Opetussuunnitelmauudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari Jarmo Mäkelä.
ECTS-seminaari Terttu Honkasaari, Helia1 Luonnontieteiden koulutusala •ammattikorkeakouluja 21 •koulutusohjelmia (1 perustutkinnossa, 1 ylemmässä)
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management INSSI-hanke.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Järjestelmäasiantuntija
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Opinnäytetyö/Harjoittelu
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla
Tietotekniikkainsinööri 240 OP Suuntaavat opinnot III
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelmauudistus ECTS-seminaari Vaasa 31.1.2006 Kenneth Norrgård - VAMK/TIKO

Opetussuunnitelmauudistus TIKO Opetussuunnitelmauudistus Opetus- suunnitelma- uudistus Eurooppa Suomi

Opetussunnitelman laadinta Uusi rakenne ja ydinanalyysi vaihe 1 Ydinanalyysi – mitä it- tradenomi tulisi osata? KO:n rakenne, VAMK yhteiset periaatteet, esim. minimi 3 o Moduulien uudelleenjärjestely Ov  Op OPSi nettiin Uusi OPS S2004 K2005 S2005 K2006 S2006

Miten saavuttaa ammattitaitoa? Lähde: Omat ajatukset keväällä 2005 Miten saavuttaa ammattitaitoa? Ammatti taito / osaaminen määrittelee rakentuu OPS HOPS Ammatilliset perustaidot Asiantuntijan ammatti-taidot Viestintä- ja kielitaidot Yrittäjyys ja liiketoiminnan osaaminen koostuu antaa Opinto-kokonaisuus Opintojakso TA projekti koostuu on Toteutustavat Teorian hankinta - kirjat, luennot, keskustelut… Käytännön harjoittelu - labrat, tehtävät Projektityö - itsenäinen työ ohjaus/raportointi Opinnäyte - itsenäinen työ ohjaus/raportointi Työharjoittelu - ammatillinen työ

TIKO – syksyllä 2005 Opinnäytetyö 15 op TA-proj Vapaasti valittavat 10 op 4 v Suuntaava valinnaiset opinnot 15 op TA-proj Suuntaava 2.moduuli 15 op (DI-SO-TI) TA-proj 3 v Harjoittelu 30 op Liike- toiminnan osaaminen 26 op TA-proj Suuntaava 1.moduuli 15 op (DI-SO-TI) Sovelluskehitys ja tietokannat 20 op Kielet ja viestintä 14 op TA-proj 2 v TA-proj Ohjelmatuotanto 16 op Laitteisto-oppi 9 op 1 v Ohjaus opintoihin sekä ammatilliset perustaidot 25 op

Opetussunnitelman laadinta Uusi OPS ECTS-prosessi vaihe 1 ECTS-prosessi vaihe 2 Tavoitteet määritellään vaadittavana osaamisena 1 op = 26,7 h Osaamisprofiili – Kompetenssianalyysi – Ydinainesanalyysi - Kuormittavuusanalyysi Ydinanalyysi – mitä it-tradenomi tulisi osata? KO:n rakenne, VAMK yhteiset periaatteet, esim. minimi 3 op Moduulien uudelleenjärjestely Ov  Op OPSi nettiin S2004 K2005 S2005 K2006 S2006

Tavoitteet 2006-2007 Uudistettu OPS syksyllä 2007 Osaamisprofiili – Kompetenssianalyysi – Ydinainesanalyysi – Kuormittavuusanalyysi Osaamistiimeille vastuu opetus-/oppimis- prosessin suunnittelusta ja toteutuksesta Projektioppimisen kehittäminen IT Paja- tyyppisen oppimisympäristössä Opetuksen ja opetusmenetelmien edelleenkehittäminen Ykkösvuonna - teemat Kakkosvuonna – projektioppiminen (erikoistuminen) Kolmosvuonna harjoittelu & projektioppiminen & opinnäytetyö Nelosvuonna opinnäytetyö & toiminnallinen T&K

Oppimisprosessiperustainen opetuksen suunnittelu Lähde: Matti Isokallio, Pekka Auvinen 1.12.2005 Oppimisprosessiperustainen opetuksen suunnittelu Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen OPPI- MATERIAALI T&K Tavoitteena oleva osaaminen koulutus-ohjelmakoh-tainen erikois-osaaminen yleiset työelämä-valmiudet asiantunti-juuden kehit-tymistä tuke-vat valmiudet OPETUS- TILANTEET OPPIMIS- YMPÄRISTÖT OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö ARVIOINTI OHJAUS OPPIMIS- TEHTÄVÄT PALAUTE Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002

