Projektipäällikkö Heli Sillanmikko

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Welcome Office Slussen Neuvontakeskus? Matalan kynnyksen palvelua maahanmuuttajille Pia Hägglund |
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
Kelan organisaatio ja viestinnän palvelut toimittajille
ENSIVASTETOIMINTA HÄTÄKESKUKSEN NÄKÖKULMASTA
Palveluhakemiston prosessit Marketvisio Oy1.
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Yhteinen asiakaspalvelu
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
KANSALAISEN ASIOINTITILI SOSIAALIASIAMIESPALVELUSSA.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Ryhmätekstiviestit netistä selaimella OSA I Tehtyjä tutkimuksia mobiilimarkkinoinnista ja mobiiliviestinnän tehokkuudesta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Yhdessä tehokkaampaa palvelua – yhteistyöllä uusia mahdollisuuksia Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus,
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Internetsivujen uudistaminen Konsepti ja vaativuusmäärittely / raportin luonnos (päivitetty )
1 Viesti perille Selko-opas kunnille Toimittanut Ari Sainio KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö 2013.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
VETUMA, verkkotunnistaminen ja - maksaminen Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
Opintopolku.fiOpintopolku.fi – elinikäisen oppimisen tukena Opetushallitus.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Omahoitopolut.fi ja sähköinen hoitoon hakeutuminen Anu Suurnäkki, projektipäällikkö, THL Riitta Lehtonen, IT-palvelupäällikkö, Eksote.
CHAT-PILOTIN KOKEMUKSET PILOTTI 9.4. –
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ePerusteet Ops-työkalukoulutus Lukio 02/2016.
Marja Laine-Asikainen
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
THL verkkokoulut Kokonaispalvelu
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Yleisneuvontapalvelu
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Yrittäjä-/yritysasiakkaan palvelut
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
Hoitopaikan valinta -verkkosivuhanke
Suomi.fi-yrityssivusto
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Saavutettavuusvalvonta
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Asiointipalveluiden laatu
ICT-hanke YritysCRM ICT-projektipäällikkö: Anne-Marie Aartola
Asiointipalveluiden laatu
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Projektipäällikkö Heli Sillanmikko 20.5.2013 Kansalaisneuvonta Projektipäällikkö Heli Sillanmikko 20.5.2013

