Pedagoginen johtajuus Jyväskylän Yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Lapselle hyvä päivä tänään
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Kommunikaatio parisuhteessa
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Opettavan asiantuntijaorganisaation johtaminen
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Viestintäsuunnitelma
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Palautteen antaminen ja saaminen
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Laaja-alainen arviointi
Volitioprosessi, tahdon!
Esityksen transkriptio:

Pedagoginen johtajuus Jyväskylän Yliopisto 7.4.2004 Kari Heiskanen Teknillinen Korkeakoulu

Ohjelmamme tänään 09:00 Aloitus, päivän tavoite Mitä päivältä odotatte? 09:10 Voiko ja pitääkö pedagogiikkaa johtaa? Perusteita, perusoletuksia ja teesejä 09:30 Pohdintaa ja porinaa pienryhmissä (teema: opettaminen, oppiminen ja johtajuus) 09:50 Purku ja keskustelu 10:20 Tauko 10:40 Organisaation arvoista 11:00 Pohdintaa ja porinaa pienryhmissä (teema: opetuksen arvot) 11:20 Purku ja keskustelu 11:50 Yhteenveto Miten opetuksen arvot liittyvät pedagogiseen johtajuuteen? 12:00 lopetus

Mitä päivältä odotatte? Laitoksellenne Itsellenne Aloitus Mitä päivältä odotatte? Laitoksellenne Itsellenne

Minun tavoitteeni tälle päivälle: Aloitus Minun tavoitteeni tälle päivälle: Saada teidät pohtimaan opetuksen ja oppimisen sekä johtamisen välisiä suhteita

Voiko ja pitääkö pedagogiikkaa johtaa?

Pedagogisessa johtamisessa Määritelmä Pedagogisessa johtamisessa ei pitäisi johtaa opetusta vaan oppimista Miten se on mahdollista?

Oppimisesta oppiminen on oppijan tiedoissa ja taidoissa sekä havaitsemis- että ajatustavoissa tapahtuvaa suhteellisen pysyvää muutosta haluttuun entistä kehittyneempään suuntaan; harjaantuminen on usein tärkeä osa oppimistasuuntaan; harjaantuminen on usein tärkeä osa oppimista

Oppimisesta Oppiminen on minä keskeinen prosessi, jossa oppija valikoi, tukitsee ja jäsentää informaatiota aiemman tietonsa ja kokemuksensa pohjalta.

Miten tällaista minä-keskeistä prosessia voi johtaa? Johtamisesta Miten tällaista minä-keskeistä prosessia voi johtaa?

Vanha vihtahousu Käskemistä! Ei vuoropuhelua? Tehtävänanto? Hierarkkinen organisaatio Kuinka monelle tuli tämä tilanne mieleen johtamisesta?

Management johtaminen Vanha vihtahousu Management johtaminen autoritäärinen vuorovaikutussuhde; johtajia ja alaisia; tuottaa opetuspalveluja; tulos syntyy koordinoiduista ja hallituista toimista. Suunnittelu ja budjetointi, organisointi ja nimittäminen, valvonta ja ongelman ratkaisu; tuottaa ennustettavuutta, järjestystä, loogisuutta.

Oppimisen management johtaminen Tästä ei liene oppimisen johtamiseen? Se tarvitaan kuitenkin pohjaksi! Hyvään opetukseen kuuluu se, että myös yksityiskohdat ovat hallussa salit varattu; AV laitteet toimii; harjoitus assistentti on paikalla jne.

Keskustellaan hieman kolmen hengen ryhmissä Oppimisen johtaminen Keskustellaan hieman kolmen hengen ryhmissä Jos ei management johtaminen toimi niin mikä sitten? konstruktivistinen oppimiskäsitys Bloomin tavoitetaksonomia Aikaa n 20 minuuttia

Voisiko johtaminen olla tätäkin? Leadership johtaminen vaikutuksellinen vuorovaikutussuhde; johtajia ja seuraajia yrittää todellista muutosta muutokset nousevat yhteisistä tavoitteista. Suunnan aikaansaaminen, Ihmisten suuntaaminen, motivointi ja inspirointi tuottaa parhaimmillaan käyttökelpoisen, dramaattisen muutoksen.

Johtajuus ( Kotter) Johtajuus tarkoittaa Suunnan määrittelemistä tulevaisuuden vision kehittämistä ja strategiota niiden saavuttamiseksi ihmisten suuntaamista suunnan kommunikointia sanoin ja teoin kaikille visioon vaikuttaville motivointia ja inspirointia ihmisten innostaminen ylittämään suuriakin tavoitellun toiminnan synnyn poliittisia, byrokraattisia ja resurssiesteitä; tyydyttäen inhimillisiä perustarpeita, jotka usein ovat hoitamatta. Self-explanatory.

