Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Luento opetusharjoittelijoille Taina Kesti
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Suomen kielen ominaispiirteet.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Joensuun seudun erilaiset oppijat ry
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
ESIMIEHEN VALMENNUSPAKETTI Maahanmuuttajan kielitaito • Maahanmuuttajilla on usein monenlaisia todistuksia suomen kielen taidostaan. • Erilaiset kurssitodistukset.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Päivän erikoinen ÄI1.
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Matematiikan oppiminen.
Oppimisvaikeudet.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Oppimista tukevia aineistoja kirjastoihin
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Lukivaikeus.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Venäjän alkeiden opetus
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
Opetussuunnitelma/OPS
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Kotoutumiskoulutus verkossa
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
MIKSI LUKIOON???.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Englanti 8. lk LV – 2017.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Millainen oppija sinä olet?
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Erilainen oppija / Arja Toivonen
Kielellinen erityisvaikeus
Kielitietoinen opetus
Esityksen transkriptio:

Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen vaikeus tai aivojen tiedonprosessoinnin erilaisuus. Aivojen hienotoimintojen häiriöihin kuuluvat oppimisvaikeuksien ja tarkkaavuushäiriöiden lisäksi myös puheen ja kielen kehityksen häiriöt ja motoriikan vaikeudet sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen häiriöt.

Mitä on lukivaikeus? Määritelmällä tarkoitetaan synnynnäistä eri asteista vaikeutta oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Lukivaikeudella on hyvin monia ilmenemismuotoja.

Mistä lukivaikeuden huomaa? Kaksoiskonsonantit tuottavat vaikeuksia. Kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa. Kirjaimet b-d, b-p, t-d, k-g, i-e, nk-ng voivat sekaantua. Numerot vaihtavat paikkaa. Sekä lukiessa että kirjoittaessa voi sanan loppu tai lyhyt sana jäädä pois. Käsiala on vaikeasti luettavaa. Vaikeuksia pitkän ja lyhyen vokaalin erottamisessa/kirjoittamisessa. Vaikeuksia pitkien sanojen ymmärtämisessä ja ääntämisessä. Jotkut sanat ääntyvät toistuvasti väärin. Ääneenlukeminen voi tuntua vastenmieliseltä.

Tekstissä rivien seuraaminen ja uuden rivin löytäminen vaikeaa. Epäselvä puhe. Lukeminen hidasta. Tekstissä rivien seuraaminen ja uuden rivin löytäminen vaikeaa. Kirjaimet tuntuvat hyppivän paperilla, tai ne ovat epäselviä tai toisiinsa liimautuneita. Itse luetun tekstin ymmärtäminen on vaikeaa, sama teksti toisen lukemana täysin ymmärrettävä. Nopea väsyminen, pään- ja silmien särkyä lukiessa. Vaikea ehtiä lukea TV:n tekstejä. Huonommuuden tunne suhteessa toisiin. Hitaus/hätäisyys Oikea ja vasen saattavat sekoittua. Itä ja länsi sotkeutuvat. Suunnissa ja kartan käytössä vaikeutta. Vaikeuksia kuukausien luettelussa. Riimien ja sanavääntöjen hahmottaminen vaikeaa. (Hero, HELSINGIN ERILAISET OPPIJAT RY, http://www.lukineuvola.fi/tietopankki/mitaonlukivaikeus_html)

Mitä on oppimisvaikeus? Ihmisen ominaisuus Usein perinnöllistä Ei tyhmyyttä, ei laiskuutta vaan erilaisuutta Erilainen tapa oppia, hahmottaa ja prosessoida tietoa Erittäin yleistä: jopa 20% väestöstä on oppimisvaikeuksisia.

Mistä oppimisvaikeuden huomaa? Lukeminen on hidasta. Vieraat kielet vaikeita. Tekstin tuottaminen työlästä. Matematiikka mahdotonta. Ääneenlukeminen ällöttää. Kirjoitusvirheet ovat yleisiä. Kirjaimet ja numerot sekoittuvat ja vaihtavat paikkaa. Rivit hyppivät paperilla. Keskittyminen ja tarkkaavaisuus häiriintyvät helposti. Karttaa on kurja käyttää. Vaikeutta pysyä aikataulussa. Ulkoa opettelu kangertelee.

Millä alueilla oppimisvaikeus näkyy? Oppimisen vaikeus ei tapa. Hahmottaminen voi olla erilaista näillä aloilla. Kielellinen kehitys Tilan, suunnan, ajan hahmottaminen Lukeminen Kirjoittaminen Laskeminen Tarkkaavaisuus (http://erilaistenoppijoidenliitto.fi/oppimisvaikeus.html )

Miten tukea erilaista oppijaa? Vinkkejä Autan opiskelijaa asettamaan itselleen realistiset tavoitteet. Kannustan opiskelijaa sitkeyteen. Annan aikaa! En vaadi keskittymistä moneen asiaan yhtä aikaa. Autan opiskelijaa selviytymiskeinojen löytämisessä. Ohjaan työtaidon ydinkohtien tunnistamisessa. Osoitan mielekkään asiayhteyden opitun ja uuden asian välille! Harjoitutan ammattisanastoa hauskoilla tavoilla. (http://www.kuntoutussäätio.fi/terttu/oppimisvaikeudet/miten_tukea.html)

Miten voin helpottaa erilaisen oppijan työskentelyä? Lisää käytännön vinkkejä Kuunnellaan ja tehdään muistiinpanoja eri aikaan. Ei liikaa taululta ja piirtoheittimeltä jäljentämistä. Käsiteltävän asian pääkohdat etukäteen paperilla. Yhteenveto käsitellystä asiasta. Ei rasti ruutuun -tehtäviä. Pidetään suullisia kokeita. Käydään koetehtävät suullisesti läpi. Annetaan riittävästi vastausaikaa. Opetetaan erilaisia opiskelutekniikoita. Ryhmitellään esim. numerot pitkissä lukusarjoissa. Käydään käsitteiden merkitys pikkutarkasti läpi. Käytetään kaikkia mahdollisia teknisiä apuvälineitä kaikissa mahdollisissa oppimistilanteissa.

Testejä ja linkkejä Pikalukitesti: Tuntuuko tutulta? Oikea vai vasen? 59 vai 95? K vai KK? (http://www.lukineuvola.fi/tietopankki/pikalukitesti_html) Havaintokanavatesti: Oletko auditiivinen, kinesteettinen vai visuaalinen oppija? ( http://www.lukineuvola.fi/tietopankki/havaintokanavatesti_html) www.erilaistenoppijoidenliitto.fi www.lukihero.fi www.lukiksero.net www.ps-lukiyhdistys.net www.pekuluki.net www.edu.fi/oppimateriaalit/lukiluukas www.opperi.fi www.tkukoulu.fi/perunakellari www.koulukanava.fi/ruotsi.htm