AMMATTIKORKEAKOULUJEN OSALLISTUMINEN EUROOPPALAISEEN KORKEAKOULUTUSALUEESEEN 1.9.2004–31.12.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Copyright VirtuaaliAMK1 Opiskelijaliikkuvuus amk.fi –portaalissa vuonna 2011.
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
ECVET tulee, oletko valmis!
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari Jarmo Mäkelä.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖN MUUTOSPROSESSIN HALLINTA Pekka Auvinen
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖN MUUTOSPROSESSIN HALLINTA Pekka Auvinen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Turun perusopetuksessa
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT SUOSITUKSET
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Väestönmuutos , maakunnittain
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUKSEN SUUNNITTELUSTA OPPIMISPROSESSIN SUUNNITTELUUN Pekka Auvinen
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT.
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Ammattikorkeakoulujen osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen PROJEKTIN TULOSTEN ARVIOINTI Päätösseminaari.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon hyödyntäminen ARVO - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelussa: yliopistojen kandipalautteen toteutus,
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
Ulkomaalaiset Lapissa
Ulkomaalaiset Lapissa
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Esityksen transkriptio:

AMMATTIKORKEAKOULUJEN OSALLISTUMINEN EUROOPPALAISEEN KORKEAKOULUTUSALUEESEEN –

 Euroopan eri maiden koulutusjärjestelmiä on kehitetty kansallisista lähtökohdista ja suhteellisen erillään toisistaan  Yhteistyön tiivistyminen ja liikkuvuuden lisääminen edellyttää tutkintojärjestelmien ymmärrettävyyden ja vertailtavuuden parantamista  Euroopan maiden opetusministerien kokouksen päätösten pohjalta käynnistyi ns. Bolognan prosessi, jonka tavoitteena on muodostaa yhtenäinen, vetovoimainen ja kilpailukykyinen eurooppalainen korkeakoulutusalue vuoteen 2010 mennessäBolognan prosessi  Prosessin lähivuosien tavoitteita ovat  tutkintorakenteiden yhdenmukaistaminen kahden syklin mallin pohjalta  tutkintorakenteiden ymmärrettävyyden parantaminen ottamalla käyttöön opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmä (ECTS)  koulutuksen laadunvarmistusjärjestelmien kehittäminen EUROOPPALAINEN KORKEAKOULUTUSALUE VUONNA 2010

AMMATTIKORKEAKOULUT EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUALUEEN OSANA (Opetusministeriö 2005) Vähintään kolmevuotinen toisen asteen tutkinto tai korkeakoulun muutoin toteamat riittävät valmiudet Alempi korkeakoulututkinto (180 op) Ylempi korkeakoulututkinto (120 op) Ammattikorkeakoulututkinto (210, 240 tai 270 op) Ylempi ammattikorkea- koulututkinto (60 tai 90 op) Työkokemus (3 vuotta) Tohtorin tutkinto (240 op) (voi sisältää lisensiaatin tutkinnon) YLIOPISTOTAMMATTIKORKEA- KOULUT 3. sykli 2. sykli 1. sykli

ECTS-JÄRJESTELMÄN PÄÄPIIRTEET European credit transfer and accumulation system ECTS on opiskelijalähtöinen järjestelmä, jossa opintojen mitoituksen perustana on keskimääräisen opiskelijan todellinen työmäärä, joka tarvitaan oppimistavoitteiden saavuttamiseen  1600 tuntia/60 opintopistettä (op) vuodessa  ~26,7 h/1 op Koulutuksen tavoitteet määritellään vaadittavana osaamisena (learning outcomes and competences)  tiedollinen osaaminen (tuntee, ymmärtää)  taidollinen/toiminnallinen osaaminen (osaa) European Comission ECTS User’s Guide.

