Vammaispalvelulain uudistukset lukien

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Advertisements

Henkilökohtaisen avun keskus Pääkaupunkiseudulla
Vanhuspalvelulaki voimaan
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Palveluseteli vammaisjärjestön näkökulmasta Pikkuparlamentti, kansalaisinfo Sosiaaliturvapäällikkö Virpi Peltomaa.
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Sosiaaliviraston palvelut autismin kirjon asiakkaille
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
KESKUSTEN MERKITYS HENKILÖKOHTAISESSA AVUSSA HENKILÖKOHTAISEN AVUN ALUETUKIKESKUS-PROJEKTIN PÄÄTÖSSEMINAARI Turku Raija Mansikkamäki.
Vammaisten henkilöiden oikeus palveluihin
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Päätöksiä henkilökohtaisesta avusta Kehitysvammahuollon yhteistyökokous Oulu, Lakimies Sampo Löf-Rezessy, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry.
IMATRA Palvelusuunnitelma asumisratkaisujen suunnittelun lähtökohtana Kouvola Sirpa Koistinen.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Elina Akaan-Penttilä, lakimies, Invalidiliitto.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Vammaisten henkilöiden oikeus palveluihin
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu (607/ , 9§) Osastonhoitaja Katri Idström.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Vammaisten palvelut 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Riikka Väyrynen.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
VAPAAEHTOISTOIMINTA MUSTIJOEN PERUSTURVAN VAMMAISNEUVOSTOTYÖSSÄ.
Vammaispalvelut osana tulevaa Keski-Pohjanmaan sotea? Kehitysvammahuollon neuvottelukunta Ulla Aspvik Kehitysvammahuollon johtaja, TtT.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Henkilökohtainen apu kehitysvammaisten palveluissa
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Köyhyys ja lapsen oikeudet
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Uudistuva vammaislainsäädäntö
Valmisteilla olevia lainsäädännön uudistuksia (Valas, Imo, Teos)
Asiakkaan valinnanvapaus
Asiakkaan oikeudet ja hoitoon pääsy
Ajankohtaista Maritta Ekmark Kvtl
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Vaikeavammaisten kuntoutus
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
TYÖTURVALLISUUS.
Tietoa perhehoidosta Ensimmäinen tapaaminen
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Vammaispalvelulain uudistuksen tilanne
Vammaislainsäädännön uudistaminen-
Esityksen transkriptio:

Vammaispalvelulain uudistukset 1.9.2009 lukien Jaana Manssila Epilepsialiitto ry

Vammaispalvelulain muutokset 1.9.2009 lukien vammaisten asiakkaiden oikeuksia vahvistetaan (981/2008, HE166/2008, StVM 32/2008): Yksilöllinen palveluntarve huomioon palveluja ja tukitoimia järjestettäessä. Palvelutarpeen selvittäminen määräajassa. Yksilöllisen palvelusuunnitelman laatimisvelvoite. Viivytyksetön päätöksenteko. Henkilökohtainen apu kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden alainen maksuton vaikeavammaisten palvelu (asiakasmaksulain muutos 982/2008). 1.1.2011 henkilökohtaisen avun tuntimäärän laajennus. Vammaispalvelulaki ensisijaiseksi kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin nähden. Vammaispalveluasetuksen muutos (371/2009): teknisiä muutoksia taloudellisiin tukitoimiin. STM Kuntainfo 4/2009 ja Kuntaliiton yleiskirje 16/80/2009. 24.9.2009 Jaana Manssila

Tarkoitus ja tavoitteet Tarkoitus: edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan jäsenenä sekä ehkäistä ja poistaa vammaisuuden aiheuttamia haittoja ja esteitä. Muutokset edistävät suunnitelmallisesti yhdenvertaisuutta ja muita perus- ja ihmisoikeuksia ja vammaispolitiikan keskeisiä periaatteita. YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus: korostaa osallistumisen turvaamista sekä itsemääräämisoikeuden ja yhdenvertaisen kohtelun sekä henkilökohtaisen avun merkitystä. - Ratifiointi. 24.9.2009 Jaana Manssila

