Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hämmennyksen lievittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hämmennyksen lievittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Hämmennyksen lievittäminen
Älä ryhdy mihinkään, mihin muuhunkin tuotteet pystyvät. Älä kehitä mitään sellaista, mistä viestiminen edellyttää monimutkaista kuvausta. Älä tee mitään, mikä ei tue mielikuviasi. Älä koskaan ylenkatso ilmeisiä ratkaisuja, koska juuri itsestäänselvyyksiltä tuntuvat ratkaisut ovat usein voimakkaimpia ideoita.

2 Huuda brändiäsi ”Brandin rakentajalla tulee olla jotakin sanottavaa ja kyky sanoa se” - Hannu Laakso: Brändit kilpailuetuna

3 Brändin asemointi Kummalle asiakkaalle haluat myydä, sille joka kysyy: kumpi on parempi ja luotettavampi ja turvallisempi? vai sille, joka kysyy: kumpi on nopeampi ja tehokkaampi ja siinä on hyvät soundit? - Hannu Laakso: Brändit kilpailuetuna

4 Brändin rakentaminen Kun haluat luoda brandata itsesi hyvänä rakastajana, on sinun luotava mielikuva hyvästä rakastajasta, mutta ensi kerran jälkeen sinun on myös oltava hyvä rakastaja jotta hän tulee uudelleen. - Hannu Laakso: Brändit kilpailuetuna

5 Mikä on brandi? Brandi on polttomerkki (engl. brand) jonka avulla tuote tai palvelu tunnistetaan ja erilaistetaan. Brandi on lupaus asiakkaalle. Brandi on tietoinen valinta, linjaus. Brandaus on luopumista jostakin ja keskittymistä johonkin. Brandi on asiakkaan mielessä, mutta sitä johdetaan yrityksestä käsin. Brandi ei ole yksittäinen tuote tai palvelu, vaan kokonaisuus joka sisältää niin yrityksen sisäisen maailman kuin ulkoisen mielikuvan. Brandi yksinkertaistaa ja helpottaa valinnan tekemistä.

6 Menestysbrandin piirteitä
Pitkäikäinen ja kurinalainen Ensimmäinen markkinoilla omassa kategoriassaan Yksinkertainen ydinsanoma Selkeästi muista saman brandeista erottuva Asiakkaan osallistava ja asiakkaan mielessä elävä Turvallinen, eli asiakas saa mitä brandi lupaa

7 ”Ei tartte myydä kun osti jo.”
(Eli työnnetäänkö vai ollaanko vetovoimaisia?) Tuotteita ostetaan, mutta brandeja halutaan.

8 ”Yritykset luovat harvoin brandin, ne käynnistävät brandin ja sen jälkeen asiakkaat luovat brandin, sillä brandi on suhde.”

9 ”Merkittävä brandi saa ihmiset tuntemaan olonsa paremmaksi, isommaksi, pienemmäksi tai onnellisemmaksi”

10 Brandi ei ole sama asia, kuin tuotemerkki!
Tuotemerkin voi rekisteröidä, brandia ei voi. Tuotemerkkiä voi valvoa, brandia ei voi. Tuotemerkin voi vaihtaa, jos brandi on tarpeeksi vahva. Brandit eivät ole olemassa fyysisessä tilassa, vaan ihmisten mielissä, jonne ne jättävät jälkensä.

11 Brandi suojaa tuholta Hyvällä brandilla on palautuskyky, ”rokotusvaikutus”, henkivakuutus Vahvoilla brandeilla parempi kyky selvitä taloudellisesta lamasta. ”Johtava brandi selviää paremmin, kuin muut ja palautuu nopeammin, kuin markkinat”

12 Palvelun brändikriteerit
referenssit maine kokemus informaatio infrastruktuuri todisteet

13 Brandikirjekuori Pätevyys Toiminnallinen Tehtävä Tuote/hyöty
Ydin-sanoma Sosiaalinen Psykologinen Tyyli Arvot Eettinen Visio

