Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkkokurssin tekeminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkkokurssin tekeminen"— Esityksen transkriptio:

1 Verkkokurssin tekeminen
Webinaari Digiopisto-hanke

2 Verkkokurssilla huomioitavaa
harkittu kokonaisuus opiskelijan ohjaus kirjoitettu kurssin sisälle ohjeet tärkeitä opiskelun tuki monimediainen materiaali tehtävät tekijänoikeuskysymykset suoritustapa ja -aikataulu oppimisen seuranta ja arviointi Lineaarisesta rakenteesta kalanruotoon

3 Otavan Opiston verkkokurssien tuotantoprosessi
TARVE JA AIKATAULU TUOTTAJAN REKRY SOPIMUS JA PEREHDYTYS SUUNNITELMA TUOTANTO SISÄLLÖT JA ALAKOHTAISET VAATIMUKSET KÄSIKSEN KOMMENTOINTI JA KORJAUS KURSSIN JULKAISU SUBSTANSSIOSAAJA KURSSIN TARKISTUS JA VIIMEISTELY KURSSIN SIIRTÄMINEN OPPIMISYMPÄRISTÖÖN TOIMITUSTYÖ PÄIVITYS

4 Käsikirjoituksen vaiheet
1. Tavoite: mitä pitäisi oppia 2. Konsepti: miten ratkaistaan 3. Synopsis: lyhyesti sisällöt ja menetelmät 4. Suunnitelma: tarkempi kuvaus sisällöistä ja menetelmistä 5. Käsikirjoitus: yksityiskohtainen, sisältää sisällöt, mediavalinnat jne.

5 Case: peruskoulun ena6-kurssi
Tavoite: ena6 - Kehittyvä kielitaito: Palvelu- ja viranomaistilanteet -verkkokurssi (OPS 2015) Konsepti: OO:n nonstop-verkkokurssi, 70% uutta, 30% vanhaa materiaalia Synopsis: meillä liite 1 Suunnitelma: ZlfVJSisE/edit?usp=sharing Käsikirjoitus: Valmis kurssi: viranomaistilanteet

6 Vaiheiden merkitys virheet vähenevät kokonaisuus on helpompi hahmottaa
muokkaaminen helpompaa kuin oppimisympäristössä voi keskittyä sisältöön, se on kuitenkin kaikista tärkeintä yhteistuottaminen on helpompaa vertaispalautteen saaminen on helpompaa

7 Verkkokurssin rakenne
ei yhtä oikeaa rakennetta. Eri aineet ja aiheet vaativat erilaisen käsittelytavan. jos ei ole vielä paljon kokemusta, lineaarinen lähestymistapa aivan hyvä oppimisympäristö voi asettaa raamit rakenteelle jos ja kun opettaja ei ole verkossa koko ajan läsnä, ohjaus pitää kirjoittaa oppimateriaalin sisälle Lineaarisesta rakenteesta kalanruotoon

8 Vuorovaikutus ja sen toteuttaminen
navigointi ja rakenne elävöittävät materiaalit erilaiset tehtävät keskustelu ja vertaisarviointi pelit ja pelillistäminen automaattisesti täydentyvä materiaali

9 Esimerkkejä: käytetään mielikuvitusta
Möhköhöntti (BI1): Tehtävä: www: Englannin kieli ja maailmani (ENA1): Kurssi: Erillinen materiaali: Beaglen matka www: Laboratoriotyöskentelyä (BI5): tehtävä:

10 Esimerkkejä: hyödynnetään valmista
Ruotsin nollakurssi (RUB18): Kurssi: Yhteiskuntaopissa: Finanssihai: Rahapajan rahapolitiikka -tietovisa: Lainsäätäjät: Virtuaalikunta.net: Lausekkeet ja yhtälöt (MAB2) Kurssi: Automaattisesti päivittyvää sisältöä: esim. syötteet ja avainsanahaut:

11 Esimerkkejä: entäs se puhuminen?
Mielipidepuhe (äi2): tehtävä: Reaktion (RUB11): tehtävä: Phone conversation (ENA1): tehtävä:

12 VERKKOTEKSTI SELKEÄ RAKENNE Verkkotekstejä luetaan silmäillen, kannattaa siis antaa jotain silmäiltävää. LYHYET JA NAPAKAT VIRKKEET JA KAPPALEET LISTAT TAULUKOT VISUAALISET ELEMENTIT MEDIAVALINNAT VÄLIOTSIKOT KOROSTETUT AVAINSANAT

13 Tärkeää! Jokainen oppimateriaalin pala kannattaa ajatella kokonaisuutena, jonka sisälle on kirjoitettu ohjaus ja ajatus etenemisestä!

14 Kiitos! Otavan Opiston uuden opetussuunnitelman mukaisia avoimia materiaaleja voi selailla: Nina Kurki


Lataa ppt "Verkkokurssin tekeminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google