Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään."— Esityksen transkriptio:

1 ”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään kankaalla kerrassaan hämmästyttävän luonnollisesti.” - Uusi Suometar 28.6.1896 Jaakko Seppälä jaakko.i.seppala@helsinki.fi Attraktioiden estetiikka

2 Paniikkimyytti Ensimmäisten elokuvayleisöjen on väitetty pelänneen rautatiejunan ajavan ylitseen Uskoivatko he siis katsovansa todellisuutta? Myytin mukaan nämä yleisöt kohtasivat elokuvan vailla puolustusmekanismeja tai perinnettä, jonka kautta liikkuvaa kuvaa olisi voitu ymmärtää On ilmeistä, että ensimmäisissä elokuvaesityksissä ilmeni jännityksen ja pelon sekaisia tunteita Elokuvahistorioitsija Tom Gunningin mukaan kuohuttavat kokemukset olivat osa uuden viihdemuodon vetovoimaa Jos hylkäämme myytin varhaisten yleisöjen lapsenomaisesta naiiviudesta, kuinka voimme selittää mistä näissä kokemuksissa oli kyse?

3 Cinématographe Lumière -mainosjuliste Mitä tässä mainostetaan?

4 Elokuva-apparaatti Tom Gunningin mukaan elokuvakeksintö oli huipentuma aikakaudelle, jota oli leimannut voimakas visuaalisen viihteen kehitys Varhaisissa elokuvajulisteissa mainostetaan kinematografia, kinetoskooppia tai vitaskooppia, mutta ei esitettäviä elokuvia Gunningin sanoin yleisölle ei näytetty rautatiejunan uhkaavaa vauhtia vaan elokuva-apparaatin voimaa Junaelokuvien esitykset aloitettiin usein pysäytyskuvilla, jotka hetken kuluttua herätettiin henkiin Ensimmäiset elokuvaesitykset houkuttelivat älymystöä ja yläluokan edustajia, joita apparaatti kiinnosti

5 ”Mitä skenaarioon, ’tarinaan’ tai ’kertomukseen’ tulee, ajattelen sitä vasta lopuksi. Väitän, että skenaariolla tässä mielessä ei ole merkitystä, sillä käytän sitä ainoastaan ’näyttämöefektien’, ’trikkien’ tai kauniisti asetellun tabloon verukkeena.” - Georges Méliès Le voyage dans la lune (1902)

6 Näyttämisen traditio Tom Gunning on osoittanut, että Yhdysvalloissa tuotettiin vuoteen 1906 saakka enemmän aktualiteetteja kuin tarinaelokuvia Hänen mukaansa varhaisissa tarinaelokuvissakin narratiivisuus on näyttämiselle alisteista Väitettä tukee Georges Mélièsin lausunto skenaarion vähäisestä merkityksestä Näin ajateltuna Lumière-veljesten ja Mélièsin elokuvien välillä ei ole eroa, joka sittemmin on kasvanut erottamaan dokumentteja fiktioelokuvasta Molemmat kuuluvat samaan elokuvatraditioon, jossa näyttäminen on kerrontaa keskeisempää Gunning ei kuitenkaan väitä, että näissä elokuvissa ei olisi kertovia elementtejä tai että ne olisivat klassiselle kerronnalle vastakkaisia

7 Attraktioiden elokuvan estetiikka Tom Gunning ja André Gaudreault lanseerasivat 1980-luvulla käsitteen attraktioiden elokuva Attraktioiden elokuvan yleisösuhde poikkeaa kertovan elokuvan yleisösuhteesta Parin ensimmäisen vuoden ajan elokuva-apparaatti oli attraktio, mutta yleisön totuttua apparaatteihin attraktiivisuus siirtyi elokuvien ominaisuudeksi Nämä elokuvat puhuttelevat yleisöä suoraan ja kalastelevat välitöntä huomiota, eivät mietiskelevää uppoutumista Katsoja pysyy kaiken aikaa tietoisena katsomisen aktista Esitettävä attraktio voi olla luonteeltaan elokuvallinen tai ei- elokuvallinen Kyse on hetkien, ei kehittyvien tilanteiden elokuvasta

