Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat"— Esityksen transkriptio:

1 LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat
Anne-Maria Aho Seinäjoen ammattikorkeakoulu

2 Luonnontieteiden alan kehittäminen
21 alan ammattikorkeakoulua luonnontieteiden alan kehittämisryhmän puheenjohtajana rehtori Ritva Laakso-Manninen kehittämisryhmä kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, työryhmät tarvittaessa, raportointi koko ryhmän kokouksissa keskustelufoorumi ja tiedonvaihto internetissä Tiko-foorumin avulla vuoden 2004 kokoontumiset: Turun amk , Helia vuoden 2005 kokoontumiset: Tampereen amk , Laurea

3 Työryhmien teemat Vuosi 2004 Valintakoeryhmä (Honkasaari, Helia)
Tutkintorakenne, jatkotutkinto sekä opetussuunnitelmatyö (Aho, SeAMK) T&K, yritysyhteistyö, projektit (Norrgård, VAMK) Pedagogiikka, projektipohjainen oppiminen, virtuaaliopinnot (Nygren, Turun AMK) Vuosi 2005 Ydinainesanalyysi, yhteistyö ja verkostoituminen, profiilit ja profiloituminen (Aho, SeAMK) T&K–toiminta (Norrgård, VAMK) Pedagogiset ratkaisut (Hakamäki, HAMK)

4 Ydinainesanalyysi luonnontieteiden alalla
Määritelty oppimistulokset sekä ydinvalmiudet yleisellä tasolla Meneillään nykytilanteen valtakunnallinen kartoitus, jonka tavoitteena määritellä yhdessä joko minimiopintopisteet tai opintopisteiden vaihteluväli osaamisalueittain Tarkoituksena on saada alalle yhtenäinen näkemys koulutusohjelman sisällöstä ja rakenteesta kuitenkin niin, että ammattikorkeakoulujen itsenäinen rooli säilyy Lisäksi tarkoituksena on yhteistyö- ja verkostoitumis-mahdollisuuksien löytyminen sekä profiilin luonti

5 Tutkintorakenne Tuning-projektin (Tuning Educational Structures in Europe) raportissa keskitytään korkeakoulujen opetuksen rakenteeseen ja opintojen sisältöön. Kansainvälisen vertailtavuuden vuoksi opintojen tason kuvauksissa tulee keskittyä oppimistuloksiin (learning outcomes) ja opiskelijoiden saavuttamiin pätevyyksiin (competences).

6 Ydinvalmiudet, 1. sykli (alustava)
yleisvalmiudet (generic competences) oman osaamisalueen valmiudet (subject specific competences) 1. syklin tutkinnon suorittanut opiskelija osoittaa ict-alan käsitteiden perusteiden ja taustojen tuntemusta, osaa ilmaista perustietämystään johdonmukaisella tavalla, osaa sijoittaa uuden tiedon paikalleen osaamisalueen kokonaisuudessa ja tulkita sitä, osoittaa ict-alan yleisrakenteen ja sen osa-alueiden yhteyksien ymmärrystä, osoittaa ict-alan keskeisten menetelmien ymmärrystä, osaa käyttää työtehtävissä osaamisalueen menetelmiä ja tekniikoita oikein, ymmärtää osaamisalueen laadukkaan kehittämistyön merkityksen.

7 Ydinvalmiudet, 2. sykli (alustava)
Lähtötasona on 1. syklin koulutusohjelman osaaminen. 2. syklin ohjelmat voivat olla osaamisalueen osaamista laajentavia ja/tai syventäviä ja/tai erikoistavia. Tavoitteena on pystyä itsenäiseen kehittämistyöhön. 2. syklin tutkinnon suorittanut opiskelija hallitsee ict-alan jonkin osa-alueen hyvin, mikä merkitsee käytännön perehtyneisyyttä tämän osa-alueen uusimpiin teorioihin, menetelmiin ja tekniikoihin, pystyy seuraamaan kriittisesti, tulkitsemaan ja soveltamaan ict-alan teoriaa ja käytäntöjen uusinta kehitystä, on riittävä pätevä käyttämään ict-alan kehittämistyössä tarvittavia tekniikoita itsenäisesti ja osaa tulkita kehittämistyön tuloksia, pystyy tuottamaan itsenäisesti ict-alan säännöstön mukaisen kirjoituksen (opinnäytetyö ja muut sen kaltaiset selvitykset ja ratkaisut), osoittaa omaperäisyyttä ja luovuutta osaamisalueen asioiden käsittelyssä, on kehittänyt osaamistaan asiantuntijatasolla. Strategiset liittoumat voivat yhdessä määrittää ja toteuttaa 2. syklin koulutusohjelmia.