TIKO osaaminen ICT-osaaminen 2003 - yhteenveto ICT-erikoisosaaminen ICT:n sovellusalueet Yritystalous ja –hallinto, yritysviestintä Julkinen hallinto, sähköinen asiointi Viihde ja ajanviete, pelit, media Terveys ja hyvinvointi Opetus ja oppiminen Tietoliikenne Konetekniikka Biotekniikka Ympäristötekniikka ICT-osaaminen 2003 - yhteenveto TIKO osaaminen ICT-erikoisosaaminen -tietoturva -ohjelmistotuotanto -tiedonvarastointi -digitaalinen media -pelit -sähköinen asiointi -tietoverkot -eOppiminen -hvinvointiteknologia -x-teknologia Tuoteosaaminen -innovaatiojärjestelmän ymmärtäminen -T&K-osaaminen -laatuosaaminen -tuotekehitysmenetelmien osaaminen -tuotteistamisosaaminen -lokalisointiosaaminen -standardointiosaaminen -teknologian monitorointi- ja siirto-osaaminen Strategiaosaaminen -johtamiseen liittyvä osaaminen -strategisen suunnittelun hallinta -digitaalitalouden arvoketjujen hallinta -verkostoitumisosaaminen -laatuosaaminen -muutoksen hallintataidot -tiedon ja osaamisen johtamisen taidot -kyky hahmottaa kokonaisuuksia -kyky keskittyä olennaiseen -tulevaisuuden ennakointivalmiudet, visiointikyky (vähintään yksi erikoistumisalue) ICT-perusosaaminen -perusohjelmointitaito ohjelmiston kehittämismallien, -menetelmien osaaminen -käyttöliittymät -sähköinen dokumentti - tietokannat, tietovarastointi -tietoverkot -mobiilitekniikka - tietämystekniikka -Internet-tekniikka - tietoturva -sovellusintegraatio-osaaminen -komponentti- osaaminen Liiketoimintaosaaminen Toimialaosaaminen -liiketoimintaprosessien kokonaishallinta -alakohtainen teknologiaosaaminen -markkinointi- ja jakelutieosaaminen -markkinoiden tuntemus -rahoitusosaaminen sopimuksiin liittyvä juridinen osaaminen -yrittäjyysosaaminen Asiakasosaaminen Yleisvalmiudet kommunikointitaidot -neuvottelutaito, raportointitaito, esiintymistaidot, konsultointitaidot -koulutus- ja neuvontataidot visualisointitaito -kielitaito -kulttuuriosaaminen -sosiaaliset taidot -asiakaspalvelutaidot -asiakkaiden tarpeiden määritystaidot -ohjelmiston käyttäjiin liittyvä psykologinen osaaminen -ohjelmistojen käyttöalueiden ymmärtäminen -yksinkertaistamisen osaaminen -asiakkaan tilaaman ratkaisun toteuttamistaidot -käyttäjäergonomian ymmärtäminen -palvelujen profilointitaidot -luovuus -innovointi- taidot -rohkeus -muutosvalmiudet -sopeutumisvalmiudet muutoskestävyys -joustavuus -oppimisvalmiudet -tiimityötaidot -projektinjohtotaidot -suunnittelutaidot Lähde: Terttu Honkasaari 26.10.2003

Tradenomin oppimispolku Harjoittelu Opinnäyte Digitaaliset palvelut Graafisen tuotannon työkalut, Sisällöntuotanto verkossa Multimedian työkalut Videokuvaus, editointi, animaatiot VAMK TIKO Osaaminen Ohjelmatuotanto Ohjelmointitaidot (Visual Studio .NET, VB… Tietokannat (relaatio-TK, SQL-server, mySQL… Web-tekniikat (HTML  dynaamisuus/interaktiivisuus… Kehittämismallit (UML, RUP. OOS, komponentit, arkitehtuurit… Projekti/Prosessit/Menetelmät (dokumentaatio, Visio, proj.hallinta… Tietoturva Yritystoiminta ja tietojärjestelmät Projektin johtaminen ja hallinta Yrityksen taloushallinto ja logistiikka Laatujohtaminen IT oikeus Yrityksen tietoturva Laitteisto-oppi Laitteistot ja varusohjelmat (Windows, Linux) Mikrotuki (hardware & software) Tietoliikenne (perustekniikat) Suuntaavat valinnaiset – IT Paja/projektioppiminen Tietohallinto Verkkopalvelun suunnittelu Tietokannan hallinta Web-sovellukset www-ohjelmointi Verkkopalvelun toteutus Testaus ja ylläpito Tietoliikenne Käyttöjärjestelmät. Lähiverkot Verkkojen tietoturva Palvelintuotteet ja sovellukset Yrityksen tietoverkkoratkaisut Kielet ja viestintä Äidinkielen hallinta Toisen kotimaisen taidot Professional English Yleiset perusopinnot Opinnot/työmenetelmät Ammatillinen kasvu Yrittäjyys, ammattietiikka IT ja medialukutaito Matematiikka Tradenomin oppimispolku Työllistyminen 3,5 vuotta = 210 op Vapaasti valittavat – opisklijan oma valinta, jos haluaa  IT Paja/projektioppiminen Page 10 Updated: 3.4.2017

Osaamistavoitteiden määrittely – esim.

