Oppilashuoltotyö Kokkolassa Virpi-Liisa Kykyri Koulupsykologi Kokkolan kaupunki
Miksi oppilashuoltotyötä tehdään? Oppilashuolto on osa normaalia koulutyöskentelyä ja mahdollistaa sen sujumista Oppilashuolto ei ole ongelmanpoistopaikka Oppilashuoltotyö on koulun käytäntöjen kehittämistä yhteistyössä koulun väen kanssa Oppilashuoltotyöllä on myös yhteiskunnallinen rooli
Oppilashuoltotyön resurssit Koulujen väki: opettajat, rehtorit, erityisopettajat, opinto-ohjaajat, kouluterveydenhoitajat, oppilashuoltoryhmät Oppilashuoltotiimi: psykologi Virpi-Liisa Kykyri kuraattorit Päivi Kaustinen, Jarmo Vähä-Ruona ja Eija Wikström erityisopetuksen rehtori Teija Salonen Tiimin palveluita tarjotaan kaikille kouluille, kielinä suomi ja ruotsi
Oppilashuoltotyön tavoitteet: yksilöllinen näkökulma Hyvinvoiva oppilas ei turhia poissaoloja viihtymistä koulussa oppimista tapahtuu, kokee oppimisen iloa jokainen saa oppia omien edellytystensä mukaisesti esteetön koulutie oppilaiden osallistuminen yhteiskuntaan vanhemmat ja perheet mukaan yhteistyöhön Omiin voimavaroihinsa luottava ja työssään jaksava opettaja konsultointi- ja työnohjaustukea saatavana oppilashuoltotiimin tuki oppilasasioihin ja työn kehittämisen kysymyksiin suunnitelmallisuuden (HOJKS) edistäminen yhteistyössä
Oppilashuoltotyön tavoitteet: ryhmien ja yhteisöjen näkökulma luokkiin tieto oppilashuollon palveluista luokista oppimiselle suotuisia ja kasvulle turvallisia ryhmiä yhteisöllisyyden ja toisten huomioon ottamisen edistäminen kiusaamisen ehkäisy yhteisöjen ongelmanratkaisu-kyvyn edistäminen opetusmenetelmien ja käytäntöjen kehittämiseen osallistuminen koulun toimintakäytäntöjen kehittämiseen osallistuminen
Oppilashuoltotyön strategiset painopisteet 1. Koulunkäynnin siirtymäkohdat kuraattorien työn painopiste yläasteen ja jatko-opintojen siirtymäkohdassa psykologityön painopiste koulunkäynnin alkuvaiheissa yhteinen painopistealue ylä- ja ala-asteen rajapinnassa 2. Varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy 3. Koulunkäynnin paikallisiin rakenteisiin vaikuttaminen oppilasnäkökulmasta käsin
Oppilashuoltotyön periaatteet voimavarojen korostaminen asioiden selvittäminen luonnollisissa ympäristöissään osallisuuden ja yhteisen toimijuuden periaate luottamuksellisuus ja maksuttomuus työn tukena tiimi ja työnohjaus jatkuvan oppimisen periaate
Oppilashuollon työtapoja Keskustelu ja vuorovaikutus Toiminnalliset menetelmät Arvioivat, diagnostiset työtavat Interventiiviset, vaikuttamaan pyrkivät työtavat Konsultatiiviset työtavat Työnohjaus