasoihin Sosiaalisen median opetuskäytön suositykset http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/perusopetuksen_jarjestaminen/sosiaalisen_median_opetuskayton_suositukset Laatua e-oppimateriaaleihin http://www.oph.fi/julkaisut/2012/laatua_e_oppimateriaaleihin Tutkintojen perusteiden toimeenpano Ammatillisten perustutkintojen perusteiden toimeenpano-opas koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman ja tutkinnon järjestämissuunnitelmien laadinnassa ja perusteiden laadukkaan toimeenpanon tueksi http://www.oph.fi/download/142550_Ammatillisten_perustutkintojen_perusteiden_toimeenpano.pdf
Työpaikkaohjaajien osaaminen Opetushallitus on antanut ohjeen työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi työpaikkaohjaajien koulutuksen järjestäjille. Ohje on hyväksytty 27.8.2012. Ohje kumoaa Työpaikkaohjaajien koulutusohjelman perusteet Opetushallituksen moniste 2/2004. Ohje on saatavissa osoitteessa http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/tyopaikkaohjaajien_koulutus Työpaikkaohjaajien osaamiskartta http://www.oph.fi/julkaisut/2013/tyopaikkaohjaajan_osaamiskartta Opas työpaikkaohjaajien koulutuksen toteuttamiseen http://www.educa-instituutti.fi/media/pdf/Lammi_A_2012_Opas_tyopaikkaohjaajien_koulutuksen_toteuttamiseen.pdf Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana http://www.ohjaan.fi/media/pdf/Tyopaikkaohjaaja-opiskelijan-arvioijana.pdf Työpaikkaohjaaja opiskelijan ohjaajana http://www.ohjaan.fi/media/pdf/Tyopaikkaohjaaja-opiskelijan-ohjaajana.pdf
Alakohtaiset oppimisympäristöjen turvallisuusoppaat Rakennus-, pintakäsittely- ja talotekniikka-alojen oppimisympäristöjen turvallisuusopas http://www.oph.fi/julkaisut/2012/rakennus_pintakasittely_ja_talotekniikka_alojen_oppimisymparistojen_turvallisuusopas Hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas http://www.oph.fi/julkaisut/2012/hius_ja_kauneudenhoitoalan_oppimisymparistojen_turvallisuusopas Matkailu-, ravitsemis- ja talousalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas http://www.oph.fi/julkaisut/2013/matkailu_ravitsemis_ja_talousalan_oppimisymparistojen_turvallisuusopas
Tekstiosiltaan lähes valmiit turvallisuusoppaat Vesi- ja ympäristöhuolto (tekstit valmiina 11.6., kuvat puuttuu) Prosessiala (alakohtaisen sisällön täydentäminen) Yhteyshenkilö: Taisto.kuula(at)lappia.fi Humanistinen ja kasvatusala (teksti täysin valmis) Kumi- ja muoviala (alakohtaisen sisällön täydentäminen ja kommentointi) Yhteyshenkilö: timo.malen(at)salpaus.fi Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala (keskeinen sisältö, tekstit kommentoitavana) Yhteyshenkilöt: risto.koistinen(at)edu.hel.fi ja Outi Karvinen-Kopteff outi.karvinen-korteff(at)edu.hel.fi
Alakohtaiset oppimisympäristöjen turvallisuusoppaat Lisätietoa käynnissä olevista turvallisuusopastyöryhmistä http://turvallisuusoppaat.wikispaces.com/
Laadukas työpaikalla järjestettävä koulutus – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Kirjoittaminen käynnissä 2013 Sisällys Johdanto A Työpaikalla järjestettävä koulutus ammatillisessa peruskoulutuksessa 1Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelu 1.1 Keskeisiä näkökulmia ja periaatteita työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnitteluun 1.2 Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnitteluprosessi 1.3 Työpaikalla järjestettävä koulutus opetussuunnitelmassa 1.5 Työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa tarvittavat sopimukset 1.6 Työturvallisuus ja vakuutusturva 2.Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteuttaminen 2.1 Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteutusmalleja ja -tapoja 2.2 Eri osapuolten roolit 2.3 Opiskelijan ohjaus ja oppimisen arviointi 2.4 Osaamisen arviointi työpaikalla B Työpaikalla järjestettävä koulutus näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa 1.Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelu 1.1Henkilökohtaistaminen 2. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen ohjaus näyttötutkintoon valmistavassa 3. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen laadun varmistus näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa
2. Muistilista/kriteeristö C Työpaikalla järjestettävä koulutus oppisopimuskoulutuksessa 1.Keskeisiä asioita oppisopimuskoulutuksesta 2.Vastuut ja roolit 3. Oppisopimuksena järjestettävä ammatillinen perustutkinto D Työpaikalla järjestettävän koulutuksen kehittäminen ja laadunvarmistus 1. Ammatillisen koulutuksessa työpaikalla järjestettävän koulutuksen kehittäminen 2. Henkilöstön osaamisen kehittäminen 3. Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen 4.Työpaikalla järjestettävän koulutuksen laadunvarmistus osana koulutuksen järjestäjän laadunhallintaa ja -arviointia E Työkaluja 1.Lomakemalleja 2. Muistilista/kriteeristö 3. Lähteet ja linkit
KIITOS Yhteystiedot: Erityisasiantuntija oppimisympäristöt ja työelämälähtöinen ammatillinen koulutus, Opetushallitus Minna Taivassalo-Salkosuo minna.taivassalo-salkosuo@oph.fi Skype: minnat_s Twitter: @MinnaT_S Puh. 029 533 1294