Oppilashuoltotyö Kokkolassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Perhesosiaalityö Kokkolassa
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Terveisiä Vistan koulusta!
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Suomen- ja ruotsinkieliset koulutuspalvelut
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Opiskeluhuollon palvelut
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Oppilashuoltotyö Kokkolassa Virpi-Liisa Kykyri Koulupsykologi Kokkolan kaupunki

Miksi oppilashuoltotyötä tehdään? Oppilashuolto on osa normaalia koulutyöskentelyä ja mahdollistaa sen sujumista Oppilashuolto ei ole ongelmanpoistopaikka Oppilashuoltotyö on koulun käytäntöjen kehittämistä yhteistyössä koulun väen kanssa Oppilashuoltotyöllä on myös yhteiskunnallinen rooli

Oppilashuoltotyön resurssit Koulujen väki: opettajat, rehtorit, erityisopettajat, opinto-ohjaajat, kouluterveydenhoitajat, oppilashuoltoryhmät Oppilashuoltotiimi: psykologi Virpi-Liisa Kykyri kuraattorit Päivi Kaustinen, Jarmo Vähä-Ruona ja Eija Wikström erityisopetuksen rehtori Teija Salonen Tiimin palveluita tarjotaan kaikille kouluille, kielinä suomi ja ruotsi

Oppilashuoltotyön tavoitteet: yksilöllinen näkökulma Hyvinvoiva oppilas ei turhia poissaoloja viihtymistä koulussa oppimista tapahtuu, kokee oppimisen iloa jokainen saa oppia omien edellytystensä mukaisesti esteetön koulutie oppilaiden osallistuminen yhteiskuntaan vanhemmat ja perheet mukaan yhteistyöhön Omiin voimavaroihinsa luottava ja työssään jaksava opettaja konsultointi- ja työnohjaustukea saatavana oppilashuoltotiimin tuki oppilasasioihin ja työn kehittämisen kysymyksiin suunnitelmallisuuden (HOJKS) edistäminen yhteistyössä

Oppilashuoltotyön tavoitteet: ryhmien ja yhteisöjen näkökulma luokkiin tieto oppilashuollon palveluista luokista oppimiselle suotuisia ja kasvulle turvallisia ryhmiä yhteisöllisyyden ja toisten huomioon ottamisen edistäminen kiusaamisen ehkäisy yhteisöjen ongelmanratkaisu-kyvyn edistäminen opetusmenetelmien ja käytäntöjen kehittämiseen osallistuminen koulun toimintakäytäntöjen kehittämiseen osallistuminen

Oppilashuoltotyön strategiset painopisteet 1. Koulunkäynnin siirtymäkohdat kuraattorien työn painopiste yläasteen ja jatko-opintojen siirtymäkohdassa psykologityön painopiste koulunkäynnin alkuvaiheissa yhteinen painopistealue ylä- ja ala-asteen rajapinnassa 2. Varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy 3. Koulunkäynnin paikallisiin rakenteisiin vaikuttaminen oppilasnäkökulmasta käsin

Oppilashuoltotyön periaatteet voimavarojen korostaminen asioiden selvittäminen luonnollisissa ympäristöissään osallisuuden ja yhteisen toimijuuden periaate luottamuksellisuus ja maksuttomuus työn tukena tiimi ja työnohjaus jatkuvan oppimisen periaate

Oppilashuollon työtapoja Keskustelu ja vuorovaikutus Toiminnalliset menetelmät Arvioivat, diagnostiset työtavat Interventiiviset, vaikuttamaan pyrkivät työtavat Konsultatiiviset työtavat Työnohjaus