Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuinka henkilöstö otetaan huomioon organisaatiomuutoksessa
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Innovaatiokulttuuri Innovaatio = uudennos
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
10 vinkkiä voimaantumiseen
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -

ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Oivaltamisen iloa © Mitä seurasi tietojen yhteentoimivuuden toteuttamisesta? Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Ajatuksia oppimisesta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Etäkäyttö ja tietoturvatasot
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Tuloksellisuus, muutos ja neuvottelutoiminta Tuomo Vainio / VTML 12. & sopsemdiat
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Sensorinen integraatio
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Ops seminaari Askola.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Volitioprosessi, tahdon!
Tavallista erikoisempi ekonomi?
tulevaisuuden työelämätaidot
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä 24.4.2012 Helsinki Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet Tapani Kella Jyväskylän yliopisto

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 1 Oppiminen ja muutos Korkeakoulut oppimisen asiantuntijoina: Tutkimme ja opetamme luovuutta ja innovatiivisuutta Kuinka hyödynnämme tutkimustuloksia ja opetusta oman organisaatiomme toiminnassa? Valmistamme opiskelijoita jatkuvaan muutokseen ja lisääntyvään monimutkaisuuteen Miten valmiita olemme itse muuttumaan ja muuttamaan toimintaamme? Selviytymis- oppiminen Luova oppiminen Säilytä vanhat rutiinit Luo uutta Ref. Peter Senge, 1990 Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 1

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 2 Muutoksen mahdollistajat ja estäjät Ihmiset =>Ankkurit, terveesti muutosvastarintaiset, kriitikot, läpimurtajat, kantajat, viimeistelijät, vastustajat Syyt =>Onko muutokselle tilaus? Arvot =>Mikä on meille tärkeää? Kulttuuri =>Miten kypsästi pystymme käsittelemään ja perustelemaan toimintamallejamme ja sen muutostarpeita? Ymmärtäminen =>Miksi muutos on välttämätön? (Ref. T. Erämetsä, 2003) Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 2

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 3 Muutos ja johtaminen Muutosprosessi Tiedon muutos asennemuutos yksilön käyttäytymisen muutos ryhmän käyttäytymisen muutos Tiedämmekö päämäärän? Paljonko tarvitsemme aikaa sen saavuttamiseen? Muutoksen tavoittelu vaatii Johtamista Oppimista (Ref. T. Erämetsä, 2003) Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 3

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 4 Muutosprosessin kulku Ajattelumallien muutoksen vaiheita Kognitiivinen vaihe laajeneva ajattelu Organisaation kriisiytyminen ristiriidat Uudet strategiat toimintamallien muuttumista Yhteisymmärrys uusista toimintamalleista Vakiintumisen vaihe tehokkuus ja tulokset paranevat Ref. Riitta Strömmer, 1999 Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 4

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 5 Onnistuneen muutoksen elementtejä MUUTOS Kokemukset muutoksesta Tiedottaminen Osallistuminen Vaikuttaminen Motivaatio Riittävät resurssit: aika, tieto, osaaminen, fyysiset olosuhteet Eläminen muutoksessa Muutoksen vuorovaikutteinen johtaminen Odotukset muutoksesta ONNISTUNUT MUUTOS Ref. Anne Luomala, Muutosjohtamisen ABC, 2008 Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 5

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 6 Ajattelu- ja kuvausmalli Miksi Periaatteet Toiminta Tieto Tietojärjestelmä Teknologia Mitä Strategia Tavoitteet Palvelut Sidosryhmät Käsitteistö Tietojärjestelmä-palvelut Teknologiakartta Miten Prosessikartta Prosessikuvaukset Tietomallit Loogiset tietovarannot Loogiset tietojärjestelmäpalvelut Teknologiakomponentit Valvonta- ja hallintatapa Millä Fyysiset tietovarannot Koodistot Järjestelmäsalkku Teknologiavalinnat Verkkokaavio Tietovirrat Järjestelmät-tietovarannot Prosessit-tiedot Järjestelmät-prosessit Integraatiomalli Rajapinnat ja liittymät Palvelutasotavoitteet Kartturi 2.2 Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 6

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 7 Ajattelu- ja kuvausmalli Miksi Periaatteet Toiminta Tieto Tietojärjestelmä Teknologia Mitä Strategia Tavoitteet Palvelut Sidosryhmät Käsitteistö Tietojärjestelmä-palvelut Teknologiakartta Miten Prosessikartta Prosessikuvaukset Tietomallit Loogiset tietovarannot Loogiset tietojärjestelmäpalvelut Teknologiakomponentit Valvonta- ja hallintatapa Millä Fyysiset tietovarannot Koodistot Järjestelmäsalkku Teknologiavalinnat Verkkokaavio Tietovirrat Järjestelmät-tietovarannot Prosessit-tiedot Järjestelmät-prosessit Integraatiomalli Rajapinnat ja liittymät Palvelutasotavoitteet Kartturi 2.2 Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 7

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 8 Haasteellisia kysymyksiä Mikä on kokonaisarkkitehtuuri, uusi ”ismi” vai tietojärjestelmien elinkaaritaulukko? Eikös se ole niitä ICT-porukan juttuja? Eihän sillä vaan ole mitään tekemistä johtamismallin kanssa? Johtaako väline tai ajattelumalli korkeakoulua? Mitä uuden välineen tai ajattelumallin käyttöönotto maksaa? Mitä seuraa, jos emme ota käyttöön uutta välinettä tai ajattelumallia? Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 8

Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 9 Haasteellisia kysymyksiä Mitä hyötyä saamme uuden välineen tai ajattelumallin käytöstä? Koska tietohallintolaki ei velvoita yliopistoja, niin miksi muuttaa ajattelumallia tai välinettä tietohallinnon kehittämisessä? Toiminnan kehittämisessä on kysymys IT-palvelujen parantamisesta? Ei ryhdytä massiivisiin muutoksiin? Ei ryhdytä tuottamaan lukemattomia tarpeettomia dokumentteja? Meillä on jo laatujärjestelmä, eikö se riitä? Hankitaanko tässä taas jokin uusi järjestelmä? Milloin väline tai ajattelumalli on valmis? Kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton haasteet 24.4.2012 TK 9

Haasteellisia kysymyksiä? Kiitos