Asiakaslehtibisnes Suomessa, Peruskartoitus 14.5.2010 Rian Oy, Annika Fock ja Riitta Siikaranta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
Advertisements

. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2013.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
EUREGIO KARELIAN KARELIA EXPERT MATKAILUPALVELU OY Karelia Expert Matkailupalvelu Oy on Pohjois- Karjalan matkailun.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Mökkiläiset rautakaupan näkökulmasta
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2010.
Asiakkuudet luovalla alalla
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa •Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton Manner-Suomessa toimiville yksityishammas- lääkärijäsenille.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja 2011 Aikakauslehtien lukuajat Lukuminuutit Tutkittiin KMT Kuluttaja 2011 tutkimuksen yhteydessä nettikyselynä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2008.
1 Sektorin nimi Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja Syksy 2009/Kevät 2010.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Mainonnan kiinnostavuus aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
1 Sektorin nimi. 2 Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja 2009.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja 2009 Säilyttäminen tutkittiin KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010 tutkimuksen yhteydessä kirjekyselynä Personoitu lomake:
Aikakauslehtiä ikä kaikki – Aikakauslehtien lukeminen eri ikäkausina Mervi Raulos Suomen Gallup-Media Oy.
Projektin nimi: Iso rinkeli
3. LAADULLISTEN VASTAUSTEN RAPORTOINTI. Väittämien keskimääräiset osuudet kaikista lehdistä.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Vuosaarelaisten matkailutuotteet matkailijoiden tietoon! kumppanuuspäällikkö Leena Lassila Visit Helsinki.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Joensuu Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006 toimintaan Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi – teemaryhmä,
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Aikakauslehtien säilyttäminen KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja kevät 2011.
Aikakauslehtien mainonta 2009 Lähde: KMT Kuluttaja 2009 Mainonnan vaikutus väittämät lehdittäin KMT Kuluttaja 2009 Kuluttaja 2009 N = (est
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja 2010 Säilyttäminen tutkittiin KMT Kuluttaja 2010 tutkimuksen yhteydessä kirjekyselynä Personoitu lomake: Vastaajan lomakkeelle.
Celian palveluiden käyttöönotto kirjastoissa Kuopio projektipäällikkö Elina Kilpiö, Celia.
Naisten tietolähteiden käyttö
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Kuviot ja taulukot tekstissä
Esityksen transkriptio:

Asiakaslehtibisnes Suomessa, Peruskartoitus Rian Oy, Annika Fock ja Riitta Siikaranta

Tavoitteena oli selvittää:  Asiakaslehtien liikevaihto Suomessa, BtoC ja BtoB  Nimikkeiden määrä ja volyymi  Asiakaslehtien mainostulot sekä toimialat, joilla lehtiä ilmestyy Tutkimuksen tavoite 2

Tutkimuksen kohderyhmä ja tutkimusmenetelmä  Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yritykset, joiden päätoimiala on asiakaslehdet, sekä yritykset, joilla on oma asiakaslehti.  Tutkimuksen tiedot kerättiin internetkyselyllä ja sitä täydennettiin puhelinrekrytoinnilla sekä kirjoituspöytätutkimuksella.  Taustoittavana tietona on käytetty asiakaslehtilistauksia vuoden 2009 Asiakaslehtitutkimuksesta. 3

Asiakaslehtien nimikemäärät 2009 Kuluttaja-asiakaslehdet116 kpl Yritysasiakaslehdet192 kpl Yhteensä308 kpl 4

Lehtiryhmien kustantamisen/julkaisemisen liikevaihto Kuluttaja-asiakaslehdet (116 kpl) € Yritysasiakaslehdet (192 kpl) € Yhteensä € 5

Lehtien keskiarvotietoja 2009 Ilmestymistiheys vuodessa krt Kieliversioita kpl LevikkiPainosmäärä Kuluttaja-asiakaslehdet (N=74) 5,31, Yritysasiakaslehdet (N=104) 3,21, Luvuissa mukana asiakaslehtitalojen, nk. isojen asiakaslehtien sekä yksittäisten asiakaslehtien luvut. Huom! Vastaukset sisältävät vain ne yritykset, jotka ovat vastanneet internetkyselyyn. 6

