Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on Seinäjoen Taitoluistelijat tehty?
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Lähipäivä T Business process development methods 1.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Rakenteellinen kehittäminen
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TVT projekti esikoululaisille
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
PRACTICAL NURSE EDUCATION Maakunnallinen opo-päivä , Raili Kurki.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg. Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg.
Kielitietoisuus.
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
Saimaan ammattiopisto Sampo
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus

Draamakasvatus opettaja Kirsi Hellman-Suominen

Opetussuunnitelma koulutusohjelma: TAVOITTEET JA SISÄLLÖT: •Opiskelijan on osattava kehittää ammattitaitoaan. •Opiskelijan on osattava työryhmän jäsenenä verkostoitua alalla toimivaan työelämään. •Opiskelijan on tunnettava alan yritystoimintaa ja hänellä on oltava yrittäjyyden perusvalmiudet.

jatkuu •Opiskelijan on osattava työryhmän jäsenenä monipuolisesti käyttää työssään varhaiskasvatuksen menetelmiä. •Opiskelijan on osattava käyttää varhaiskasvatuksen pedagogista tietoa toiminnassaan lasten kanssa. •Opiskelijan on osattava tukea lapsen kasvua ja kehitystä työskentelyllään.

TOIMINNAN JA TYÖSKENTELYN TAVOITE: •Kannustaa lähihoitajaopiskelijaa kehittymään yritteliääksi. •Kannustaa ja motivoida lähihoitajaopiskelijaa markkinoimaan omaa osaamistaan ja työskentelyään. •Kannustaa ja motivoida lähihoitajaopiskelijaa oppimaan yrittäjämäistä toimintaa.

jatkuu •Kannustaa ja motivoida opiskelijaa oppimaan työelämään verkostoitumisen taitoja ja merkitystä. •Motivoida opiskelijaa etsimään yritteliäisyyden polkuja hyödyntäen monipuolista osaamistaan ammatillisuudesta, työelämänlähtöisyydestä ja asiakaslähtöisestä työskentelystä.

Draamakasvatusmenetelmä: •Suunnitteluvaihe alkaa opiskelijalla sitoutumisesta työskentelyyn yhteisöllisesti ryhmän kanssa. •Ryhmän opiskelijat reflektoivat ja päättävät satunäytelmän tai esityksen. •Jaetaan ryhmä: käsikirjoittajat, puvustajat, lavastajat. •Prosessivaihe: harjoitellaan esitystä ja reflektoidaan ja prosessoidaan esitykseen liittyviä asioita. (yhteistoiminnallinen oppiminen)

jatkuu •Tehdään markkinointiesite, millä näytös myydään asiakkaille. (s-postin välityksellä päivähoitoon ja perhepäivähoitajille tällä hetkellä) •Prosessin kokoaminen yhteiseksi näytelmäksi. (lisäksi kenraaliharjoitukset) •Esitys esitetään sovitulla Yrittäjäviikolla viitenä arkipäivänä.

jatkuu •Esitys videoidaan ja siitä opetellaan tekemään videoesitys DVD:lle, joka myydään asiakkaille. Näin opitaan mediakasvatusta ja verkkotaitoja. •Lähihoitajaopiskelija saa myös itselleen DVD:n omaan portfolioonsa markkinointivälineeksi. •Esitysviikon jälkeen reflektoidaan ryhmän kanssa kaikkea opittua prosessista.

Draamakasvatusmenetelmä: •Voimaannuttaa lähihoitajaopiskelijan vuorovaikutustaitoa, joka ovat lähihoitajan oleellinen työväline. •On oppimismenetelmä kokonaisuudessaan, joka vahvistaa ja kehittää ilmaisutaitoa. •Yhteistoiminnallinen oppimisprosessi vahvistaa jokaisen osapuolen yritteliäisyyttä yhteisessä prosessissa asiakaslähtöisessä toiminnassa.

Toiminnan historiaa: •Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelmassa tämä yrittäjyysopetusmenetelmä on tullut opiskelijoiden keskuudessa hyvin halutuksi toiminnaksi. •Opiskelijoiden oppimisprosessi toiminnan kautta on ollut innovatiivista ja yritteliästä oppimista kohti yrittäjämäistä otetta opetellen.

Edellisiä näytelmiä: •Tuhkimo •Pocahontas maailman ympäri matkalla. •Prinsessa Ruusunen •Hannu ja Kerttu •Peter Pan •Peppi ja huvikummun kummitus •Lumikki