PBL Ongelmaperustainen oppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Toimintaohjeet opelle
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Myynnin osaajan opintokokonaisuuden opiskelijat
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Ongelmaperustainen oppiminen
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Toimintaohjeet opelle
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Ops seminaari Askola.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tavoitteet ja arviointi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Miellekartta.
Aineistosta kirjoittaminen
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

PBL Ongelmaperustainen oppiminen Taitotavoitteet ongelman tunnistaminen ja ratkaiseminen tiedonhankinta tiedon rakentaminen ryhmässä teorian soveltaminen käytäntöön palautteen jakaminen viestintä ryhmätyö

Virtuaaliryhmän toiminnan ominaispiirteitä Kirjallinen viestintä oheisviestintä muuttuu   (ilmeet, tunteet) mahdollisuus: hitaat mukaan syvällisempi pohdinta (erot opiskelijoiden välillä?) Eriaikainen viestintä (ainakin osittain) aikataulusopimusten ja sitoutumisen tarve Tuntemattomat kaverit tutustumispalsta (ohjaaja aloittaa)

PBL verkossa 4 – 8 opiskelijan ryhmät 1 oppimistehtävä per viikko voi sisältää projektin, josta laaditaan väli- ja loppuraportti (partneriryhmien välinen vertaisarviointi kummassakin vaiheessa, ohjaajan suorittama arviointi vain lopussa) opiskelija etsii tietoa lähteistä opiskelijat rakentavat tietoa ryhmäkeskustelussa opettaja ohjaa prosessia (ei jaa tietoa)

PBL-keskustelu verkossa avaus/purkukeskustelu --- samanaikainen --- eriaikainen

Viikonpäivä 2, 3, 4, 5, 6, 7 – viikonpäivä 1   Viikonpäivä 1 Viikonpäivä 2 Viikonpäivä 2, 3, 4, 5, 6, 7 – viikonpäivä 1     Uusi teh-tävä Avaus­ ehdo-tukset/ kes-kustelu (GDB) Avaus-muistio (GDB) Itse-opis­ kelu Purku-keskus-telu (GDB) Purku- muistio (GDB) Purku-alustuk-set (GDB) -kokous (GVC) Ohjaajan palaute (GDB) Avaus­ kokous (GVC)  Kuvio 1. Työprosessi (GDB = Group Discussion Board, GVC = Group Virtual Classroom)

PBL verkossa 8 askelta Avaus Purku 1. Selvitä käsitteet 2. Määrittele ongelma 3. Aivoriihi 4. Analyysi/jäsentely 5. Laadi oppimistavoitteet Purku 6. Itseopiskelu 7. Purkukeskustelu 8. Arviointi

Vaihe 1: Selvitä käsitteet (Clarify concepts) Lue virike (Bb  Assignments  Oppimistehtävät). Kirjoita ylös mahdolliset epäselvät käsitteet ja selvitä, mitä ne merkitsevät.

Vaihe 2: Määrittele ongelma (Define the problem) ·Ajattele mahdollisia ongelmia ja laadi yksi. ·Voit myös laatia vaihtoehtoisia ongelmia. ·Kysy ensin itseltäsi: ”Mistä on kyse?” Ongelma-sana viittaa siihen, mitä virike käsittelee. Toisin sanoen ongelman määrittely vastaa aiheen otsikointia lausemuodossa eli joko toteamuksen tai kysymyksen muodossa.

Vaihe 3: Aivoriihi (Brainstorming) ·Pohdi ongelmaa ja mieti, mitä jo tiedät ongelma-alueesta. ·Kirjoita muistiin sanoja, käsitteitä ja ideoita, jotka liittyvät ongelmaan. ·Pyri tuottamaan paljon ideoita äläkä ole kriittinen tässä vaiheessa.

· Analysoi aivoriihesi tuloksia. Vaihe 4: Analyysi ja jäsentely (Analysis and systematic classification) · Analysoi aivoriihesi tuloksia. · Pohdi eri käsitteiden välisiä suhteita. · Muodosta näiden käsitteiden ja niiden välisten suhteiden avulla käsitejärjestelmä (oma työteoriasi, joka perustuu nykyiseen käsitykseesi asiasta). · Ilmaise työteoriasi sanoin ja kuvin. Toisin sanoen kirjoita lyhyt yhteenveto ja piirrä jäsentelymalli (miellekartta, käsitekartta tai muu sopiva kuvio), jolla kuvaat työteoriaasi.

Vaihe 5: Laadi oppimistavoitteet (Formulate learning objectives) ·  Laadi kahdesta neljään oppimistavoitetta kysymysten tai toteamusten muotoon. ·  Oppimistavoitteiden tulee ohjata sinua soveltamaan uusia teoreettisia käsitteitä johonkin käytännön ratkaisuun, joka liittyy esimerkiksi virikkeeseen tai valittuun yritykseen, tuotteeseen tai ilmiöön. [Projektikurssilla teoriaa tulee soveltaa vahvasti projektin asiayhteyteen.]

Vaiheet 1 – 5 virtuaaliryhmässä Ryhmän jokaisen jäsenen tulee sisällyttää omaan osuuteensa seuraavat asiat: ·         Ongelmaehdotukset ·         Työteoria (yhteenveto ja kuvio) ·         Kahdesta neljään oppimistavoitetta

Avausmuistio · Keskustelu lyhyesti. · Ongelma. ·  Työteoria (yhteenveto ja jäsentelymalli). ·  Kahdesta neljään oppimistavoitetta. ·  Vuorovaikutusmuoto ja jokaisen jäsenen panostus.

