Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uusi lumi – vanhan surmako? Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa ITK’03 Leena Suonio / Anni Virnes www.itasuomenetalukioverkko.fi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uusi lumi – vanhan surmako? Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa ITK’03 Leena Suonio / Anni Virnes www.itasuomenetalukioverkko.fi."— Esityksen transkriptio:

1 Uusi lumi – vanhan surmako? Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa ITK’03 Leena Suonio / Anni Virnes www.itasuomenetalukioverkko.fi

2 Mistä tullaan? Pohjois-Savon etälukio 1997-99 Uuden joustavan opiskeluväylän tarve näkyi opiskelijamäärissä: Yhteistä suunnittelua, markkinointia ja koulutusta 1997 19981999 230265387

3 Mistä tullaan? Pohjois-Savon etälukio 1997-99 Uuden joustavan opiskeluväylän tarve näkyi opiskelijamäärissä: Yhteistä suunnittelua, markkinointia ja koulutusta Tarve verkon laajentamiseen ja jatkokehittämiseen v. 2000 1997 19981999 230265387

4 Alussa oli … Kouluilla omat opsit, kurssitarjonnat, oppikirjat, jaksotukset, hallintokäytänteet, toimintakulttuurit Opettajat pääosin yksin puurtajia, perinteisiä opettajia, päätehtävänä tiedon jakaminen Pohjois-Savon etälukion kokemukset pohjana etäopetuksen käynnistämiseen uusissa kouluissa: ei ollut valmiita pedagogisia malleja! Tarve yhteistyöhön, käytänteiden yhtenäistä- miseen ja etäopetuksen pedagogiseen kehittämiseen

5 Paltamo Joensuu Kajaani Iisalmi Kuopio Mikkeli Savon- linna Varkaus Yhteinen kurssitarjonta: n. 390 kurssia jaksotetut / omatahtiset / abikurssit / kesäohjaus www –tukipalvelut: ilmoittautumiset, arviointi,... Opiskeluympäristö, materiaalit ja ohjeet Aineryhmäyhteistyö ja opettajien koulutus Tiedotus ja markkinointi Opiskelijoita: v. 2000573 v. 2001622 v. 2002768 Missä ollaan? Itä-Suomen virtuaaliverkko 2000-03 Pakolliset kurssit Valinnaiset kurssit OPH YLE Otavan opisto

6 Muutosta / kehitystä? 1.Etälukioverkko: yhteistyöverkko ja koulut 2.Työskentely- ja hallintokulttuuri 3.Opetuskulttuuri: Opettajasta ohjaajaksi 4.Oppimiskulttuuri * Kyselyt opettajille ja opiskelijoille 2001/2002/2003 * Projektiseuranta, tilastot ja jatkuva itsearviointi

7 1. Etälukioverkko Luotu toimintamalli yhteistyöverkolle –yhteinen tahto verkon säilyttämiseen projektin jälkeen –alueellinen tarve yhteistyöverkon laajentamiseen Avattu joustava ja yksilöllinen etäopiskeluväylä –yhteinen kurssitarjonta ja tukipalvelut uusi toimintaympäristö ja –kulttuuri –tasa-arvoisia koulutuspalveluja aikuisten ja nuorten käyttöön etäopiskelijamäärä kaksinkertaistunut projektin aikana nuorten ja aineopiskelijoiden osuus lisääntynyt opiskelun tavoitteena korostuu itsensä kehittäminen Kehitystyö kouluissa –kouluista kehittymässä monimuotoisia koulutuspalvelukeskuksia –myönteinen vaikutus koulun imagoon ja tulevaisuuteen alueelliseen kehittymiseen opettajien ammattitaitoon ja opetuksen laatuun

8 2. Koulujen työskentely- ja hallintokulttuuri Suljetusta avoimeen –hallinto / opetus / työyhteisö Hallinnasta kohtaamiseen –vähemmän kontrollia ja pakkotahtisuutta –onnistuneita prosesseja, luottamusta, epävarmuuden sietoa –osallistumista, kumppanuutta, neuvottelua –suostumista auttajaksi ja autettavaksi Joustavuutta ja asiakaslähtöisyyttä –lähtökohtana yksilölliset tarpeet ja elämäntilanteet –lisää joustavia ja yksilöllisiä palveluja Yhteistyötä ja verkottumista –opittu tekemään työtä yhdessä –yhteistyön hyöty ja riesa / verkostoitumisen taso Jatkuvaa itsearviointia ja kehittämistä / tavoitteellista työskentelyä

