Mihin opettaja tarvitsee käyttöteoriaa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
”Siellä minä olen heidän keskellään”
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Infotilaisuus Sosiaalityön uudesta tutkinto-ohjelmasta
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ekami / Rakennusalan pilotti
Tytöt teknologian taitajiksi

KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Ohjattu harjoittelu HY:n opettajankoulutuksessa Erja Syrjäläinen.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Aineenopettajan pedagogiset opinnot 60 op ( ) Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto Informaatiotilaisuus
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Pedagogiset aineopinnot lv
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Tutkintorakenteen tekninen malli
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Pedagogiset aineopinnot lv
Kuvataidekasvatuksen opetussuunnitelma uudistuu
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opettajankoulutus muutoksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

Mihin opettaja tarvitsee käyttöteoriaa? Seminaari 8.11.2012 Heli Lepistö, Harri Pitkäniemi, Kristiina Vesala

Vähän aivojumppaa Orientoiva, Siellä minä observoin. Tuleva ope! Kolmen rivin juttu. Aiheena orientoiva harjoittelu. Keksi 1, 2, 3, 4 sanaa siten, että ensiksi on 5 tavua, toiselle riville 7 tavua ja lopuksi kolmannelle riville 5 tavua = haiku orientoivalle harjoittelulle Orientoiva, Siellä minä observoin. Tuleva ope!

Koulutuksen rakenne lo kt ks pääaine Orientaatio-, kieli- ja viestintäopinnot Pääaineen perus- ja aineopinnot Pääaineen syventävät opinnot Sivuaineopinnot, vapaasti valittavat lo Puheviestintä Kirjoitusviestintä Ruotsi, englanti Tvt Hops - Opintojen suunnittelu - Ammatillinen kasvu Kasvatuspsykologia Orientoiva harjoittelu Kasvatushistoria Kasvatusfilosofia Kasvatussosiologia Pedagogisia opintoja Tutkielmaopinnot Perusharjoittelu Erityispedagogiikka Koulutuspolitiikka Luova projekti Syventävä harjoittelu Tutkimusopinnot Tutkielma Monialaiset opinnot Musiikki Kuvataide Liikunta Käsityö Alkukasvatus kt Ruokatalous Kotitalous Ruoanvalmistus Ruoka- ja tapakulttuuri Terveyden edistäminen Pedagogiset opinnot ks Tekstiilimateriaalit Vaatteet ja sisustustekstiilit Värjäys ja kankaanpainanta Lankatyöt Käsityö ja hyvinvointi Virtuaalinen käsityö Vaatetuksen projekti

Ennakkotehtävä 1 Elämänkaari Miten päädyit valitsemaan opettajankoulutuksen? Tärkeitä henkilöitä ja/tai tapahtumia, jotka vaikuttivat päätökseesi. Tärkeitä henkilöitä/tapahtumia, jotka vaikuttavat ajatteluusi kasvatuksesta ja opetuksesta opettajan roolista itsestäsi tulevana opettajana. Kerro kokemuksiasi koulusta. Millainen koululainen olit? Miten itse opit parhaiten? Jos sinulla on kokemusta opettajana toimimisesta, kirjoita kokemuksiasi oppilaittesi opettamisesta ja kasvattamisesta. Mitä ajattelet opettamiesi oppilaiden oppimisesta? Mitä olet itse oppinut opettajan työstä? Onko opettajan työ sinun tuleva ammattisi?

Opettajan henkilökohtaiset käyttöteoriat Johdatus aiheeseen ja käsitteeseen Harri Pitkäniemi

Mikä on käyttöteoria? Liittyy opettajan työhön, opettamiseen, kasvatukseen … Ihanteita koskeva Käytäntöä palveleva Henkilökohtainen Aluksi usein implisiittinen, tiedostamaton Voi muuttua eksplisiittiseksi (jos pyydetään miettimään, kirjoittamaan, osallistumaan tutkimukseen jne.)

Käyttöteorian muuttuminen ja kehittyminen Ne ovat olemassa jo esim. opettajankoulutuksen alkuvaiheessa Puhutaan myös käyttöteorian lähteistä (Levin & He 2008) eli mistä nuo käyttöteoriat ovat peräisin? - oma kokemus oppilaana … opiskelijana - arvot

Käyttöteorian muuttuminen ja kehittyminen Kokemukset opettajan tehtävistä Kokemukset opetuksen seuraamisesta Kokemukset opetusharjoittelusta mukaan lukien suunnittelu, ohjaus, oma pohdinta … Opettajankoulutuksen eri sisältöalueet: Kasvatustiede kaiken kaikkiaan (sen eri osa-alueet) Erityisesti opettamista käsittelevät opintojaksot Kasvatustieteessä > Opetus, opiskelu ja oppiminen (perusopinnot) > Opetus ja sen tutkimus (aineopinnot)

Käyttöteorian muuttuminen ja kehittyminen Opettajankoulutuksen eri sisältöalueet (jatkuu): Oppiaineeseen liittyvät opinnot Tutkimusmenetelmiin liittyvät opinnot Tutkielmaopinnot -> On siis todennäköistä, että käyttöteorioiden sisällöt ja lähteet muuttuvat koulutuksen aikana

Käyttöteoria ja opetuksen käytäntö Toteutuuko opettajan käyttöteoria opetuksen käytännössä? KYLLÄ ja EI Käyttöteorioihin palataan mm. opintojaksolla OPETUS JA SEN TUTKIMUS (2. opintovuosi) ja opetusharjoittelussa, koulutuksen eri vaiheissa

Kirjallisuutta Levin, B. & He, Y. (2008). Investigating the content and sources of teacher candidates’ personal practical theories (PPTS). Journal of Teacher Education, 59, 55-68. Pitkäniemi, H., Maaranen, K. , Karlsson, L. & Stenberg, K. (2012). Luokanopettajaksi opiskelevien käyttöteoriat ja niiden lähteet. Esitelmä. Kasvatustieteen päivät 23.11.2012, Helsingin yliopisto.

Mihin opettaja tarvitsee käyttöteoriaa? On tietoinen omasta tekemisestä; kaikella on tarkoitus Osaa perustella tekemistään Työkalu suunnittelu, toteutus, arviointi opetus- ja kasvatustyöhön KYSYTTÄVÄÄ?

ALIAS suunnittelu infotilaisuus seminaari itsearviointi oppilasraportti aineenopettaja yhtenäiskoulu opetustuokio opiskelijakollega vuorovaikutus palaute henkilökohtaiset tavoitteet seurantalomake avustettava tunti portfolio työpaja tavoite palautekeskustelu suullinen viestintä Oppilaantuntemus ryhmäohjaus

KIITOS. MUKAVAA TORSTAIPÄIVÄÄ!