Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS – hankkeen seminaari 18.5.2010 1. Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytilaselvitys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
NOPS – hanke Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Pia Virtanen Hyvät ratkaisut kaupan työssä Pia Virtanen Marketpäällikkö.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
PERUSTUTKINNON KUVAUSTAULU Pakolliset tutkinnon osat: A B C Valinnaiset, kaksi seuraavista tehtävistä: A B C Valinnaiset, kaksi seuraavista tehtävistä:
Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Hurtig Te1 Ympäristöterveys. Ympäristön terveyteen vaikuttavat tekijät: 1. Fysikaaliset: melu, tärinä, säteily, kuumuus, kylmyys 2. Kemialliset:
Navigaattori Kunpa uni tulisi. Navigaattori 3 Unettomuus Aivojen ”unikeskus” ei pysty voittamaan ”valvekeskuksen” liian suurta aktiivisuutta.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
TE1 Terveyden perusteet
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Lakisääteiset terveystarkastukset Valtioneuvoston asetus 1484/2001
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Fysioterapeutit kouluille
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS – hankkeen seminaari Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytilaselvitys ammattiopistoissa: Alkuselvityksen tuloksia 2. Nuoren toimintaympäristön kuormitus- ja voimatekijöiden selvitys: Selvityksen alustavia tuloksia

Alkuselvityksen alustavia tuloksia Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 selvittää, mikä on nuoren työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytila ja tarpeet ammattiopistoissa  saada esille terveyden edistämisen arkityöstä nousseita tarpeita, joiden pohjalle lähdetään rakentamaan terveyden edistämisen toimintaa hankkeen aikana Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Mitä nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen on opetuksessa ja opiskelijahuollossa ?  Mitä tarpeita ammattiopistoissa on nuoren työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi ?  Mitä muutoksia tapahtuu ammattiopistojen nuoren työ- ja toimintakykyä edistävässä toiminnassa ? Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Kohderyhmänä TE –tiimit (N=4)ja niiden jäsenet (N=16)  Aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelu ryhmässä, pääpaino keskustelussa  Haastattelut kestivät 1-2 h  Aineiston analyysi deduktiivisesti, analyysirunkona teemahaastattelurunko Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen asiasisällöt ja menetelmät opetuksessa   Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistämisen asiasisällöt ja menetelmät opiskelijahuollossa  Tarpeet, toiveet, ideat Nops-hankkeen toimintaan Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Mitä asiasisältöjä ?(asiat ja sisällöt)  Miten tapahtuu ? (tapa toimia)  Missä tapahtuu ? (paikka, kohde)  Milloin/missä vaiheessa ? (aika, ajankohta, ajanjakso, tilanne)  Kuka, ketkä tekee/vät ? (tekijät) Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Mitä ? ◦ Terveystieto 1 ov ◦ Liikunta 1 ov ◦ Vapaasti valittavissa liikuntaa tai pakollista vapaasti valittavaa liikuntaa joka vuosi ◦ Terveystiedossa yleisesti työturvallisuusasioita ◦ Työturvallisuus opetetaan ammattiaineissa ◦ Ensiapu pakollisena (EA 1) tai osana terveystietoa ◦ Työturvallisuuskortti, Tulityökortti pakollisia tietyillä aloilla Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Miten terveystieto ja liikunta ? ◦ Oppitunnit omissa ryhmissä ◦ Teemapäivät /luennot joko säännöllisesti tai riippuen tilanteista Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Miten työterveys- ja turvallisuus ? ◦ Terveystieto yleisesti ◦ Työturvallisuus ammattiaineiden teoria tunneilla ◦ Laitekohtainen työturvallisuus käytännössä ◦ Työturvallisuusluennot yhteiset kaikille aloittaneille opiskelijoille heti koulutuksen alussa ◦ Työturvallisuusvastaavat ◦ Työturvallisuusopas koulutuksen alussa ◦ Työturvallisuus näytön osa ◦ Tietyn tutkinnon opiskelijoille säännölliset tapaturmien ehkäisemiseen ja ergonomian edistämiseen liittyvät ohjaukset koulutuksen ensimmäisenä vuonna ammattikorkeakoulun taholta ◦ Työn terveydellisen merkityksen opetusta ei paljoakaan Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Kuka ? ◦ Terveystiedon ja liikunnan lehtori ◦ Asiantuntijat esim. poliisi ◦ Terveydenhoitajan tiedotustunti koulutuksen alussa ◦ Ammattiaineiden opettajat  Milloin ? ◦ Terveystiedon ja liikunnan opetuksen ajankohta vaihtelee; ensimmäisen vuoden alusta toisen vuoden loppuun ◦ Työturvallisuus heti koulun alkaessa ennen harjoittelua tai harjoitteluluokassa työskentelyä ja jatkuvasti Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Mitä ja miten ? ◦ Terveystarkastukset 1. vuoden aikana ja kutsuntatarkastukset  Terveyskysely ennen tarkastuksia  Terveystottumuksia, terveydentilaa, elämäntilannetta käsitellään jokaisen kanssa ◦ Yksilölliset kuraattorin, opinto-ohjaajan, terveydenhoitajan ja erityisopettajan tapaamiset  Terveystottumukset  Elämänhallinta  Oppiminen  Vaikeudet ◦ Opiskeluyhteisön - ja ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden edistäminen ei mainittu lainkaan terveydenhoitajan ensisijaiseksi työhön kuuluvaksi Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Kuka ? ◦ Terveydenhoitaja ◦ Kuraattori ◦ Erityisopettaja ◦ Opinto-ohjaaja ◦ Koulutuspäällikkö ◦ Fysioterapeutti tietyillä aloilla joskus ◦ Opiskelijahuoltoryhmä  Milloin ? ◦ Terveydenhoitaja: terveystarkastus 1. vuoden aikana, Kutsuntatarkastukset ◦ Terveydenhoitajan alkuinfo mm. salmonella, aamupala ◦ Yksilölliset ajat ◦ Terveydenhoitaja 2-5 päivää viikko/ tai ei lainkaan ◦ Kuraattori 1-2 päivänä/viikko ◦ Opiston terveydellisten olojen valvonta j.3. vuosi Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Oppiminen ja ryhmässä toimiminen ◦ Oppimisvaikeudet ◦ Käyttäymisen häiriöt, ryhmässä toimimisen vaikeudet ◦ Ryhmäytymisen tarve Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Arkielämän hallinnan vaikeudet ◦ Ajankäyttö ◦ Rahan käyttö ◦ Jaksamattomuus, tulee vastaan päivittäin ◦ Ensimmäistä kertaa kotoa pois, ulkopaikkakuntalaiset ◦ Tarve puhua Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Sairaudet ◦ Mielenterveyteen liittyvät vaikeudet ◦ Tuki- ja liikuntaelimistön vaivat mm. niskahartiaseudun jännittyneisyys ◦ Päänsärkyä, huimausta Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Uni: ◦ Unirytmit ja niiden oppiminen ◦ Unilääkkeiden tarve kasvanut ◦ Valvominen ◦ Tietokoneella puoleen yöhön Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Ruokailutottumukset: ◦ Ei syödä ◦ Huono sisältö ◦ Ei riittävää tietämystä hyvästä ravinnosta ◦ Ympäristö vaikuttaa  Opiskelijaruokala hyvä  Limuautomaatit  Kaupat lähellä Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Tupakoidaan tai aloitetaan ◦ Aloitusta tulisi estää, lopettamista tukea ◦ Ympäristöllä merkitys  Tupakkapaikka  Asuntola Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Alkoholi  Huumeet ◦ Yksittäisiä tapauksia ilmi ◦ Käsitys, että nuoret käyttävät Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Liikunta ◦ Huono fyysinen kunto ◦ Kuntotestit ok, voisi kannustaa oman liikkumiseen ◦ Kuntotestejä ei ◦ Tytöt harrastaa vähemmän Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Työterveys- ja turvallisuusosaaminen ◦ Mielenterveyden vaikeudet  vaikuttaa työkykyyn,työturvallisuuteen koululla ◦ Ammatissa pärjäämistä estäviä fyysisiä sairauksia esim.  Allergia  Selkäsairaudet ◦ Hätäensiavun opetus kaikissa ryhmissä ◦ Ergonomia: Työasennot ◦ Tapaturmien ehkäiseminen ◦ Työelämäpaineet kovat: uupumisen vaara ◦ Työ, terveys ja tulevaisuus ◦ Miten nuori jaksaisi 15 vuoden päähän ? Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