Vaihe 6: Itseopiskelu (Self-study) · Perehdy pakollisiin ja toivon mukaan myös suositeltaviin lähteisiin. Etsi itse lisälähteitä, koska yhtenä tärkeänä tavoitteena on oppia etsimään, arvioimaan ja soveltamaan uusia lähteitä käytännön ratkaisuihin. · Pidä oppimistavoitteet kirkkaina mielessäsi. Sen sijaan, että lukisit joka sanan tai rivin tekstistä, pyri löytämään vastauksia oppimistavoitteisiin, koska ne toimivat opiskelusi punaisena lankana ja johtotähtenä. · Sovella oppimaasi teoriaa virikkeen esimerkkiin tai oppimistavoitteissa valittuun asiayhteyteen. [Projektikurssilla teoriaa tulee soveltaa vahvasti projektin asiayhteyteen.] · Tee muistiinpanoja varmistuaksesi, että ymmärrät opiskelemiesi asioiden pääkohdat. Muistiinpanojen tekeminen valmistaa sinua purkukeskusteluun. · Luonnostele itsellesi käsitekarttoja, miellekarttoja, jäsentelymalleja tai selitysmalleja (uusi käsitejärjestelmä tai teoria). Voit yhdistellä eri teorioita tai jopa parantaa niitä omien näkemystesi mukaan, jos osaat perustella näkemyksesi. · Vertaa löydöksiäsi avausmuistion työteoriaan, jotta ymmärrät oppimasi asiat. ·  Merkitse muistiin käyttämäsi lähteet ja pyri arvioimaan niiden luotettavuutta. Toisin sanoen varaudu kertomaan ryhmäsi jäsenille, keiden kanssa olet ”keskustellut”. · Pohdi myös oppimisprosessiasi. Toisin sanoen tee joitakin muistiinpanoja siitä, miten materiaali vaikutti ajatteluusi. (Tämä auttaa sinua myös kommentoimaan oppimistasi laadullisesti itsearviointilomakkeilla, joita sinun tulee täyttää ohjaajan luettavaksi.)

Vaihe 7: Purkukeskustelu (Closing discussion) · Osallistu keskusteluun aktiivisesti ja ajallaan. Ohjaaja seuraa keskustelua. · Osallistu tiedon rakentamiseen ryhmässä jakamalla oppimasi asiat muiden kanssa. Esitä tietoa ja ehdotuksia yhteisesti pohdittavaksi. · Perustele mielipiteesi ja näkemyksesi. · Käytä kuvioita ja liitetiedostoja tarvittaessa. Älä käytä skandinaavisia merkkejä missään liitetiedostoissa. · Esitä kysymyksiä, joilla voit tarkistaa ymmärrystäsi ja haastaa muita keskusteluun. · Seuraa muiden keskustelua. Anna kriittistä ja rakentavaa palautetta toisten ajatuksista ja näkemyksistä. Haasta muiden ajatukset hyvin perustelluilla kommenteillasi. · Pohdi ja testaa erilaisia näkemyksiä. · Omaksu tarvittaessa toisen henkilön näkökulma ja arvioi sitä kriittisesti. · Pyrkikää ryhmänä saavuttamaan yhteinen näkemys avainkäsitteistä ja –malleista. Omaksukaa vankka teoriapohja ja soveltakaa sitä analyyttisesti oppimistehtävän virikkeeseen tai oppimistavoitteessa valittuun asiayhteyteen.

Vaihe 8: Arviointi (Evaluation) Arvioi keskustelun tasoa (1) ryhmädynamiikan näkökulmasta ja (2) oman oppimisesi näkökulmasta verrattuna asetettuihin oppimistavoitteisiin.

Vaiheet 6 – 8 virtuaaliryhmässä Opiskelijaryhmän jokaisen jäsenen tulee opiskella tehtävän koko tarkasteltava aihealue. Vuorovaikutus, ei yksinpuheluiden summa. Tiedon rakentaminen yhdessä. Palautteen antaminen ja kysymysten esittäminen Viittausohje Vuoropuhelu teorian kanssa Teorian soveltaminen

Purkumuistio · Avausmuistiossa määritellyt oppimistavoitteet. · Hyvin jäsennelty kuvaus purkukeskustelusta: teoria ja sovellus. · Tehtävän ja oppimistulosten arviointi. Kuvaus vuorovaikutusprosessista ja ryhmän jäsenten panostuksista.

PBL verkossa itsearviointi ryhmäarviointi vertaisarviointi (projektin väli- ja loppuraportin arviointi partneritiimien kesken)

  Väli-raportti partneri­ryhmälle/-ryh-mältä (DB)    Palaute partneri­ryh-mälle/-ryh-mältä (DB) Muutok-set ja lisäykset raporttiin kurssin aikana Loppu-raportti partneri­ryhmälle/ryh-mältä (DB) Paran-nettu loppu-raportti ohjaajalle (GDB) Palaute ja arviointi ohjaajalta (GDB) Ryhmä-arviointi ohjaajalle (GDB)   Kuvio 1. Projektin raportointiprosessi (DB = Discussion Board, GDB = Group Discussion Board)