Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva. Attraktioiden elokuva • Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Filosofian Praktikum 2008 Moraali Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin neljäs praktikum-kokoontuminen.
Mustikkatrio.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
LUJAA LAATUA??.
Jumalan kanssa.
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Kulttuuria massoille.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
”Sähköposti Mikolle”, s. 43 Minkämaalainen Mikko on. Missä Mikko asuu
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Tikkurila 10 The City of dreams
”Musa” -projektin eteneminen 1. Prosessi 2. Tiedonhaku 3. Tämän hetkinen tilanne ja jatkosuunnitelmat.
Helsingin yliopisto - Lääketieteellinen tiedekunta, TUKE Laajojen asiakokonaisuuksien esittäminen PowerPointilla Pysyvätkö kuulijasi kärryillä?
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Kuvakäsikirjoitus.
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Ohjeita animaation tekoon:
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Hurttuuden tie – tosi lyhyt tarina houkutuksista
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
NAISEN ITSETUNTO.
Heipsan taas! Tässä on minun tämänvuotinen joulutervehdykseni Sinulle. Jos odotat jotain ”rati riti rallaa”, niin voin sanoa, että sitä ei ole tulossa,
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Toteutus: Lähikuva äidistä, joka vilkuttaa Emmalle ja lähtee takaisin sisälle. Näytetään tekstiruutua repliikeistä. Kuva siirtyy Emmaan, joka sitoo kypärän.
arvot ja vuorovaikutus-sopimukset
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Pääesiintyjänä lavalle astuu maailmanluokan metallibändi Chicagosta. Disturbedin tunnetuimpia biisejä ovat Down With the Sickness, Asylum, The Game, Stricken.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Elämä.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Leenan ja Leevin lumiukot Veera Tervo, Laura Päärni VAKA 12C.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN Guisen herttuan murha (Ranska 1908)
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Epätoivoisena katsoo pomo kelloaan, ja toteaa, että hänen alaisensa ei ehdi ajoissa pitämään erittäin tärkeää tiedotusta konferenssiin, joka on juuri alkamassa.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään.
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
Opettaja Miia Rinne p LIIKKUVA KUVA.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva
Antiikin olympialaiset Daniel Wacklin 17B
Esityksen transkriptio:

Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva

Attraktioiden elokuva • Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions) • Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai 1907 asti elokuvaa hallitsi ns. attraktion estetiikka • Attraktio: esim. sirkus, huvipuisto • Attraktion käsite: Sergei Eisenstein • Yleensä varhaista elokuvaa tarkasteltu kertovan elokuvan näkökulmasta: miten kerronta kehittyi • Gunningin mukaan tämä ei kuitenkaan kuvasta varhaista elokuvaa sen omilla ehdoilla: tärkeää oli asioiden tuominen nähtäväksi, katsominen sinänsä, visuaalinen uteliaisuus – ei kerronta

Attraktioiden elokuva • Attraktio saattoi olla elokuvallinen: trikit, hidastukset, elokuvan esittäminen takaperin, kaksoisvalotus • Myös "dokumentaariset" tapahtumat attraktioita (Juna saapuu asemalle, vauvan aamiainen) • Näyttäminen, esille asettaminen tärkeämpää kuin kerronnan eteneminen • Elokuvan narrativisoinnin vaihe vasta • kuitenkin narrativisoinnin jälkeenkin elokuvassa edelleen mukana spektaakkeli sinänsä

Hämmästyksen estetiikka (Gunning) • Lumièren juna ja herkkäuskoisen katsojan myytti • Mikään historiallinen lähde ei vahvista myyttiä junaa kauhistuneesta yleisöstä • Kuitenkin tietynlainen hämmästys ja kauhistelu kuului varhaiseen katsomiskokemukseen • Tietoinen kauhistelu: Albert E Smith ja Black Diamond Express (juna syöksyy kuvassa kohti katsojia ja kauhisteluun yllytetään) • Kyse illuusion hämmästyttävyydestä, visuaalisesta muodonmuutoksesta (liikkumattomasta kuvasta tulee liikkuva )

Georges Méliès 1895: • ”… valkokankaalle heijastettiin pysähdyskuva […]. Hämmästyin hieman. Ehdin juuri sanoa vierustoverilleni: ”Ovatko he saaneet meidät kiihdyksiin tällaisten heijastusten takia?” • ”Olin tuskin ehtinyt sanoa sanottavani, kun vaunua vetävä hevonen alkoi liikkua kohti meitä […]. Tämän näyn edessä me istuimme suut ammollaan, ällistyksen lamaannuttamina, sanattomaksi hämmästyneinä” • Vrt. Maxim Gorkin kokemus 1896: white-and-in-color white-and-in-color

Lumière: Vauvan aamiainen (1895) Auguste Lumière vaimoineen ja lapsineen. Yleisöä hämmästytti erityisesti se, että puiden lehdet liikkuivat.