Selvitysten alkutuloksia Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Tavoitteena ◦ Selvittää nuoren toimintaympäristön kuormitus- ja voimavaratekijöitä ◦ Tutustua ammattiopistojen toimintaympäristöihin ◦ Hankkia tietoa interventioiden suunnittelemiseksi  Aineistonkeruumenetelmänä: ◦ Tikka –menetelmä (fyysiset kuormitustekijät, fysikaaliset &kemialliset altisteet, työturvallisuus) ◦ Näppärä –menetelmä (istuma/tietotyö) ◦ STM:n riskianalyysimenetelmä (tapaturmavaarat) ◦ STM:n Ensiapuvalmius työpaikalla  Aineistonanalyysimenetelmänä ◦ Deduktiivinen, analyysirunkona aineistonkeruumenetelmien lomakkeiden teemat ◦ Valokuvat ◦ Alustava raportti palautuu ammattiopistoihin, joissa TE –tiimi ottaa kantaa Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

 Työn kuormitus- ja voimavaratekijät ◦ Fyysiset kuormitustekijät:  Nostot, hankalat työasennot, voimakäyttö, toistotyö  Istumatyö  Opiston toimintaympäristössä työ monipuolista  Työtuolien ja pöytien säädettävyys ◦ Fysikaaliset  Melu yli 55 dB (terveysvaikutuksia), yli 80 dB (kuulovamma)  Kylmyys, kuumuus Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

◦ Kemialliset  Joillakin aloilla runsaasti kemikaaleja  Kemikaaliluettelot, käyttöturvallisuustiedotteet puuttuivat  Pölyt (puu, kangas) ◦ Tapaturmavaara  vähäinen, ilmeinen, erityinen riippuen alasta  jos opiskelija ei ole huolellinen, vaara olemassa ◦ Ensiapuvalmius  Välineet kunnossa tai osin kunnossa  Ensiavun ohjeet, ensiaputilan merkintä osin kunnossa Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea

◦ Suojavälineet  Suojavälineet kunnossa ja olemassa  Opiskelijat eivät aina käytä esim. kuulosuojaimia ◦ Ohjaus ja neuvonta  Opettajilla erittäin hyvä työturvallisuustietous  Teoriatunneilla ohjataan, tärkein laitekohtainen ohjaus  Erilaisia tehostetun ohjauksen menetelmiä esim. opiskelijat työturvallisuusvastaavina Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea