© Maria Gutknecht-Gmeiner 2008 Johdanto eurooppalaiseen vertaisarviointiin - projektit - prosessi - Vertaisarviointi ja CQAF-malli.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Virve-vireyttä vertaisarvioinnilla näyttötutkintotoimintaan
Opisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Työelämän kehittämishanke ”Taitopuisto III”. Hankkeen keskeinen tavoite Seudulla ja laajemminkin tunnettu ja arvostettu, asiakaslähtöinen, joustavasti.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
WBL–TOI Manual -projekti Development of work-based learning by transferring existing good practices in Common Quality Assurance Framework 2008−2010 Project.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Innova Länsi-Suomen akk
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Esityksen transkriptio:

© Maria Gutknecht-Gmeiner 2008 Johdanto eurooppalaiseen vertaisarviointiin - projektit - prosessi - Vertaisarviointi ja CQAF-malli

2 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Yleisesittely  Projektit  Leonardo-projekti ”Peer Review in initial VET“  Leonardo-projekti ”Peer Review Extended“  Leonardo-projekti ”Peer Review Extended II“  Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessi  Vertaisarviointi ja CQAF-malli  Tulevaisuuden näkymät  Verkkosivut ja yhteystiedot.

3 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi ammatillisessa peruskoulutuksessa  Tavoite: Siirtää ja soveltaa vertaisarviointia ammatillisen peruskoulutukseen Euroopassa  Projektin tarkoitus: Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan teknisen työryhmän toimeksiannosta (2003)  Projektin kesto: Lokakuu 2004–Syyskuu 2007  22 (25) partneriorganisaatiot 11 Euroopan maat  AT, ES, DK, FI, HU, IT, NL, PT, RO, UK, CH;  13 (15) ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjää  Päätuotteet  Eurooppalaisen vertaisarvioinnin käsikirja  Vertaisarvioijien koulutusohjelma  Pilotointivaihe 2006  15 vertaisarvioinnin pilottia on tehty ja 92 vertaisarvioijan poolia luotu, käsikirjaa on arvioitu ja muokattu arvioinnin tulosten pohjalta vuonna 2007  Tämänhetkinen tilanne  Projekti on suorittanut kaikki tehtävänsä ja tuotokset ovat valmiit.

4 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Leonardo-projekti Peer Review Extended  Tavoitteissa on otettu huomioon aiemman ammatillisen peruskoulutuksen vertaisarviointiprojektin: "Peer Review in initial VET“ saadut tulokset  Vertaisarvioinnin laajentaminen uusiin maihin (DE, HU, ES)  Eurooppalaisen vertaisarvioinnin käsikirjan ja koulutuksen järjestäjille tarkoitettujen käytännön työvälineiden tarkistaminen  Vaihtoehtoiset tulevaisuudennäkymät vertaisarvioinnin toteuttamisesta kansallisella ja paikallisella tasolla (AT, IT, FI, HU, ES)  Projektin kesto Tammikuu–joulukuu 2007  9 partneriorganisaatiota kuudesta Euroopan maasta  4 koulutuksen järjestäjää (AT, DE, ES, HU), 2 koordinoivaa partneria (ES, HU), 2 kehittämistyöhön osallistuvaa partneria (FI, IT)  Päätuotteet  (Tarkistettu eurooppalaisen vertaisarvioinnin käsikirja), työvälineet  Raportit 1) Kansalliset tulevaisuuden näkymät (kts. yllä kohta), 2) Vertaisarvioinnin kontribuutio CQAF-malliin  Pilotointivaihe Syys–lokakuu  4 vertaisarvioinnin pilotointia on tehty  Nykytilanne  Projekti on suorittanut kaikki tehtävänsä ja tuotokset ovat valmiit.