14 Tiimiakatemian brandikirjekuori
Pätevyys Uusimman teoriatiedon soveltaminen käytäntöön! Tehtävä Valmennamme ja synnytämme tiimiyrittäjiä. Hyöty Annamme mahdollisuudet haasteisiin ja unelmien toteuttamiseen. Toiminnallinen ulottuvuus Ole osa rihmastoamme, jossa kehität osaamistasi ja menestyt! Psykologinen ulottuvuus Meidän itsemme on oltava se muutos, jota maailmalta haluamme ja se vaatii meiltä rohkeutta ja jääräpäisyyttä! Ydinsanoma Synnytämme rohkeasti tiimiyrittäjiä! Sosiaalinen ulottuvuus Kerran tiimiakatemialainen, aina tiimiakatemialainen! Arvot 1. Ihmissuhteet 2. Tiimiyrittäjyys 3.Tekemällä oppiminen ja käytännönläheisyys 4. Jatkuvat kokeilut ja jatkuva uuden synnyttäminen 5. Matkustaminen Eettinen ulottuvuus Muutamme yhteiskunnan yrittäjävetoiseksi! Tyyli Yritteliäs Rohkea Innostunut = YRI Visio YHY, Yrittäjyyden huippuyksikkö

15 Brandin neljä ulottuvuutta
Toiminnallinen Hyödyn ymmärtäminen: fyysinen laatu, maku, tyyli, jne. - mitä asiakas hyötyy? Psykologinen Kyky tukea yksilöä henkisesti millaiseksi tunnen itseni tuotetta käyttäessäni? millainen on karaktäärini tuotetta käyttäessäni? Sosiaalinen Kyky luoda samaistumista viiteryhmään, muiden arvostus mihin ryhmään koen kuuluvani tuotetta käyttäessäni? liittyy arvoihin Ydin-sanoma Eettinen Arvot ja ideologia, maailmanlaajuisen tai paikallisen vastuun ymmärtäminen - mitä maailma menettäisi, jos meitä ei olisi olemassa?

16 Mielen tikapuut (1/2) Paras kategoriassa
Ykkösvaihtoehto, suuri mielen osuus Paras kategoriassa ” Tämä on paras. Se on aito ja alkuperäinen. ” Toiseksi paras kategoriassa ” Juu... tämä on hyvä vaihtoehto vaikka mieluummin valitsisin tuon ensimmäisen... ” Osuus mielessä Kolmas sija kategoriassa Neljäs sija kategoriassa Ei tilaa mielessä, olematon mielen osuus ” Mikä se on? En ole kuullutkaan... ” Viides sija kategoriassa Tuotekategoria asiakkaan mielessä

17 Uudelleenpositiointiesimerkkejä
Positioi koolla (”Automme on pieni.”) Positioi korkealla hinnalla (”Premiumtuote.”) Positioi alhaisella hinnalla (”Ostamalla tämän otat alhaisemman riskin sillä hinta on alhainen.”) Positioi sukupuolella (”Miehinen.”) Positioi iällä Positioi ajankohdalla päivässä (”Iltapalojen kuningas.”) Positioi jakelulla (”Myydään vain lisensoiduissa liikkeissä.”)

18 Brandin eläminen Asiantuntijaorganisaation brandi elää ihmisten mukana. Jokainen jäsen kantaa sitä sisällään. Brandin rakentaminen edellyttää, että jokainen osallistetaan mukaan brandiin. Brandi ei saa liikaa henkilöityä jotta brandi ei lähde henkilön mukana pois. Jäsenten tulee kyetä tulkitsemaan brandi suurin piirtein (”80%”) samalla tavalla. Johtavien ajatusten synnytysprosessi on ehdoton brandin rakentamiseksi. Brandi ei ole vain graafinen ohjeistus. Brandi erottaa organisaation keskinkertaisuudesta. Brandattu organisaatio ei ole vain kulutustuote, ”bulkkikamaa”. Brandi rakennetaan tekojen kautta. Onnistumiset todistavat muille brandin elinvoimaisuuden. Brandin käyttö edellyttää ”ilmiön” sisällä elämistä. Tällöin olet rakentamassa brandia jolloin saat siitä voimaa.

19 Asemointiruudukko Asemointiruudukkoon asetetaan oma firma ja kilpailijat, myös oman toimialan ulkopuoliset kilpailijat (esim. käännöksissä se, että firmasta joku kääntää itse). Tärkeää on, että palaute tulee suoraan asiakkaalta esim. asiakaskyselyn kautta. Mahdollisia akseleiden adjektiiveja: nuorekas – konservatiivinen kallis – edullinen tarpeellinen – extrahauskaa rohkea – varovainen epärehellinen – rehellinen elämyksellinen – tylsä joustava – jäykkä yksilöllinen – massaa eettinen - epäeettinen kallis rohkea varovainen edullinen

20 Erilaistamisen tapoja
omista joku ominaisuus, attribuutti markkinajohtajuus perinne erikoistuminen referenssit teknologia olemalla ”viimeinen sana” olemalla ”hot!”

