Mikä tekee sairaanhoitajan ammatista asiantuntija-ammatin Mikä tekee sairaanhoitajan ammatista asiantuntija-ammatin? Teija Korhonen, sh, TtT 12.5.2011
Asiantuntija Tunnustettu Tunnistettu Ulkopuoliset tunnustavat asiantuntijuuden Tunnistettu Mistä asiantuntemus muodostuu (sisältö)
Sairaanhoitaja asiantuntija-ammatissa Sairaanhoitaja työ perustuu hoitotieteeseen => sairaanhoitaja tuo hoitotieteen asiantuntemuksen potilaan/asiakkaan hoitoon Tietoa lähitieteistä (mm. lääketiede, farmasia)
ASIANTUNTIJAN KÄYTTÄMÄ TIETO Teoreettinen eli formaali tieto Fakta- ja kirjatietoa /oppikirjatietoa Tiedon asiantuntijuusalueen käsitteistä ja käsitteellisistä malleista Tieto metodeilla ja miten asiantuntijuusalueelle muodostetaan uutta tietoa (Tynjälä – Nuutinen 1997) Julkista, näkyvää ja helposti selitettävää Käsitteellisesti ilmaistavaa - perustelu asiantuntijan toiminnalle (Eteläpelto 1997) Kokemus eli praktinen tieto Kokemuksen kautta hankittua tietoa Kokemuksiin sidottua – henkilökohtaista Tilannesidonnaista – ei yleistettävää Äänetöntä tietoa? Vaikea selittää muille Kokemukselliseen tietoon sisältyy myös intuitiivinen tieto, tieto ammattia ohjaavista arvoista ja eettisistä lähtökohdista (Tynjälä – Nuutinen 1997) Tieto ajattelusta - metakognitiivinen tieto Taitoa yhdistää ja valikoida kokemuksellista ja teoreettista tietoa Ongelmanmäärittely – uuden tiedon hankinta – ratkaisun löytäminen Tehtävän suorittaminen tavoitteellisesti (itsesäätely) Tietoisuus omasta ajattelusta, oppimisesta ja toiminnasta (Eteläpelto 1997, Tynjälä – Nuutinen 1997).
Reflektio asiantuntijan toiminnassa Kokemus Aikaisempi tieto ohjaa havaintoja Kokeilu käytännössä Uusi toimintamalli Tulkinta Ongelman määrittely Teoreettinen tarkastelu Tiedon hankinta
Sairaanhoitaja asiantuntija-ammatissa Sairaanhoitajat valmistuvat hoitotyön asiantuntijoiksi Mitä tarkoittaa?
Miten asiantuntijoita koulutetaan Asiantuntijan ajattelumalli: Opiskelijalähtöiset oppimismenetelmät: tiedonhankintataidot, ongelmanratkaisu taidot, kriittisen ajattelun – reflektiotaidot
Ammattitaito - asiantuntijuus Ammattitaito :kunkin ammatin omasta ja erikoisosaamista vaativasta tieto- ja taitoperustasta (Tossavainen 1997) Asiantuntijuus: ei ole ammattiin tai vakanssiin sitoutumista, vaan asiaan, aiheeseen tai tehtävä- ja ongelma-alueeseen liittyvää osaamista (Eteläpelto 1992)
Ammatillinen kasvu – opisto-aste Asiantuntijuus – ammattikorkeakoulu Koulutuksen tavoite Ammatillinen kasvu – opisto-aste Asiantuntijuus – ammattikorkeakoulu
Asiantuntijuus näyttöön perustuvan toiminnan tukirakenteena AVAA A) ASIANTUNTJUUS-TYYPIT B) OSAAMISEN TAVOITE (huom EI OSAAMINEN VAAN SEN TAVOITE) C) ERILAISET TEHTÄVÄT ( vert. Välittömän hoitotyön tehtävät / työaika: 1-2 1005, 3 kirjallisuudessa 30 -70 % ja 4 0%) D) TOIMINTA NPT:SSÄ MALLI SINÄLLÄÄN TUO VAIN NIUKASTI LISÄARVOA NPT-KESKUSTELUUN, ELLEI SE TOIMI KÄYTÄNNÖSSÄ STM 2009; 60, Korhonen A ym.2010
