Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Näköalapaikalla oppimisen vallankumouksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Näköalapaikalla oppimisen vallankumouksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Näköalapaikalla oppimisen vallankumouksessa
Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa Inkeri Rissanen / Anni Virnes

2

3 Mistä tullaan? Pohjois-Savon etälukio 1997-99
Itä-Suomen virtuaalilukion selvityshanke Yhteistä suunnittelua, markkinointia ja koulutusta Tarve verkon laajentamiseen ja jatkokehittämiseen v. 2000 Vuosina Kuopion, Iisalmen ja Varkauden aikuislukiot olivat mukana Opetushallituksen koordinoimassa ESR-rahoitteisessa etäopetusprojektissa. Kuopion, Iisalmen ja Varkauden aikuislukiot toimivat yhdessä muodostaen Pohjois-Savon etälukion. Projektin päättymisvuonna 1999 Pohjois-Savon etälukiossa oli yhteensä 387 etäopiskelijaa. Projektissa saadut kokemukset antoivat perustaa ja valmiuksia jatkokehittämiseen ja etälukioväylän alueelliseen laajentamiseen. Vuonna 2000 yhteistyöverkkoa laajennettiin Pohjois-Savon lisäksi Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun alueille. Uuden joustavan opiskeluväylän tarve näkyi opiskelijamäärissä:

4 Alussa oli … Kouluilla omat opsit, kurssitarjonnat, oppikirjat, jaksotukset, hallintokäytänteet, toimintakulttuurit Opettajat pääosin yksin puurtajia, perinteisiä opettajia, päätehtävänä tiedon jakaminen Pohjois-Savon etälukion kokemukset pohjana etäopetuksen käynnistämiseen uusissa kouluissa: ei ollut valmiita pedagogisia malleja! Tarve yhteistyöhön, käytänteiden yhtenäistä-miseen ja etäopetuksen pedagogiseen kehittämiseen

5 Opetuskulttuuri: Opettajasta ohjaajaksi
Opettamisen suunnittelusta opiskelijan toiminnan suunnitteluun monipuolinen ammattilainen yksin tekemisestä tiimityöhön opiskelijan kohtaaminen palautteen anto ja –vastaanotto, oikea-aikainen ja kannustava monologista dialogiin kannustus ja motivointi luottamussuhde ohjaajan ja opettajan välille prosessiohjaus kehittävä ja tutkiva ote asenteellinen muutos

6 Mitä projekti antanut opettajille?
Opettajakysely 2003: ”Näköalapaikka oppimisen ja opettamisen vallankumouksessa” Pedagogisen ajattelun muutos 32 % Tietoteknisten taitojen parantuminen 20 % Yhteistyö ja kontaktit % Asenteen muutos % Lisätyö Epävarmuuden sieto / joustavuus / kokemus / oman työn arviointitaidot Stressi

7 Oppimiskulttuuri Yksilöllisyys vs. yhteisöllisyys
Avoimuus ja itseohjautuvuus Oppijan oma vastuu oppimisprosessista / tiedon rakentelu Vuorovaikutus Palautteen merkitys koulun tuki ja kannustus koetaan hyvin tärkeiksi ”Etäopiskelu vaatinut paljon, mutta myös antanut paljon” ”Työn, perheen ja opintojen yhteensovittaminen vaikeaa”

8 Jotain pysyvää? ”Koulun antama tuki, kannustus ja motivointi ovat minulle hyvin tärkeitä” (76 %) Ohjaus / opetus tapahtuu aina inhimillisinä kohtaamisina. Vaikka oppimisympäristö ja menetelmät muuttuvat, ihmisluonne oppijana ei muutu. Etäopetus / eLearning pakottaa syventymään oppimisen ydinkysymyksiin ja tarkistamaan käsityksiä oppimisesta, mutta samasta oppimisesta on kysymys kuin ennenkin. Etäopetus ei ole vaikuttanut aikuislukion sukupuolijakaumaan: miehiä vain 25 %! Aikuispedogogiikkaa tarvitaan aina!