Georges Méliès ( ): trikkiattraktioiden kuningas • taikuri, teatteri Robert-Houdinin omistaja • oli mukana Lumièren ensimmäisessä elokuvaesityksessä • päätti lisätä elokuvia esityksiinsä • Mélièsin elokuvat perustuivat trikkeihin, joiden avulla saatiin aikaan hämmästyttäviä efektejä • paholainen ilmestyy tyhjästä • pää kasvaa ja kutistuu • monta saman henkilön päätä pöydällä • sukeltaja tutkii taistelulaiva Mainen hylkyä (kuvattu akvaarion läpi näyttämöllä)

Méliès: Kumipäinen mies (1901)

Méliès tarinan roolista elokuvissaan Mitä tulee käsikirjoitukseen, kertomukseen tai tarinaan, niin mietin sitä vasta lopuksi. Voin todeta, että tällä tavoin rakennetulla käsikirjoituksella ei ole mitään merkitystä. Se on vain veruke näyttämö- efekteille, trikeille tai mie- lenkiintoisesti järjestetylle tableaulle.

Englanti ja ”Brightonin koulu” • Ensimmäinen merkittävä elokuvantekijä Englannissa R.W. Paul (Rough Sea at Dover 1896; kuvaus Birt Acres; The countryman and the cinematograph, 1901; Buy your own cherries, 1904) • Cecil Hepworth (Explosion of a Motor Car, 1900; Rescued by Rover, 1905) • Brightonin elokuvantekijät ("Brightonin koulu"): • G.A. Smith mm. otti käyttöön näkökulmaotoksen (Grandma's reading Glasses, 1900; Mary Jane’s Mishap 1903) • James Williamson (The Big Swallow, 1900) R.W. PaulCecil HepworthJames WilliamsonG.A. Smith

Edwin S. Porter • Edisonin yhtiön merkittävin elokuvantekijä • Elokuvia: • The Gay Shoe Clerk (1903) • The Life of an American Fireman (1903) • The Great Train Robbery (1903)

Edwin S. Porter (Edison) The Great Train Robbery (1903)

Attraktioelokuvan piirteet 1)Sisältö: näyttäminen • Näyttäminen tärkeämpää kuin kertominen • elokuva tuo nähtävänä olemisensa esille, korostaa sitä • esiintyjät katsoivat usein kameraan: ei pyritty luomaan eroa fiktiivisen tilan ja elokuvan tilan välille ts. rakentamaan realistista illuusiota • ei voyeuristista vaan exhibitionistista • trikkielokuva: sarja taikatemppumaisia attraktioita

Edison 1894: The kiss

G.A. Smith: The Big Swallow (UK, 1900) (kuvattava mies nielaisee kuvaajan)

Attraktioelokuvan piirteet 2) Esitystilanne: kokemuksellisuus • Hämmästyttävä kokemus tärkeämpi kuin uppoutuminen tarinaan • elokuvia saatettiin esittää missä järjestyksessä tahansa, riippumatta "juonen" vaatimuksista (esim. takaa-ajoelokuvissa joko yksittäisiä kohtauksia takaa-ajosta tai sitten koko sarja); esittäjillä suuri kontrolli elokuvien esitystapaan [aina vuoteen 1899] • Hale's Tours elokuvateatterit: esitettiin junalla-ajokuvia ja myös teatteri itse oli rakennettu junanvaunun kaltaiseksi; konduktööri keräsi liput; ääniefektit simuloivat junan sihinää ja kiskojen kolinaa • ---> liittyy enemmän huvipuistoon kuin nykyiseen elokuvakatsomiseen

Edison: The Sneeze (Aivastus, 1894)

Attraktioelokuvan piirteet 3) Tekniikka attraktiona • Elokuvaa katsottiin teknisenä ihmeenä, ei tarinoita • Siis: elokuva itsessään oli attraktio: se mitä mainostettiin, oli Cinématographe, Biograph tai Vitascope - ei niinkään esitetyt elokuvat • alkuvaiheen jälkeen erikoisuuksien esittely jatkuu elokuvissa, mm. lähikuvien käytössä (esim. siirtyminen otoksen sisällä lähikuvaan ei kuvastanut henkilön mielentilaa, vaan oli attraktio sinänsä) • Porter: The Gay Shoe Clerk (1903): ekshibitionismi: lähikuvassa nainen nostaa hamettaan, jolloin kaikki voivat nähdä hänen nilkkansa

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Kokokuvassa äiti ja tytär saapuvat kenkäkauppaan, jossa kenkäkauppias esittelee kenkiä tyttärelle…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … ja alkaa sovittaa kenkää tämän jalkaan.

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Siirrytään lähikuvaan kengännauhojen solmimisesta…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … jonka aikana tytär vetää hameenhelmaa ylöspäin.

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Palataan kokokuvaan, jossa kenkäkauppias alkaa suudella tytärtä…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … mistä seuraa rangaistus.

Attraktion eri ilmenemismuotoja nykyään • Avantgarde / kokeellinen elokuva / videotaide: näyttämisen arvo ohi kerronnallisen arvon • Musiikkivideot: kerronta ei välttämätöntä, koska musiikki antaa rakenteen • Toimintaelokuva: attraktio rinnan kerronnan kanssa – takaa-ajoja ja räjäytyksiä näytetään niiden attraktioarvon takia, vaikka ne hidastavatkin tarinan etenemistä • Musikaali: tarina veruke musiikkinumeroille • Tekniset attraktiot (90-luku: digitaaliset efektit; nyt: 3D- elokuvat) • Elokuva huvipuistoattraktion osana • Shokki- ja tirkistelyelokuvat ja –ohjelmat