Kuluttaja-asiakaslehtien suurimmat toimialat lehtien lukumäärän mukaan 2009 Asuminen (sisältää mm. energiayhtiöt)24 kpl Finanssi (pankit ja vakuutusyhtiöt)17 kpl Terveys ja hyvinvointi (lääkeyhtiöt, apteekit, lääkäriasemat)14 kpl Matkailu (lentoyhtiöt, junat, linja-autot, majoitus)13 kpl Autot10 kpl Kauppa9 kpl Elintarvike5 kpl Mukana sekä internetkyselyn että kirjoituspöytätutkimuksen tulokset 7

Yritysasiakaslehtien suurimmat toimialat lehtien lukumäärän mukaan 2009 Teollisuus31 kpl Rakentaminen17 kpl Julkinen hallinto16 kpl Tietotekniikka ja telekommunikaatio13 kpl Elintarvike10 kpl Autoala10 kpl Terveys ja hyvinvointi10 kpl Finanssi9 kpl Koulutus8 kpl Logistiikka7 kpl Matkailu7 kpl Mukana sekä internetkyselyn että kirjoituspöytätutkimuksen tulokset 8

Asiakaslehtien kustannusrakenne 2009 Sisällön tuottaminen63 % Painaminen28 % Jakelu18 % Luvuissa mukana asiakaslehtitalojen ja nk. isojen asiakaslehtien luvut 9

Arvio asiakaslehtien määrän kehityksestä vastauksia% Kasvaa1257 Pysyy ennallaan733 Vähenee210

Kommentteja tulevaisuuden kehitysnäkymistä  Asiakaslehtien uskotaan menestyvän tulevaisuudessakin ja niiden määrän uskotaan pysyvän vähintään nykyisellään, koska  Asiakaslehti on toimiva käyttöliittymä  Se on markkinointiviestinnän tehokkain keino tavoittaa asiakkaat  Hyvin tehtynä asiakaslehti kilpailee maksullisten aikakauslehtien kanssa lukijoiden ajasta  Veloituksettomuus vahvistaa asiakaslehtien menestymistä  Visuaaliset mahdollisuudet lisäävät niiden vahvuuksia  Lukijat hakevat nopeatempoiselle verkolle vastapainoksi hengähdystaukoa ja vaihtelua printistä  Verkko tarjoaa vielä paljon bulkkia, printistä saadaan luksuskokemuksia  Kokemusten ja elämysten merkitys korostuu tulevaisuudessa  Kuluttajat/asiakkaat arvostavat yhä enemmän mahdollisuutta "fiilistelyyn", korkeatasoisia kuvia ja kosketeltavaa paperista lehteä 11

Kommentteja tulevaisuuden kehitysnäkymistä  Asiakaslehtien uskotaan menestyvän tulevaisuudessakin ja niiden määrän uskotaan pysyvän vähintään nykyisellään. Osa vastaajista halusi tuoda esille myös verkkopalveluiden ja sähköisten viestimien lisääntymisen.  Kasvua tulee olemaan erityisesti ulkoistettujen henkilöstölehtien ja b-to-b -lehtien kohdalla  Kohdennetun ja analysoidun taloustiedon tarve kasvaa koko ajan, koska maailma muuttuu yhä pirstaleisemmaksi tiedon määrän lisääntyessä. Vain lehti voi toimia tämän tiedon välittäjänä. Netti palvelee muita tarpeita.  Asiakaslehtien rooli tarkentuu ja korostuu koko ajan  Sähköiset palvelut korvaavat osin painettuja lehtiä 12

Arvio asiakaslehtien verkkopalvelujen määrän kehityksestä vastauksia% Kasvaa1794 Pysyy ennallaan16 Vähenee00 13

