Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Oikean hinnan määritteleminen
Arvonlisävero kirjanpidossa
Matkalippujen tilaaminen internetin kautta
LAAJAKAISTA KAIKILLE Äänekoski pohjoinen.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Kestävä taloudellinen vaihto ja kulutuksen vähentäminen
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Sisämarkkinoilla selvitään, mutta Miten käy EU:n sosiaalisen ulottuvuuden globalisaation puristuksessa?
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Tutkimustuloksia asunnonvaihtoprosessista ja Igglon ensimmäisistä kuukausista Jaana Wikström.
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Erilaisia ostajatyyppejä
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Kutsumme sinut Turvatalkoisiin parantamaan pohjoisen loma-asumisen turvallisuutta.
… löytyykö markkinoita?
Akavan toiveet ja tavoitteet työsuojelulautakuntien toiminnalle Valtakunnallinen työsuojelun vastuualueiden työsuojelulautakuntien seminaari
Yrityksen arvonmääritys
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
…markkinoijan näkeminä
Puhelinkäyttäytyminen
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
”Kun Kusti polkee…, niin posti kulkee…”
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Yritysasiakkaan luottoluokittelu rahoituksen näkökulmasta
Yritysidean testaus… …mitä odotuksia yrittämisestä?
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Seinäjoen kv-kevätpäivät Roundtable 5 Ulkomaisten harjoittelijoiden markkinointi työnantajille Ira Leväaho, Helsinki Education and Research Area.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
…asiakassuhteiden luominen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
PTT:n alueellinen asuntomarkkinakatsaus 2009 Petri Mäki-Fränti
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Palvelun muotoilu, Workshop
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 7: AKTIIVINEN SIJOITUSSALKUN HALLINTA
Asenteet.
Ostomotiivit.
Jutta, Mireka, Janika, Susanna & Henriikka
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Markkinoinnin perusteet
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu Ostamista pidetään itsestään selvänä ilmiönä eikä sitä jokapäiväisessä elämässä useinkaan pohdita. Markkinoijan on kuitenkin hyvin tärkeä tietää ja ymmärtää erilaisten asiakkaiden ostamiseen vai-kuttavat tekijät, jotta hän voi parhaiten täyttää asiakkaiden toiveet ja suunnitella markkinointinsa ostajien mukaisesti. Esimerkiksi yritykset ostajina arvostavat luotettavaa, aikataulussa pysyvää ta-varantoimittajaa, ja merkkitietoiset henkilöt ovat valmiita maksa- maan paljonkin heidän tarpeensa täyttävästä merkkituotteesta. Kuva 3.1 – Yksilön ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Ostamiseen vaikuttavat pääasiassa kaksi tekijää: ostokyky ja ostohalu. Ostokyky Ostokyky tarkoittaa ensisijaisesti ostajan taloudellista mahdollisuutta ostaa. Ostokykyä rajoittavat eniten ostajan käytettävissä olevat tulot. Lisäksi siihen vaikuttavat ostajan säästämishalu, mahdolli-suus saada luottoa ja tuotteiden hinnat. Aina ostajilta ei myöskään ole aikaa ostamiseen, ja sen vuoksi on kehitetty uudenlaisia tapoja palvella kiireisiä asiakkaita, esimerkiksi nettikauppa, posti-myynti, puhelinmyynti ja kotiinkuljetus. Joskus ostajilta puuttuu myös valinnan tekemiseen tarvittava tieto esimerkiksi teknisten tuotteiden kohdalla. Silloin ostaja saattaa valita ensimmäisen mahdollisen vaihtoehdon, vaikka se ei vastaisi-kaan parhaiten hänen tarpeitaan. Hän voi myös jättää tuotteen kokonaan ostamatta. Ostohalu Toiseksi ostamiseen vaikuttaa ostajan ostohalu eli se, miten tärkeäksi ostaja kokee tarpeen tyydyt-tämisen ja ostamisen. Ostohaluun vaikuttavat sekä ostajasta itsestään johtuvat että ostajan ulkopuo-liset tekijät. Ostohaluun voidaan vaikuttaa myös markkinoinnin keinoin esimerkiksi uudenaikaisilla tuotteilla, sopivilla hinnoilla tai houkuttelevilla ilmoituksilla. Ostajan ostokyky ja ostohalu näkyvät kulutuksessa. Näin kuluttaa suomalainen kotitalous Suomalainen keskivertokotitalous käyttää vuodessa - lähes 4000 e elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin - n. 1500 e vaatteisiin ja jalkineisiin - lähes 5000 e kuljetukseen ja tietoliikenteeseen - lähes 2000 e ravintoloihin, kahviloihin ja hotellipalveluihin - yli 2500 e kulttuuriin ja vapaa-aikaan - alle 50 e koulutukseen Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi, www.bof.fi, wvvw.stakes.fi. Eri tilastoissa luvut voivat olla vähän erilaisia riippuen ryhmittelyn pohjana käytetyistä luokituksis-ta.. Pohdittavaksi Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: - Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? - Mistä nämä erot johtuvat?

