Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Advertisements

Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
KOVA - HENKINEN VALMENNUS
RPS.
Junioritoiminta Savonlinnan pursiseura. Vuosittain järjestetään •L•Leiri - kesän alussa - helpoin aika aloittaa harrastus •V•Viikkoharjoitukset –k–kerran.
Odotukset seuratoiminnalta eri elämänvaiheissa
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
P06 Harjoittelee. Harjoitukset Syksy – Talvi - Kevät MaTi 18-19:30Ke ToPe La Su Liiketaito, Kisakallio. Ilmoittautun eille (13)
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Ajatuksia oppimisesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
3. TUKI- JA LIIKUNTAELIMISTÖ
Valmennusosaamisen malli
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Mitä asenne tarkoittaa?
Valmentajana kehittyminen
Koulussa elämää opettelemassa
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
OTTELUUN JA HARJOITUKSIIN VALMISTAUTUMINEN.  TAVOITE: Parhaaseen suoritukseen oikealla hetkell ä !  Kykenee pelaamaaan kykyjens ä yl ä rajoilla ja jopa.
Kilpailijan starttikurssi
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Yläkouluakatemia 8 lk. Keskittyminen. Perusteet Urheilijan tulee pystyä sulkemaan suorituksen kannalta epäolennaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät pois.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Kilpailuun valmistautuminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Sosioemotionaalinen kehitys
HKV SISÄLTÖALUEET Suomen Jääkiekkoliitto / Kouluttajat.
Oheislajiharjoittelu
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
VALMENTAMISEN ETIIKKA
3 Minuudessa on kaksi puolta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Rentoutumisen tavoitteet
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Esityksen transkriptio:

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa Valmentaja- ja ohjaajakoulutus taso 1 Kymenlaakson Liikunta ry. Antti Sihvonen

Ennakkotehtävä Pohdi, mitkä ovat omassa lajissasi vaadittavat psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet ja miten ne painottuvat.

PSYYKKINEN VALMENNUS Määritelmiä: Urheilijan henkisten kykyjen kehittämistä Suoritusta parantavien psyykkisten tekniikoiden soveltamista Mielen avulla tehtäviä harjoituksia

Psyykkinen valmennus Liukkosen ja Jaakkolan (2003) mukaan Osa-alueet: 1. Itseluottamus 2. Pitkäjännitteisyys 3. Periksi antamattomuus 4. Rohkeus 5. Pettymysten sietokyky 6. Stressitilanteiden hallinta 7. Tavoitteiden asettelukyky

Psyykkinen valmennus Liukkosen ja Jaakkolan (2003) mukaan 8. Rakentava ajattelutapa 9. Luovuus 10. Rentoutumiskyky 11. Rauhoittumiskyky 12. Keskittymiskyky

Koulutussisällöt Rentoutuminen Keskittyminen Mielikuvaharjoittelu, itsepuhe Itsetunto, itseluottamus Urheilijoiden väliset suhteet Kokonaispersoonallisuuden kehittäminen

Rentoutusharjoittelu Yleisimmät tarkoitukset: Keino säädellä vireystilaa Keino säädellä jännittämistä Käänteisen U:n malli

Rentoutusharjoittelu Suurin osa psyykkisen valmennuksen tekniikoista alkaa rentoutusharjoittelusta A) Lihasten rentouttaminen esim. hengitystekniikoiden tai progressiivisen rentoutuksen avulla B) Rentoutuminen mentaalisten tekniikoiden avulla Esim. positiivisten mielikuvien avulla

Keskittyminen Huomionkiinnittämistä siihen, mitä ollaan tekemässä tai mitä aiotaan tehdä Ajatusten kohdistamista oikeisiin asioihin Tärkeintä on suunnata huomiokyky oikein ja olla häiriintymättä epäoleellisesta informaatiosta

Huomiokyky Intensiteetti eli voimakkuus Laajuus (suppea / laaja, paljon ärsykkeitä / vähän ärsykkeitä) Suunta (sisäisiin vai ulkoisiin tekijöihin)

Tehtävä Mieti, millaista keskittymisen tulisi olla. 100 m:n juoksussa Koripallon vapaaheitossa Jääkiekossa 5 VS.5 – pelissä Painiottelussa Jousiammuntakilpailussa Rata-autokilpailussa Onko se laajaa vai suppeaa ? Suuntautuuko se sisäisiin vai ulkoisiin asioihin ?

LAAJA Rata-auto jääkiekko paini SISÄINEN ULKOINEN J-ammunta vapaaheitto 100 m SUPPEA

Mielikuvaharjoittelu Mielikuvaharjoittelulla tarkoitetaan liikkeiden ja tunnelmien luomista aivoissa ja niiden toistamista oppimistarkoituksessa Mielikuvaharjoittelussa luodaan siis kuvia, mutta mielikuviin yritetään liittää myös tuntoon, kuuloon, hajuun ja makuun liittyviä aistimuksia

Mielikuvien käyttötarkoitukset Taitojen oppiminen / tekniikan parantaminen Pidetään suoritusvalmiutta yllä vammautumisen aikana Lisätään itseluottamusta ja motivaatiota Tutustutaan ennakolta uusiin olosuhteisiin esim. tulevien kilpailu- ja ottelutilanteisiin

