© Maria Gutknecht-Gmeiner 2008 Johdanto eurooppalaiseen vertaisarviointiin - projektit - prosessi - Vertaisarviointi ja CQAF-malli
2 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Yleisesittely Projektit Leonardo-projekti ”Peer Review in initial VET“ Leonardo-projekti ”Peer Review Extended“ Leonardo-projekti ”Peer Review Extended II“ Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessi Vertaisarviointi ja CQAF-malli Tulevaisuuden näkymät Verkkosivut ja yhteystiedot.
3 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi ammatillisessa peruskoulutuksessa Tavoite: Siirtää ja soveltaa vertaisarviointia ammatillisen peruskoulutukseen Euroopassa Projektin tarkoitus: Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan teknisen työryhmän toimeksiannosta (2003) Projektin kesto: Lokakuu 2004–Syyskuu 2007 22 (25) partneriorganisaatiot 11 Euroopan maat AT, ES, DK, FI, HU, IT, NL, PT, RO, UK, CH; 13 (15) ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjää Päätuotteet Eurooppalaisen vertaisarvioinnin käsikirja Vertaisarvioijien koulutusohjelma Pilotointivaihe 2006 15 vertaisarvioinnin pilottia on tehty ja 92 vertaisarvioijan poolia luotu, käsikirjaa on arvioitu ja muokattu arvioinnin tulosten pohjalta vuonna 2007 Tämänhetkinen tilanne Projekti on suorittanut kaikki tehtävänsä ja tuotokset ovat valmiit.
4 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Leonardo-projekti Peer Review Extended Tavoitteissa on otettu huomioon aiemman ammatillisen peruskoulutuksen vertaisarviointiprojektin: "Peer Review in initial VET“ saadut tulokset Vertaisarvioinnin laajentaminen uusiin maihin (DE, HU, ES) Eurooppalaisen vertaisarvioinnin käsikirjan ja koulutuksen järjestäjille tarkoitettujen käytännön työvälineiden tarkistaminen Vaihtoehtoiset tulevaisuudennäkymät vertaisarvioinnin toteuttamisesta kansallisella ja paikallisella tasolla (AT, IT, FI, HU, ES) Projektin kesto Tammikuu–joulukuu 2007 9 partneriorganisaatiota kuudesta Euroopan maasta 4 koulutuksen järjestäjää (AT, DE, ES, HU), 2 koordinoivaa partneria (ES, HU), 2 kehittämistyöhön osallistuvaa partneria (FI, IT) Päätuotteet (Tarkistettu eurooppalaisen vertaisarvioinnin käsikirja), työvälineet Raportit 1) Kansalliset tulevaisuuden näkymät (kts. yllä kohta), 2) Vertaisarvioinnin kontribuutio CQAF-malliin Pilotointivaihe Syys–lokakuu 4 vertaisarvioinnin pilotointia on tehty Nykytilanne Projekti on suorittanut kaikki tehtävänsä ja tuotokset ovat valmiit.
5 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Leonardo-projekti ”Peer Review Extended II“ Tavoitteet "Transfer of Innovation" based on "Peer Review in initial VET" & "Peer Review Extended" Eurooppalaisen vertaisarviointiprosessiin muokkaaminen uusien maiden ja jatko- ja täydennyskoulutuksen tarpeisiin soveltuvaksi. Lähiopetuksena toteutettavan vertaisarvioijien koulutusohjelman kehittäminen Käytännön kokeilujen jatkaminen (Pilotointi ja levitystoimet) Projektin kesto Marraskuu 2007–Lokakuu 2009 14 partneriorganisaatiota, 9 partnerimaata, joista 3 on uusia (CZ, SI, TR) Päätuotteet Eurooppalainen vertaisarvioinnin käsikirja ammatilliseen jatko- ja täydennyskoulutukseen Vertaisarvioijien koulutusohjelma Levitysmateriaali ja ohjeistus Pilotointivaihe Huhtikuu 2008–huhtikuu 2009 6 Pilot Peer Reviews planned Tämänhetkinen tilanne Tuotteita ollaan kehittämässä Pilotointivaihe on meneillään (kevät 2009) Vertaisarvioinnin koulutus (Wienissä lokakuussa 2008).
6 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Mitä vertaisarviointi on? On ulkoista arviointia Vertaisarvioijina toimivat (Peerit) ovat samanvertaisessa asemassa toimivia kollegoja Edellyttää itsearviointia Vertaisarvioijat käyvät vertaisarvioinnin kohteena olevassa organisaatiossa On nykyisin vallitsevana käytäntönä korkea-asteen koulutuksessa.
7 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Eurooppalaisen vertaisarvioinnin keskeinen tavoite Eurooppalainen vertaisarviointiprosessi tukee ammatillisen koulutuksen järjestäjiä heidän pyrkimyksissään parantaa koulutuksen laatua.
