Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IMATRA www.Imatra.fi Palvelusuunnitelma asumisratkaisujen suunnittelun lähtökohtana 28.5.2009 Kouvola Sirpa Koistinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IMATRA www.Imatra.fi Palvelusuunnitelma asumisratkaisujen suunnittelun lähtökohtana 28.5.2009 Kouvola Sirpa Koistinen."— Esityksen transkriptio:

1 IMATRA www.Imatra.fi Palvelusuunnitelma asumisratkaisujen suunnittelun lähtökohtana 28.5.2009 Kouvola Sirpa Koistinen

2 IMATRA www.Imatra.fi Palvelutarpeen arvio palvelusuunnitelman tukena Asiakkaan/hänen edustajansa yhteydenotto asumiseen liittyvästä tarpeesta Hakemus, jossa toive ja tarve ilmaistaan, lääkärin tai kuntoutusohjaajan lausunto usein liitteenä Sosiaalityöntekijä selvittää asiakkaan nykytilanteen useimmiten kotikäynnillä. Asumiseen liittyen kotikäynnillä voi olla mukana muita asiantuntijoita, esim. rakennusmestari, terveydenhoitaja tms. Mietitään yhdessä tilanteesta riippuen, minkälaista apua asiakkaalla jo on ja mikä on ensisijainen nopeasti tarvittava toimi ja tuki

3 IMATRA www.Imatra.fi Palvelutarpeen arvio palvelusuunnitelman tukena Toimisiko palvelutarpeenarvio alustavana palvelusuunnitelmana Tukena päätöksille, jotka toteutettava pian ennen kuin varsinainen palvelusuunnitelma on laadittu. Asiakkaalla voi jo olla: Omaishoidon palvelusuunnitelma Kotihoidon palvelusuunnitelma Mitä palveluja on muiden suunnitelmien mukaan toteutettu ja ovatko ne uudessa tilanteessa riittäviä Palvelusuunnitelma-käsite : asiakkaan palveluihin liittyvien toimijoiden ja asiakkaan yhdessä laatima suunnitelma 3 kk:n sisällä palvelun tarpeen alkamisesta.

4 IMATRA www.Imatra.fi Asiakasnäkökulma asiakkaan omaa toivetta ja vaatimusta ei aina voida toteuttaa tasapuolisuus- ja yhdenvertaisuusperiaate ja linjaukset vaikeuttavat palveluiden räätälöintiä. olemassa olevat palvelut eivät ole soveliaita, ne eivät riitä tai niitä ei haluta. kotiseudulla ei ole soveltuvaa asumis- tai tilapäishoitopaikkaa erilaiset selvitykset, neuvottelut ja palveluiden hakemiset hidastavat päätöksentekoa asiakkaan luottamus työntekijään ja palveluihin joskus horjuu näkemyserot asiakkaan tarpeesta, oikeuksista, mahdollisuuksista ja oikeudenmukaisuudesta lisäävät epäluottamusta tarkoituksenmukaisilla palveluilla varustetun asiakkaan elämä sujuu ja säästää kustannuksia Sirpa Koistinen 29.05.2009

5 IMATRA www.Imatra.fi sosiaalityöntekijän näkökulma Asiakkaiden yhdenvertaisuus, tasapuolisuus, vaikeavammaisuus Laki ja sen tuomat mahdollisuudet ja vaateet Kunnan talous ja määrärahat Asiakkaan toiveet/tarpeet eivät kohtaa tarjolla olevien palvelujen kanssa Sosiaalityötekijän ammatillinen näkemys erilainen (kirjattava) asiakkaan vammaisuudesta/sairaudesta aiheutuvat tarpeet asumisessa Asumisen suunnittelussa otettava huomioon: nykyisen asunnon toimivuus; asunnon muutostöiden kannattavuus asiakkaan elämänlaatu, asunnon kunto ja kustannukset oma asunto/ palveluasuminen/ asumisyksikkö/laitoshoito mitä tukitoimia omaan asuntoon tarvitaan: omaishoito, kotihoito, avustaja, lyhytaikaishoito, päivätoiminta kunnan omat palvelut ja muut vaihtoehdot

6 IMATRA www.Imatra.fi Talouden näkökulma kunnan talouden heikkeneminen ohentaa väistämättä palveluita ”noudatamme pidättyvyyttä talousarvion toteutumisessa kunnan omien palvelujen ensisijaisuus ja tehokas käyttö määrärahojen mitoittaminen talousarvioon riittäviksi vaikeaa määrärahoja ei ole mahdollista mitoittaa realistisesti kasvava ikääntymisestä johtuvien palveluiden tarve syö vammaispalveluiden määrärahoja riittämättömien vammaispalveluiden määrärahojen vaikuttaa kunnan muihin palveluihin esim. terveyspalvelut muutama ennalta arvaamaton, äkillinen ja välttämätön palveluntarve vie määrärahaa muilta palvelun tarvitsijoilta

7 IMATRA www.Imatra.fi prosessinäkökulma uuden lain antamat aikarajat selventävät työtä palvelujen saatavuuden mahdollisuus ei aina vastaa asiakkaan toivetta erilaiset selvittämiset viivyttävät päätöksen tekoa oikeiden, sopivien ja mahdollisten palvelujen löytyminen vie joskus paljonkin aikaa vaikeavammaisuuden määrittämisessä tarvitaan yhtenäisiä linjoja päätöksen teon tueksi kunnassa/valtakunnassa palvelusuunnitelma palveluiden mahdollistamiseksi realistinen ja yhteistyössä tehty. Vanhusten kasvava palvelutarve vähentää nuorempien vammaisten palveluiden saatavuutta (kuljetuspalvelut)

8 IMATRA www.Imatra.fi On ylitettävä suo kahlaa rakenna pitkospuut tilaa silta maalauta kaistat lennä kun olet kuivilla taas mieti Juice Leskinen KIITOS!!


Lataa ppt "IMATRA www.Imatra.fi Palvelusuunnitelma asumisratkaisujen suunnittelun lähtökohtana 28.5.2009 Kouvola Sirpa Koistinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google