Yksilöllinen palvelutarpeen arviointi ja palvelusuunnitelma Palvelutarpeen selvittäminen määräajassa asiakkaan tilanteen ja olosuhteiden edellyttämässä laajuudessa (aloitus 7. päivänä yhteydenotosta, kotikäynti/ tapaaminen, soveltuvat arviointimenetelmät). Yksilöllinen palvelusuunnitelma laadittava asiakaslain edellyttämällä tavalla (palvelujen sisältöön, järjestämistapaan ja määrään vaikuttavat yksilölliset seikat, tarkistaminen). Palvelusuunnitelmaan kirjattuja seikkoja ei tulisi ilman perusteltua syytä sivuuttaa päätöksenteossa. 24.9.2009 Jaana Manssila

Päätöksenteko määräajassa Päätökset on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 3 kk:n kuluttua hakemuksen esittämisestä, jollei selvittäminen erityisestä syystä vaadi pitempää käsittelyaikaa. VpL:n sisältö kokonaisuudessaan suhteessa yksilöllisiin vammasta ja sairaudesta aiheutuviin tarpeisiin. Huomioon otettava myös: yleiset hallinto-oikeudelliset periaatteet ihmisoikeussopimusten ja perusoikeussäännösten periaatteet sosiaalioikeudelliset periaatteet. Ensi asteen päätöksenteon lainmukaisuus ja perusoikeuslähtöisyys! 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaista apua vaikeavammaisille henkilöille Pitkäaikainen tai etenevä vamma tai sairaus aiheuttaa välttämättömän ja toistuvan toisen henkilön avun tarpeen päivittäisistä toiminnoista suoriutumiseksi. Välttämätön ja toistuva toisen henkilön avun tarve: määrällisesti runsasta että jatkuvaluonteista määrällisesti vähäisempää, mutta toistuvaa 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaista apua vaikeavammaisille henkilöille Pysyvät vammat ja sairaudet. Etenevät vammat ja sairaudet: MS-tauti, eräät lihassairaudet ja ALS. Vammat ja sairaudet, joissa voimakastakin toimintakyvyn vaihtelua ja siten vaihtelevia ja/tai toistuvia toisen henkilön avun tarpeita: vaikeahoitoiset epilepsiat ja muut neurologiset sairaudet, näkövammat. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaista apua vaikeavammaisille henkilöille Vaikeavammaisella henkilöllä oltava voimavaroja määritellä sekä avun sisältö että toteutustavat -> avun tarpeet ja tavat, joilla niihin vastataan: Kohdistuu toimiin, jotka vaikeavammainen henkilö tekisi itse, mutta joista ei vamman tai sairauden vuoksi selviä. Auttaa vaikeavammaista henkilöä omien valintojen toteuttamisessa laissa tarkoitetuissa toiminnoissa. Apuna voidaan käyttää: tulkitseminen, kommunikaation apuvälineet/menetelmät omaiset ja läheiset. Ei voi täysin perustua toisen henkilön näkemyksiin. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaista apua vaikeavammaisille henkilöille Ei vamman tai sairauden laatuun, diagnoosin tai ikään liittyviä rajauksia. Huomio toimintavajavuuden objektiiviseen syyhyn. Vammaiset ikäihmiset. Ikääntyneenä vammautuneet -> erotettavissa normaalista ikääntymisestä. Vaikeavammaiset lapset: jos he eivät ole välittömän ja jatkuvan valvonnan ja hoivan tarpeessa ja voivat itse ainakin osittain päättää toiminnastaan. Jos avun tarpeeseen vastaaminen edellyttää pääosin sairaanhoidon osaamista tai muuta erityisosaamista jatkuvasti tai pitkäaikaisesti -> muun sosiaali- ja terveydenhuollon yleis- ja erityis-lainsäädännön mukaiset palvelut ja tukitoimet (esim. kehitysvammalain mukainen yksilöllinen hoito ja huolenpito tai muut tarvittavat palvelut. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaisen avun rajaukset Hoivan, hoidon ja valvonnan tarve avun ja avustamisen taustalla: pääasiassa lääketieteelliset perusteet perushoitoa vammasta tai sairaudesta riippumatta. Pääasiassa ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toiminnan rajoitteet. Huolenpito ei avohuollon toimenpitein turvattavissa. Muut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut! 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaisen avun tarkoitus ja sisältö Välttämätön avustaminen kotona ja kodin ulkopuolella: päivittäisissä toimissa työssä ja opiskelussa (vrt. kuljetuspalvelut; ml. yritystoiminta, valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus). harrastuksissa yhteiskunnallisessa osallistumisessa sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä. Palveluasumisen tai asumispalvelujen piirissä oleville henk.koht. apua on järjestettävä myös kodin ulkopuolisiin päivittäisiin toimiin välttämätöntä avuntarvetta vastaavalla tavalla. Vaikeavammaisen henkilön välttämätön avustaminen kotona ja kodin ulkopuolella: päivittäisissä toimissa (yleisesti elämässä tapahtuvat toiminnot, toistuvuus: mm. liikkuminen, pukeutuminen, hygienia, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteys, asiointi, lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen) työssä ja opiskelussa (vrt. vaikeavammaisten kuljetuspalvelut, myös yrittäjätoiminta sekä valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus) harrastuksissa yhteiskunnallisessa osallistumisessa tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä. Palveluasumisen tai asumispalvelujen piirissä oleville vaikeavammaisille henkilöille henkilökohtaista apua esim. kodin ulkopuolisiin päivittäisiin toimintoihin. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaisen avun määrät Päivittäisiä toimia sekä työtä ja opiskelua varten vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä tarvetta vastaava määrä: Tavanomaisista elämän toiminnoista suoriutuminen: ihmisarvoisen elämän edellytykset (PL 19 § 1 mom.) -> muuta kuin eksistenssiminimi. Palvelujen riittävyys: taso, joka luo edellytykset toimia yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä (PL 19 § 3 mom.) -> yhdenvertaisuus, itsenäisyys, osallisuus. Harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen vähintään 10h/kk vuosina 2009 - 2010 ja vähintään 30 h/kk vuodesta 2011, jollei vähäisempi tuntimäärä riitä turvaamaan välttämätöntä avuntarvetta. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaisen avun järjestämistavat Otettava huomioon vaikeavammaisen henkilön oma mielipide ja toivomukset sekä palvelusuunnitelmassa määritelty yksilöllinen avun tarve ja elämäntilanne kokonaisuudessaan. Järjestämistavan on tuettava ja edistettävä itsenäistä elämää ja yhdenvertaista oikeutta elää yhteisössä sekä tehdä samanlaisia valintoja kuin muut ihmiset. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua sekä vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen ja hänen itsemääräämisoikeuttaan on kunnioitettava. Eri järjestämistapoja voidaan yhdistellä toisiinsa sekä muihin vammaispalvelulain ja muun sosiaalihuollon lainsäädännön mukaisiin palveluihin ja tukitoimiin. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtaisen avun järjestämistavat Henkilökohtainen avustaja –järjestelmä (kunta korvaa avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kohtuulliset ja välttämättömät kustannukset kokonaisuudessaan) Kunta antaa vaikeavammaiselle henkilölle palvelusetelin avustajapalvelun hankkimista varten (palvelusetelilaki 569/2009). Kunta hankkii avustajapalvelun ostopalveluna, järjestää sen itse tai sopimusperusteisessa yhteistyössä toisen kunnan kanssa. Lainsäädäntö ei velvoita käyttämään kaikkia järjestämistapoja. Muutoksenhakuoikeus myös järjestämistavoista. 24.9.2009 Jaana Manssila