Ostaminen Onko itsestään selvää? Ei! Yritys (ostajana): Markkinoijan tulee tietää ostamiseen vaikuttavat tekijät osatakseen tehdä oikeita (tuote/markkinointi)ratkaisuja Yritys (ostajana): arvostaa luotettavaa, aikataulussa pysyvää tavarantoimittajaa Merkkitietoinen asiakas (ostajana): on valmis maksamaan paljonkin hänen tarpeensa täyttävästä merkkituotteesta Ostamista pidetään itsestään selvänä ilmiönä eikä sitä jokapäiväisessä elämässä useinkaan pohdita. Markkinoijan on kuitenkin hyvin tärkeä tietää ja ymmärtää erilaisten asiakkaiden ostamiseen vaikuttavat tekijät, jotta hän voi parhaiten täyttää asiakkaiden toiveet ja suunnitella markkinointinsa ostajien mukaisesti. Esimerkiksi yritykset ostajina arvostavat, ja merkkitietoiset henkilöt ovat. Kuva 3.1 – Yksilön ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Ostamiseen vaikuttavat pääasiassa kaksi tekijää: ostokyky ja ostohalu. Ostokyky Ostokyky tarkoittaa ensisijaisesti ostajan taloudellista mahdollisuutta ostaa. Ostokykyä rajoittavat eniten ostajan käytettävissä olevat tulot. Lisäksi siihen vaikuttavat ostajan säästämishalu, mahdolli-suus saada luottoa ja tuotteiden hinnat. Aina ostajilta ei myöskään ole aikaa ostamiseen, ja sen vuoksi on kehitetty uudenlaisia tapoja palvella kiireisiä asiakkaita, esimerkiksi nettikauppa, posti-myynti, puhelinmyynti ja kotiinkuljetus. Joskus ostajilta puuttuu myös valinnan tekemiseen tarvittava tieto esimerkiksi teknisten tuotteiden kohdalla. Silloin ostaja saattaa valita ensimmäisen mahdollisen vaihtoehdon, vaikka se ei vastaisi-kaan parhaiten hänen tarpeitaan. Hän voi myös jättää tuotteen kokonaan ostamatta. Ostohalu Toiseksi ostamiseen vaikuttaa ostajan ostohalu eli se, miten tärkeäksi ostaja kokee tarpeen tyydyt-tämisen ja ostamisen. Ostohaluun vaikuttavat sekä ostajasta itsestään johtuvat että ostajan ulkopuo-liset tekijät. Ostohaluun voidaan vaikuttaa myös markkinoinnin keinoin esimerkiksi uudenaikaisilla tuotteilla, sopivilla hinnoilla tai houkuttelevilla ilmoituksilla. Ostajan ostokyky ja ostohalu näkyvät kulutuksessa. Näin kuluttaa suomalainen kotitalous Suomalainen keskivertokotitalous käyttää vuodessa - lähes 4000 e elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin - n. 1500 e vaatteisiin ja jalkineisiin - lähes 5000 e kuljetukseen ja tietoliikenteeseen - lähes 2000 e ravintoloihin, kahviloihin ja hotellipalveluihin - yli 2500 e kulttuuriin ja vapaa-aikaan - alle 50 e koulutukseen Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi, www.bof.fi, wvvw.stakes.fi. Eri tilastoissa luvut voivat olla vähän erilaisia riippuen ryhmittelyn pohjana käytetyistä luokituksis-ta.. Pohdittavaksi Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: - Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? - Mistä nämä erot johtuvat? 15.11.2010/hm

Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Markkinoinnin vaikutus: hyvä tuote houkutteleva hinta helppo ostaa vetoava mainonta Ihminen itse: Ostohalu: tarpeet motiivit asenteet Ostokyky: tulot säästäminen luotonsaanti Toisten ihmisten vaikutus: perhe ystävät työkaverit yhteiskunnallinen asema kulttuuri Esimerkiksi: Toni, 29 v, osastovastaava urheiluliikkeessä asuu avoliitossa liikunnanohjaaja Saijan kanssa Toni ja Saija asuvat kaksiossa tulot 35000 e/v harrastaa salibandyä, lenkkeilyä ja elokuvia lukee mm. Hesaria, Citylehteä ja alansa lehtien verkkosivuja 15.11.2010/hm

Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat Ostokyky ensisijaisesti taloudellinen ostomahdollisuus Ostohalu tarpeen tyydyttämisen tärkeys Kuva 3.1 – Yksilön ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Ostamiseen vaikuttavat pääasiassa kaksi tekijää: ostokyky ja ostohalu. Ostokyky Ostokyky tarkoittaa ensisijaisesti ostajan taloudellista mahdollisuutta ostaa. Ostokykyä rajoittavat eniten ostajan käytettävissä olevat tulot. Lisäksi siihen vaikuttavat ostajan säästämishalu, mahdolli-suus saada luottoa ja tuotteiden hinnat. Aina ostajilta ei myöskään ole aikaa ostamiseen, ja sen vuoksi on kehitetty uudenlaisia tapoja palvella kiireisiä asiakkaita, esimerkiksi nettikauppa, posti-myynti, puhelinmyynti ja kotiinkuljetus. Joskus ostajilta puuttuu myös valinnan tekemiseen tarvittava tieto esimerkiksi teknisten tuotteiden kohdalla. Silloin ostaja saattaa valita ensimmäisen mahdollisen vaihtoehdon, vaikka se ei vastaisi-kaan parhaiten hänen tarpeitaan. Hän voi myös jättää tuotteen kokonaan ostamatta. Ostohalu Toiseksi ostamiseen vaikuttaa ostajan ostohalu eli se, miten tärkeäksi ostaja kokee tarpeen tyydyt-tämisen ja ostamisen. Ostohaluun vaikuttavat sekä ostajasta itsestään johtuvat että ostajan ulkopuo-liset tekijät. Ostohaluun voidaan vaikuttaa myös markkinoinnin keinoin esimerkiksi uudenaikaisilla tuotteilla, sopivilla hinnoilla tai houkuttelevilla ilmoituksilla. Ostajan ostokyky ja ostohalu näkyvät kulutuksessa. Näin kuluttaa suomalainen kotitalous Suomalainen keskivertokotitalous käyttää vuodessa - lähes 4000 e elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin - n. 1500 e vaatteisiin ja jalkineisiin - lähes 5000 e kuljetukseen ja tietoliikenteeseen - lähes 2000 e ravintoloihin, kahviloihin ja hotellipalveluihin - yli 2500 e kulttuuriin ja vapaa-aikaan - alle 50 e koulutukseen Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi, www.bof.fi, wvvw.stakes.fi. Eri tilastoissa luvut voivat olla vähän erilaisia riippuen ryhmittelyn pohjana käytetyistä luokituksis-ta.. Pohdittavaksi Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: - Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? - Mistä nämä erot johtuvat? 15.11.2010/hm

Ostokyky 1/2 Ostokyky: Ostokykyä rajoittavat: yleensä ostajan taloudellinen mahdollisuus ostaa Ostokykyä rajoittavat: käytettävissä olevat tulot säästämishalu tai -mahdollisuus luotonsaantimahdollisuus tuotteen hinta ei aikaa ostamiseen, luodaan uudenlaisia tapoja palvella kiireisiä asiakkaita, kuten nettikauppa, postimyynti, puhelinmyynti ja kotiinkuljetus Ostokyky Ostohalu Toiseksi ostamiseen vaikuttaa ostajan ostohalu eli se, miten tärkeäksi ostaja kokee tarpeen tyydyt-tämisen ja ostamisen. Ostohaluun vaikuttavat sekä ostajasta itsestään johtuvat että ostajan ulkopuo-liset tekijät. Ostohaluun voidaan vaikuttaa myös markkinoinnin keinoin esimerkiksi uudenaikaisilla tuotteilla, sopivilla hinnoilla tai houkuttelevilla ilmoituksilla. Ostajan ostokyky ja ostohalu näkyvät kulutuksessa. Näin kuluttaa suomalainen kotitalous Suomalainen keskivertokotitalous käyttää vuodessa - lähes 4000 e elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin - n. 1500 e vaatteisiin ja jalkineisiin - lähes 5000 e kuljetukseen ja tietoliikenteeseen - lähes 2000 e ravintoloihin, kahviloihin ja hotellipalveluihin - yli 2500 e kulttuuriin ja vapaa-aikaan - alle 50 e koulutukseen Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi, www.bof.fi, wvvw.stakes.fi. Eri tilastoissa luvut voivat olla vähän erilaisia riippuen ryhmittelyn pohjana käytetyistä luokituksis-ta.. Pohdittavaksi Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: - Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? - Mistä nämä erot johtuvat? 15.11.2010/hm

