Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli"— Esityksen transkriptio:

1 Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli 24.11.2016
Osallistumisen lakipohja: perustuslaki, maakuntalaki, sotejärjestämislaki, palvelulainsäädäntö Asiakkaiden osallistuminen Poliittinen päätöksenteko Valtio, maakunta Tarpeet Kokemukset Muutostoiveet Edistävät & estävät tekijät Päätöksenteko, johtaminen maakunnassa Hyvät osallistumisen tavat Lakisääteiset Muut menetelmät Palautejärjestelmät Uudet osallistumisen tavat/innovaatiot Suora vaikuttaminen Asukas, kansalaiset Palvelujärjestelmä Asiakas, potilas Ideointi Kehittäminen/Suunnittelu Kokemusasiantuntijat Asiakasosalli- suuden tieto- varanto Palvelutoiminta Kehittäjäasiakkaat 16.11 projektiryhmä käsittelyn jälkeen editoitu. Tietojärjestelmä palkin siirto alas. Tietovaranto järjestelmän jälkeen. Keskelle otsikoksi Menetelmien toimivuus: estävät ja edistävät tekijät sijaan ”hyvät osallistumisen tavat” Suora vaikuttaminen siirretty osaksi ”muut menetelmät”. Isoon palvelujärjestelmä palkkiin yläotsikko: Asiakkaiden osallistuminen (asiakkaiden osallistuminen palvelujärjestelmään -> palvelujärjestelmä) Lisätty takaisin alapalkit. Arviointi Järjestöt Lähijohto, henkilöstö Tietojärjestelmä Asiakasosallistujat Menetelmät Toiminta, vaikutukset Tietopankki

2 Laatikoiden selityksiä (1)
Lakisääteiset: Maakuntalakiluonnos 23 § : Maakunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa maakunnan toimintaan. Osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää erityisesti: 1) järjestämällä keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia sekä asukas raateja; 2) selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa; 3) valitsemalla palvelujen käyttäjien edustajia maakunnan toimielimiin; 4) suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa; 5) järjestämällä mahdollisuuksia osallistua maakunnan talouden suunnitteluun; 6) tukemalla asukkaiden, järjestöjen ja muiden yhteisöjen oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja valmistelua Sote- ja järjestämislakiluonnos: 35§ : Maakunnan tulee edistää asukkaiden osallistumista ja vaikuttamista siten kuin maakuntalain 23§:ssä säädetään. Asukkaiden näkemykset on otettava huomioon valmisteltaessa maakunnan palvelulupausta, maakuntien yhteistyösopimusta sekä yhteistyöalueen ehdotusta sosiaali- ja terveysministeriölle siitä, miten alueen palvelut ja niiden kehittäminen sekä maakuntien välinen yhteistyö pitäisi ottaa huomioon 27 §:n mukaisissa valtakunnallisissa tavoitteissa. Palvelulainsäädäntö: ???

3 Selityksiä (2) Järjestöt: Potilas- ja kansalaisjärjestöt ym. Sisältää vertaistukitoiminnan. Kehittäjäasiakkaat tai kehittäjäkumppanit. Koulutetut asiakkaat mukana palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, esim. palveluprosessien muotoilu. Taustalla tuore oma asiakkuus. Kokemusasiantuntijat tai kokemustoimijat. Usein koulutettu henkilö, jolla on oman tai läheisen sairauden tai ongelmallisen elämäntilanteen vuoksi kokemusta kuntoutumisesta sekä palvelujärjestelmän toimivuudesta ja halua hyödyntää kokemuksiaan toisten tukemisessa ja tiedotus-, vaikuttamis- ja kehittämistyössä. (Poske) Oma viiteryhmän ulkopuolelle kohdistuvaa suunnittelu- ja kehittämistoimintaa (vrt vertaistuki). (Kokoa ry) Raadit, neuvostot: Vanhus- tai vammaisneuvosto, Nuorisoraati Kyselyt: Asiakaspalautekyselyt, esim. tyytyväisyyskyselyt, muut asiakkaiden näkemyksiä kartoittavat kyselyt Kuulemiset: Kansalaisten näkemysten, tietojen ja kokemusten hankkimista. Muut vaikuttamisen tavat: muut kuin lakisääteiset tavat Suora vaikuttaminen: kansalaisten omaehtoinen toiminta

4 Laatikoiden selityksiä (3)
Maakunnan toiminta: valtuusto, hallitus, maakuntajohtaja, maakunta konserni, palveluiden tuottaminen. Poliittinen päätöksenteko: valtakunnallinen taso, [maakunnan tason siirto myös tänne?] Päätöksenteko/strateginen johtaminen: maakunnallinen taso, esim. maakuntaneuvosto Tietojärjestelmä: tietojärjestelmä tuen kehittäminen, valtakunnalliset ja alueelliset ratkaisut kerätä asiakasosallisuustietoa Asiakasosallisuuden tietovaranto: kehitettävä asiakasosallisuuden tietopankki Palvelujärjestelmä: lähipalvelut, esim. Sosiaali- tai terveyskeskustoiminta, jatkossa hyvinvointikeskus Ideointi: Uusiin palveluihin liittyvä kehittämistoiminta Kehittäminen ja suunnittelu: Nykyisten palveluiden kehittäminen Palvelutoiminta: kehittäjäasiakkaat, kokemusasiantuntijat ja vertaistoimijat, jotka toimivat palvelujärjestelmässä, esim. aulaemäntä, vuodeosastot, (vertaistuki) vastaanotot Arviointi: kyselyt ja muu arviointitoiminta


Lataa ppt "Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google