8 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessi Pääpiirteet Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessi ja sen vaiheet Vertaisarvioijat Laatualueet
9 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi formatiivisena arviointina Eurooppalainen vertaisarviointi Ulospäin näkyvä Tilivelvollisuus Kehittyminen Ammatillisuus Sisäänpäin suuntautuva Kontrolli Valta Vastuullisuus Velvollisuus Vastuu Luottamus Mukaeltuna Nisbet 1990
10 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarvioinnin yleispiirteet On ulkoista formatiivista arviointia Soveltuu toteutettavaksi ammatillisessa koulutuksessa toimivien kesken Vapaaehtoista: koulutuksen järjestäjä päättää ja omistaa vertaisarvioinnin tulokset On laadullista arviointia: käytetään laadullisia arviointimenetelmiä ja hyödynnetään olemassa olevaa määrällistä tietoa Tehdään verkostossa.
11 EUROOPPALAISEN VERTAISARVIOINNIN NELJÄ VAIHETTA Seuraava vertaisarviointi 1. Valmistelut (vähintään 3 kk ennen) •Käynnistämistoimet •Vertaisarviointiryhmän kokoonpano •Itsearviointi ja -raportti •Käynnin valmistelu (koulutuksen järjestäjä, vertaisarvioijat) 4. Käytännön toteutus (6-12 kk) •Tavoitteiden muotoilu •Resurssien selvittäminen •Toimintasuunnitelma ja toteutus •Seuraavan arvioinnin suunnittelu 3. Vertaisarviointiraportti (4 viikkoa) •Alustava raportti •Ammatillisen koulutuksen järjestäjän kommentit •Lopullinen raportti 2. Vertaisarviointikäynti (2-3 pv) •Tiedonkeruu •Tietojen analysointi •Arviointi •Suullinen palaute
12 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Keitä ovat vertaisarvioijat? Vertaisarvioija on henkilö, joka on samanvertaisessa asemassa toimiva kollega kuin vertaisarvioinnin kohteena olevat, joka työskentelee samanlaisessa ympäristössä (ja/tai samanlaisessa organisaatiossa), joka on ulkopuolinen (esim. eri organisaatiosta) ja riippumaton (hänellä ei ole mitään henkilökohtaista tai organisaatioon liittyvää riippuvuussuhdetta arvioinnin kohteeseen, mikä voisi vaikuttaa arviointiin), ja hänellä on erityistä ammatillista asiantuntemusta ja tietoa arvioinnin kohteena olevalta alueelta (yhteiset arvot, ammatillinen pätevyys ja asenteet, kielitaito...) siten tuoden jossakin määrin arvioinnin kohteena olevasta alueesta sisäistä tietoa prosessiin yhdistäen toisesta organisaatiosta tulevan ulkoiseen näkemykseen (“ulkoinen asioista perillä oleva henkilö”).
13 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointiryhmän kokoonpano Vertaisarvioijien lukumäärä (4 vertaisarvioijaa) Ammatillinen taustaVaadittava pätevyys 2 “Todellista vertaisarvioijaa* (2 toimii tällä hetkellä opettajana) Toisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän palveluksessa olevia asiantuntijoita (opettajia, ohjaajia, johto tai laadunhallinnan asiantuntijoita jne.) Tietoa arvioinnin kohteena olevasta laatualueesta Kokemusta opettamisesta ja oppimisesta Kokemusta laadunvarmistuksesta ja kehittämisestä 1 "Sidosryhmiä edustava vertaisarvioija ** Muiden sidosryhmien edustaja (toiselta koulutusjärjestelmän tasolta, yrityksestä, sosiaalipartnereista jne.) Tietoa arvioinnin kohteena olevasta laatualueesta Kokemusta laadunvarmistuksesta ja kehittämisestä 1 “Arvioinnin asiantuntija*Arvioinnin/laadunarvioinnin asiantuntija Professional evaluator/quality assessor (esim. tutkimuslaitoksesta, yliopistosta, riippumattomasta auditointi-/ akkreditointiorganisaatioista tai koulutuksen järjestäjältä) Kokemusta arvioinnista, prosessin johtamisesta ja kommunikoinnista Tietoa ammatillisen koulutuksen järjestelmistä Lisäksi: 1 sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamisen asiantuntija *; 1 kansainvälinen vertaisarvioija** •vaatimus ** suositus, *** vaatimus kansainvälisissä vertaisarvioinneissa
14 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Mitä on arvioinnin kohteena? Koko organisaatio tai sen osa (arviointi ei kohdistu yksittäiseen henkilöön!) "Eurooppalaiset arviointialueet" kansainväliseen vertaisarviointiin “Koulutusorganisaation ydintoiminta“ oppiminen ja opetus" Kansallisella tasolla, eurooppalainen vertaisarvioinnissa voidaan myös käyttää tarkoituksenmukaista kansallista viitekehystä.