Omainen henkilökohtaisena avustajana Avustajan työsuhteeseen on palkattava pääsääntöisesti muu kuin omainen tai muu läheinen, ellei ko. henkilön palkkaamista erityisen painavasta syystä ole pidettävä vaikeavammaisen henkilön edun mukaisena. Omainen tai muu läheinen henkilö voidaan palkata avustajaksi, jos esim. äkillinen avun tarve, ulkopuolisen avustajan löytäminen vaikeaa tai vammaan tai sairauteen liittyvät erityiset syyt – esimerkkiluettelo avoin. Voimassa olevia vakiintuneita työsuhteita voidaan jatkaa, jos tilannetta voidaan pitää vaikeavammaisen henkilön edun mukaisena. Ero omaishoidon ja avustamisen välille. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtainen avustaja Kyky ja halu työnantajana toimimiseen sekä valmiudet omaan elämänhallintaan ja päätöksentekoon. Ohjaus ja neuvonta. Osa työnantajavelvoitteista voidaan delegoida. Esim. huoltaja ala-ikäisen lapsen kohdalla. Työsuhteen ehdot määräytyvät työlainsäädännön vähimmäis-ehtojen mukaan ellei paremmasta ole päätetty. Otettava kuitenkin huomioon vastaavasta työstä maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtainen apu palvelusetelillä Sovelletaan palvelusetelilakia (569/2009, HE 20/2009, voimaan 1.8.2009). STM:n ohjeet syksyn aikana. Setelillä on voitava hankkia palvelusuunnitelmassa määritelty riittävä henkilökohtainen apu. Palvelusetelin arvo on määrättävä sellaiseksi, ettei asiakkaalle jää maksettavaksi omavastuuosuutta.  24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtainen apu palvelusetelillä Soveltuu esimerkiksi pieniin viikoittaisiin avustajatuntimääriin vastaamiseen tai vakituisen avustajan sijaisen hankkimiseen. Otettava huomioon palvelusetelin soveltuvuus vaikeavammaiselle henkilölle. Kunta ei voi järjestää henkilökohtaista apua ainoastaan palvelusetelillä, koska palvelusetelin käyttämisestä on oikeus kieltäytyä. Tällöin kunnan on järjestettävä palvelu muulla tavalla. Asiakkaalla ei ehdotonta oikeutta vaatia palveluseteliä. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtainen apu palvelusetelillä Kunnan on selvitettävä asiakkaalle: Asiakkaan asema palveluseteliä käytettäessä -> oikeudet ja velvollisuudet (asiakaslaki, potilaslaki, kuluttaja- ja sopimusoikeus, vastuut ja velvollisuudet). Asiakkaan vastuut yksityisten palvelujen piiriin hakeutumisesta ja sopivan kunnan hyväksymän palvelujen tuottajan valitsemisesta. Asiakkaan ja palvelujen tuottajan välillä sopimussuhde. Setelin arvo. Mistä palvelujen tuottajien hinnat löytyvät. Palvelujen tuottajan kyky tuottaa palvelua asiakkaan edellyttämässä ajassa. => ”Palvelukuvaukset”. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtainen apu palvelusetelillä Asiakkaan hyvä tietää mitä henkilökohtaista apua hän saa, kuka avustaa, missä, milloin ja miten (toimitusvarmuus). Em. seikkojen perusteella asiakas voi arvioida halukkuuttaan käyttää palveluseteliä. Kunnalla on velvollisuus varmistaa, että palveluseteli on toimiva ja asiakkaan kykyjä vastaava vaihtoehto. Jos vaikeavammainen henkilö ei kykene itsenäisesti palveluseteliä käyttämään, voi hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai läheisensä auttaa palvelusetelin valinnassa ja käytössä.  24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtainen apu ostopalveluna, kunnan omana toimintana tai kuntien yhteistyönä Kunta voi järjestää avustajapalveluja: Hankkimalla ne ostopalveluna julkiselta tai yksityiseltä palvelujen tuottajalta. Järjestää ne osana omaa toimintaa tai palvelutuotantoa. Järjestää ne sopimuksen yhteistyössä muiden kuntien tai kuntayhtymien kanssa. Yhden tai usean kunnan yhdessä tuottamissa avustajapalveluissa sovelletaan kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta. Järjestäytymättömän työnantajan on noudatettava yleissitovaa sopimusta, mutta järjestäytyneiden sitä työehtosopimusta, johon ne ovat osallisena. 24.9.2009 Jaana Manssila

