Leena Suonio 03/2003 Oppimisprosessin ohjaus verkossa Itä-Suomen etälukioverkon käytännöt oppimisprosessin ohjaamisessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
ISOverstaan kouskuttamispäivä
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Päivälukiot hyödyntämässä etälukiomallia
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Uusi lumi – vanhan surmako? Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa ITK’03 Leena Suonio / Anni Virnes
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Näköalapaikalla oppimisen vallankumouksessa
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Opinnäytetyöprosessi
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Kiinan kieltä lukioissa
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
FYSIIKKA - oppi luonnosta
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Esityksen transkriptio:

Leena Suonio 03/2003 Oppimisprosessin ohjaus verkossa Itä-Suomen etälukioverkon käytännöt oppimisprosessin ohjaamisessa

Leena Suonio 03/2003 Paltamo Joensuu Kajaani Iisalmi Kuopio Mikkeli Savon- linna Varkaus •Yhteinen kurssitarjonta: n. 390 kurssia jaksotetut / omatahtiset / abikurssit / kesäohjaus • www –tukipalvelut: ilmoittautumiset, arviointi,... • Opiskeluympäristö, materiaalit ja ohjeet • Aineryhmäyhteistyö ja opettajien koulutus • Tiedotus ja markkinointi • Opiskelijoita: v v v Nykyinen: Itä-Suomen virtuaaliverkko Pakolliset kurssit Valinnaiset kurssit OPH YLE Otavan opisto

Leena Suonio 03/2003 Etäopiskelijoita Yhteisen kurssitarjonnan hyödyntäminen syyskaudella 2002: Osallistumiset toisten koulujen jaksotetuille kursseille: 73 Osallistumiset omatahtisille kursseille: 336

Leena Suonio 03/2003 Toimenpiteet Jaksotettu - sidottu koulun jaksojärjestykseen Omatahtinen - lukuvuoden aikana tai kesällä omaan tahtiin IlmoittautuminenEnnen kurssin alkuaMilloin tahansa Lähivaihe koulussa3 x (40 – 80 min.) - vapaaehtoinen Ei lainkaan Ohjaus - opiskelijalähtöisesti pääosin verkon kautta - ohjeet ja materiaali verkossa ja paperilla Päivystykset Verkko-ohjaus Puhelin / faksi / posti Verkko-ohjaus Puhelin / faksi / posti Arviointi - koko prosessi - kokeet (yleensä) Tuotokset aikataulun mukaisesti Kokeet koeviikolla lähikoululla Tuotokset lukuvuoden (tai kesän) aikana Kokeet pääosin verkko- koepäivinä lähikoululla Erilaisia etäkursseja

Leena Suonio 03/2003 Kurssitarjonta:

Leena Suonio 03/2003 Verkko-opiskelu - mikä muuttuu? •Kasvokkain kohtaamisia vähän tai ei lainkaan •Vuorovaikutus ’välitteistä’, perustuu pääosin kirjalliseen viestintään (verkkoviestintä) •Opiskelijan motivaatio, vastuullisuus ja aktiivisuus korostuvat •Edellyttää selkeitä ohjeita, tukea ja palautetta, toimivaa vuorovaikutusta ja verkkokohtaamista •Teknisten valmiuksien ja opiskelutaitojen merkitys •Laitteet, yhteydet ja ohjelmat (toimivuus, nopeus, käytettävyys, opittavuus) •Tekninen tuki opettajille ja opiskelijoille •Verkkotyöskentelyvalmiudet, opiskelutaidot ja pohjatiedot

Leena Suonio 03/2003 Sähköposti WWW Videoneuvottelu Ryhmätyöohjelmisto Kasvokkain / välitteisesti?

Verkon yhteiset kurssipohjat aineryhmäyhteistyönä • opettajat muokkaavat pohjia omille kursseilleen Ympäristön monipuolista ohjauskäyttöä / hyödyntämistä haittaa: • verkkoyhteyksien puute, hitaus ja kustannukset • ohjelman käytettävyys- ongelmat •ajan puute ja asenteet