8 Nyt sinä näet sen, nyt sinä et näe Attraktioiden elokuvilla on omalaatuinen aikarakenne, joka muistuttaa taikatemppujen vastaavaa, Gunning väittää Nämä elokuvat herättävät itsetietoisesti katsojien mielenkiinnon ja pyrkivät tyydyttämään sen Näyttelijät katsovat usein suoraan kameraan ja puhuttelevat katsojiaan aivan kuten taikuri yleisöään Elokuvat lupaavat yllätyksen tai spektaakkelia, mutta antavat odottaa attraktiota pyrkien näin tehostamaan sen tehoa Kyse ei siis ole kehittyvistä hetkistä vaan jännityksen luomisesta tulevaa kohden Odotuksen luominen ei ole sidoksissa diegesikseen, joten esittäjät saattoivat luoda sitä ulkoelokuvallisin keinoin Odotus on aina attraktiolle alisteista ja sitä ovat myös varhaisten elokuvien kausaalisuhteet

9 Georges Mélièsin elokuvallinen taikatemppu

10 Attraktiot ja suurkaupunki Attraktioiden elokuvat voidaan nähdä maagisen teatterin kehityksen lakipisteenä Gunning esittää, että attraktioiden kaipuuta ruokki kaupungistuminen, kulutusyhteiskunnan kasvu sekä siirtomaihin kohdistuva tutkimusretkeily Suurkaupungit, mainokset ja kaukaisten maiden näkymät olivat elokuvan varhaisia genrejä Sosiologi Georg Simmelin mukaan suurkaupunkien asukkaat joutuivat kehittämään ärsykesuojan suojautuakseen jatkuvilta ärsykehyökkäyksiltä Viihdyttäjien oli lävistettävä suoja aina vain intensiivisemmillä esteettisillä energioilla Attraktioiden elokuvat ja Coney Islandin vuoristoradat ovat yrityksiä murtautua tällaisen ärsykesuojan läpi viihdyttävyyden nimissä

11 Coney Islandin Switchback Railway vuodelta 1884

12 Valkokankaan konteksti Charles Musser on osoittanut, että amerikkalainen elokuvateollisuus teki eniten voittoa tarinaelokuvilla jo 1904 Musserin mukaan elokuvien yleisösuhteessa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia vuosien 1898 ja 1907 välillä Kertomus vain luotiin usein ulkoelokuvallisin keinoin Musserin sanoin varhaisten elokuvien kerronnallisuutta on vähätelty, koska niiden esityskäytäntöihin ei ole kiinnitetty huomiota Elokuvat myytiin esittäjille semi-valmiina Musserista elokuvien attraktiokausi kesti vuoden 1897 alkuun Vuosina 1897-1901 (tai 1903) luovuus ja kerronta oli esittäjien käsissä, jotka rakensivat esityskokonaisuuksia Kerronnallinen integroituminen jatkui vuosiin 1904 tai 1905, mistä lähin esittäjän rooli on ollut vähäpätöinen

13 Esittäjä Lyman H. Howen mainosjuliste

14 Attraktio / Kerronta Janet Staiger esittää kunkin aikakauden kattavan lukuisia elokuvallisen puhuttelun muotoja, lukuisia esittämisen muotoja sekä lukuisia vastaanoton muotoja Katsoja voi olla tekemisissä monien muotojen kanssa jo yhden elokuvissakäyntikerran aikana Gunningin ja Musserin näkemykset onkin viisainta nähdä toisiaan täydentävinä Gunning painottaa elokuvien formaaleja piirteitä Musser korostaa elokuvan intermediaalisuutta ja teosten esityskäytäntöjä Sitä, olivatko aikalaiset ensisijaisesti innostuneita Georges Mélièsin elokuvan Le Voyage dans la lune erikoistehosteista vai enemmänkin teoksen uskomattomasta tarinasta, ei voitane lopullisesti ratkaista (ehkei se ole edes tarpeen)

15 Mitä attraktioiden elokuvalle tapahtui? D.W. Griffithin edustama elokuvallisen diskurssin muodonmuutos sitoi elokuvalliset merkitsijät tarinoiden kertomiseen Siitä koska tämä muodonmuutos tarkalleen tapahtui ei vallitse yhteisymmärrystä Monesta attraktioiden elokuvan tyylipiirteistä, kuten kameraan katsomisesta, tuli tabu Toiset keinot, kuten trikkikuvaus, muuttuivat kertovan ilmaisun osasiksi Attraktioiden järjestelmä on säilynyt kerronnalle alisteisena klassisen Hollywood-elokuvan osana Kerronnan ja attraktioiden dialektiikka elää nykyelokuvassa Attraktioiden estetiikka elää erittäin vahvana avantgarde- elokuvassa, pornoelokuvassa, tositelevisiossa sekä uusien teknologioiden markkinoinnissa

16 Attraktioiden elokuva tänään


Lataa ppt "”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google