Verkostot voimavarana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ehkäisevän päihdetyön verkoston strategia
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Oodi-päivä
Löydä aarteesi – verkostoidu!
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ajatuksia oppimisesta
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön työtyytyväisyyskysely 2011
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisen psykologiaa
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Volitioprosessi, tahdon!
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Verkostot voimavarana Verkostot asiantuntijan työvälineenä OVET –hankkeen koulutus 24.05.2012 Leena Rasanen Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Iltapäivän ohjelmassa 12.30 – 12.45 Omat verkostoni: Orientaatio ja ennakkotehtävän purku 12.45 – 13.30 Verkostot vastavuoroisena voimavarana: Verkostojen merkitys ja mahdollisuudet työllistymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen kannalta 13.30– 13.45 tauko 13.45 – 14.30 Viritä verkostoitumaan: Miten verkostonäkökulma mukaan opiskelijoiden ohjaukseen? – yhteistoiminnallista työskentelyä 14.30 – 15.00 Verkot veteen! Opitun kokoaminen ja jakaminen OVET -hanke tuottaa työkaluja korkeakoulujen uraohjausta varten Hankkeen kohderyhmä on hankkeeseen osallistuvien korkeakoulujen henkilökunta.   OVET -hanke pyrkii lisäämään korkeakoulujen henkilökunnan tietoa, taitoa ja kiinnostusta opiskelijoiden uraohjaustyöhön sekä tuottamaan materiaalia tämän työn tueksi. Hanke järjestää koulutuksia korkeakoulujen henkilökunnalle. Lisäksi hanke auttaa korkeakoulujen uraohjaajia luomaan kontakteja työelämään ja kollegoihin toisissa korkeakouluissa valtakunnallisesti. aiheena verkostot ja pedagoginen näkökulma verkostoitumiseen Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Omat verkostoni / ennakkotehtävä 1. Tee miellekartta eli mind map omista verkostoistasi, sekä ammatillisista että henkilökohtaisista verkostosuhteistasi. 2. Millaisia huomioita kuvasta nousee? Mitä verkostosi antavat sinulle? Mitä ehkä puuttuu eli minkälaisista uusista verkostoista voisi olla hyötyä tai iloa tavoitteitasi ajatellen? Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Porinaa ja huomioita Mitä saat verkostoistasi (millaista apua, hyötyä…)? Millaisia asioita olet oppinut verkostojesi avulla? Millä tavalla vastavuoroisuus toteutuu verkostosuhteissa? Miten verkostosi ovat kehittyneet? Minkälaisista uusista verkostoista voisi olla hyötyä tai iloa tavoitteitasi ja unelmiasi ajatellen? Miten voisit kohentaa suhdeverkkoasi? Millaisista suhteista ehkä haluaisit luopua? Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Verkostot vastavuoroisena voimavarana ”Aarteenetsintä”: Mistä olisi hyödyllistä jakaa ajatuksia ja kokemuksia/ saada tietoa ja näkökulmia liittyen verkostoihin ja niiden mahdollisuuksiin työllistymisen asiantuntijuuden kehittämisen kannalta? Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Aarteenetsintä -ohje (menetelmä: Grape People) Ryhmässä keskustellen: nostetaan esiin asioita, joihin olisi hyödyllistä saada lisää näkökulmia. Näistä kysymyksistä valitaan pari, joihin haetaan ajatuksia muilta. Aarteiden etsintä: ryhmästä vähintään kaksi "asiantuntijaa" jää pöytään, muut ovat "tiedon etsijöitä" ja lähtevät hakemaan vastauksia tärkeäksi nostamiinsa kysymyksiin. ”Tiedon etsijät" palaavat omaan ryhmäänsä ja tekevät yhteisen synteesin kierroksellaan löytämistään "aarteista” Esitellään tuotokset toisille ryhmille. 