Markkinoijan tie 6 4p + 5E + 6Y = 15A Mikä kaavassa on Brändi?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Tehtävä: Tiimiakatemian markkinointiprosessien kehittäminen
Toimintaohjeet opelle
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Uusi Leader-brändi 2014 Mikä, miksi ja miten?.
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
MIKÄ ON TIIMI?.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hämmennyksen lievittäminen
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Sosiaalisen median koulutus
Markkinoijan tie 6 4p + 5E + 6Y = 15A
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Asiakkuudet luovalla alalla
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Toimintasuunnitelma.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
NALLE PUH.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Yhdessä vahvemmaksi kasvaminen
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Viestintäsuunnitelma
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
SundaySoup Oulu Hupisaaret.fi Rahoita: Mesenaatti.me Osallistuaksesi, hae mukaan 5.5. mennessä osoitteessa: hupisaaret.fi/sundaysoup-oulu.
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Jääkiekon laatupäivät
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Yrityskuva ja viestintä
Brändi sosiaalityössä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Markkinoijan tie 6 4p + 5E + 6Y = 15A Mikä kaavassa on Brändi? 5. KERTA: Ränssi 23.-25.10.2008 aikakaavan synty, elämä ja kuolema? 4p + 5E + 6Y = 15A Mikä kaavassa on Brändi?

Markkinoijan tie 6 Johanna: Jaana, Iiro, Simo, Hyde Eeva: Anniina, Olli, Matti, Sari Jenni: Johanna, Vellu, Niku, Erika

1. Treeni BRÄNDIN TEORIA - TEORIA BRÄNDISTÄ ”KITEYTTÄKÄÄ OMA BRÄNDITEORIANNE JA TEHKÄÄ SIITÄ MINDMAP”

1. Treeni

1T + 2 i + 3 A + 4 P (CREF) + 5 E + 6 Y 6Y Media 360 º Tarinat CREF (4P) 2 i (ideointi, innovointi) 3A (A1, A2, A3) 1 T Törkeä lupaus 5 E Ekotiikka Energia

BRÄNDI-CASEISTA RIIPPUU AIKA PITKÄLLE SE, MITÄ ja MILLÄ TASOLLAVOIMME OPPIA. SIKSI OLISI LÖYDYTTÄVÄ MAHDOLLISIMMAN HYVIÄ JA KIRKKAITA BRÄNDEJÄ, JOITA KÄSITTELEMME MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN YHDESSÄ ASIAKKAAN (BRÄNDIN OMISTAJAN) KANSSA. Seuraavan kerran aihe on siis brändi - markkinoinnin kentän upein termi. Näkökulmia brändi-ajattelun avaamiseksi: 1. Kuinka vuorovaikutus brändin ja asiakkaan välillä toimii, miten asiakas on mukana kehittämässä bändiä? 2. Mikä on brandin kertomus ja tarina, osaatko kertoa sen? 3. Erilaistu tai kuole - miten ja millä keinoin brandi on erilaistettu kilpailijoista? 4. Millaisin iskulausein ollaan liikkeellä, ainutlaatuinen myyntiväittämä? Katsele ja tarkastele valitsemaasi brandia asiakkaan arjen kautta: A. Millaisen osuuden brandimme on saanut asiakkaan ajatuksista? Kuinka ja miten olemme onnistuneet valloittamaan asiakkaan, jopa niin, että hän kertoo brandistämme muille? Kuinka markkinointiviestintämme toimii, saavuttaako se asiakkaan "aivot" ja ajatukset? B. Millainen osuus brandillämme on asiakkaan sydämestä, kuinka olemme pystyneet kohtaamaan asiakkaamme tunnetasolla? Kysymys on paljolti mielikuvista, tunteista, aistimuksista ja mielihyvästä, mutta myöskin käyttäjäkokemuksista ja mahdollisuud-esta olla mukana brändin rakentamisessa (osallisuus) C. Millainen osuus brandillämme on asiakkaan lompakosta? Millainen on taloudellinen menestyksemme ja markkinaosuutem-me? Kuinka toimii ansaintalogiikka ja mahdollistaako brandimme vapaamman hinnoittelun? Tässä näitä ohjaavia kysymyksiä. Nyt kapteenit, toivotan onnea case-brandien etsimisessä......ja ennakkotyön tekemisessä.. Ja luettava jokaisen ainakin yksi brändikirja. Liitteessä aivan uskomattoman hyvää brändikamaa..... Letim

Tuotekokonaisuuden ulottuvuudet Lähde: Normannin liiketoimintateesit

Kolahduksia brandista Lähde: Hassinen Jukka ja tiimimestariopiskelijat

Brandin neljä ulottuvuutta Toiminnallinen Hyödyn ymmärtäminen: fyysinen laatu, maku, tyyli, jne. - mitä asiakas hyötyy? Psykologinen Kyky tukea yksilöä henkisesti millaiseksi tunnen itseni tuotetta käyttäessäni? millainen on karaktäärini tuotetta käyttäessäni? Sosiaalinen Kyky luoda samaistumista viiteryhmään, muiden arvostus mihin ryhmään koen kuuluvani tuotetta käyttäessäni? liittyy arvoihin Ydin-sanoma Eettinen Arvot ja ideologia, maailmanlaajuisen tai paikallisen vastuun ymmärtäminen - mitä maailma menettäisi, jos meitä ei olisi olemassa?