9 Opettajakysely 11/03 Kuopion aikuislukiossa
Perusrutiinit toimivat hyvin LLS Uusi verkko-oppimisympäristö + omatahtinen kesäopetus kannattaa säilyttää yhteistyö etälukioasioissa toimii hyvin etälukioprojekti – elinkeinoelämä  vähän yhteistyötä Yo-tutkinnon rakennekokeilu eriarvoistaa kouluja verkossamme ainepedagoginen yhteistyö hyödyllistä teknisten valmiuksien puute opp/op ajasta ja paikasta riippumattomuus

10 Matkalla … Kohti Haasteena Verkostokoulua ja oppimisverkostoja
Monimuotoisia opetusjärjestelyjä Yksilöllisiä ja joustavia palveluja Uutta opettajuutta ja luontevaa verkkovuorovaikutusta Haasteena Koulutuksen laatu Yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri voimavarojen yhdistäminen pedagogiset ja hallinnolliset toimintamallit verkostoitumista tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit Opettajan monimuotoinen tehtäväkenttä tuki, koulutus, verkostot, resurssikeskukset, …

11 Matkaevästä…

12 Yksin tekemisestä tiimityöhön (kyselyt 2003)
Yhteistyö- ja tiimityö: halu / taito / olosuhteet Taito oppia toisilta ja ajatella yhdessä Vuorovaikutus- ja aktivointitaidot opiskelijoiden / opettajien yhteydenottoja kaivataan lisää: verkkodialogit haasteena!

13 Prosessiohjaus (kyselyt 2003)
Oppimisen esteiden raivaaminen Opittu prosessin ohjaamista verkossa: oppimistulosten arvioinnista prosessin arviointiin Oivallettu: onnistunut prosessi tuottaa hyviä tuloksia

14 Kehittävä ja tutkiva ote (kyselyt 2003)
Innokkuus uusien opetusmenetelmien kehittämiseen Kiinnostus puhtaiden verkkokurssien ohjaamiseen kasvanut Etäopetus koetaan perinteistä haasteellisemmaksi Oman työn jatkuva arvioiminen ja kehittäminen

15 Asenteellinen muutos (kyselyt 2003)
Etäopetus toimiva opetusmuoto myös nuorille Etäopetus rikastuttanut myös perinteistä opetusta Etäopetus muuttanut käsitystä siitä, miten ja mitä tulisi opettaa Mielenkiinto suuntautunut opettamisesta oppimiseen Ikä ei ole kehityksen este: yli 50 –vuotiaat ennakkoluulottomia ja muutosvalmiita!

16 Yksilöllisyys vs. yhteisöllisyys (kyselyt 2003)
Yhteisöllisyys / tarve yhteisöllisyyteen hieman lisääntynyt Lähitapaamisen merkitys lisääntynyt Toisaalta tarve omatahtisiin kursseihin, yksilöllisiin palveluihin ja joustavuuteen lisääntynyt kuva

17 Avoin toimintaympäristö (kyselyt 2003)
Oppikirjan vahva asema horjuu? Verkkoympäristön ja –sisältöjen hyödyntäminen lisääntynyt Yhteistyöverkon hyödyntäminen lisääntynyt: yhteinen kurssitarjonta, ym. palvelut Opinto-ohjauksen merkitys korostuu Avoimuus / itseohjautuvuus / ohjaus ”vaatii itsekuria, sitkeyttä ja vahvaa motivaatiota” ”realistiset hopsit”

18 Vuorovaikutus (kyselyt 2003)
Aktiivisuus lisääntynyt oppijat ottavat yhteyttä opettajaan, kun ilmenee kysyttävää toivotaan lisää opettajan yhteyksiä, muistutteluja / kyselyitä siitä, missä kukin on menossa verkkokeskustelut ja pohdinnat Opettajien päivystysajat koetaan tärkeiksi

19 Pedagogisen ajattelun muutos (kyselyt 2003)
Opettajasta ohjaajaksi Rikkonut luutuneita käsityksiä oppimisesta Suunnittelun tärkeys ja opiskelijan asemaan samaistuminen Virikkeitä myös muuhun opetukseen

20 Asenteen muutos (kyselyt 2003)
”Uusia näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen” ”Lähes kaikki uusiksi” ”Usko oppijaan itseensä”


Lataa ppt "Näköalapaikalla oppimisen vallankumouksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google