15 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Eurooppalaisen vertaisarvioinnin laatualueet 1: Opetussuunnitelmat 2: Oppiminen ja opettaminen 3: Opiskelijan valmiuksien ja osaamisen arviointi 4: Oppimistulokset 5: Toimintaympäristön monimuotoisuus ja esteettömyys 6: Johtaminen ja hallinto 7: Oppilaitoksen ilmapiiri ja strateginen suunnittelu 8: Infrastruktuuri ja taloudelliset resurssit 9: Henkilöstöresurssien kohdentaminen, rekrytointi ja kehittäminen 10: Henkilöstön työolot 11: Sidosryhmäyhteistyö ja kansainvälistyminen 12: Osallistuminen ja yhteisöllisyyttä vahvistava toiminta 13: Sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistaminen 14: Laadunhallinta ja arviointi On valittava yksi neljästä ydin- prosesseihin liittyvästä arviointialueesta (1-4).
16 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi ja CQAF-malli Vertaisarviointi (itsearviointi- raportin analyysi; vertaisarviointi- käynti) Seuranta: (vertaisarviointi- raportin pohjalta tehty suunnittelu ja jatkotoimenpiteet) Vertaisarviointi- raportti (vahvuudet ja parantamisalueet) Ammatillisen koulutuksen järjestäjien Itsearviointi (Itsearviointiraportti) Vertais- arvioinnin menetelmät CQAF-mallin elementit eurooppalaisessa vertaisarvioinnissa Vertaisarviointi menetelmänä Kontribuutio ulkoiseen seurantaan Indikaattorien käyttö Hyödyllisyyteen vaikuttaminen: molemminpuolinen luottamus ja läpinäkyvyys
17 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi arviointimenetelmänä Vertaisarviointi on ulkoisen laadun arvioinnin väline (CQAF-mallin kolmas vaihe) Pohjautuu olemassa oleviin laadunvarmistuksen ja kehittämisen strategioihin ja toimiin (erityisesti itsearviointiin) – ei päällekkäistä toimintaa Koulutuksen järjestäjien on helppo käyttää (myös niiden, jotka ovat “vasta-alkajia” ulkoisessa arvioinnissa), joustava soveltamisala On sisäisen ja ulkoisen arvioinnin yhdistelmä: laadun parantaminen ja tilivelvollisuus Taloudellinen prosessi.
18 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi arviointimenetelmänä Laaja hyödyntäminen/hyödyllisyys odotusarvona vaikuttavuus/ tehokkuus (vaikuttaa CQAF-mallin muutosvaiheeseen): Koulutuksen järjestäjän vastuu ja prosessin omistaminen edistää sen vaikuttavuutta Yleensä kokea vertaisarvioijien hyväksyntä koulutuksen järjestäjien taholta Toistuvat vertaisarvioinnit edistävät laadun jatkuvaa parantamista Innovaatioiden siirto ja verkostoituminen Avoimuus, dialogi molemminpuolinen oppiminen (kaikki mukana olevat hyötyvät); asiantuntemus jää järjestelmän sisälle Ruohonjuuritasolla kehitetty ammatillisen koulutuksen laatu soveltuu vallan hajauttamiseen alemmille tasoille.
19 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Laatualueet sijoitettuna yleiseen laadunvarmistuksen ja laadunhallinnan viitekehykseen (CQAF) Toteutus Laatualueet 2, 8, 9, 10, 11, 12 Tarkistus Laatualueet 13, 14 Arviointi Laatualueet 3, 4 Suunnittelu Laatualueet 5, 6, 7, 1 Peer Review Methodology 2)Laatuympyrää voidaan tarkastella jokaisen laatualueen arvioinnissa. 1)Laatualueiden yhteydet CQAF-mallin eri vaiheisiin
20 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Tulevaisuuden näkymä t Ammatillisen koulutuksen laadunvarmistuksen eurooppalainen verkosto (ENQA-VET): Vertaisarvioinnin temaattinen työryhmä ( ) Kansallinen ja paikallinen toteutus: Itävalta, Italia, Katalonia, Suomi ja Unkari Tulevat toimet ammatillisen koulutuksen järjestäjien tasolla eri maissa.
21 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarvioinnin nettisivusto Vertaisarvioinnin nettisivustolla on tietoa: Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessista Vertaisarviointiprojekteista Kokemuksia vertaisarvioinnista ja sen käytöstä Vertaisarvioinnin sovellutuksista Kirjallisuutta ja käytännöllistä materiaalia: Vertaisarvioinnin käsikirja Vertaisarvioinnin työvälineitä Raportteja, artikkeleita, julkaisuja ja kokemuksia
22 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Yhteystiedot Eurooppalaisen vertaisarviointiprojektin koordinointi Österreichisches Institut für Berufsbildungsforschung (Austrian Institut for Research on Vocational Training) Dr. Maria Gutknecht-Gmeiner Judith Proinger +43 – 1 – Lisätietoja Suomessa: ja