LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
Monenlaisia työkuvia Työajat hankalat a.  Päivittäinen työaika pääosin klo ja klo  Myös lauantait työpäiviä, 6-päiväinen viikko  Pitkä.
Ikääntyneiden jalkaterveyden tukeminen – Kuvaus hoitohenkilökunnan jalkojenhoitotoiminnoista palvelutaloissa.
Lapset näkyviin – alkuarviointi ja lasten osallisuus lastensuojelussa
HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN
Päiväkirurgisen potilaan ohjaus
Diabeetikoiden hoitotyytyväisyys Suomessa. Taustaa •Kansallisen diabetesohjelman, Dehkon, yhtenä tavoitteena on, että diabeetikot hallitsevat omahoidon,
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden nykytila
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Lapsen oikeudet -kampanja Elokuu 2009.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Sairaanhoitaja/kipuhoitaja Turun yliopistollinen keskussairaala
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
Lasten diabeteksen hyvän hoidon laatukriteerit
LAPSEN OIKEUDET.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
LAPSI- JA PERHETYÖN LINJAUSTEN JALKAUTUMINEN RIKOSSEURAAMUSLAITOKSESSA
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Kirjaaminen anestesialomakkeelle
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Jyväskylän kristillinen opisto
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Voimavaralähtöinen palvelusuunnitelma Projektisuunnittelija Lahja.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
Vanhusneuvostojen seminaari Oulu Vanhustyön pastori Markku Palosaari.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
LASTEN TIEDONSAANNIN JA PÄÄTÖKSENTEON TUKEMINEN HOITOTYÖSSÄ
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
LAPSEN OIKEUDET HUOMIOIVA HOITO ON LAPSILÄHTÖISTÄ JA OSALLISTAVAA: SYSTEMAATTINEN KIRJALLISUUSKATSAUS Tiina Marttila1,2 TtM, sh; Tarja Pölkki 3 TtT, dosentti,
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Steps – Sharing the European Pathways
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
LASTEN OIKEUDET.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Toimivat palkeet – ikääntyvän hengityssairaan arki –hanke Kouvolassa
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Tuloksellisuuden mittaaminen
Sukupuolivaikutukset vammaispalveluissa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Osallisuus voi toteutua monella eri tavalla
LASTEN OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista, 12 artikla: Lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa itseään koskevissa asioissa ja ne on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti. TARKOITUS Kuvata lasten kokemuksia sairaalasta ja hoitajista, sekä kuvata lapsen osallisuutta sairaalassa. AINEISTO Kirjallisuuskatsaus muodostui 15 kansainvälisestä ja 5 suomalaisesta tutkimuksesta vuosilta 2002-2012. TULOKSET Lasten kokemuksia sairaalasta: Lasten kokemukset eroavat vanhempien ja sairaalahenkilökunnan kokemuksista Lapsille on tärkeää vanhempien läsnäolo, viihtyminen ja leikki Parhaat sairaalakokemukset liittyivät ihmisiin ja heidän piirteisiinsä, toimintaan, ympäristöön ja hoidon tuloksiin Huonoimmat sairaalakokemukset liittyivät fyysiseen hoitoon, toimenpiteisiin, sairauden oireisiin, kipuun, pelkoon ja ympäristöön Sairaalahoito on lapsista usein epämukavaa Lapset toivoivat omaa huonetta ja yksityisyyttä, mutta myös seuraa Lasten kokemuksia hoitajista Lasten mielestä hoitajat olivat ystävällisiä, kivoja ja auttavaisia Lapset odottivat hoitajilta erityisesti viihdykettä, hoitoa ja huumorintajua Lapset kuvasivat myös epämiellyttävää hoitajan toimintaa, kuten kivun tuottamista ja lapsen tarpeiden huomiotta jättämistä Hoitajien huonoimmiksi taidoiksi lapset arvioivat lapsen ja hänen yksityisyytensä kunnioittamisen sekä viihdyttämistaidot Lasten osallisuuden toteutuminen sairaalassa Lapsen kuunteleminen ja osallisuus eivät toteudu sairaalassa riittävästi Lapset ymmärtävät vain osan henkilökunnan selityksistä Lapset saivat päättää asioistaan vain vähän sairaalassa JOHTOPÄÄTÖKSET Sairaalaa instituutiona on kehitettävä lapsilähtöisemmäksi Lapsilta pitää säännöllisesti kysyä heidän mielipiteitään sairaalahoidosta Uusien sairaaloiden ja lastenosastojen suunnitteluun täytyy ottaa mukaan myös lapset Uusia sairaaloita tai lastenosastoja rakennettaessa tulisi huomioida lasten toive omista huoneista Sairaalan rutiineista täytyy voida tarvittaessa joustaa lapsen tarpeiden vuoksi Sairaalahoito tulisi olla mahdollisimman lyhytaikaista ja avohoitopainotteista Kivunhoitoa on parannettava Kivun hoitoon tulee panostaa ja välttää turhia kivuliaita toimenpiteitä Jo olemassa olevia kivunlievitysmenetelmiä kuten puudutusvoiteita ja lääkkeettömiä menetelmiä pitää tarjota aktiivisemmin Perhekeskeisyyteen on panostettava lapsilähtöisesti Vanhempien paikalla olo tulisi olla mahdollista ympäri vuorokauden Vanhempia tulee kannustaa tukemaan lapsiaan sairaalahoidon aikana Leikin käyttöä hoitotyön keinona on lisättävä Hoitajien tulisi käyttää leikkiä enemmän hoidossa Leikkivälineissä pitää huomioida eri-ikäisten lasten tarpeet Lapsen leikkiä tulee kunnioittaa ja välttää häiriötekijöitä Hoitajien kuuntelemisen, keskustelun ja tukemisen taitoja on kehitettävä Lapsille pitää puhua suoraan ja sellaisella kielellä, jota he ymmärtävät Lapsen kohtaamiseen ja ymmärrettävään viestintään täytyy kouluttaa paremmin     Lapsen oikeuksia on kunnioitettava Lasten oikeuksista pitää tiedottaa henkilökuntaa, lapsia ja vanhempia paremmin JATKOTUTKIMUSHAASTEET Minkälaisia ovat vammaisten ja pitkäaikaishoidossa olevien lasten käsitykset hoidostaan Miten kokemukset hoidosta muuttuvat aikuispuolelle siirryttäessä Minkälaista tietoa lapset haluavat ja tarvitsevat hoidostaan Miten leikkiä voi käyttää hoitotyön keinona Miten lapsen osallisuus ja päätöksenteko toteutuu terveydenhuollossa Miten lapsen osallisuutta voidaan lisätä terveydenhuollossa Tiina Marttila Lsh, neurohoitaja, TtM-opiskelija Hoitotiede (hoitotyön johtaminen) Terveystieteiden tiedekunta Hoitotieteen laitos Itä-Suomen yliopisto tiimar@elisanet.fi, 0400-835625