Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus
Draamakasvatus opettaja Kirsi Hellman-Suominen
Opetussuunnitelma koulutusohjelma: TAVOITTEET JA SISÄLLÖT: •Opiskelijan on osattava kehittää ammattitaitoaan. •Opiskelijan on osattava työryhmän jäsenenä verkostoitua alalla toimivaan työelämään. •Opiskelijan on tunnettava alan yritystoimintaa ja hänellä on oltava yrittäjyyden perusvalmiudet.
jatkuu •Opiskelijan on osattava työryhmän jäsenenä monipuolisesti käyttää työssään varhaiskasvatuksen menetelmiä. •Opiskelijan on osattava käyttää varhaiskasvatuksen pedagogista tietoa toiminnassaan lasten kanssa. •Opiskelijan on osattava tukea lapsen kasvua ja kehitystä työskentelyllään.
TOIMINNAN JA TYÖSKENTELYN TAVOITE: •Kannustaa lähihoitajaopiskelijaa kehittymään yritteliääksi. •Kannustaa ja motivoida lähihoitajaopiskelijaa markkinoimaan omaa osaamistaan ja työskentelyään. •Kannustaa ja motivoida lähihoitajaopiskelijaa oppimaan yrittäjämäistä toimintaa.
jatkuu •Kannustaa ja motivoida opiskelijaa oppimaan työelämään verkostoitumisen taitoja ja merkitystä. •Motivoida opiskelijaa etsimään yritteliäisyyden polkuja hyödyntäen monipuolista osaamistaan ammatillisuudesta, työelämänlähtöisyydestä ja asiakaslähtöisestä työskentelystä.
Draamakasvatusmenetelmä: •Suunnitteluvaihe alkaa opiskelijalla sitoutumisesta työskentelyyn yhteisöllisesti ryhmän kanssa. •Ryhmän opiskelijat reflektoivat ja päättävät satunäytelmän tai esityksen. •Jaetaan ryhmä: käsikirjoittajat, puvustajat, lavastajat. •Prosessivaihe: harjoitellaan esitystä ja reflektoidaan ja prosessoidaan esitykseen liittyviä asioita. (yhteistoiminnallinen oppiminen)
jatkuu •Tehdään markkinointiesite, millä näytös myydään asiakkaille. (s-postin välityksellä päivähoitoon ja perhepäivähoitajille tällä hetkellä) •Prosessin kokoaminen yhteiseksi näytelmäksi. (lisäksi kenraaliharjoitukset) •Esitys esitetään sovitulla Yrittäjäviikolla viitenä arkipäivänä.
jatkuu •Esitys videoidaan ja siitä opetellaan tekemään videoesitys DVD:lle, joka myydään asiakkaille. Näin opitaan mediakasvatusta ja verkkotaitoja. •Lähihoitajaopiskelija saa myös itselleen DVD:n omaan portfolioonsa markkinointivälineeksi. •Esitysviikon jälkeen reflektoidaan ryhmän kanssa kaikkea opittua prosessista.
Draamakasvatusmenetelmä: •Voimaannuttaa lähihoitajaopiskelijan vuorovaikutustaitoa, joka ovat lähihoitajan oleellinen työväline. •On oppimismenetelmä kokonaisuudessaan, joka vahvistaa ja kehittää ilmaisutaitoa. •Yhteistoiminnallinen oppimisprosessi vahvistaa jokaisen osapuolen yritteliäisyyttä yhteisessä prosessissa asiakaslähtöisessä toiminnassa.
Toiminnan historiaa: •Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelmassa tämä yrittäjyysopetusmenetelmä on tullut opiskelijoiden keskuudessa hyvin halutuksi toiminnaksi. •Opiskelijoiden oppimisprosessi toiminnan kautta on ollut innovatiivista ja yritteliästä oppimista kohti yrittäjämäistä otetta opetellen.
Edellisiä näytelmiä: •Tuhkimo •Pocahontas maailman ympäri matkalla. •Prinsessa Ruusunen •Hannu ja Kerttu •Peter Pan •Peppi ja huvikummun kummitus •Lumikki