Seuranta STM tekee erillisseurannan uudistuksen toimeenpanosta ja vaikutuksista (myös muut kuin kustannusvaikutukset) vuosina 2009-2013 - > toteutus THL. HE: Seurannan perusteella arvioidaan lainsäädännön toimivuutta kokonaisuudessaan sekä mahdollisia täsmennystarpeita -> sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmä. 24.9.2009 Jaana Manssila

Verkkokäsikirja Helppokäyttöinen ja kaikille toimijoille saavutettava sähköinen verkkokäsikirja vammaispalvelulain soveltamisen tueksi. Tukemaan VpL:n uusien säännösten yhdenmukaista toimeenpanoa ja lain säännösten yhtenäistä soveltamista. Kokonaisuudessaan. 24.9.2009 Jaana Manssila

Tiedotus ja koulutus Sosiaali- ja terveysministeriö: Kuntainfo, lääninhallitusyhteistyö Suomen Kuntaliitto: koulutukset, yleiskirje Lääninhallitukset: valvonta, koulutukset jatkuvat. Järjestöt: mm. Assistentti.info. Tapio Räty: Vammaispalvelut, Kynnys ry, uudistettu painos 2009. 24.9.2009 Jaana Manssila

Henkilökohtainen apu yhdenvertaisuuden edistäjänä 24.9.2009 Jaana Manssila