Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
2
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Havainnointi ja tutkiminen A2 Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto Kuva: Tuovi Eskola Aihe: Syvennetään ajatuksia ympäristöstä liittyvästä muotoilusta. Keskustellaan kuvaesityksen avulla laajempien kokonaisuuksien kuten leikkipuiston suunnittelusta. Tutustutaan aivomyrsky-ideointimenetelmään ja ideoidaan unelmien leikkipuisto sekä koulun piha. Perustetaan luokan yhteinen suunnittelutoimisto ja rakennetaan pienoismalli unelmien leikkipuistosta tai koulun pihasta käyttäen luovasti erilaisia kierrätysmateriaaleja.
3
MUTKU sisältää monia mielenkiintoisia asioita
MUTKU sisältää monia mielenkiintoisia asioita! Tänään jatketaan kakun ensimmäiseen lohkoon ja muotoilun maailmaan tutustumista. Tavoite: Toisen kaksoistunnin tavoite on, että oppilaiden ymmärrys muotoilun roolista ympäristössä syvenee. Oppilas saa uusia eväitä rohkeaan ideointiin ja oppii jakamaan ideoitaan muiden kanssa. Oppilaat ymmärtävät muotoilun olevan esineiden lisäksi myös tilojen ja laajojen kokonaisuuksien suunnittelua.
4
KUVAESITYS JA KESKUSTELU (20 min)
Katsotaan yhdessä opettajan johdolla kuvaesitys, jossa esitellään mm. innovatiivisia tanskalaisia leikkipuistoja, jotka on suunnitellut Monstrum –suunnittelutoimisto. Jaetaan omia mielipiteitä puistoista ja muista kuvista Tanskalainen suunnittelutoimisto Monstrum suunnittelee satumaisia leikkikenttiä Kuva: Monstrum
5
… sillä leikkipuistotkaan eivät synny itsestään
Muotoilua arjessa: Rullalauta eli skeittidekki (esinemuotoilu) ja sen yksityiskohdat kuten renkaat ja metalliset gripit Tarrat (graafinen suunnittelu, logojen suunnittelu, mainossuunnittelu) T-paita (logosuunnittelu, mainossuunnittelu) Patteri (teollinen muotoilu) Kuva: Sanna Ritvanen
6
Kuva: Sanna Ritvanen
7
Tämän kiipeilytelineen on suunnitellut leikkikenttiä suunnitteleva arkkitehti. Miten hän on mielestäsi onnistunut työssään? Mistä asioista pidät? Mikä tuntuu toimivalta ratkaisulta? Kuva: Monstrum
8
Erilaiset tilat kuten leikkipuistot ja koulun pihat ovat aina jonkun suunnittelemia ja niiden tekemisessä on ollut monia vaiheita. Kuva: Monstrum
9
Suuretkin kokonaisuudet alkavat ideoinnista ja luonnostelusta.
Kuva: Saara Salama
10
Mallikappaleen avulla suunnitellaan lopullinen työ.
Kuva: Liikkuva Linna
11
Tässä näet vielä rakennusvaiheessa olevan kiipeilytelineen.
Kuva: Monstrum
12
Tässä on valmis kiipeilyteline leikkipuistossa.
Kuva: Monstrum
13
Oletko esimerkiksi koskaan pysähtynyt pohtimaan, miksi rakennusten seinät ovat suoria?