Näyttöön perustuvatoiminta Tavoite: antaa asiakkaille/potilaille parasta mahdollista, vaikuttavaa hoitoa ”Näyttöön perustuva toiminta on parhaan saatavilla olevan ajantasaisen tiedon harkittua käyttöä asiakkaan/potilaan hoidossa sekä hänen läheistensä huomioinnissa” (Hoitotyön toimintaohjelma 2009-2011)
Näyttöön perustuva hoitotyö Tutkimusnäyttö Potilaan mieltymykset ja toimintatavat Tieto toiminta- ympäristöstä ja resursseista Tiedon kertymä Hoitajan kokemustieto Korhonen A. 2010, julkaisematon esitys
Näyttöön perustuva hoitotyö Tutkimusnäyttö Potilaan mieltymykset ja toimintatavat Tieto toiminta- ympäristöstä ja resursseista Kliininen päätöksenteko Sh-asiantuntijuus Hoitajan kokemustieto Holopainen A ym. 2010
Asiantuntijan toiminta Asiantuntijatoimintaympäristölle on tunnusomaista monimutkaiset ongelmanratkaisuprosessit, joihin ei ole olemassa yksiselitteisiä oikeita ratkaisuja Asiantuntijan toimintaa kuvaa jatkuva asteittain etenevä ongelmanratkaisu Asiantuntijan toiminnassa korostuu: ongelmanmäärittelytaidot, tiedonhankintataidot, ongelman ratkaisu ja uuden toimintamallin jäsentäminen hankitun tiedon avulla Asiantuntija tunnistaa ongelmat, joiden ratkaiseminen laajentaa tietämistä ja osaamista - > kasvattaa asiantuntemusta (Tynjälä 1999)
Asiantuntija - expertti Asiantuntijan toimintaa kuvaa oikeiden ratkaisujen vaistomainen löytyminen ilman erityisiä ponnisteluja Asiantuntija näkee ongelmat monipuolisesti ja laaja-alaisesti, mutta osaa kohdistaa huomionsa ongelman tai tehtävän kannalta olennaisiin seikkoihin Ekspertti toimii aikaisemman kokemuksen perusteella. Työskentely on joustavaa ja monitaitoista hallintaa osoittavaa
Hyvää kansainvälistä sairaanhoitaja päivää! Kiitos! Hyvää kansainvälistä sairaanhoitaja päivää!
Lähteitä Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja. 2011. Fioca Oy Helsinki. Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa hoitotyöhön.2009. Toimintaohjelma 2009-2011. Sosiaali- ja terveysministeriö. Julkaisuja:18. Eteläpelto. 1992. Tulevaisuuden asiantuntijuuden kehittämiseen .Teoksessa J. Ekola (Toim.), Johdatusta ammattikorkea- koulupedagogiikkaan. Juva, Finland: WSOY. Karvinen S. 1996. Sosiaalityön ammatillisuus modernista professionaalisuudesta refleksiiviseen asiantuntijuuteen. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 34. Kuopion yliopisto. Korhonen A. Sairaanhoitajapäivät 11-12.3.2010. Tiivistelmäkirja. Sairaanhoitajaliitto. Tynjälä. 2000. Oppiminen tiedon rakentamisena – Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Tampere: Tammer-Paino Oy Tossavainen K. 1999. Oppimisen ja opetuksen kehittämismahdollisuudet terveys- ja sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksessa – maailma muuttuu – opiskelu ja opetus uudistuvat. Teoksessa K. Tossavainen K & Turunen H. (toim.) Koulutusrakenteet muuttuvat – muuttuuko opetus ja oppiminen? Terveys- ja sosiaalialan koulutus ammattikorkeakoulun uudistusvaiheessa. Tampere: Tammer-Paino Oy, 9–18.