5 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Leonardo-projekti ”Peer Review Extended II“  Tavoitteet "Transfer of Innovation" based on "Peer Review in initial VET" & "Peer Review Extended"  Eurooppalaisen vertaisarviointiprosessiin muokkaaminen uusien maiden ja jatko- ja täydennyskoulutuksen tarpeisiin soveltuvaksi.  Lähiopetuksena toteutettavan vertaisarvioijien koulutusohjelman kehittäminen  Käytännön kokeilujen jatkaminen (Pilotointi ja levitystoimet)  Projektin kesto Marraskuu 2007–Lokakuu 2009  14 partneriorganisaatiota, 9 partnerimaata, joista 3 on uusia (CZ, SI, TR)  Päätuotteet  Eurooppalainen vertaisarvioinnin käsikirja ammatilliseen jatko- ja täydennyskoulutukseen  Vertaisarvioijien koulutusohjelma  Levitysmateriaali ja ohjeistus  Pilotointivaihe  Huhtikuu 2008–huhtikuu 2009  6 Pilot Peer Reviews planned  Tämänhetkinen tilanne  Tuotteita ollaan kehittämässä  Pilotointivaihe on meneillään (kevät 2009)  Vertaisarvioinnin koulutus (Wienissä lokakuussa 2008).

6 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Mitä vertaisarviointi on?  On ulkoista arviointia  Vertaisarvioijina toimivat (Peerit) ovat samanvertaisessa asemassa toimivia kollegoja  Edellyttää itsearviointia  Vertaisarvioijat käyvät vertaisarvioinnin kohteena olevassa organisaatiossa  On nykyisin vallitsevana käytäntönä korkea-asteen koulutuksessa.

7 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Eurooppalaisen vertaisarvioinnin keskeinen tavoite  Eurooppalainen vertaisarviointiprosessi tukee ammatillisen koulutuksen järjestäjiä heidän pyrkimyksissään parantaa koulutuksen laatua.

8 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessi  Pääpiirteet  Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessi ja sen vaiheet  Vertaisarvioijat  Laatualueet

9 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi formatiivisena arviointina Eurooppalainen vertaisarviointi Ulospäin näkyvä Tilivelvollisuus Kehittyminen Ammatillisuus Sisäänpäin suuntautuva Kontrolli Valta Vastuullisuus Velvollisuus Vastuu Luottamus Mukaeltuna Nisbet 1990

10 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarvioinnin yleispiirteet  On ulkoista formatiivista arviointia  Soveltuu toteutettavaksi ammatillisessa koulutuksessa toimivien kesken  Vapaaehtoista: koulutuksen järjestäjä päättää ja omistaa vertaisarvioinnin tulokset  On laadullista arviointia: käytetään laadullisia arviointimenetelmiä ja hyödynnetään olemassa olevaa määrällistä tietoa  Tehdään verkostossa.

11 EUROOPPALAISEN VERTAISARVIOINNIN NELJÄ VAIHETTA Seuraava vertaisarviointi 1. Valmistelut (vähintään 3 kk ennen) •Käynnistämistoimet •Vertaisarviointiryhmän kokoonpano •Itsearviointi ja -raportti •Käynnin valmistelu (koulutuksen järjestäjä, vertaisarvioijat) 4. Käytännön toteutus (6-12 kk) •Tavoitteiden muotoilu •Resurssien selvittäminen •Toimintasuunnitelma ja toteutus •Seuraavan arvioinnin suunnittelu 3. Vertaisarviointiraportti (4 viikkoa) •Alustava raportti •Ammatillisen koulutuksen järjestäjän kommentit •Lopullinen raportti 2. Vertaisarviointikäynti (2-3 pv) •Tiedonkeruu •Tietojen analysointi •Arviointi •Suullinen palaute