Kommentteja verkkopalvelujen tulevaisuudesta  Verkkopalvelujen ja kaupan käynnin verkossa uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa, paperinen lehti tulee vielä säilyttämään asemansa:  Maailma digitalisoituu yhä enemmän = yksinkertaiset transaktiot halutaan siirtää verkkoon helppouden maksimoimiseksi  Verkkopalvelujen määrä kasvaa, mutta ei muuta lukijakunnan käyttäytymistä vielä pitkään aikaan  Netti välittää teknistä tietoa ja tiedostoja, kun taas lehdessä analysoidaan asioita  Asiakaslehdet muuttuvat verkkojulkaisuksi  Sähköinen kaupankäynti ja verkkopalvelut ja niiden käyttäjät lisääntyvät merkittävästi, joten palveluja tarvitaan lisää  Verkolla on monia ominaisuuksia (nopeus ja hakuominaisuudet päällimmäisinä), joiden takia sitä tullaan tarvitsemaan ja käyttämään enenevässä määrin 14

Asiakaslehtien merkitys yrityksessä  Asiakaslehden rooli viestinnässä ja markkinoinnissa tulee säilymään tärkeänä tulevaisuudessakin:  Asiakaslehden rooli on kasvanut viimeisten vuosien aikana  Asiakkuuden rakentaja ja vahvistaja  Imagon, tiedon ja analyysin välittäjä  Tärkeä kanava pidettäessä yhteyttä jo olemassa oleviin asiakkaisiin, netti toimii paremmin uusasiakashankinnassa  Tukee muuta markkinointiviestintää ja on olennainen osa kokonaisvaltaista viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua 15

Asiakaslehtien merkitys yrityksessä  Asiakaslehden rooli viestinnässä ja markkinoinnissa tulee säilymään tärkeänä tulevaisuudessakin:  Hyvin tehdyllä lehdellä on aina selkeä, oma rooli asiakasviestinnässä  Edistää ja tukee yrityksen liiketoiminnan tavoitteita ja synnyttää materiaalia myyntityön tueksi  Asiakasmedian merkitys tulee kasvamaan, verkon osuus viestinnässä lisääntyy seuraavien vuosien aikana  Yhteistyökumppaneiden mainosväline  Vahvistaa erottautumista kilpailijoista  Jakelukustannusten kasvun koetaan uhkaavan isojen painosten asiakaslehtiä. 16

Asiakaslehtien hyödyntäminen  Asiakaslehtiä hyödynnetään monipuolisesti sitouttamisessa, tarjonnan ja palvelujen sekä markkinointiviestinnällisen sisällön esittelemisessä ja mainonnassa:  Toimii asiakassuhteen hallinnan ja kehittämisen välineenä  Tärkeä markkinoinnin apuväline, toimii erittäin hyvin brändin rakentamisessa, vahvistamisessa ja ylläpitämisessä  Toimii kuluttajien/asiakkaiden sitouttamisessa ja tuotetiedon välittäjänä  Vahvistetaan asiakkaiden tietoisuutta tuotteista ja palveluista, lehteä käytetään myynnin ja asiakassuhteiden hoidon apuvälineenä (kysytään mm. asiakkaiden mielipiteitä)  Lehdessä esitellään ajankohtaiset asiat, esim. onnistuneet asiakasyhteistyö- caset, alan näkymät ja uusimmat alaan liittyvät ratkaisut  Kokonaisuutena myyntityön tukena  Tuotetaan rinnakkaisaineistoa muihin julkaisuihin (mm. ammattilehdet), aineistoa omille verkkosivuille. 17

Asiakaslehtien hyödyntäminen  Lehti postitetaan kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille sekä yrityksen henkilöstölle  Hyödynnetään hyvin monipuolisesti: paperiversiona, digiversiona, hajotetaan nettisivuille, pidetään teemapäiviä, tehdään uutiskirjeitä ilmoitetaan lehdissä, suorana jakeluna, osana kampanjoita, messu- ja tapahtumajakeluna  Lehdessä voi olla kohdistettuja liitteitä  Voi olla yhteistyökumppaneiden päämedia  Lehti on yrityksen käyntikortti 18