Brandin eläminen Asiantuntijaorganisaation brandi elää ihmisten mukana. Jokainen jäsen kantaa sitä sisällään. Brandin rakentaminen edellyttää, että jokainen osallistetaan mukaan brandiin. Brandi ei saa liikaa henkilöityä jotta brandi ei lähde henkilön mukana pois. Jäsenten tulee kyetä tulkitsemaan brandi suurin piirtein (”80%”) samalla tavalla. Johtavien ajatusten synnytysprosessi on ehdoton brandin rakentamiseksi. Brandi ei ole vain graafinen ohjeistus. Brandi erottaa organisaation keskinkertaisuudesta. Brandattu organisaatio ei ole vain kulutustuote, ”bulkkikamaa”. Brandi rakennetaan tekojen kautta. Onnistumiset todistavat muille brandin elinvoimaisuuden. Brandin käyttö edellyttää ”ilmiön” sisällä elämistä. Tällöin olet rakentamassa brandia jolloin saat siitä voimaa.

Punainen ja sininen meri Punainen meri on markkina, jossa on voimakasta kilpailua. Siellä käydään taistelua markkinaosuuksista ja asiakkaista. Meri “värjäytyy punaiseksi verestä, jonka markkinasota aiheuttaa”. Sininen meri on uusi markkina, joka synnytetään. Siellä matkustetaan uusilla, tuntemattomilla vesillä ja luodaan uusia pelisääntöjä. Meri on “raikas ja tutkimaton”.

Strategiaprofiilin muuttamisen nelikenttä SUPISTA Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna? Uusi arvokäyrä POISTA Mitkä toimialalla selviönä pidettävät tekijät tulisi eliminoida? LUO Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda? KOROSTA Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään? Kiitos Tulisielut!

IDEARAKETTI – ALKUPERÄINEN MALLI Tässä kuuluisan ja mainetta niittäneen Idearaketin ”rakettimalli”. Sen on kehit- tänyt LÄN-koulutusohjelma tohtori Kari Korpelaisen ja tohtori Kari Lampikosken idea-avaruusalus mallinnuksen pohjalta. Tuotamme teille tämän työkalun avulla 60-80 ideaa, joista edelleen jalostettuna 2-3 huippuideaa. Ideointiprosessissa ideat jalostetaan käytännöllistämis- ja omaperäistämisfilttereiden avulla kanta- ideoiksi ja edelleen huippuideoiksi.  

CREF-malli eli Kake-malli Promotion Markkinointi- viestintä Collaboration Kaksisuuntainen markkinointi Price Hinta Revenue Model Ansaintamalli Product Tuote Experience Kokemus Place Saavutettavuus Findability Löydettävyys (etsittävyys)

Colloboration – kaksisuuntainen markkinointi Peruspilarina syvempi yhteistyö asiakkaiden kanssa. Asiakkaan tulee antaa mahdollisuus tavoittaa yritys (brändi) hänelle merkityksellisellä tavalla ja hänen ehdoillaan. Syvemmällä yhteistyöllä voidaan tuottaa konkreet-tisia tuotekehitysideoita ja lisätä asiakkaiden sitou-tumista. Internet ja muut vuorovaikutteiset kanavat soveltuvat erinomaisesti yhteistyön syventämiseen, vaikka ne toimivatkin parhaiten yhteistyössä muiden kanavien kanssa.

Revenue model - ansaintamalli Hinta ei enää ole tärkeä kilpailukeino – yhä useammin tuotteen tai palvelun hinta ei ole enää keskeinen asia markkinoinnissa tai hinnalla ei edes pystytä kilpaile-maan. Hinnan avulla ei enää voida määritellä kohderyhmää eikä markkinointiviestinnän sisältöä. Köyhä opiskelija saattaa kuulua kohderyhmään, jolle markkinoidaan kalliita design-käsilaukkuja ja luksuslomia.

Experience - kokemus Enää ei ole kysymys siitä, millainen tuote tai palvelu on, vaan siitä, millaisen kokemuksen asiakas saa. Kun markkinointi on tarina ja tuotteen kaikki osa-alu-eet toimivat yhdessä, tuote, myymälä, palvelu, mark-kinointi, paketointi ja internetsivusto muodostavat kokonaisvaltaisen myönteisen kokemuksen, parhaas-sa tapauksessa mieleenpainuvan elämyksen Myös b-to-b maailmassa myydään kokemuksia. Tuot-teiden ja palvelujen sijaan myydään ratkaisuja: kom-munikaatioratkaisuja, kuljetusratkaisuja……

Findability – löydettävyys (etsittävyys) Löydettävyys tarkoittaa sitä, kuinka helposti tietty tuote, brändi tai henkilö on löydettävissä sattumalta tai hakuprosessin avulla. Tuotteen ja tiedon pitää löytyä oikeista paikoista oikeaan aikaan – oikeista lehdistä, kauppiailta, medioista ja yhä useammin oikeista paikoista verkossa. Mistä asiakkaamme hakevat tietoa ostoprosessinsa tueksi?

4P Asiakas A1 Markki- A2 nointi- A3 viestintä palaute Tuote Asiakas- segmentit Markkinat Verkostot Tuote Markki- nointi- viestintä Hinta Saatavuus palaute