Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset."— Esityksen transkriptio:

1 Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset

2 Mitä ennen käsikirjoitusta? Tarve Kohderyhmä Materiaalin opetukselliset tavoitteet Miiten tavoitteisiin päästään? Mitä materialissa tapahtuu, jotta pedagogiset tavoitttet täytttyvät? Millainen käyttötilanne ja –tapa? Pedagoginen juoni Miiten tavoitteisiin päästään? Mitä materialissa tapahtuu, jotta pedagogiset tavoitttet täytttyvät? Millainen käyttötilanne ja –tapa? Pedagoginen juoni Kokonaisuudet Rakenne Tehtävätyypit Oppijan eteneminen Sisällön rajaus Mediaelementit Kokonaisuudet Rakenne Tehtävätyypit Oppijan eteneminen Sisällön rajaus Mediaelementit Tarvittavan aineiston kartoitus KÄSIKIRJOITUS

3 Mikä on käsikirjoitus? Pedagogiset tavoitteet/osatavoitteet Millä keinoin saavutetaan? - perustelut Mitä oppimisen välineitä oppijalle materiaalissa tarjotaan? - perustelut Tavoite A Ratkaisu A Välineet A Tavoite B Ratkaisu B Välineet B Käsikirjoitus on jäsennelty kirjallinen esitys seuraavan ongelman ratkaisusta:

4 Mikä on käsikirjoitus? Käsikirjoitus on hyvän tuotteen ja onnistuneen tuotantoprosessin tae. Käsikirjoituksen avulla saadaan yksiselitteinen ja täydellinen kuva siitä, mikä projektin haluttu lopputulos on: sisältö, käyttöliittymä, ulkoasu, toiminnot, rakenne. Käsikirjoitus on:  sisällöntuotannon väline  asiantuntijan väline  käyttöliittymäsuunnittelun väline  graafisen suunnittelun väline  teknisen toteutuksen väline

5 Synopsiksesta käsikirjoitukseen Käsikirjoitusvaiheeseen edetessä synopsis tarkentuu ja alkaa saada konkreettista hahmoa.  jaetaan sisältö kokonaisuuksiin ja alakokonaisuuksiin tarpeen mukaan  miten sisältö hahmottuisi oppijalle parhaiten? Missä järjestyksessä?  miten asiakokonaisuudet olisi hyvä esittää ja rytmittää?  lineaarinen vai polveileva etenemistapa?

6 Materiaalin rakenteen (juonen) suunnittelu Miten oppija etenee materiaalissa, pohjana suunniteltu oppimisprosessi Lineaarinen eteneminen Torimalli (etenemisjärjestys ei etukäteen määrätty) Yhdistelmä eri malleista 1.Mahdollisen metaforan valitseminen Oppilaitos, koti, virasto, työpaikka jne. Materiaalin jakaminen luonteviin osioihin

7 Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina

8 Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina

9 Miten osioita/alaosioita suunnitellaan 1 Oppimisen tavoitteet ko. osiossa Opitaanko vuorovaikutusta Merkityksiä Sanoja, lauseita Yhdistelemistä Muistamista Muuta toimintaa

10 Miten osioita/alaosioita suunnitellaan 2 Oppimisen rakentaminen tavoitteiden pohjalta ko. osioon Osion sisällön kuvaus Miten ja missä muodossa opetettava asia esitetään materiaalissa (millaisia mediaelementtejä käytetään, miten edetään asian esittelyssä jne.) Miten oppija työstää materiaalia ja millaiseen osaamiseen materiaali johtaa Mille tasolle oppijan tulisi päästä (tunnistamisen tasolle, tuottamisen tasolle jne.) Millaiseen kielen osaamiseen oppijan tulisi päästä (sujuvuus, tarkkuus, helppous)

11 Käsikirjoitus Kun sisältö on jäsennelty pedagogisesti mielekkäisiin kokonaisuuksiin  kartoitetaan mahdollisesti jo olemassa oleva lähdeaineisto (sisältöteksti, kuvat, videoleikkeet, animaatiot jne. ) ja varmistetaan oikeudet niihin  tehdään selväksi mitkä mediaelementit ovat valmiina ja mitkä pitää tehdä tai hankkia. (HUOM! Animaatiot, videot, äänitteet yms. pitää myös käsikirjoittaa!)  sovitaan työnjaosta ja aikatauluista  aletaan käsitellä käyttäjän toimintaa tarkemmin osio / ruutu / sivu / toiminto kerrallaan. Mitä käyttäjä missäkin kohdassa tekee?  varmistetaan toiminnallisuuksien tekninen toteutettavuus  Kirjoitetaan sisältöteksti  kuvataan mediaelementtien paikat materiaalissa (kuvat, videot, animaatiot yms.)

12 Miten osioita/alaosioita rakennetaan 1 1.Miten mediaelementit (teksti, kuva, ääni, video, animaatio jne) valitaan ja mitä niiden avulla opitaan Oikea väline oikeaan tarkoitukseen 2.Miten opittavan asian työstäminen ja harjoitteleminen hoidetaan Tehtävien rakentamisen lähtökohtana oltava se millaiseen oppimiseen pyritään Mikä on tehtävien tarkoitus (arviointi, oppiminen, opitun soveltaminen, uuden tiedon tuottaminen jne.) Tehtävätyyppi valitaan tarkoituksen mukaan Tehtävätyyppejä paljon (valmiiksi rakenteistetut, soveltamistehtävät, tuottamistehtävät jne.)

13 Miten osioita/alaosioita rakennetaan 2 3. Miten oppimista arvioidaan tehtävien avulla Rakennetaanko arviointi sisään tehtävään, miten onnistumisesta ilmoitetaan ja miten vääriin vastauksiin suhtaudutaan Arvioiko oppija itse onnistumistaan (miten ?) Ulkopuolinen arviointi

14 Käsikirjoitus  HUOM! Käsikirjoittajan ei tarvitse miettiä tarkasti ulkoasua, käyttöliittymää, navigointipainikkeita yms. - ammattilainen suunnittelee ja toteuttaa.  laaditaan materiaalin sisällysluettelo/dispositio, josta käy ilmi sisällön hierarkkinen jäsentely  kuvataan selkeästi ja yksiselitteisesti kaikki tapahtumat, toiminnallisuudet ja erilaiset toimintavaihtoehdot loogisessa järjestyksessä  ohjeistetaan toteuttajaa: miten tietyt kohdat pitää toteuttaa (pidetään sisältöteksti ja ohjeet toteutukselle selkeästi erillään)  kootaan kaikki tarvittavat mediaelementit yhteen paikkaan > helppo ja nopea toimitettaa eteenpäin  käyttäjätarina toteutuksen tueksi: kerrotaan kuvitteellisen käyttäjän toiminta materiaalin alusta loppuun

15 Tuotanto Käsikirjoittajalla on erittäin tärkeä rooli tuotantovaiheessa! Tuotannon vaiheita:  käsikirjoituksen kielenhuolto > käsikirjoittaja hyväksyy  aloituspalaveri: käsikirjoitus käydään toteuttajatahon kanssa perusteellisesti läpi ja varmistetaan, että toteuttaja on ymmärtänyt kaiken oikein > käsikirjoittaja mukana  käyttöliittymäsuunnittelu ja graafinen suunnittelu: ammattilaiset suunnittelevat käyttöliittymän ja ulkoasun > käsikirjoittaja kommentoi (pedagogiset näkökohdat käyttöliittymässä ja ulkoasussa)  ohjelmointi: vaiheittain etenevä ohjelmointi > käsikirjoittaja kommentoi ja yhdessä tuottajan kanssa varmistaa, että toteutus noudattelee käsikirjoitusta  testaus (tuottaja, kollegat, oppilaat) > käsikirjoittaja kommentoi  julkaisu


Lataa ppt "Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google