12 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Keitä ovat vertaisarvioijat? Vertaisarvioija on henkilö,  joka on samanvertaisessa asemassa toimiva kollega kuin vertaisarvioinnin kohteena olevat,  joka työskentelee samanlaisessa ympäristössä (ja/tai samanlaisessa organisaatiossa),  joka on ulkopuolinen (esim. eri organisaatiosta) ja riippumaton (hänellä ei ole mitään henkilökohtaista tai organisaatioon liittyvää riippuvuussuhdetta arvioinnin kohteeseen, mikä voisi vaikuttaa arviointiin), ja  hänellä on erityistä ammatillista asiantuntemusta ja tietoa arvioinnin kohteena olevalta alueelta (yhteiset arvot, ammatillinen pätevyys ja asenteet, kielitaito...)  siten tuoden jossakin määrin arvioinnin kohteena olevasta alueesta sisäistä tietoa prosessiin yhdistäen toisesta organisaatiosta tulevan ulkoiseen näkemykseen (“ulkoinen asioista perillä oleva henkilö”).

13 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointiryhmän kokoonpano Vertaisarvioijien lukumäärä (4 vertaisarvioijaa) Ammatillinen taustaVaadittava pätevyys 2 “Todellista vertaisarvioijaa* (2 toimii tällä hetkellä opettajana) Toisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän palveluksessa olevia asiantuntijoita (opettajia, ohjaajia, johto tai laadunhallinnan asiantuntijoita jne.)  Tietoa arvioinnin kohteena olevasta laatualueesta  Kokemusta opettamisesta ja oppimisesta  Kokemusta laadunvarmistuksesta ja kehittämisestä 1 "Sidosryhmiä edustava vertaisarvioija ** Muiden sidosryhmien edustaja (toiselta koulutusjärjestelmän tasolta, yrityksestä, sosiaalipartnereista jne.)  Tietoa arvioinnin kohteena olevasta laatualueesta  Kokemusta laadunvarmistuksesta ja kehittämisestä 1 “Arvioinnin asiantuntija*Arvioinnin/laadunarvioinnin asiantuntija Professional evaluator/quality assessor (esim. tutkimuslaitoksesta, yliopistosta, riippumattomasta auditointi-/ akkreditointiorganisaatioista tai koulutuksen järjestäjältä)  Kokemusta arvioinnista, prosessin johtamisesta ja kommunikoinnista  Tietoa ammatillisen koulutuksen järjestelmistä Lisäksi: 1 sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamisen asiantuntija *; 1 kansainvälinen vertaisarvioija** •vaatimus ** suositus, *** vaatimus kansainvälisissä vertaisarvioinneissa

14 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Mitä on arvioinnin kohteena?  Koko organisaatio tai sen osa (arviointi ei kohdistu yksittäiseen henkilöön!)  "Eurooppalaiset arviointialueet" kansainväliseen vertaisarviointiin  “Koulutusorganisaation ydintoiminta“ oppiminen ja opetus"  Kansallisella tasolla, eurooppalainen vertaisarvioinnissa voidaan myös käyttää tarkoituksenmukaista kansallista viitekehystä.

15 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Eurooppalaisen vertaisarvioinnin laatualueet  1: Opetussuunnitelmat  2: Oppiminen ja opettaminen  3: Opiskelijan valmiuksien ja osaamisen arviointi  4: Oppimistulokset  5: Toimintaympäristön monimuotoisuus ja esteettömyys  6: Johtaminen ja hallinto  7: Oppilaitoksen ilmapiiri ja strateginen suunnittelu  8: Infrastruktuuri ja taloudelliset resurssit  9: Henkilöstöresurssien kohdentaminen, rekrytointi ja kehittäminen  10: Henkilöstön työolot  11: Sidosryhmäyhteistyö ja kansainvälistyminen  12: Osallistuminen ja yhteisöllisyyttä vahvistava toiminta  13: Sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistaminen  14: Laadunhallinta ja arviointi On valittava yksi neljästä ydin- prosesseihin liittyvästä arviointialueesta (1-4).