9 3. Opetuskulttuuri: Opettajasta ohjaajaksi Opettamisen suunnittelusta opiskelijan toiminnan suunnitteluun – monipuolinen ammattilainen – yksin tekemisestä tiimityöhön – opiskelijan kohtaaminen palautteen anto ja –vastaanotto, oikea-aikainen ja kannustava monologista dialogiin kannustus ja motivointi luottamussuhde ohjaajan ja opettajan välille – prosessiohjaus – kehittävä ja tutkiva ote – asenteellinen muutos

10 Mitä projekti antanut opettajille? Opettajakysely 2003: ”Näköalapaikka oppimisen ja opettamisen vallankumouksessa” Pedagogisen ajattelun muutos 32 % Tietoteknisten taitojen parantuminen 20 % Yhteistyö ja kontaktit10 % Asenteen muutos 9 % Lisätyö Epävarmuuden sieto / joustavuus / kokemus / oman työn arviointitaidot Stressi

11 4. Oppimiskulttuuri Yksilöllisyys vs. yhteisöllisyys Avoimuus ja itseohjautuvuus Oppijan oma vastuu oppimisprosessista / tiedon rakentelu Vuorovaikutus Palautteen merkitys –koulun tuki ja kannustus koetaan hyvin tärkeiksi ”Etäopiskelu vaatinut paljon, mutta myös antanut paljon” ”Työn, perheen ja opintojen yhteensovittaminen vaikeaa”

12 Mitä projekti antanut opiskelijoille? Opiskelijakysely 2003: ”Kolmas vuosi menossa ja into vain kasvaa” Affektiivinen motivaatio 35 % Kognitiivinen motivaatio 32 % Instrumentaalinen motivaatio 30 % Sosiaalinen motivaatio

13 Jotain pysyvää? ”Koulun antama tuki, kannustus ja motivointi ovat minulle hyvin tärkeitä” (76 %) Ohjaus / opetus tapahtuu aina inhimillisinä kohtaamisina. Vaikka oppimisympäristö ja menetelmät muuttuvat, ihmisluonne oppijana ei muutu. Etäopetus / eLearning pakottaa syventymään oppimisen ydinkysymyksiin ja tarkistamaan käsityksiä oppimisesta, mutta samasta oppimisesta on kysymys kuin ennenkin. Etäopetus ei ole vaikuttanut aikuislukion sukupuolijakaumaan: miehiä vain 25 %! Aikuispedogogiikkaa tarvitaan aina!

14 Miten uusi voidaan kytkeä vanhaan? Laatua koulutyöhön –etäopetusmenetelmä osaksi perinteistä koulutyötä –virtuaalipalvelut ja –oppiminen luokkaopetuksen monipuolistajana –näkökulma opettamisesta oppimiseen Verkkoympäristö poistaa taloudellisia ja fyysisiä esteitä, lisää joustavuutta ja monipuolisuutta Verkostoituminen mahdollistaa –resurssien kokoamisen, jakamisen ja hyödyntämisen –laadukkaiden ja monipuolisten koulutuspalveluiden tarjoamisen ajasta ja paikasta, iästä ja koulutustasosta riippumatta

15 Matkalla … Kohti Verkostokoulua ja oppimisverkostoja Monimuotoisia opetusjärjestelyjä Yksilöllisiä ja joustavia palveluja Uutta opettajuutta ja luontevaa verkkovuorovaikutusta Haasteena Koulutuksen laatu Yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri –voimavarojen yhdistäminen –pedagogiset ja hallinnolliset toimintamallit –verkostoitumista tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit Opettajan monimuotoinen tehtäväkenttä –tuki, koulutus, verkostot, resurssikeskukset, …

16 Tulevaisuutta kohti: Itä-Suomi osana kansallista oppimisverkostoa Resursseja yhdistäen mahdollistetaan tasa-arvoiset koulutuspalvelut ajasta, paikasta, iästä ja koulutustasosta riippumatta. Avoimet oppimiskeskukset tarjoavat koulutuksen ohella pedagogisen ja teknisen tuen ja ohjauksen sekä kokoontumispaikan erilaisille oppijoille. Verkoston tehtävät - tasa-arvoiset koulutuspalvelut - koulutuksen ja ohjauksen verkostomallit - yhteinen virtuaalikurssitarjonta - kehittämis- ja tukipalvelut - kansalliset ja kansainväliset erikoistehtävät OPH YLE Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Joensuun yliopisto - opettajien koulutus - tutkimus ja arviointi Kuopion yliopisto - kehittämis- ja tukipalvelut - opettajien täyd. koulutus Pohjois-Karjala Eri koulutusasteiden yhteiset oppimisverkot? Kainuu Pohjois-Savo Etelä-Savo Eri koulutusasteiden yhteiset oppimisverkot?

17 Uusi lumi ja vanha lumi

18 Yksin tekemisestä tiimityöhön (kyselyt 2003) Yhteistyö- ja tiimityö: halu / taito / olosuhteet Taito oppia toisilta ja ajatella yhdessä Vuorovaikutus- ja aktivointitaidot –opiskelijoiden / opettajien yhteydenottoja kaivataan lisää: verkkodialogit haasteena!

