AMMATTIKOULUTUKSEN KEHITTÄMIEN –YKSIKKÖ (AmKe)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
SKILLS Lajipäällikköpäivät , Huki-projekti, Kuntatalo, Ammatillisen koulutuksen kehittämispainopisteet, kansainvälinen toiminta ja Skills Mari.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ritva Kareketo kouluttaja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Esityksen transkriptio:

AMMATTIKOULUTUKSEN KEHITTÄMIEN –YKSIKKÖ (AmKe) Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen Mari Räkköläinen Yksikön päällikkö Oppisopimuksen Tulevaisuus –Seminaari 28.10.2009 Järvenpää

AMMATTIKOULUTUS Toimintayksikössä ovat seuraavat yksiköt: Ennakointi Tutkinnot Ammattikoulutuksen kehittäminen Koulutus- ja tutkintotoimikunnat sekä Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu

Ammattikoulutuksen kehittäminen –yksikkö Työjärjestys Ammattikoulutuksen kehittäminen yksikkö käsittelee asiat, jotka koskevat ammattikoulutuksen, sen eri alojen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen ja muun työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämistä, kehittämishankkeita ja laadunhallintaa, työelämän kehittämis- ja palvelutehtäviä, osaamisen arviointia, opettajien työelämäosaamista, työpaikkaohjaajien ja näyttötutkintomestareiden koulutusta, ammatillista erityisopetusta, opinto-ohjausta ja henkilökohtaistamista sekä ohjaus- ja neuvontapalveluiden, opiskelijoiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden kehittämistä. Lisäksi yksikkö huolehtii kansainvälistymiseen liittyvistä ammattikoulutuksen kehittämis- ja tukitoimista.

AMMATTIKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN Mari Räkköläinen Yksikön päällikkö, opetusneuvos Ulla Aunola Opetusneuvos Hanna Autere Erityisasiantuntija Marja Hollo Opetusneuvos Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Heljä Järnefelt Erityisasiantuntija Leena Koski Opetusneuvos Lea Lakio Opetusneuvos Eeva Löfström Ylitarkastaja Sanna Penttinen Opetusneuvos Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Jouni Suoheimo Opetusneuvos Pirjo Simojoki Sihteeri Ritva Tuominen Sihteeri Juha Oksa Assistentti (sopimus 31.12. asti) Liisa Metsola Asiantuntija (sopimus 31.12. asti)

Yksikön tehtävä: Ammattikoulutuksen hyvien käytäntöjen kehittäminen ja levittäminen Ammattikoulutuksen yleinen ja alakohtainen kehittämin en Ohjaus- ja neuvontapalvelujen ja opinto-ohjauksen kehittäminen Erityisopetus ja vankilaopetus Osaamisen tunnustaminen ja henkilökohtaistaminen Oppisopimuskoulutus Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen Työelämän palvelu- ja kehittämistehtävä Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja osaamisen arviointi

Yksikön tehtävä: Ammattikoulutuksen hyvien käytäntöjen kehittäminen ja levittäminen Ammattikoulutuksen kansainvälistymisen tukeminen Ammattikoulutuksen laadunhallinnan kehittäminen ja tuki koulutuksen järjestäjille ja työpaikoille -> Laadunhallinnan kansallisen yhteyspisteen kehittäminen -> Laatupalkintokilpailut -> Laadunhallintasuositusten toimeenpano Maahanmuuttajien ammattiin kouluttamisen kehittäminen Utveckling och spridning av god praxis inom yrkesutbildningen

VISIOINTIA …. Ammattikoulutuksen kehittäminen yksikkö

TAVOITEITTA JA HAASTEITA ammattikoulutuksen kehittämisessä (AmKe) Ammattikoulutuksen kehittämistoiminnan kokonaistaminen ja painopisteiden valinta ja pitkäjänteinen ohjaus Kehittämistoiminnan rahoituksen ja vaikuttavuuden seuranta sekä valtionavustusprosessien kehittäminen ja tulosten hyödyntäminen Arvioinnin ja muun tiedontuottamisen ja ammattikoulutuksen kehittämisen yhteyden vahvistaminen ja palautejärjestelmien kehittäminen (AIPAL, AMOP + AMOS)