4- 5 hengen ryhmät, ryhmiä mielellään väh 3. 1) Mahdoliset aiheet: Keskustellaan (4-5 hengen) ryhmässä joistain kysymyksistä (3-5 asiaa), joista ryhmän olisi hyödyllistä saada lisää näkökulmia. (15-20 min) 2) Yhteinen kysymys: Näistä kysymyksistä valitaan yksi, johon haetaan vastausta (5 min). 3) Aarteiden etsintä: Ryhmästä vähintään kaksi "asiantuntijaa" jää pöytään, loput "tiedon etsijät" lähtevät kiertämään muihin pöytiin hakemaan vastauksia tärkeäksi nostamaansa kysymykseen (5 min pöytä) . 4) Lopuksi "tiedon etsijät" palaavat omaan ryhmäänsä ja tekevät yhteisen synteesin kierroksellaan löytämistään "aarteista" (15-20 min). 5) Esitellään tuotokset toisille ryhmille. Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Esimerkkejä esiin nousseista teemoista Miten integroidaan opetukseen sosiaalisten taitojen ja ilmaisun kehitys? -> opetellaan työelämä- ja verkostoitumistaitoja erilaisten kurssien osana: ryhmäytyminen, yhteisöllisten oppimismenetelmien hyödyntäminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen, projektimuotoinen opetus, sosiaalisen median välineiden käyttö, avoimet oppimisympäristöt, tiimiopettajuus ja yhteistyö kurssien, toimialojen, korkeakoulujen ja työelämän välillä, opettajien ohjauskoulutus, uraohjaus näkyväksi Mistä aikaa verkostoitumiselle? -> työtapa/ tyyli, tapahtumissa aikaa verkostoitumiselle Miten verkostot saadaan toimimaan? Tiedon jakaminen verkostoista esim. organisaation sisällä? Miten yhdistää opiskelijoiden, työnantajien ja hallinnon verkostot? – rajapinnat; ruohonjuuritason verkostot! Maahanmuuttajat – miten ohjataan verkostojen luominen nollasta lähtien? -> kotiverkostot, tutorien apu, tunnistaminen ja hyödyntäminen … Oman osaamisen markkinoinnin kehittäminen? Miten verkostot apuna? Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Asiantuntijuus kehittyy verkostojen avulla Asiantuntijuuden keskeiset elementit: teoreettinen ja käsitteellinen tieto käytännöllinen/ kokemuksellinen tieto toiminnan säätelyä koskeva tieto/ itsesäätelytieto sosiokulttuurinen tieto: alan kulttuurin, välineistön tuntemus jne Sosiaalinen näkökulma voimistunut: keskeistä osallistuminen verkostojen toimintaan -> vuorovaikutuksen merkitys, jatkuva tiedonvaihto ja dynaamiset, muuttuvat rakenteet korostuvat. -> syvällisen osaamisen kehittymiseksi näiden elementtien kehittyminen ja yhdistyminen (Tuire Palonen) Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Omaan työkokemukseen perustuva oppiminen kaiken perusta, mutta ei välttämättä riittävää • Oma työkokemus on kaikkien asiantuntijoiden osaamisen perusta. • Se tarkoittaa arjen oppimisessa vastaantulevien asioiden hyödyntämistä osana omaa oppimista. • Oma työkokemuksen anti koostuu epäsuorasta ja suorasta vuorovaikutuksesta ja tarkoituksellisista ja tiedostamattomista havainnoista. • Yksinään ja ilman muiden ihmisten kontribuutiota tämänkaltainen “imeytymismenettely” on riittämätön tae asiantuntijaksi tulemiselle. Silti se on kaiken perusta. On siis tärkeää ymmärtää, minkälaista tietoa kokemus tuottaa. (Tuire Palonen, ks. www.futurex.fi - materiaaleja) Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Kokemusten rakenteistaminen ja rikastaminen • Oppijoiden kokemuksia voidaan tarkoituksellisesti ”rikastaa” ja jäsentää. • Perusperiaate on laajentaa yksilöiden oppimista ja lisätä sellaisten “foorumeiden” , erilaisten oppimisympäristöjen määrää, joihin he osallistuvat. • Tällainen rakenteistaminen lisää oppijoiden kapasiteettia ja auttaa heitä asettamaan oman työnsä laajempaan kontekstiin. • Erilaisiin ympäristöihin tutustuminen auttaa yksilöä myös paremmin arvioimaan omaa osaamistaan. Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Miten kaikin tavoin vahvistaa toimijuutta? Aktiivinen toimijuus edistää ammatti-identiteetin ohella myös kollaboratiivista luovuutta ja yhdessä oppimista. Keskeinen kysymys on: Millaiseksi työssäni ja ammatissani haluan tulla? (Collin ym. 2010) s. 21 Collin et al Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Verkostojen tuomaa lisäarvoa... Pääsy uusille tietolähteille Vaikutuspiirin/ -vallan lisääminen Uuden tiedon luominen Yhdessä oppiminen ja ongelmanratkaisu Markkinointikanava Työnhakuväylä Tunnettuuden lisääminen Palvelujen tarjoaminen, pyytäminen, vaihto Johtajuuden vahvistaminen Uusien suhteiden luominen Oman toiminnan peilaus – rakentavaa vuorovaikutusta, itsetuntemuksen ja hyvinvoinnin lisääntymistä Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012 (Silvennoinen 2008)

… Ja mitä uusi sukupolvi opettaa meille vanhemmille? Z ja yhdessä tekemisen kulttuuri, keskinäisten riippuvuuksien maailma…? Mitä kaikkea tuo mukanaan? Miten käsitykset työstä ja vuorovaikutuksesta muuttuvat? - Tulevat moniäänisemmiksi? (Tienari ja Piekkari 2011) Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Mitä ja miten tehdä ja ajatella toisin Mitä ja miten tehdä ja ajatella toisin? Mahdollisia ”ravistettavia asioita” Mielessämme on monia lukkoja, joista meidän on päästävä eroon Niiden ”ravistamisen” avulla jokainen voi löytää uusia tapoja tehdä asioita (Saku Tuominen ja Katja Lindroos 2010; uuden luomisesta ja toisin ajattelemisesta myös esim. Tuulenmäki 2010) Luovuudessa on kysymys yllättävien yhdistelmien tekemisestä Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Ravistettavia asioita voivat olla Ajankäyttö – myös tapa suhtautua aikaan Tapa ajatella – tapamme ajatella ja ajatteleminen taitona Yksi totuus – yhden totuuden maailmaa ei ole olemassa Vertailemisen pakko – eri tavoin ei voi tehdä, jos tekee kuten muut Epävarmuuden pelko – epävarmuuden hyväksyminen osaksi elämää Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Monimutkaisuus – ihmiset rakastavat yksinkertaista Hyödyllisyys – emme voi etukäteen tietää, mikä on mitäkin Epäonnistumisen pelko – uutta ei synny ilman riskiä Turhantärkeys – jos ja kun epäonnistumme, on osattava nauraa itselle Itsetunto – jotta uusiutuminen on mahdollista Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Tapa ajatella Miten muuttaa ajattelua? Mielemme toiminta perustuu lähes aina vanhan toistamiselle, vanhan ja varman päälle rakentamiselle = vertikaalista (pystysuoraan kulkevaa) ajattelua, joka tähtää (yhteen) lopputulokseen Lateraalinen (sivuttaissuuntainen) ajattelu = totutuista kaavoista poikkeavaa ajattelua, joka saattaa päätyä useisiin mahdollisiin ratkaisuihin (-> luovat ideointimenetelmät !) Molempia ajattelutapoja tarvitaan, täydentävät toisiaan Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Ohjauksesta oman agendan etsimisen ja löytämisen tukea Oma agenda ~ käyttöliittymä elämään (Tuulenmäki 2010) … muuttaa arkiset asiat merkityksellisiksi. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen energisoi ja tuo elämään lisää onnea (mm. Fredrickson 2009). Inspiroivia kysymyksiä ohjaukseen: Mitkä asiat antavat sinulle eniten energiaa? Milloin todellinen minäsi pääsee esiin ja tunnet olevasi aito itsesi? Mitä kykyjäsi, ominaisuuksiasi tai taitojasi janoat päästä käyttämään enemmän työssäsi/ elämässäsi? Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Miten verkostonäkökulma enemmän mukaan koulutukseen ja opiskelijoiden ohjaukseen? Pedagogiset ideat! Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

OPERA –työskentelyn vaiheet Omat näkemykset / ehdotukset - yksilömietintä – lista omalle paperille Pienryhmän näkemykset/ ehdotukset - keskustelu pienryhmissä (pareina) yksilömietinnän tuotosten pohjalta - yhteiset näkemykset A4-papereille -> paperit taululle/ seinälle Esittely - pienryhmien näkemysten esittely, ei kommentteja muilta Ristiinarviointi - positiiviset valinnat muiden näkemyksistä Asioiden ryhmittely - aihealueet allekkain - yhteenveto Mitä verkostonäkökulman vahvempi mukana oli ohjauksessa edellyttää koulutukselta ja ohjaukselta? (Tuplatiimi/ OPERA-vaiheet, Innotiimi) Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

TUOTOKSET: pedagogisia ideoita ja muuta mahdollista Verkosto-käsitteen avaaminen yksinkertaisesti esim. ryhmätyöllä -> omat kokemukset ja suhteet Mahdollisesti hyödyllisten verkostojen kartoittaminen -> mistä olisi itselle hyötyä tulevaisuudessa? Systeemiälykkyys Mindfulness –taitojen treenaus -> ripaus tunneälykkyyttä Tietoisuus verkostoista: vierailevat luennoitsijat, opiskelijan, opettajan ja korkeakoulun verkostot Tilat, ympäristöt ja rakenteet tukemaan verkostoitumista (moniaistisuus) Opintoprojektit -> verkostot, teoria ja käytäntö Yhteisöllisyyden tukeminen Poikkitieteisyyden ja käytäntöyhteisöjen tukeminen Verkostoituminen osaksi oppimisarkea Avoimuus aidoksi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012

Päivän koontia ja jakamista ”Kolmikoissa”: A kysyy B:ltä, B kysyy C:ltä, C kysyy A:lta kysymys kerrallaan Minkälaisia ideoita viet päivästä mukaasi ohjaustyöhösi? Millaisissa asioissa haluaisit edelleen kehittyä? Mikä voisi olla seuraava askel haluamaasi suuntaan? Kierrosten jälkeen: kiitokset toisille ja huomioiden esiin nostaminen kolmikossa sitten yhteisesti joitakin Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia/ Leena Rasanen 3.5.2012

Lähteitä Collin K., Paloniemi S., Rasku-Puttonen H. ja Tynjälä P. (toim.) (2010). Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. WSOYPro. Fredrickson Barbara (2009). Positivity. Crown Publishers. Hirvihuhta Harri (2006). Coaching – valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi PRO. Kantojärvi Piritta (2012). Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum. Palonen Tuire ja muita materiaaleja: www.futurex.fi – Futurex (Future Experts) hankkeen sivusto Silvennoinen Markku (2008). Löydä aarteesi – verkostoidu! Tammi PRO. Tienari J., Piekkari R. (2011). Z ja epäjohtaminen. Talentum. Tuominen Saku ja Lindroos Katja (2010). Ravistettava, Omskakas – toisinajattelijan käsikirja. Tammi. Tuulenmäki Anssi (2010). Lupa toimia eri tavalla. WSOYPro. Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Leena Rasanen 24.5.2012