21 Erilaistamisen tapoja
Identifionti - banaani on Chiquita Personointi - Paula - tyttö Nimen vaihtaminen - Kiinalaisesta karviaisesta Kiwiksi Kategorian uudelleen määrittely - sianlihasta uusi vaalea liha - Jack Trout: Erilaistu tai kuole

22 Asemointipyramidi Ydin Lupaus Persoonallisuus Arvot Edut Ominaisuudet
Arnold: Merkkitavaramarkkinoinnin johtaminen

23 Tuotteen perusosat Nimi + sisältö + hinta = tarjontapaketti Nimi
Tuote tarvitsee nimen, jotta asiakas osaa kysyä sitä, mitä hän haluaa. Nimi antaa tuotteelle ”identiteetin” ja erottaa sen muista tuotteista. Sisältö Tuote tarvitsee sisällön, jotta asiakas tietää, mitä tuote sisältää. Hinta Tuote tarvitsee hinnan, jotta asiakas tietää, mitä hän joutuu tuotteesta maksamaan. Nimi + sisältö + hinta = tarjontapaketti Lähde: Rope, Timo Suuri markkinointikirja. Kauppakaari.

24 Oma tuotepurku Ydintuote Hyöty asiakkaalle Kilpailevat tuotteet
Parhaan kilpailevan tuotteen hyödyt asiakkaalle Oman tuotteen kilpailuedut kilpaileviin tuotteisiin nähden

25 Kolahduksia brandeista
Brandi tarvitsee vahvat arvot. Brandin tulee olla erilainen ja erottautuva. Brandin tulee tuoda lisäarvoa asiakkaalle. Brandin tulee olla ”elävä” - se tarvitsee vision ja se tarvitsee tulevaisuusorientaation. Brandin tulee olla ”identiteetin läpäisevä” (koko henkilöstön käytössä). Brandin tulee olla aito ja rehellinen (ei ristikkäisiä viestejä). Brandi tarvitsee uskottavan tarinan Brandiin tulee erottaa ja erottautua - tarvitaan persoonaa peliin. Brandiin tulee kuulua intohimo (kuulumisen tunne ja yhteisöllisyys). Brandia tulee kehittää jatkuvasti (tuoreus ja muuttuvaisuus). Brandi ”raahautuu” helposti mukana vaikka liikeidea olisi muuttunut. Tällöin asiakasta täytyy ”pois opettaa” vanhasta brandista. Brandi on viestintää ja selkeää ilmaisua. Brandi on vaikuttamisen väline - se vie uusiin arvomaailmoihin.

26 8 i:tä verkostossa 1. Henkilökohtainen erinomaisuus (Individual excellence) 2. Tärkeys (Importance) 3. Verkoston toimijoiden sisäinen riippuvuus (Interdepence) 4. Investointi (Investment) 5. Informaatio (Information) 6. Institutionalisointi (Institutionalization) 7. Integraatio (Integration) 8. Kunnioitus (Intergrity)

27 Erilaiset kumppanuuden asteet I
Arvonlisä/riskit Luottamus Operatiivinen kumppanuus Taktinen kumppanuus Strateginen kumppanuus Tietopääoman integraatio

28 Erilaiset kumppanuuden asteet II
Operatiivinen Taktinen Strateginen kumppanuus kumppanuus kumppanuus istuttaminen integrointi innovaatio Tavoite - Alentaa kustannuksia - Yhdistää prosesseja - Tuottaa merkittävää - Keskittyminen omaan - Oppia tehokkaampia strategista etua ydinbisnekseen toimintatapoja * tuoteinnovaatiot * bisnesinnovaatiot Tietopääoma - Määritelty tuote tai - Ilmenee osaamisena, - Vaatii ydinosaamisen tai palvelu (explicit) toimintaprosesseina aineettoman varallisuuden ja -kulttuurina (tacit) paljastamista/luovuttamista Lisäarvo - Taloudellinen - Toiminnan - Mahdollisuus nostaa tehostaminen bisnes kokonaan uudelle - Uuden oppiminen tasolle Luottamuksen - Sopimus - Dialogi - Yhteinen aaltopituus perusta - Yhteistyö * yhteys * innovatiivisuus * luottamus

29 Elämäsi tilanteet ovat johdannaisia niistä asioista, joita teet säännöllisesti tai joita sallit tehtävän itsellesi. Se, mitä sinulta puuttuu elämästäsi johtuu usein siitä, että et aikanasi tehnyt itsestään selviä ja peräkkäisiä valintoja, jotka olisivat kasvaneet valtavan koron tähän päivään mennessä. Sarasvuo

30 Tavoitteiden ja päiväunien ero
Tavoite Päiväuni Saat aikaan asioita ja tapahtumia Asiat ja tapahtumat sattuvat sinulle Suunnitelmallisuus Virran mukana kulkeminen Saavuttaminen vie aikaa ja vaatii vaivaa Unen täytyisi toteutua sormia napsauttamalla Kirkas visio Illuusio Selkeässä muodossa Vain mielikuvituksessa

31 Olla tekemättä päätöstä on sekin päätös
Olla tekemättä päätöstä on sekin päätös. On parempi tehdä huono päätös ajoissa, kuin hyvä päätös liian myöhään.

