Toimintaohjeet opelle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Tiimit Liikeidea Ideariihi.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
LÄHDETÄÄN KOKEILEMAAN!
Haastattelukysymysten laatiminen
Kokemuksia historiakerhosta
Katso Aitolasta lisää:
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Mitä sinä tiedät suomalaisesta mökistä
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Mitä asenne tarkoittaa?
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Partion johtamismallin avulla
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Innopaja
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Innopaja
Esityksen transkriptio:

Toimintaohjeet opelle Selitä tunnin toteutus oppilaille. (Voit aluksi myös näyttää kaikki 3 kysymystä, jotta oppilaat osaavat orientoitua.) On kuitenkin ehkä selkeämpää käydä aina vain yksi kysymys kerrallaan, yksinpohtimisvaiheesta pienryhmien parhaiden valintaan. Jaa oppilaat n. 4 hengen ryhmiin ja jaa heille post-it-laput. Yksinpohtimisvaihe ja omien ideoiden kirjaaminen oli oppilaista tärkeä, sillä sen avulla myös hiljaiset oppilaat pääsivät esittämään ideansa. Siihen menee aikaa ainakin 2-3 min/kysymys. Lapun reunaan kysymyksen numero! Keskustelu ja perusteleminen pienryhmässä helpompaa kuin koko ryhmän kuullen > hiljaisemmatkin voivat osallistua. Tähän aikaa kuluu n. 5-10 min/kysymys. Yhteensä aikaa mennee n. 10 min/kohta. Kerää pienryhmien parhaat. Tunnin lopussa näytä pienryhmien parhaat ideat koko luokalle. Valitkaa niistä luokan parhaat (esim. 3 kpl/kysymys), jos ehditte.

Kohti uutta koulua? Nyt voit vaikuttaa tuleviin opetussuunnitelmiin ja tulevaisuuden kouluun

Toimintaohjeet oppilaille Pohdi ensin kutakin kysymystä itse, ihan hiljaa ja kirjoita ajatuksesi post-it-lapulle. (n. 2 min.) Näyttäkää ideanne pienryhmässä (laita post-it-lappusi pöytään) ja keskustelkaa niistä. Seuraavaksi valitkaa näistä ideoista pienryhmänne mielestä 3 parasta ideaa, ja kirjoittakaa ne post-it-lapulle. Antakaa lappu opettajalle. Ja sitten seuraava kysymys, samaan tapaan. Lopussa näytetään ryhmien parhaat ideat ja valitaan niistä luokan parhaat, jos aikaa on MIETI AINA MYÖS PERUSTELUJA!!!

1. Mitkä ovat minulle tärkeitä asioita koulussa. MIKSI 1. Mitkä ovat minulle tärkeitä asioita koulussa? MIKSI? - pohdi ensin yksin ja kirjoita asiat lapulle Nyt laput pöytään ja pohtikaa yhdessä: > Mitkä ovat meille tärkeitä asioita koulussa? MIKSI? Valitkaa 3 teille tärkeintä asiaa ja kirjoittakaa ne tarralapulle.

2. Miten ja missä opin parhaiten? MIKSI? - pohdi ensin yksin ja kirjoita asiat lapulle - laput pöytään ja pohtikaa yhdessä - valitkaa 3 teille tärkeintä asiaa ja kirjoittakaa ne tarralapulle.

3. Millainen on tulevaisuuden unelmakoulu? MIKSI? Miten ja millaista matematiikkaa? Entäs kieliä? Taideaineita? Jne. Villitkin visiot käyvät! pohdi ensin yksin ja kirjoita asiat lapulle - laput pöytään ja pohtikaa yhdessä - valitkaa 3 teille tärkeintä asiaa ja kirjoittakaa ne tarralapulle.

Palautetta tästä tunnista/prosessista Mikä toimi? Mikä ei? Miten parantaa?