Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Advertisements

Opiskelulukeminen.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Univaje.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Anssi Heinonen - Melon Arbus Productions
ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Joensuun seudun erilaiset oppijat ry
Tietojen hallinta Alkuperäinen teksti:
Matematiikan oppimisvaikeudet
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Huolen puheeksiottaminen
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
IKÄOHJELMAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI SYYSKUU 2013 N= 1114.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Jorma Heikkinen Häpeä Sisällysluettelo: sivu: Mielisairaan leima on syvää sosiaalista häpeää3 Mielenterveysongelman hävettävyys………………4.. Kohtaisinko oman.
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
3. TUKI- JA LIIKUNTAELIMISTÖ
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Analyysi II Katsaus.
Lukivaikeus.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kouluinfo Renkomäen koulu
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Mielenterveyden häiriö
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Erilainen oppija / Arja Toivonen
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa? Pääkaupunkiseudun Lukineuvola Kaijamaija Parviainen 151007

Käsitteistä Lukihäiriö? Lukivaikeus? Lukiominaisuus? Oppimisvaikeus? Opettamisen vaikeus? Erilainen oppiminen? Hero/Kmp 151007

Erilainen oppija Tyhmä oppilas? Hankala lapsi? Epäpätevä työntekijä? Laiska työkaveri? Hero/Kmp 151007

Kansainvälinen tautiluokitus Lukemisen erityisvaikeudet eivät liity älykkyyteen Eivät johdu yleisestä kehitysvammaisuudesta, todetuista neurologisista sairauksista tai vammoista tai siitä, että lapsi ei ole saanut riittävän hyvää opetusta Oppiminen tapahtuu eri tavalla, eri reittiä ja eri tahtiin kuin muilla. Hero/Kmp 151007

Oppimisvaikeudet Hyvin monenlaisia Yleisimmin tunnettuja ovat lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen vaikeudet Erilaiset oppimisvaikeudet esiintyvät usein yhtaikaa Ilmenemismuodot vaihtelevat eri ikäryhmissä Hero/Kmp 151007

Oppimisvaikeudet Kirjoittamisessa Lukemisessa Kuullun ymmärtämisessä Hahmottamisessa Matematiikassa Motoriikassa Muistissa Tarkkaavaisuuden ja toiminnan ohjauksessa Hero/Kmp 151007

Oppimisvaikeudet 20 - 30 %:lla väestöstä jonkinasteisia hankaluuksia oppimisessa 10% luki/30% puhdas luki Perinnöllisyys 20-60% Muut yleiset; ongelmat synnytyksessä, korvatulehdukset, sairaudet, vammat Hero/Kmp 151007

Lukemisen vaikeudet Lukeminen hidasta Ääneen lukeminen vastenmielistä Rivit hyppii Sanat luetaan vääriin, sanan loput jäävät pois Ei ehdi lukea tv:n tekstejä Väsyminen, pään- ja silmien särkyä lukiessa Luetun ymmärtäminen hankalaa Ei muista yksityiskohtia Olennaisen löytäminen on vaikeaa Hero/Kmp 151007

Kirjoittamisen vaikeudet Luku-/kirjoitusvirheet Kömpelö käsiala Hidas ja heikko kirjoitustaito Kirjaimet / äänteet sekaantuvat Kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa Kaksoiskonsonantit vaikeita k/kk Tavuja, sanan loppuja ja sanoja jää pois Tekstin tuottaminen on vaikeaa ja työlästä Vaikeus saattaa tietonsa kirjalliseen muotoon Kielioppisääntöjen soveltaminen hankalaa Ajatteluprosessin saaminen paperille on hankalaa ja niukkaa Hero/Kmp 151007

Matematiikan vaikeudet Peruslaskutoimitusten vaikeudet (esim. kerto- ja jakolasku) Sanallisten tehtävien ymmärtämisen vaikeus Numeroita puuttuu tai ne vaihtavat paikkaansa Laskutoimitusten järjestyksen ongelmat Mittamerkinnät yms. hankalia Avaruudellisessa hahmottamisessa voi olla vaikeuksia Hero/Kmp 151007

Hahmottamisvaikeudet 1/2 Etäisyyksien ja esineitten sijainnin arviointi suuntien hahmottaminen oikea ja vasen sekoittuvat ilmansuunnat, kartan avulla suunnistaminen Ajan hahmottamisen vaikeus aika- ja päivämäärät aikataulujen ja kellon-aikojen noudattaminen kuukausien luetteleminen Hero/Kmp 151007

Hahmottamisvaikeudet 2/2 Asioitten jaksottaminen Suullisten ohjeiden mieleen painaminen Symbolien ymmärtäminen ja hahmottaminen Laitteiden toimintamekanismien hallinta Hero/Kmp 151007

Motoriset erityisvaikeudet Hienomotoriikan vaikeudet esim. kynäote tarkat käsien käyttöä ja näppäryyttä vaativat tehtävät Ongelmat silmän ja käden yhteistyötaidossa ja hahmottamisessa esim. laitteiden ja työkalujen käytön hankaluudet Hero/Kmp 151007

Motoriset erityisvaikeudet Karkeamotoriikan vaikeudet liikkeiden hallinnan vaikeudet, esim. vaikeuksia erilaisten liikuntalajien oppimisessa askel- ja liikesarjat tuottavat vaikeuksia kömpelyys Hero/Kmp 151007

OPPIMISEEN LIITTYVÄT AJATUKSET JA TUNTEET En jaksa.. Minulla on huono muisti Minulla ei ole matikkapäätä Minä olen tyhmä Aina minä epäonnistun Ei kannata edes yrittää Vatsaan sattuu Minä olen laiska Olen kaikkein huonoin Kukaan ei tykkää minusta Hero/Kmp 151007

Jäävuoren huippu Oppimisvaikeus Pelko Viha Häpeä Syyllisyys Epätoivo Ahdistus Pelko Viha Häpeä Syyllisyys Epätoivo Hero/Kmp 151007

Tutkimuslukuja 8-11-vuotiaista peruskoululaisista, joilla oppimisvaikeutta, masentuneisuusoireita yli kolmanneksella. 12-18-vuotiaista, päihderiippuvaisista koululaisista 70% oppimisvaikeustaustaisia. Nuorisorikollisista 36% oppimis-vaikeustaustaa. Vangeista 64% lukemis- ja kirjoittamis-vaikeuksia Hero/Kmp 151007

Tunnistamaton/hoitamaton oppimisvaikeus Mutta näinkin sanotaan; N. 50%:lla mielenterveyspotilasta, erityisesti masentuneista Yli 80% päihde-addikteista 80-90%:lla vangeista Hero/Kmp 151007

Kustannuksia Työttömyys 4491€/ henkilö/ vuosi Asumistuki 2292 €/ henkilö/ vuosi Verotulojen menetys 9252 €/ henkilö/ vuosi Arvio syrjäytymiskuluista yhteiskunnalle/ henkilö Yhden ihmisen epäsosiaalinen elämänkaari 1,3 – 1,5 milj. € Hoitokulut, tuet, saamatta jäänyt työn tuotos 2700-3125 €/ kk/ henkilö Hero/Kmp 151007

Miksi tämä asiassa on tärkeä päihdetyön näkökulmasta? Hero/Kmp 151007