Leena Suonio 03/2003 Etälukion yleisohjaus Ohjaustehtävät koulussa Reh- tori OpoROATK- vast. Kans- lia Opet- tajat Ilmoittautumiset / kyselyihin vastaaminenxxxx Opinto-opas / verkkosivu / tiedotteetxxxxxx HOPS (laatiminen, ohjaus ja seuranta)xxxx Alkuvalmennus (infot, pienryhmät, yksilöohjaus)xxxxxx Ryhmätyöohjelman ylläpito (tunnukset, käyttäjien ja kurssien lisääminen, päivitys) xxxx Verkkoympäristöön ja -opiskeluun perehdyttäminen xxxxx Opiskeluvalmiuskurssit (OP/AT/AI/?)xxxx Opintojen yleisohjaus (yksilöohjaus verkossa tai päivystysaikoina, haastattelut, kontaktitunnit) xxxx Yo-tutkintoon liittyvä ohjaus ja tiedotus, urasuunnittelu xxxxx Postitus (tiedotteet, kokeet, kurssimateriaalit,…)xxxxx

Leena Suonio 03/2003 Kurssin toteutus Ilmoittau- tuminen Opiskelun ohjaaminen Loppuohjaus Palautteet Alkuohjaus Kurssin suunnittelu 1. Tavoitteet ja arviointi, opiskeluprosessin eteneminen 2. Valmiin aineiston ja työkalujen kartoitus 3. Oma materiaali (verkossa ja / tai paperilla) –Kurssikuvaus, tavoitteet ja arviointi –Opiskeluohjeet, aikataulut, yhteystiedot –Tehtävät, tukimateriaalit, vinkit ja linkit Yhteinen perusta, työtavat ja opiskeluohjeet –Esittelyt, kontaktin luominen, kurssiohjeet, verkko- opiskeluun ja - ympäristöön perehtyminen 1. Lähitapaamiset (mahdollisesti) –Sisällön ja työtavan valinta! –Vuorovaikutus ja ilmapiiri, opiskelutaidot, solmukohdat, suullinen viestintä 2. Etävaiheen ohjaus –Virtuaalinen läsnäolo ja vuorovaikutus –Tehtävät, oppimispäiväkirjat, esseet, sisältöanalyysit, portfoliot, dialogit, kokeelliset työt ja raportit, … Tuotokset, kokeet, arviointi

Leena Suonio 03/2003 Abikurssit / intensiivikurssit (EN, RU, MA) •Ennakkotehtävät ja verkkotyöskentely –Kurssin ohjelma, tehtävät ja keskustelut verkossa •Intensiivijakso (la-su) Portaanpään kansanopistolla –Käytännön työskentelyä ja yksilöllistä ohjausta –Yo-valmennusta, kuuntelu-, puhe- /laskuharjoituksia –Keskustelua, yhdessäoloa, saunomista yms. –Ennakkotehtävien purku ja jatkotehtävien valmistelu •Verkkotyöskentely –Verkkotehtävät, oppimispäiväkirja –Kurssipalaute / itsearviointi –Kysely- /keskustelufoorumi (opiskelijat / opettaja) •Arviointi –Suoritusmerkintä kurssin tuotosten ja osallistumisen perusteella

Leena Suonio 03/2003 Esimerkki kurssisuorituksesta •Perinteinen etäkurssi (fysiikka)  Kurssikoe  Lisäksi tee yksi seuraavista vaihtoehdoista a) Tee 20 oppikirjan harjoitustehtävää b) Tee jokin töistä 1-4 ja siitä työselostus tai c) Tee kirjoitelma jostakin fysiikan aihepiiristä (Otsikoi itse).  Tehtävien hyvä suoritus vaikuttaa kurssiarvosanaan korottavasti. Palauta tehtävät postissa tai sähköpostin liitteenä. •Puhdas verkkokurssi (filosofia)  Oppimispäiväkirja verkkoon omaan yksityiseen kansioon.  Kurssin osan sisältöanalyysi. Tallennus julkiseen käyttöön.  Osallistuminen verkkokeskusteluun: tietty määrä keskustelun avauksia ja osallistumisia.  Kaikki toiminta arvioidaan ja palaute annetaan sähköpostitse.