19 Prosessiohjaus (kyselyt 2003) Oppimisen esteiden raivaaminen Opittu prosessin ohjaamista verkossa: oppimistulosten arvioinnista prosessin arviointiin Oivallettu: onnistunut prosessi tuottaa hyviä tuloksia

20 Kehittävä ja tutkiva ote (kyselyt 2003) Innokkuus uusien opetusmenetelmien kehittämiseen Kiinnostus puhtaiden verkkokurssien ohjaamiseen kasvanut Etäopetus koetaan perinteistä haasteellisemmaksi Oman työn jatkuva arvioiminen ja kehittäminen

21 Asenteellinen muutos (kyselyt 2003) Etäopetus toimiva opetusmuoto myös nuorille Etäopetus rikastuttanut myös perinteistä opetusta Etäopetus muuttanut käsitystä siitä, miten ja mitä tulisi opettaa Mielenkiinto suuntautunut opettamisesta oppimiseen Ikä ei ole kehityksen este: yli 50 –vuotiaat ennakkoluulottomia ja muutosvalmiita!

22 Yksilöllisyys vs. yhteisöllisyys (kyselyt 2003) Yhteisöllisyys / tarve yhteisöllisyyteen hieman lisääntynyt Lähitapaamisen merkitys lisääntynyt Toisaalta tarve omatahtisiin kursseihin, yksilöllisiin palveluihin ja joustavuuteen lisääntynyt kuva

23 Avoin toimintaympäristö (kyselyt 2003) Oppikirjan vahva asema horjuu? Verkkoympäristön ja –sisältöjen hyödyntäminen lisääntynyt Yhteistyöverkon hyödyntäminen lisääntynyt: yhteinen kurssitarjonta, ym. palvelut Opinto-ohjauksen merkitys korostuu Avoimuus / itseohjautuvuus / ohjaus –”vaatii itsekuria, sitkeyttä ja vahvaa motivaatiota” –”realistiset hopsit”

24 Vuorovaikutus (kyselyt 2003) Aktiivisuus lisääntynyt –oppijat ottavat yhteyttä opettajaan, kun ilmenee kysyttävää –toivotaan lisää opettajan yhteyksiä, muistutteluja / kyselyitä siitä, missä kukin on menossa –verkkokeskustelut ja pohdinnat Opettajien päivystysajat koetaan tärkeiksi

25 Pedagogisen ajattelun muutos (kyselyt 2003) Opettajasta ohjaajaksi Rikkonut luutuneita käsityksiä oppimisesta Suunnittelun tärkeys ja opiskelijan asemaan samaistuminen Virikkeitä myös muuhun opetukseen

26 Asenteen muutos (kyselyt 2003) ”Uusia näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen” ”Lähes kaikki uusiksi” ”Usko oppijaan itseensä”

27 Affektiivinen motivaatio (kyselyt 2003) Väsynyt, mutta innostunut mieli Mielekästä / haastavaa Antoisaa / oppimisen iloa ”Hurja into päällä” Antoi rohkeuden aloittaa lukio-opinnot Vapaampaa kuin päivälukiossa Opiskelu vie työasiat pois mielestä Yksitoikkoisen työn vastapaino / antanut aivoille töitä Mieluisa harrastus / valoa elämään Uutta potkua arkeen / mielen virkeyttä Itseluottamusta

28 Kognitiivinen motivaatio (kyselyt 2003) ”Tämänkin ikäisenä voi omaksua uusia asioita” Vastuu omasta opiskelusta Itsensä kehittäminen Yleissivistys Kehittänyt kokonaisvaltaista ajattelua Antanut uusia näkökulmia ”Etäopiskelijana olen oppinut paremmin: opiskeltavaan aineeseen täytyy itse paneutua kunnolla, kun opettaja ei ole sanelemassa koko ajan”

29 Instrumentaalinen motivaatio (kyselyt 2003) Ylioppilastutkinto Kaivattu mahdollisuus aloittaa opinnot Väliin jääneen kurssin suorittaminen Jatko-opinnot Ilta- ja etälukio täydentävät toisiaan Lisätarjontaa oman koulun ohella Valmiuksia jatkaa etäopiskellen vaikka yliopistossa

30 Sosiaalinen motivaatio (kyselyt 2003) Kiva opiskella aikuisporukassa Uusia tuttavuuksia Pohjaa sosiaaliseen kanssakäymiseen


Lataa ppt "Uusi lumi – vanhan surmako? Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa ITK’03 Leena Suonio / Anni Virnes www.itasuomenetalukioverkko.fi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google