Kuva: Monstrum
14
Kiinnitä huomiota ympäristön pieniin ihmeisiin
Kiinnitä huomiota ympäristön pieniin ihmeisiin. Joskus pieni ja tuttu asia voi antaa idean johonkin uuteen, suureen ja ihmeelliseen. Kuva: Laura Pokela
15
Kuva: Liikkuva Linna
16
Kuva: Monstrum
17
AIVOMYRSKY-TEHTÄVÄ: UNELMIEN LEIKKIPUISTO (10 min)
Tutustutaan Brainstorming (’aivoriihi’) -ryhmätyömalliin ja sen käyttämiseen ideoinnin tukena. Aluksi selitetään Brainstormingin idea: Tärkeintä on ideoiden määrä, ei niiden laatu. Eli siis pöhköltäkin tuntuvat ideat ovat enemmän kuin sallittuja. Kirjataan ylös kaikki ideat, mitä mieleen juolahtaa. Itse asiassa usein hölmöistä ideoista syntyy parhaat ideat ja jotain uutta. Kaikkien ideat ovat kaikkien käytössä, niitä on tarkoitus jakaa kaikkien kesken. Tarkoituksena on tuottaa yhteisiä ideoita yhdessä. Opettaja voi alustaa tehtävän esim. ’Nyt luokkanne toimii suunnittelutoimistona. Tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon ideoita nopeasti. Tässä kisassa/leikissä nopeus ratkaisee (vrt. Pictionary/Alias).’ Jaetaan luokka 4-6 ryhmään. Jokaiselle ryhmälle annetaan paljon post it -lappuja, kullekin ryhmälle oma värinsä. Jokaiselle ryhmälle sovitaan myös oma kohta seinässä tai liitutaululla. Ideoidaan ja suunnitellaan yhdessä Unelmien leikkipuisto: Mitä siellä on? Millainen se on? Mitä materiaaleja siellä on käytetty? Missä ympäristössä puisto sijaitsee? - Tuottakaa niin monta ideaa aiheesta kuin pystytte! Ryhmille annetaan 3 minuuttia aikaa tuottaa mahdollisimman monta ideaa aiheesta ’unelmien leikkipuisto’. - Kirjatkaa ylös kaikki ideat, mitä mieleen juolahtaa, myös hassuimmat. - Kirjoittakaa ideanne yhdellä sanalla post it -lapuille, voitte myös piirtää ideat yksinkertaisilla kuville. - Kiinnittäkää laput taululle oman ryhmänne alueelle. Ideoinnin jälkeen jokainen ryhmä valitsee seinältä KAIKKIEN ryhmien ideoista viisi kiinnostavaa ideaa jatkokäyttöön. Jos tilaa on riittävästi, voi useampi ryhmä valita ideoita samaan aikaan. Älä irrota lappua seinästä, vaan kopioi sana tai kuvio omaan luonnoskirjaasi. Kirjatkaa valitut ideat ylös yhdessä ryhmän kanssa. Aikasuositus 5 min AIVOMYRSKY: UNELMIEN KOULUNPIHA (15 min) Ideoikaa samaan tapaan ryhmissänne Unelmien koulunpiha. - uuteen tehtävään käytetään inspiraationa valittuja viittä ideaa leikkipuistosta. Jälleen on 5 minuuttia aikaa kirjata ideat lapuille. Tämän jälkeen jokainen ryhmä valitsee viisi suosikkiaan omista lapuistaan ja esittelee ajatukset lyhyesti koko luokalle. Lopulliset ideat kirjoitetaan muistiin myös luonnoskirjaan. AIVOMYRSKY (brainstorm) on nopea ryhmässä toteutettava ideointitapa, jossa tärkeintä on ideoiden määrä. Aivomyrskyssä kirjataan ylös kaikki mieleen juolahtavat ideat, myös ne pöhköimmät. Tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon ideoita nopeasti ja vapaasti. Parhaat jutut syntyvät usein juuri hölmöiltä tuntuvista ideoista! Kuvat: SuoMu, Tero Juuti
18
Lisää kuvia Monstrumin suunnittelemista leikkipuistoista löydät täältä: http://www.monstrum.dk/
UNELMIEN LEIKKIPUISTO / KOULUN PIHA Perustetaan luokan yhteinen suunnittelutoimisto ja rakennetaan pienoismalli unelmien leikkipuistosta tai koulun pihasta yhdistellen vapaasti erilaisia materiaaleja. Kuva: Tuovi Eskola
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.