CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
Mitä opetan ammatillisessa?
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Flash-pohjainen opetusvideosivusto haulikkoammunnasta
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Hyvinvointialan yrittäjän hyvinvointi
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Sähköiset yo-kirjotukset
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Pedagogiset aineopinnot lv
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Verkkokurssin tekeminen
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Esityksen transkriptio:

CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena TEKEMÄLLÄ OPPIMINEN CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena Jukka Savilampi, Opintori 2012

TAVOITTEET OPINTOJAKSON MUUTOKSILLE Ydinaineksen tiivistäminen/aiheen rajaaminen (”as simple as it gets”). Tekemällä oppimisen lisääminen (jokaisella kerralla ”learning by doing” -osio). Jatkuvan arvioinnin toteuttaminen (palautetta keskeisistä opituista asioista, opetusmenetelmistä ja oppimista hidastavista tekijöistä jokaisessa tapaamisessa). Opiskelijalähtöisen linjakkaan opetuksen toteuttaminen (oppimistulosten peilaaminen osaamistavoitteisiin, opetusmuotoihin ja opetettuihin sisältöihin). ”Piilo-opetussuunnitelma”: Teknologiakammon poistaminen. Tavoitteena että kaikki opiskelijat oppisivat käyttämään heillä jo olemassa olevaa kalustoa ja ohjelmistoja omaan opetuskäyttöön liittyvien opetusvideoiden valmistuksessa. Opetusvideoiden opetuskäytön mahdollisuuksien oivaltaminen (opetusvideoita omassa opetuksessa).

OSAAMISTAVOITTEET Osallistuja tiedostaa mikä on opetusvideo, miten opetusvideoita voi käyttää opetuksen tukena, sekä miten opetusvideo itsessään toimii opetustekona. Osallistuja hallitsee videoilmaisun perusperiaatteet sekä -tekniikat ja osaa soveltaa oppimaansa oman opetuksensa tueksi. Osallistuja soveltaa oppimaansa tekemällä lyhyen videon lähitapaamisten aikana ohjatusti. Osallistuja hallitsee non-lineaarisen editoinnin perusperiaatteet. Osallistuja osaa soveltaa digitaalisen videon teoriaa oman harjoitusvideonsa valmiiksi saattamiseen (videoleikkeen teko). Osallistuja suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti oman opetusvideon omaan opetuskäyttöönsä.

AVAINSANOJA YDINAINEKSESTA …opetusvideon lajit, opetusvideon käyttötavat, videoilmaisu, dynamiikka, videotekniikka, digitaalitekniikka, esituotanto, tuotanto, jälkituotanto, kuvakoot, sommittelu ja rajaus, white balance, värilämpötilat, videokameramallit, mikrofonit, videovalot, liitännät, tekijänoikeudet, non-lineaarinen editointi, renderöinti, masterointi, kompressointi, konvertointi, koodekit, videoformaatit, audioformaatit, framerate, datarate, resoluutio, näytteenottotaajuus, näytteenottolaajuus, timeline, import, export, externaalinen, internaalinen, videoclip, videoplayerit, interlaced, progressive, download-video, online-video, flash-video, streaming-video, embedded video, Windows Live Moviemaker, Windows Movie Maker, iMovie…

OPETUSMENETELMÄT

TEKEMÄLLÄ OPPIEN Jokaisen lähitapaamisen toisella puoliskolla osallistujat kokeilivat ohjatusti käytännössä ensimmäisen puoliskon teoriaosuudessa läpi käytyjä asioita Lyhyen harjoitusvideon käsikirjoittaminen ja kuvaaminen pienryhmissä (esituotanto ja tuotanto) Lyhyen kuvatun harjoitusvideon editointia omilla koneilla (jälkituotanto) Toisen ja kolmannen lähitapaamisen välissä osallistujilla oli kuukausi aikaa toteuttaa itsenäisesti lyhyt opetusvideo omaan opetuskäyttöönsä Suunnitelman laatiminen (synopsis) Käsikirjoituksen laatiminen (opettaja tarkistaa ja kommentoi) Videon kuvaaminen (opettaja ohjaa tarvittaessa) Videon editoiminen (opettaja ohjaa jokaista osallistujaa 1h/osallistuja) Kolmannessa lähitapaamisessa katsottiin läpi kaikkien opetusvideot ja arvioitiin ja annettiin yhdessä palautetta kaikkien videoista.

OPPIMISTULOKSIA – Osallistujien palautteita ”Kurssilla on sopivasti teoriaa, demonstraatioita ja käytännön harjoittelua. Motivaationi on suuri, koska aion tehdä videoni oikeaan opetuskäyttöön” ”Sai tehdä paljon itse ” ”Itse tekemällä oppii parhaiten” ”Kun tekee videon omaan opetuskäyttöön, tuli tarkemmin mietittyä mitä tekee/ miten tekee/ mitä tarkoitusta varten tekee” ”Tein ekan oikean videoni ja olen ylpeä siitä ” ”Osaa tehdä nyt itse” ”Tuli into alkaa tekemään itse” ”Tuli tehtyä ihka oma video alusta loppuun” ”Saavutin itselle asettamani osaamistavoitteet”

RESEPTI OPPIMISELLE

HYPOTEESI