32 Huippusuorittajien ajankäytön periaatteet
Keskity yhteen asiaan kerrallaan. Käytä itsellesi sopivaa kalenterijärjestelmää. Priorisoi työsi. Anna itsellesi deadlinejä. Hallitse sitä, millioin sinua saa häiritä ja milloin ei. Lue jokainen paperi vain kerran, tee päätös ja mene eteenpäin. Ruokaile silloin kun muut eivät ruokaile. Jos mahdollista, soita ennen kuin menet tapaamaan toista ihmistä. Jos sinun tulee tehdä päätös, tee se tai pyydä lisää tietoa päätöksenteon tueksi. Älä kuitenkaan koskaan pyydä lisää aikaa ”miettimiseen” sillä silloin olet samassa jamassa kuin aikaisemminkin.

33 Brand you: Kysymyksiä asiantuntijuudesta
Missä olet hyvä ja mikä on fokuksesi? Mikä on työpanoksesi arvo? Miten nostat työpanoksesi arvoa matkalla kohti mestaruutta? Mikä on työpanoksesi arvo suhteessa hintaan, jota pyydät työn tekemisestä? Miten nostat pyytämäsi hintaa matkalla kohti mestaruutta? Mitkä ovat TOP 3 kovinta suoritustasi? Miten piirrät tarjoamasi palvelut paperille kahdessa minuutissa? Miten yhteisösi tukee kehittymistäsi kohti mestaruutta? Miten kehität yhteisöösi vahvemmaksi? Kun esittelet työsi tuloksia, miten kuvaat toimintasi vaikuttavuuden (et siis kuvaa sitä, mitä teet vaan mitä tekemisellä saadaan aikaan)? Millaisena asiantuntijana näet itsesi 5 vuoden kuluttua?

34 Punainen ja sininen meri
Punainen meri on markkina, jossa on voimakasta kilpailua. Siellä käydään taistelua markkinaosuuksista ja asiakkaista. Meri “värjäytyy punaiseksi verestä, jonka markkinasota aiheuttaa”. Sininen meri on uusi markkina, joka synnytetään. Siellä matkustetaan uusilla, tuntemattomilla vesillä ja luodaan uusia pelisääntöjä. Meri on “raikas ja tutkimaton”.

35 Strategiaprofiili Strategiaprofiili on strategisen suunnittelun työkalu. Sen avulla hahmotetaan niin omaa kuin kilpailijoiden toimintaa sekä etsitään uusia arvotuotantomahdollisuuksia. Stratgeiaprofiili muodostuu markkinan kannalta keskeisistä piirteistä (esim. hinta, mielikuva, jne.) Nämä piirteet muodostavat arvokäyrän eli kuvan siitä, kuinka oma toiminta ja kilpailijoiden toiminta painottaa em. piirteitä. Strategiaprofiilia tulee pyrkiä muokkaamaan omalla toiminnalla niin, että oma profiili poikkeaa arvoa tuottavalla tavalla toimialan totutuista käytänteistä.

36 Strategiaprofiilin muuttamisen nelikenttä
SUPISTA Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna? Uusi arvokäyrä POISTA Mitkä toimialalla selviönä pidettävät tekijät tulisi eliminoida? LUO Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda? KOROSTA Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?

37 Kuusi hyötyvipua poikkeuksellisen arvon synnyttämiseksi
1. Tuottavuus Kuinka asiakas voi olla tehokkaampi? 2. Yksinkertaisuus Kuinka asiakas voi toimia suoraviivaisemmin vähentäen monimutkaisuutta? 3. Mukavuus Kuinka asiakas voi vain nauttia? 4. Riskien vähentäminen Kuinka asiakkaan riskit vähenevät? 5. Hauskuus ja imago Kuinka asiakas voi kokea elämyksiä? 6. Ympäristöystävällisyys Kuinka asiakas voi varmistua ympäristöystävällisyydestä?


Lataa ppt "Hämmennyksen lievittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google