Ammatillisen koulutuksen (ammattikoulutuksen) laatu, laadunhallinta ja laadunvarmistus Koulutuksen laadulla tarkoitetaan tavallisimmin koulutuksen kykyä vastata koulutukselle asetettuihin tavoitteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin (suhteellinen ja kontekstisidonnainen käsite). Ammatillisen koulutuksen laatukriteereinä voidaan käyttää esim. reagointinopeutta työelämän muutoksiin, ammatillisen koulutuksen ja ammattitaidon arvostusta, oppimisympäristöjen laadukkuutta, koulutuksen työelämävastaavuutta, oppimistulosten laadukkuutta, opiskelijan ammatillista kasvua ja ammattitaitoa, työllistymistä, arvioinnin yhdenmukaisuutta ja tutkintojen vertailtavuutta, palautteen ja arvioinnin hyödyntämistä koulutuksen kehittämisessä, yksilöllisyyttä ja opiskelijoiden tasa-arvoa.

TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN OPISKELUN HAASTEITA Ammatillisen koulutuksen työelämäyhteyksien ja -vastaavuuden kehittäminen Koulutuksen ja työn vuorottelu Yksilöllisten oppimispolkujen tukeminen Koulutuksen järjestäjien ja työnantajien kannustaminen laajennettuun työssäoppimistoimintaan Ammattikoulutuksen laadun varmistaminen ja työpaikalla tapahtuvan opiskelun mahdollistaminen myös taantuman aikana Uusien yhteistyömallien ja kehittämiskumppanuuksien luominen koulutuksen järjestäjien ja työelämän välille Työelämän palvelu- ja kehittämistehtävässä tarvittavan osaamisen kehittäminen

TOIMENPITEITÄ AMMTILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN UUDET TUTKINNON PERUSTEET VALTIONAVUSTUKSET TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN OPISKELUN OSAAMISEN ARVIOINNIN KEHITTÄMISEEN MUUT KEHITTÄMISTOIMENPITEET -> NORMIOHJAUS JA INFORMAATIO-OHJAUS LAADUN KEHITTÄMISEN VÄLINEITÄ

Toimenpiteitä: Ammatillisten perustutkintojen uudistaminen -> merkittävä osa tutkinnon tavoitteista opitaan työpaikoilla, työssäoppiminen -> opiskelijan arviointi kokonaisuus, osaaminen osoitetaan ammattiosaamisen näytöillä (näytön perusteet) -> yrittäjyys ammatillisissa tutkinnon osissa sisällä sekä valinnaisena tutkinnon osana -> elinikäisen oppimisen avaintaidot sisältyvät ammattitaitovaatimuksiin

Vuonna 2009 valtionavustuksia työelämäyhteistyöhön on varattu seuraavasti: Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä 5 000 000 € Koulutuksen laadun kehittäminen 1 500 000 € Laajennetun työssä oppimisen kokeilut 2 000 000 € Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt 1 200 000 € Ammattiosaamisen näyttöjen toimeenpanon tuki 1 200 000 € Työvoimapulasta kärsivien alojen valtakunnallisen tilanteen selvittäminen 200 000 €

TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN OPISKELUN KEHITTÄMINEN 2009 - 2010 Elinikäisen oppimisen neuvosto ja jaostot AKKU- työryhmän ehdotusten toimeenpano (OPM + OPH, ohjeistus) AIPAL – palautejärjestelmän hyödyntäminen näyttötutkintojen ja työpaikalla tapahtuvan ohjauksen kehittämisessä Sähköinen seuranta- ja palautejärjestelmä ammattiosaamisen näytöistä (Amop/Amos) (Kehitteillä) Osaan.fi –palvelun uudistaminen 2009 (ammattitaitovaatimukset ja väline henkilökohtaistamiseen) Uusien tutkinnon perusteiden mahdollisuuksien hyödyntäminen ja opiskelijoiden ohjausmallien käyttöönotto ”Työelämäpalvelut” –idean edelleen kehittäminen (työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja osaamisen arvioinnin kehittämistyön kokonaistaminen, työelämän palvelu- ja kehittämistehtävä (Tyken jatko?), ammatillinen peruskoulutus, ammatillinen lisäkoulutus )

AJANKOHTAISIA PAINOPISTEITÄ Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, toiminnan tuki, ja seuranta (opas, toimijoiden välinen yhteistyö) ja hyvien käytäntöjen levittäminen Henkilökohtaistamisen käytäntöjen edistäminen, työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjauksen riittävyyden varmistaminen ja käytäntöjen kehittäminen Työpaikalla tapahtuvan opiskelun ohjauksen riittävyys, yhtenäiset periaatteet ja ohjaajien osaamisen varmistaminen Opiskelijan osaamisen arvioinnin laadun varmistaminen ja arviointikäytäntöjen kehittäminen

OPPISOPIMUS Mahdollisuuksia yritykselle Koulutetun henkilöstön saaminen erityisaloille Rekrytointi Ikääntymiseen ja tulevaan työvoimapulaan varautuminen Tieto-taidon siirtyminen (ohjaus, johtaminen) -> Koulutus ja osaava henkilöstö yrityksen menestystekijä -> Takaa henkilökohtaisen osaamisen ja samalla antaa yksilölle tutkinnon ja usein myös etenemismahdollisuuksia työuralla

OPPISOPIMUS HAASTEITA Ohjaus (Resurssi, organisointi) Arviointi Henkilökohtaistaminen Oppisopimusopiskelijoiden valinta Tutkintojen vastaavuus työpaikan vaatimuksiin Tutkintotavoitteisuus vai ei

AJANKOHTAISTA Oppimistulosten seuranta-arvioinnit vakiintuvat ja tuottavat säännöllisesti tietoa ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja oppimistuloksista, kehitteillä sähköinen informaatio- ja palautejärjestelmä (AMOP ja AMOS) -> hyödyntäminen kehittämisessä (OPH) -> Tulosten hyödyntäminen Työelämän verkkopalveluiden kehittäminen käynnissä (OPH) Opetuksen ja ohjauksen määrää ja riittävyyttä koskeva selvitys valmistunut 5/09 (OPH, Turun Ammatti-instituutti & Turun yliopisto) -> Kehittämistoimenpiteet Valtakunnallinen SOVI –arviointi valmistunut 4/09 (työelämän edellyttämien sosiaalisten ja viestinnällisten valmiuksien arviointi: sosiaaliset taidot, viestinnälliset valmiudet, oppimaan oppimisen taidot, yrittäjävalmiudet) (KAN) -> Kehittämistoimenpiteet

AJANKOHTAISTA 2009 - 2010 Seurantatiedon keruu ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan tilasta (Pirjo Väyrynen / Leena Koski) Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ammatillisissa oppilaitoksissa (OPH/Stakes), julkistettu 8/ 09 Osaamisen tunnustaminen ja tunnistamisen hyvien käytäntöjen kokoaminen ja levittäminen ammatillisessa peruskoulutuksessa (Pirkko Laurila/ Jyväskylän ammattikorkeakoulu) (loppuraportti 12/09) Koulutuksen arviointineuvoston toteuttama kansallinen arviointi ammattiosaamisen näyttöjärjestelmästä meneillään (loppuraportti 12/ 2009) Pääsy- ja valintakokeiden ja kielikokeiden kehittämishanke käynnistymässä (10 / 2009 – 12/ 2010) 12