Ostokyky 2/2 Ostokykyä rajoittaa myös: tiedonpuute valinnan tekemiseen tarvittava tieto puuttuu esim. tekniset tuotteet ostaja valitsee ensimmäisen mahdollisen vaihtoehdon, vaikka se ei vastaisikaan parhaiten hänen tarpeitaan voi jäädä kokonaan ostamattakin Ostokyky Ostohalu Toiseksi ostamiseen vaikuttaa ostajan ostohalu eli se, miten tärkeäksi ostaja kokee tarpeen tyydyt-tämisen ja ostamisen. Ostohaluun vaikuttavat sekä ostajasta itsestään johtuvat että ostajan ulkopuo-liset tekijät. Ostohaluun voidaan vaikuttaa myös markkinoinnin keinoin esimerkiksi uudenaikaisilla tuotteilla, sopivilla hinnoilla tai houkuttelevilla ilmoituksilla. Ostajan ostokyky ja ostohalu näkyvät kulutuksessa. Näin kuluttaa suomalainen kotitalous Suomalainen keskivertokotitalous käyttää vuodessa - lähes 4000 e elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin - n. 1500 e vaatteisiin ja jalkineisiin - lähes 5000 e kuljetukseen ja tietoliikenteeseen - lähes 2000 e ravintoloihin, kahviloihin ja hotellipalveluihin - yli 2500 e kulttuuriin ja vapaa-aikaan - alle 50 e koulutukseen Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi, www.bof.fi, wvvw.stakes.fi. Eri tilastoissa luvut voivat olla vähän erilaisia riippuen ryhmittelyn pohjana käytetyistä luokituksis-ta.. Pohdittavaksi Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: - Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? - Mistä nämä erot johtuvat? 15.11.2010/hm

Ostohalu Ostamiseen vaikuttaa ostajan ostohalu eli se, miten tärkeäksi ostaja kokee tarpeen tyydyttämisen ja ostamisen Ostohaluun vaikuttavat sekä ostajasta itsestään johtuvat että ostajan ulkopuoliset tekijät Ostohaluun voidaan vaikuttaa markkinoinnin keinoin mm. uudenaikaisilla tuotteilla, sopivilla hinnoilla tai houkuttelevilla ilmoituksilla Ostajan ostokyky ja ostohalu näkyvät kulutuksessa Näin kuluttaa suomalainen kotitalous Suomalainen keskivertokotitalous käyttää vuodessa - lähes 4000 e elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin - n. 1500 e vaatteisiin ja jalkineisiin - lähes 5000 e kuljetukseen ja tietoliikenteeseen - lähes 2000 e ravintoloihin, kahviloihin ja hotellipalveluihin - yli 2500 e kulttuuriin ja vapaa-aikaan - alle 50 e koulutukseen Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi, www.bof.fi, wvvw.stakes.fi. Eri tilastoissa luvut voivat olla vähän erilaisia riippuen ryhmittelyn pohjana käytetyistä luokituksis-ta.. Pohdittavaksi Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: - Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? - Mistä nämä erot johtuvat? 15.11.2010/hm

Suomalainen kulutus Suomalainen keskivertokotitalous käyttää vuodessa 4000 e (lähes) elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin 1500 e (noin) vaatteisiin ja jalkineisiin 5000 e (lähes) kuljetukseen ja tietoliikenteeseen 2000 e (lähes) ravintoloihin, kahviloihin ja hotellipalveluihin 2500 e (yli) kulttuuriin ja vapaa-aikaan 50 e (alle) koulutukseen yhteensä 15050 e eli 1200+ e/kk (onko mahdollista/hm?) Lisää: www.tilastokeskus.fi , www.bof.fi, www.stakes.fi Stakesin sivut olivat nurin 14.11.2010, koskapa eivät vastanneet/hm? Näin kuluttaa suomalainen kotitalous Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi, www.bof.fi, wvvw.stakes.fi. Eri tilastoissa luvut voivat olla vähän erilaisia riippuen ryhmittelyn pohjana käytetyistä luokituksis-ta.. Pohdittavaksi Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: - Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? - Mistä nämä erot johtuvat? 15.11.2010/hm

Pohdinta Arvioi oman kotitaloutesi kulutusmenoja: Vastaako tilanteesi suomalaista keskivertotaloutta? - Millaisia eroja voit havaita? Mistä nämä erot johtuvat? Pohdittavaksi 15.11.2010/hm