16 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi ja CQAF-malli Vertaisarviointi (itsearviointi- raportin analyysi; vertaisarviointi- käynti) Seuranta: (vertaisarviointi- raportin pohjalta tehty suunnittelu ja jatkotoimenpiteet) Vertaisarviointi- raportti (vahvuudet ja parantamisalueet) Ammatillisen koulutuksen järjestäjien Itsearviointi (Itsearviointiraportti) Vertais- arvioinnin menetelmät CQAF-mallin elementit eurooppalaisessa vertaisarvioinnissa Vertaisarviointi menetelmänä Kontribuutio ulkoiseen seurantaan Indikaattorien käyttö Hyödyllisyyteen vaikuttaminen: molemminpuolinen luottamus ja läpinäkyvyys

17 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi arviointimenetelmänä  Vertaisarviointi on ulkoisen laadun arvioinnin väline (CQAF-mallin kolmas vaihe)  Pohjautuu olemassa oleviin laadunvarmistuksen ja kehittämisen strategioihin ja toimiin (erityisesti itsearviointiin) – ei päällekkäistä toimintaa  Koulutuksen järjestäjien on helppo käyttää (myös niiden, jotka ovat “vasta-alkajia” ulkoisessa arvioinnissa), joustava soveltamisala  On sisäisen ja ulkoisen arvioinnin yhdistelmä: laadun parantaminen ja tilivelvollisuus  Taloudellinen prosessi.

18 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarviointi arviointimenetelmänä  Laaja hyödyntäminen/hyödyllisyys odotusarvona  vaikuttavuus/ tehokkuus (vaikuttaa CQAF-mallin muutosvaiheeseen):  Koulutuksen järjestäjän vastuu ja prosessin omistaminen edistää sen vaikuttavuutta  Yleensä kokea vertaisarvioijien hyväksyntä koulutuksen järjestäjien taholta  Toistuvat vertaisarvioinnit edistävät laadun jatkuvaa parantamista  Innovaatioiden siirto ja verkostoituminen  Avoimuus, dialogi  molemminpuolinen oppiminen (kaikki mukana olevat hyötyvät); asiantuntemus jää järjestelmän sisälle  Ruohonjuuritasolla kehitetty ammatillisen koulutuksen laatu soveltuu vallan hajauttamiseen alemmille tasoille.

19 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Laatualueet sijoitettuna yleiseen laadunvarmistuksen ja laadunhallinnan viitekehykseen (CQAF) Toteutus Laatualueet 2, 8, 9, 10, 11, 12 Tarkistus Laatualueet 13, 14 Arviointi Laatualueet 3, 4 Suunnittelu Laatualueet 5, 6, 7, 1 Peer Review Methodology 2)Laatuympyrää voidaan tarkastella jokaisen laatualueen arvioinnissa. 1)Laatualueiden yhteydet CQAF-mallin eri vaiheisiin

20 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Tulevaisuuden näkymä t  Ammatillisen koulutuksen laadunvarmistuksen eurooppalainen verkosto (ENQA-VET): Vertaisarvioinnin temaattinen työryhmä ( )  Kansallinen ja paikallinen toteutus:  Itävalta, Italia, Katalonia, Suomi ja Unkari  Tulevat toimet ammatillisen koulutuksen järjestäjien tasolla eri maissa.

21 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Vertaisarvioinnin nettisivusto Vertaisarvioinnin nettisivustolla on tietoa:  Eurooppalaisen vertaisarvioinnin prosessista  Vertaisarviointiprojekteista  Kokemuksia vertaisarvioinnista ja sen käytöstä  Vertaisarvioinnin sovellutuksista Kirjallisuutta ja käytännöllistä materiaalia:  Vertaisarvioinnin käsikirja  Vertaisarvioinnin työvälineitä  Raportteja, artikkeleita, julkaisuja ja kokemuksia

22 © öibf, Gutknecht-Gmeiner 2008 Yhteystiedot  Eurooppalaisen vertaisarviointiprojektin koordinointi Österreichisches Institut für Berufsbildungsforschung (Austrian Institut for Research on Vocational Training) Dr. Maria Gutknecht-Gmeiner Judith Proinger +43 – 1 –  Lisätietoja Suomessa: ja