Mikä tekee sairaanhoitajan ammatista asiantuntija-ammatin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistiinpanojen tekeminen
Advertisements

Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Kuntamarkkinat Helsinki
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
”Siellä minä olen heidän keskellään”
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
AO2 Opettajana ja kasvattajana TEKSTIILITYÖ Ryhmäohjaus klo – sh. 129 (tekstiilityön tila) Päivi Aalto
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
ENDOPROTEESIHOITAJA – TEKONIVELPOTILAAN HOIDON ASIANTUNTIJA sh,endoproteesihoitaja Hanna Metsämäki TYKS.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Mihin kemiaa tarvitaan?
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kieli itseilmaisun välineenä
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Koti hoitoympäristönä
10. Ajattelu.
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Ammatillisen koulutuksen reformi
Esityksen transkriptio:

Mikä tekee sairaanhoitajan ammatista asiantuntija-ammatin Mikä tekee sairaanhoitajan ammatista asiantuntija-ammatin? Teija Korhonen, sh, TtT 12.5.2011

Asiantuntija Tunnustettu Tunnistettu Ulkopuoliset tunnustavat asiantuntijuuden Tunnistettu Mistä asiantuntemus muodostuu (sisältö)

Sairaanhoitaja asiantuntija-ammatissa Sairaanhoitaja työ perustuu hoitotieteeseen => sairaanhoitaja tuo hoitotieteen asiantuntemuksen potilaan/asiakkaan hoitoon Tietoa lähitieteistä (mm. lääketiede, farmasia)

ASIANTUNTIJAN KÄYTTÄMÄ TIETO Teoreettinen eli formaali tieto Fakta- ja kirjatietoa /oppikirjatietoa Tiedon asiantuntijuusalueen käsitteistä ja käsitteellisistä malleista Tieto metodeilla ja miten asiantuntijuusalueelle muodostetaan uutta tietoa (Tynjälä – Nuutinen 1997) Julkista, näkyvää ja helposti selitettävää Käsitteellisesti ilmaistavaa - perustelu asiantuntijan toiminnalle (Eteläpelto 1997) Kokemus eli praktinen tieto Kokemuksen kautta hankittua tietoa Kokemuksiin sidottua – henkilökohtaista Tilannesidonnaista – ei yleistettävää Äänetöntä tietoa? Vaikea selittää muille Kokemukselliseen tietoon sisältyy myös intuitiivinen tieto, tieto ammattia ohjaavista arvoista ja eettisistä lähtökohdista (Tynjälä – Nuutinen 1997) Tieto ajattelusta - metakognitiivinen tieto Taitoa yhdistää ja valikoida kokemuksellista ja teoreettista tietoa Ongelmanmäärittely – uuden tiedon hankinta – ratkaisun löytäminen Tehtävän suorittaminen tavoitteellisesti (itsesäätely) Tietoisuus omasta ajattelusta, oppimisesta ja toiminnasta (Eteläpelto 1997, Tynjälä – Nuutinen 1997).

Reflektio asiantuntijan toiminnassa Kokemus Aikaisempi tieto ohjaa havaintoja Kokeilu käytännössä Uusi toimintamalli Tulkinta Ongelman määrittely Teoreettinen tarkastelu Tiedon hankinta

Sairaanhoitaja asiantuntija-ammatissa Sairaanhoitajat valmistuvat hoitotyön asiantuntijoiksi Mitä tarkoittaa?

Miten asiantuntijoita koulutetaan Asiantuntijan ajattelumalli: Opiskelijalähtöiset oppimismenetelmät: tiedonhankintataidot, ongelmanratkaisu taidot, kriittisen ajattelun – reflektiotaidot

Ammattitaito - asiantuntijuus Ammattitaito :kunkin ammatin omasta ja erikoisosaamista vaativasta tieto- ja taitoperustasta (Tossavainen 1997) Asiantuntijuus: ei ole ammattiin tai vakanssiin sitoutumista, vaan asiaan, aiheeseen tai tehtävä- ja ongelma-alueeseen liittyvää osaamista (Eteläpelto 1992)

Ammatillinen kasvu – opisto-aste Asiantuntijuus – ammattikorkeakoulu Koulutuksen tavoite Ammatillinen kasvu – opisto-aste Asiantuntijuus – ammattikorkeakoulu