Miten mielikuvat vaikuttavat Luomalla mielikuvia aktivoimme samoja hermoston ja lihaksiston osia, kuin tekemällä itse suoritusta Lihaksissa havaittu aktiivisuuden kasvua lepotilaan verrattuna Oppimisvaikutus toistettaessa mielikuvaharjoittelua säännöllisesti

Vinkkejä mielikuvaharjoitteluun Rauhallinen tilanne Mielikuvaharjoittelu mielellään fyysisen harjoituksen yhteydessä Tekniikan /taktiikan läpikäynti videon avulla, jotta urheilijalla realistinen kuva omasta suorituksesta

Positiivinen itsepuhe Yksinkertaiset ydinsanat suorituksen aikana esim. pikajuoksussa: ponnista, rennosti, terävästi, kädet Jokainen ihminen ”puhuu itselleen” ajattelun aikana: valtava merkitys sillä onko puhe positiivista vai negatiivista Positiivinen itsepuhe esim. rohkaisua, luottamista omaan taktiikkaan, itseluottamuksen hankkimista onnistuneista suorituksista

Tehtävä Mieti VIISI lajiisi sopivaa ydinsanaa. Niiden tulee liittyä kilpailuun tai otteluun Sanojen tulee olla lyhyitä ja/tai positiivisia

Flow Csikszentmihalyin kehittämä termi Flowssa: tunne voimakkaasta keskittymisestä täydellisestä läsnäolosta suorituksesta nauttimisesta ajantaju häviää suoritukset tapahtuvat itsestään

Itsetunto Ihmisen persoonallinen ominaisuus, tunne tai käsitys omasta itsestä Itsetunto muodostuu kokemusten (hyvät / huonot) perusteella, se ei ole peritty ominaisuus Käsitys siitä miten hyviä olemme tai miten hyviä olemme muihin joukkueen jäseniin verrattuna Itsetunto kehittyy ihmissuhteiden kautta, se ei ole koskaan valmis, sitä voi kehittää aina

Itseluottamus Usko omiin kykyihin erilaisissa tilanteissa Ylpeys omasta osaamisesta Näyttämisen halua Taipumusta odottaa hyvää lopputulosta Kyky käyttää epäonnistumiset hyödyksi Hyvä itseluottamus perustuu hyvään itsetuntoon

Tehtävä Miten valmentaja voi auttaa urheilijaa itseluottamuksen parantamisessa?

Itseluottamuksen parantaminen Valmentaja voi Auttaa urheilijaa löytämään omat vahvuudet Opettaa urheilijalle positiivisten mielikuvien käyttöä Opettaa positiivisen itsepuheen käyttöä Kehittää urheilijan omatoimisuutta ja omaa päätöksentekokykyä Valmentajan tulee olla aidosti kiinnostunut urheilijan asioista ja hänen kehittämisestä

Urheilijoiden väliset suhteet Joukkueen dynamiikka: Erilaiset roolit joukkueessa (kapteeni, hiljainen suorittaja, pelle, kannustaja, valmentajan apuri) Yhteiset vai erilaiset tavoitteet Yhteinen vai erilainen motivaatio Erilainen näkyvyys joukkueessa (maalintekijä, maalivahti, näkymätön puurtaja) Joukkueen säännöt ja niiden noudattaminen

Urheilijoiden väliset suhteet Ristiriitojen ratkaiseminen (kuppikunnat / nokkimisjärjestys) Valmentajan suhtautuminen eri urheilijoihin Harjoittelun eriyttäminen Urheilijoiden erilaiset tarpeet Erilaiset tavoitteet Tasoryhmät

Lähteitä Antti Sihvonen. Mentaalinen harjoittelu pikajuoksussa. Pro Gradu –työ 1998. Liukkonen & Jaakkola. (2003). Psyykkinen valmennus hiihtourheilussa. http://www.slu.fi/lum/numero-12-2011/jasenjarjestoille/vahva-itseluottamus-perustuu-hyv/

Oppimistehtävä 18.2.2013 koulutuksesta Mieti keinoja joilla tuet valmennettaviesi itsetuntoa. Oppimistehtävä löytyy myös netistä http://www.kymli.fi/koulutus/valmentaja-ja-ohjaajakoulutus/koulutussisallot/oppimistehtavat// Oppimistehtävä palautetaan 17.3.2013 mennessä mikko.kaksonen@kymli.fi

Ennakkotehtävä 18.3.2013 koulutukseen Pohdi millaisia tunteita valmennus-/ohjaustilanteessa voi esiintyä ja kuinka nämä tunteet voidaan tunnistaa? (ennakkotehtävää ei tarvitse palauttaa, vaan se käsitellään kouluttajavetoisesti koulutuksen aikana) Ennakkotehtävä löytyy myös netistä http://www.kymli.fi/koulutus/valmentaja-ja-ohjaajakoulutus/koulutussisallot/ennakkotehtavat/ Huom. myös 18.3. järjestetään jääkiekkovalmentajille jääkiekkoliiton edellyttämä lajiopinto-osuus Kotkan jäähallilla klo 20:15-21:30.