8 ICT-osaaminen (1. sykli, alustava)
Ydinosaaminen ohjelmointi ohjelmiston suunnittelu- ja määrittelytaito tiedon hallinta ja varastointi tietokannat tietoverkot tietoturvallisuus käyttöliittymät Yhteistoiminta- ja viestintätaidot oppimisvalmiudet suullinen ja kirjallinen viestintä ryhmätyötaito kielitaito neuvonta- ja opastustaito asiakaspalvelutaidot neuvottelutaito erilaisten kulttuurien ymmärrys Ydinosaamista tukeva osaaminen yritystoiminta projektityötaidot dokumentointitaidot (sis. tulkintataidot) innovointi matemaattiset taidot it-juridiikka "tietotekniikka osana yrityksen/organisaation toimintaa" Erikoistuminen tietotekniikkaa tai sitä soveltavan alueen painottaminen Työelämään siirrettävyys työelämäprojektit työharjoittelu opinnäytetyö

9 Alustava Osaamisluokka 1. sykli 2. sykli Ydinosaaminen
perusymmärrys ohjelmoinnista, tiedonhallinnasta yrityksen tiedon varastoinnista sekä tietokoneen ja yrityksen tietoverkon turvallisesta toiminnasta ohjelmiston määritys- ja suunnittelutaito, tietokannan ja käyttöliittymän suunnittelutaito. jonkin ydinosaamisalueen laajentaminen tai syventäminen, esim. ohjelmistotuotanto, tiedon varastointi, tietoverkot, tietoturva, mobiilit ratkaisut, digitaalinen media. Ydinosaamista tukeva osaaminen yritystoiminnan ja yrittäjyyden perusymmärrys, projektityötaidot, dokumentointi- ja dokumenttien tulkintataito, perusinnovointitaito, matemaattiset valmiudet, perus-it-juridiikan ymmärrys, perusymmärrys tietotekniikasta osana organisaation/yrityksen toimintaa. opiskelijan (tai amk:n) valinnan mukaan jokin liiketoimintaosaaminen, teknologiaosaaminen tai sovellusalueen osaaminen. Yhteistoiminta- ja viestintä- taidot oppimisvalmiudet, suullinen ja kirjallinen viestintä, ryhmätyötaito, kielitaito (erit. englanti), neuvonta- ja opastustaito, asiakaspalvelu­taidot, neuvottelutaito, sosiaaliset taidot, erilaisten kulttuurien merkityksen ymmärrys. opiskelijan (tai amk:n) valinnan mukaan jokin yhteistoimintaa kehittävä opinnot, esim. projektin suunnittelun, johtamisen ja arvioinnin taidot, työn organisoinnin taidot, tutkimustaidot, konsultointitaidot, palvelutaito, perustelutaito, muutos- ja sopeutumis­valmiu­det, joustavuus, kansainvälinen liikkuvuus ja kulttuurinen ymmärtäminen, eettisten normien hallinta. Erikoistuminen jonkin tietotekniikan tai tietotekniikkaa soveltavan osa-alueen painottaminen. jonkin tietotekniikan osa-alueen syventäminen. Työelä- mään siirret- tävyys aidot työelämäprojektit ja –selvitykset ohjattuna, työharjoittelu, toimeksiannosta tehtävä opinnäytetyö ohjattuna. aidot työelämäprojektit ja –selvitykset itsenäisesti, toimeksiannosta tai omasta innovaatiosta lähtevä itsenäinen opinnäytetyö


Lataa ppt "LUONNONTIETEIDEN KOULUTUSALA Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google