Asiantuntijuus näyttöön perustuvan toiminnan tukirakenteena AVAA A) ASIANTUNTJUUS-TYYPIT B) OSAAMISEN TAVOITE (huom EI OSAAMINEN VAAN SEN TAVOITE) C) ERILAISET TEHTÄVÄT ( vert. Välittömän hoitotyön tehtävät / työaika: 1-2 1005, 3 kirjallisuudessa 30 -70 % ja 4 0%) D) TOIMINTA NPT:SSÄ MALLI SINÄLLÄÄN TUO VAIN NIUKASTI LISÄARVOA NPT-KESKUSTELUUN, ELLEI SE TOIMI KÄYTÄNNÖSSÄ STM 2009; 60, Korhonen A ym.2010

Näyttöön perustuvatoiminta Tavoite: antaa asiakkaille/potilaille parasta mahdollista, vaikuttavaa hoitoa ”Näyttöön perustuva toiminta on parhaan saatavilla olevan ajantasaisen tiedon harkittua käyttöä asiakkaan/potilaan hoidossa sekä hänen läheistensä huomioinnissa” (Hoitotyön toimintaohjelma 2009-2011)

Näyttöön perustuva hoitotyö Tutkimusnäyttö Potilaan mieltymykset ja toimintatavat Tieto toiminta- ympäristöstä ja resursseista Tiedon kertymä Hoitajan kokemustieto Korhonen A. 2010, julkaisematon esitys

Näyttöön perustuva hoitotyö Tutkimusnäyttö Potilaan mieltymykset ja toimintatavat Tieto toiminta- ympäristöstä ja resursseista Kliininen päätöksenteko Sh-asiantuntijuus Hoitajan kokemustieto Holopainen A ym. 2010

Asiantuntijan toiminta Asiantuntijatoimintaympäristölle on tunnusomaista monimutkaiset ongelmanratkaisuprosessit, joihin ei ole olemassa yksiselitteisiä oikeita ratkaisuja Asiantuntijan toimintaa kuvaa jatkuva asteittain etenevä ongelmanratkaisu Asiantuntijan toiminnassa korostuu: ongelmanmäärittelytaidot, tiedonhankintataidot, ongelman ratkaisu ja uuden toimintamallin jäsentäminen hankitun tiedon avulla Asiantuntija tunnistaa ongelmat, joiden ratkaiseminen laajentaa tietämistä ja osaamista - > kasvattaa asiantuntemusta (Tynjälä 1999)

Asiantuntija - expertti Asiantuntijan toimintaa kuvaa oikeiden ratkaisujen vaistomainen löytyminen ilman erityisiä ponnisteluja Asiantuntija näkee ongelmat monipuolisesti ja laaja-alaisesti, mutta osaa kohdistaa huomionsa ongelman tai tehtävän kannalta olennaisiin seikkoihin Ekspertti toimii aikaisemman kokemuksen perusteella. Työskentely on joustavaa ja monitaitoista hallintaa osoittavaa

Hyvää kansainvälistä sairaanhoitaja päivää! Kiitos! Hyvää kansainvälistä sairaanhoitaja päivää!

Lähteitä Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja. 2011. Fioca Oy Helsinki. Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa hoitotyöhön.2009. Toimintaohjelma 2009-2011. Sosiaali- ja terveysministeriö. Julkaisuja:18. Eteläpelto. 1992. Tulevaisuuden asiantuntijuuden kehittämiseen .Teoksessa J. Ekola (Toim.), Johdatusta ammattikorkea- koulupedagogiikkaan. Juva, Finland: WSOY. Karvinen S. 1996. Sosiaalityön ammatillisuus modernista professionaalisuudesta refleksiiviseen asiantuntijuuteen. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 34. Kuopion yliopisto. Korhonen A. Sairaanhoitajapäivät 11-12.3.2010. Tiivistelmäkirja. Sairaanhoitajaliitto. Tynjälä. 2000. Oppiminen tiedon rakentamisena – Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Tampere: Tammer-Paino Oy Tossavainen K. 1999. Oppimisen ja opetuksen kehittämismahdollisuudet terveys- ja sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksessa – maailma muuttuu – opiskelu ja opetus uudistuvat. Teoksessa K. Tossavainen K & Turunen H. (toim.) Koulutusrakenteet muuttuvat – muuttuuko opetus ja oppiminen? Terveys- ja sosiaalialan koulutus ammattikorkeakoulun uudistusvaiheessa. Tampere: Tammer-Paino Oy, 9–18.