Leena Suonio 03/2003 Miten keskeytyksiä voidaan vähentää ja sitoutumista lisätä? Kehitysideoita? (kysely 2003) Opettajat 1. Opettajan toiminta (52%) •koko oppimisprosessin ohjaus, tuki ja arviointi •hyvä ja selkeä alkuohjaus, yhteiset käytänteet •selkeät määräajat tehtäville, realistinen opiskelun aikataulu •kurssit tavoitteellisia ja ryhmiteltyjä (välitavoitteet) •vuorovaikutus, ryhmäyttäminen ja dialogi •motivointi ja kannustus •aineenopettajan vastuuta ohjauksessa korostettava

Leena Suonio 03/ Osallistumisia / kontakteja (44%) •verkkokeskustelu ja verkkotyöohjelman ohjauskäyttö liitettävä kiinteästi kurssiin •verkossa tapahtuva ryhmäytyminen ja dialogi •kannustavat ja kuuntelevat kontaktit •lähitapaamiset ja aktivoivat työtavat •opiskelijan aktiivisuus ja sopimuksista kiinnipitäminen 3. Yleisohjaus •onnistunut alkuohjaus, opiskelun perusvalmiudet •realistiset HOPSit ja tavoitteelliset kurssisuunnitelmat •vuorovaikutukseen kannustava oppimisen ohjaus •verkkodialogin käynnistäminen 4. Muita ideoita •lähiohjausta pienryhmille, osa päivystysajoista lähiohjaukseen •vuoroviikoin ilta- / etäopetusta pienissä lukioissa

Leena Suonio 03/2003 Miten keskeytyksiä voidaan vähentää ja sitoutumista lisätä? Kehitysideoita? (kysely 2003) 1. Opetusjärjestelyt, kurssitarjonta (35 %) •joustavuus kursseissa ja kokeissa •yksilöohjaus / kesäohjaus / intensiivikurssit •enemmän aikaa kurssisuorituksille ja opiskelulle 2. Opettajan toiminta (29%) •koko oppimisprosessin ohjaus, tuki ja arviointi •aktiivinen yhteydenpito opiskelijoihin •realistinen aikataulu, kiireetön opiskelu •motivointi ja kannustus •henkilökohtainen ja yksilöllinen ohjaus •lähiohjaukseen panostaminen Opiskelijat

Leena Suonio 03/ Yleisohjaus (23%) •hyvä alkuohjaus, realistinen HOPS ja tiedotus etäopiskelusta •opiskelutyylit ja tavoitteellisuus •lisää henkilökohtaista ohjausta •oppilastutorit 4. Kontaktitapaamiset (17%) •intensiivikurssit (kielet ja matematiikka) •kertauskursseja •oppilaskuntatoiminta / oppilaat tukemaan toisiaan 5. Opiskelijan oma vastuu opinnoista (17%) •ei liikaa kursseja, realistinen ajankäyttö •motivaatio ja opiskeluinto itsestä kiinni •elämäntilanteet määräävät opiskelutahdin 6. Tukimateriaalit (3%) •verkkomateriaalin käyttöä laajennettava ja monipuolistettava

Leena Suonio 03/2003 Haasteita - uuteen toimintakulttuuriin •Opettajan / opiskelijan roolin muutos -Opettamisesta oppimisen ohjaamiseen -Hallinnasta kohtaamiseen, suljetusta avoimeen -Yksin tekemisestä tiimityöhön ja verkostoitumiseen -Vaikutus kaikkeen opetustyöhön! •Ohjauksen laatu –Luottamussuhde ohjaajan ja opiskelijan välille –Vuorovaikutuksen virittäminen ja ylläpito / ilmapiiri –Taito oppia toisilta ja ajatella yhdessä? Verkkodialogi –Motivaation ja itseohjautuvuuden tukeminen –Oikea-aikainen ja kannustava palaute –Oppimisen esteiden raivaaminen

Leena Suonio 03/2003 •Arviointi –Oppimistulosten arvioinnista koko prosessin arviointiin •Osallistumiset, tuotokset, oppimispäiväkirjat, portfoliot, kokeet •Helpottaa koejärjestelyjä verkostossa! •Ajasta ja paikasta riippumattomuus / avoimuus –Yksilöllisyys / yhteisöllisyys –Avoimuuden taso / itseohjautuvuus •Opettajan vaativa ja monipuolinen tehtäväkenttä –Tuki, valmennus ja koulutus (pedagoginen, tekninen) –Yhteistyö (aineryhmät, idea-/tehtävä-/materiaalipankit) –Tulevaisuuden resurssikeskukset / palvelukeskukset –Opettajan ammattitaito ja ihmissuhdetaidot korostuvat

Leena Suonio 03/2003 Opettajan työ on inhimillisten läpimurtojen käynnistämistä, ruokkimista ja ohjaamista (Lonka/Saarinen) - tapahtuu inhimillisinä kohtaamisina tekniikan puitteissa