Oleellisia komponentteja ! Luottamuksen rakentaminen Opettajien motivointi Opettajien älyllinen herättäminen Opettajien yksilöllinen kohtaaminen

Luottamuksen rakentaminen Johtaminen joukossa yhteiset tilaisuudet, oma opetus Kaksipuolisen kommunikaation avoimuus julkinen; kahdenkeskeinen Rehellisyys Tasapuolisuus Oikeudenmukaisuus Elä niin kuin sanot

Opettajien motivointi Yhteiset, yhdessä suunnitellut tavoitteet toimiminen katalysaattorina ”työkalujen käyttö” rakentava kyseenalaistaminen synteesin teko Luottamus opettajien kykyyn ja haluun Kehityskeskustelut (tms) Yhteiset arvot Koulutus Oman esimerkin voima

Opettajien älyllinen herättäminen Tuo opettajat suunnittelemaan toteutusta koko opetuksen rakenne oppimispolut kurssien liittyminen toisiinsa toistot yksittäiset kurssit tavoitteet tieto/taitoaines muilta kursseilta ydinainesanalyysi

Opettajien yksilöllinen kohtaaminen Opettajien tarpeista huolehtiminen hallintoasiat; arvoristiriita; palaute toiminta! ei henkilö! palkitseminen Opettajien kuunteleminen ja mielipiteiden huomioonottaminen Mielipidejohtajat!

ARVOT OPPIMISEN MUUTOS TAVOITETILA KEHITTÄMIS TOIMET YHTEISET TAVOITTEET NYKYTILA LÄHIVUOSIEN VISIO TASAPAINOTETTU TULOSKORTTI TEKNIIKKA NYKYTILAN REHELLINEN ARVIO SWOT

Tuleva opetuksen tavoitetila Mikä on kasvatustavoitteenne? Laitos/Tiedekunta/Yliopisto Se tulee yhdessä (opettajat+oppilaat) keskustella ja tiedostaa sekä tietoisesti päättää! Minkälaisia Yliopiston/sen opettajien arvoja se kuvastaa?

Tuleva opetuksen tavoitetila Mitkä oppimistavoitteet asetatte? tietotavoitteet taitotavoitteet asennetavoitteet Tutkinto/pääaine/kurssi Tavoitteiden määrääminen yhdessä oltava mitattavavissa (formatiivinen tai summatiivinen)

Opetuksen arvot Hyvä opetus ja oppiminen kumpuaa yhteisestä, määritellystä ja normitetusta arvopohjasta

ARVOT Arvot viitoittavat tietä ja antavat perustan oikealle kehittämiselle ja motivaatiolle

Arvoista tulee voida keskustella Arvoprosessi Arvoista tulee voida keskustella Arvoprosessi (uusittava aika-ajoin) kyselyt keskustelut synteesi Yhteinen päätös Organisaatiomme tukemat arvot Julkaistava, informoitava, tuotava esiin uusien opettajien perehdytyksessä!

Opetuksen arvot Hyvin karkeasti sanottuna tekniikan yliopisto-opettajat jakautuvat arvoiltaan kahteen pääryhmään tiedonvälittäjiin kasvattajiin EROTTAVAT TEKIJÄT kasvattajan vastuun kokeminen kasvatustavoitteiden asettaminen

Miten suhtaudutaan kasvatukseen? Arvot Miten suhtaudutaan kasvatukseen? Miten suuri on opettajan vastuu opettamis-oppimisketjusta? kasvattaja--- tiedon jakaja Indoktrinaatio

Arvojen noudattamisen mittaaminen opetuksessa/oppimisessa on vaikeaa Itseanalyysi opiskelijakyselyt vertaisarviointi

Arvot Keskustellaan uusissa kolmen hengen ryhmissä Mitkä voisivat olla JY:n opetuksen arvoja laitostasolla? Aikaa n 20 minuuttia

Tästä päivästä tavoitteeseen Tavoitetilaan pääsemiseksi on tehtävä yhdessä suunnitelma siitä miten sinne pääsee. Mitkä ovat tärkeimmät tehtävät ja milloin ne pitää olla saavutettuna. Arvot ohjaavat toimintaa!

Tasapainotettu tuloskortti

Tuleva opetuksen tavoitetila Minkälaisia tavoitteita asetetaan yksittäiselle opettajalle? mitä tietoja, taitoja ja asenteita hänellä olisi oltava, jotta tavoitteeseen päästään koulutus aikataulutus rahoitus raportointi mittaus

Arvot ja oppimisen johtaminen Sisäistetyt arvot ja ihanteet auttavat meitä tavoittelemaan sopimaamme kasvatustavoitetta sopimiamme oppimistavoiteitta

Oppimista voi johtaa YHTEENVETO yhteisen kasvatustavoitteen luomisella yhteisten opetustavoitteiden luomisella määrittelemällä opetuksen arvot antamalla opettajille tavoitteet Joukon yhteisöllisyys ja keskinäinen luottamus on pohja, jolle voi rakentaa

Kiitos