Kansalaisneuvonta Julkisen hallinnon (valtion ja kuntien) yhteinen keskitetty neuvontapalvelu Monikanavainen palvelu, joka ohjaa oikean viranomaisen palveluihin Tavoitteena avata vuoden 2013 aikana Sijoittuu Valtiokonttoriin, samaan yksikköön Suomi.fi -portaalin kanssa Brändi ja nimi valmistuu keväällä 2013 (mainitse tässä) Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Palvelun hyödyt Helpottaa kansalaisten asiointia julkisissa palveluissa Tavoitteena vähentää hätänumeroon soitettavien kiireettömien puheluiden määrää Tukee julkisen hallinnon muiden neuvontapalveluiden toimintaa vastaamalla palvelupyyntöihin Ohjaa sähköisiin palveluihin Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Palvelun sisältö ohjaa julkisen hallinnon palvelujen loppukäyttäjän oikean viranomaisen luokse ja neuvoo julkista hallintoa koskevissa yleisluontoisissa kysymyksissä toimii sähköisten tukipalvelujen asiakaspalveluna Suomi.fi ja sen sisältämät sähköiset asiointipalvelut Asiointitili Verkkotunnistamisen ja maksamisen palvelu Vetuma toimii Valtiokonttorin Kouvolan toimipisteessä 12 työntekijän voimin Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Palvelun toteutuksen vaiheistus Julkishallinnon keskitetty neuvonta ja asiointi 3 Neuvonta ja ohjaaminen, ilmoitusten vastaanotto Laajennettu tieto Nykyinen hanke 2 Palvelut Keskitetyt sähköiset neuvonta- ja asiointi-palvelut Kriisi-viestintä Kanavat Kaikki kanavat Kyvykkyydet Neuvonta ja ohjaaminen - Perustieto 1 Palvelut Ilmoitus-palvelu Kanavat Chat Sosiaalinen media Etäpalvelu Palvelut Neuvonta ja ohjaaminen Sähköisten asiointi-palvelujen tuki Kanavat Puhelin Tekstiviesti Sähköposti www-lomake ja itsepalvelu Palvelulupaus Suomi, ruotsi, englanti Arkisin 8-21, lauantaisin 9-15 75 % yhteydenotoista hoidetaan ensimmäisen kontaktin aikana Volyymi: 200.000 yhteydenottoa Palvelulupaus Saame Laajennettu aukioloaika Laajennettu kattavuus Kasvava volyymi Palvelulupaus 24/7 aukioloaika Laajennettu kattavuus Kasvava volyymi Järjestelmät Contact center, tiketöinti Suomi.fi tietovaranto Kevyt integraatio 2. asteelle Järjestelmät ”Uusi” palvelutietovaranto Karttakäyttöliittymä Tiketöintijärjestelmien integraatio Järjestelmät Keskitetty neuvonta- ja asiointikäyttöliittymä asiakkaalle Kriisiviestintä Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Kansalaisneuvonnan yleiskuvaus Keskitetty neuvontapalvelu, joka palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi Avoinna arkisin 8-21 ja lauantaisin 9-15 75 % yhteydenotoista on tavoitteena hoitaa ensimmäisen kontaktin aikana Sisällön tuotanto ja ylläpito Neuvonta ja ohjaaminen Sähköisen asioinnin tukipalveluiden asiakaspalvelu Asiakkaat Palvelu-kanavat Yleisneuvontapalvelu 2. asteen toimijat Puhelin Tekstiviesti Sähköposti www-lomake Etäpalvelu Chat Sosiaalinen media Itsepalvelu verkko-sivustolla Valtion eri hallinnonalat ja virastot Kunnat Kolmas sektori Julkishallinnon yksityiset palveluntuottajat Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Palvelukanavat (1/3) Puhelin Puhelinnumero on 0295 000. Palvelusta ei välitetä puheluita  neuvoo ja ohjaa oikean viranomaisen palveluun esim. antamalla viranomaisen yhteystiedot verkkopalvelun osoitteen puhelinnumeron asiointipisteen fyysisen osoitteen Hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvaa neuvontaa (Hallintolaki 2. luku), joka on lisämaksutonta (ppm/mpm). Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Palvelukanavat (2/3) Tekstiviesti Sähköposti Mahdollista ottaa yhteyttä ja saada vastaus tekstiviestillä Ensimmäisessä vaiheessa kohdennetaan erityisryhmille (esimerkiksi kuurot), joilla ei ole mahdollisuutta mennä verkkoon Sähköposti Mahdollista ottaa yhteyttä ja saada vastaus sähköpostitse Tunnistamisen ja salauksen puuttuessa sähköpostitse ei ole tarkoitus välittää henkilökohtaista tietoa Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Palvelukanavat (3/3) Verkkosivusto Verkkosivustolla on sähköinen yhteydenottolomake, jolla asiakas voi lähettää palvelupyynnön Ensimmäisessä vaiheessa verkkosivusto rakennetaan nykyisen Suomi.fi-sivuston julkaisujärjestelmällä ja sitä kehitetään yhdessä nykyisen Suomi.fi:n kanssa Verkkosivuston verkko-osoite ja ilme täsmennetään markkinointiviestinnän yksityiskohtaisen suunnittelun yhteydessä Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Palvelun toteutuksen aikataulu 2012 2013 Suunnittelu Markkinointi-viestinnän suunnittelu Koulutus- suunnittelu 1/2013 1/2014 6/2012 Prosessien määrittely Toteutus Henkilöstön koulutus Sisällöntuotanto Palvelu- ja organisointimallit Tekniset ratkaisut Cc ja tikettij. Julkaisujärjestelmä ja käyttöpalvelut muutokset ja toteutus Järjes-telmien testaus Käyttöönotto Markkinointiviestinnän toteuttaminen (sisäinen ja ulkoinen) Vaatimus- määrittelyt Neuvonta- palvelu avataan asiakkaille Palvelun toteutuksen aikataulu Käyttöönoton seuranta ja jatkokehittämissuunnitelma Esiselvitys Palvelukonseptin tarkentaminen Henkilöstö Suunnittelu Cc ja tikettij. Toimitilojen hankinta ja kunnostaminen Toimitilojen kalustaminen ym. Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Lisätietoja www.vm.fi/yleisneuvontapalvelu www.vm.fi/sade Projektipäällikkö Heli Sillanmikko Puh. 040 673 6878 heli.sillanmikko@vm.fi Kehittämisjohtaja Marko Puttonen Puh. 040 731 1581 marko.puttonen@vm.fi Projektiasiantuntija Heli Parikka Puh. 050 369 0555 heli.parikka@vm.fi www.vm.fi/yleisneuvontapalvelu www.vm.fi/sade Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017

Kiitos! Kunta- ja aluehallinto-osasto 3.4.2017