Osaamistavoitteiden määrittely – esim.

Matriisimalli 1. vuosi (työn alla)

Matriisimalli 2. vuosi (työn alla)

Ydinainesanalyysi opintojaksoittain (malli) Lähde: Jarmo Mäkelä, PKAMK 11.10.2005 Ydinainesanalyysi opintojaksoittain (malli) Opintojakson ydinaines/ -osaaminen Täydentävä ja erityisosaaminen Keskeinen sisältö Tiedolliset osaamistavoitteet (opiskelija ymmärtää) Opiskelija ymmärtää Taidolliset ja toiminnalliset osaamistavoitteet (opiskelija osaa) Opiskelija osaa

Kuormittavuusanalyysi (malli) Lähde: Jarmo Mäkelä, PKAMK 11.10.2005 Kuormittavuusanalyysi (malli) Opiskelijan työmäärän jakautuminen Työmäärä, h Luennot Harjoitukset Ryhmä-/seminaarityöskentely Käytännön harjoittelu Oppimistehtävät/itsenäinen tiedonhankinta Oppimisaineistoihin perehtyminen Oppimisen ohjaus Arviointi- ja palaute Yhteensä 160 Keskimääräisen opiskelijan enimmäistyömäärä (opintojakson laajuus) 160 (6 op)

Tiimiytyminen Prosessit Opetuksen suunnittelu Opetuksen toteutus Oppimateriaalin valmistelu Oppimistehtävät Opetusmenetelmät Ohjaus Arviointi ja palaute T&K Osaamisyhteistyö Tiimiytyminen Viestintätaidot RLE, PIAL, PAU Projektit Open IT Lab: KPA, KN, AMA, JLA, BHA, MTA TIKO Liiketoimintaosaaminen MYL, TIH, KS Tietohallinto & tieto- järjestelmäosaamnen SHE, RTU, BHA, KNO, EWA, TSHI, NA (virk.vap), KSN Digitaaliset palvelut & Media ANB, MTA, LH, PSA, LPA Tietoliikenne & Laitteistot AMA, CKA, JK, JLA, JSJ (virk.vap), RV

Prosessit Tukiprosessit Toiminnan suunnittelu Taloussuunn & seuranta Työn organisointi & ohjaus Toimintaympäristön kehittäminen Toiminnan seuranta Toimintasuunnitelma Budjetti & talouden raamit Työnjako & työjärjestys Tilat & laitteet & oppimisympäristö BSC Prosessit ICT-osaaminen - Tietojärjestelmä- suunnittelu ja toteutus - Asiakasosaaminen ** - Liiketoiminta- osaaminen - Viestintätaidot ** - Tietoliikenne- osaaminen - Digitaaliset palvelut- osaaminen - Projektihallinta Oppimisprosessi Opetuksen suunnittelu Opetuksen toteutus Oppimateriaalin valmistelu Oppimistehtävät Opetusmenetelmät Ohjaus Arviointi ja palaute T&K Osaamistiimien vastuualueet Tukiprosessit Markkinointi Opiskelijahallinta Taloushallinto ja henklöstöhallinto T&K

Opetus- suunnitelma- uudistus Opetus- menetelmät eOpetus Oppimis teht. Oppi materiaali Luovuus Teoria ja käytäntö Opettaja Yhteistyö Koulutus Osaamis- tiimit Opetuksen järjestely Kalenteri aika. Yht. resurs. ”Perinne” Haasteet Oppimis- ympäristöt Laitteet Tukipalvelut Learning Labs Tilat Moduulijako, opintojakson laajuus Rakenne HOPS Jaksotus Kuormitta- vuus Opetus- suunnitelma- uudistus T&K ja oppimis- prosessi Yhteistyö Rahoitus toiminta- alue työelämä Projekti- oppiminen (TA-proj) Ohjaus. Yhteistyö Menetelmät Paja? Oppija Opiskelu- motivaatio Ohjaus HOPS Onnistuminen

Opetussuunnitelmauudistus on haastava... ”det gäller att skynda långsam” ”...ettei käy köpelösti” 