ECTS-PROJEKTIN VAIHEET JA TAVOITTEET  ENSIMMÄINEN VAIHE –  ECTS-järjestelmän mukaisen mitoitusjärjestelmän (op) käyttöönotto  tutkintotodistuksen liitteen käyttöönotto  opetussuunnitelmatyön tukeminen  tutkintojen viitekehyksen valmistelu ja käyttöönotto  TOINEN VAIHE –  koulutusala- ja koulutusohjelmakohtainen opetussuunnitelmatyö ja osaamistavoitteiden määrittely  ammattikorkeakoulujen ops-työn tukeminen  ammattikorkeakouluille annettujen suositusten (lukuvuoden kesto, harjoittelun mitoitus yms.) toteutumisen seuranta  yhteistyö ylempien amk-tutkintojen seurantaryhmän kanssa

AMMATTIKORKEAKOULUJEN OPETUSSUUNNITELMATYÖN VIITEKEHYS KOULUTUSOHJELMAN OPETUSSUUNNITELMA OPISKELIJAT TYÖELÄMÄ TOIMINTA-ALUE EUROOPPALAINEN ULOTTUVUUS KANSALLINEN ULOTTUVUUS AMK-TASON ULOTTUVUUS

YDINAINESANALYYSIN TASOT AMMATTIKORKEAKOULUISSA Eurooppalainen taso  tutkintojärjestelmän eurooppalainen viitekehys  Tuning-hankkeet Kansallinen taso  amk-tutkintojen viitekehys  koulutusohjelmarakenne Koulutusohjelma- taso  tutkinnon osaamisvaatimukset  eurooppalainen, kansallinen ja alueellinen ulottuvuus Opintovuositaso  vuositason ammatillisen kasvun teemat ja osaamistavoitteet Opintojaksotaso  opintojakson ydinaineksen määrittely

OPPIMISPROSESSIPERUSTAINEN OPETUKSEN SUUNNITTELU Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen Tavoitteena oleva osaaminen  koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen  yleiset työelämä- valmiudet  asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002 OHJAUSARVIOINTI OPPIMIS- TEHTÄVÄT OPPI- MATERIAALI T&K OPPIMIS- YMPÄRISTÖT PALAUTE OPETUS- TILANTEET

OPPIMISPROSESSIPERUSTAISEN OPETUSSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN Prosessin lähtö- kohdat ja toimin- nan organisointi Osaamisprofiilin ja koulutuksen tavoit- teiden määrittely Opiskelijoiden lähtötilanne ja oppimistarpeet Opetussuunnitelma- malli ja pedagogiset ratkaisut Opetussuunnitelman vuositason runko (vuositeemat) Sisäisen ja ulkoisen yhteistyön rakentaminen Opiskelija-arvioin- nin ja ohjauksen suunnittelu Opintojaksojen suunnittelu ja mitoittaminen Opetussuunnitel- man kehittymistä tukevat rakenteet Opetussuunnitel- man käyttöönotto arviointi ja päivitys

ECTS-PROJEKTIN TOISEN VAIHEEN KÄYTÄNNÖN TOTEUTUKSEN AIKATAULUT

ALUEELLISET TAPAAMISET OPETUSSUUNNI- TELMATYÖN VASTUUHENKILÖIDEN KANSSA Ryhmä Oulu  Rovaniemen amk  Kemi-Tornion amk  Oulun seudun amk  Kajaanin amk Ryhmä Joensuu  Savonia amk  Jyväskylän amk  Pohjois-Karjalan amk  Mikkelin amk  Etelä-Karjalan amk Ryhmä Turku  Satakunnan amk  Turun amk/Åbo yhs Ryhmä Hämeenlinna  Pirkanmaan amk  Tampereen amk  Hämeen amk  Lahden amk Ryhmä Seinäjoki  Keski-Pohjanmaan amk  Vaasan amk/Vasa yhs  Seinäjoen amk  Svenska yrkeshögskolan Ryhmä Vantaa  Diakonia-amk  Humanistinen amk  EVTEK amk  Laurea amk  Kymenlaakson amk Ryhmä Helsinki  Helia amk  Stadia amk  Arcada amk  Haaga amk  Yrkeshögskolan Sydväst

ALUEELLISTEN TAPAAMISTEN AIKATAULU JA KOKOONTUMISPAIKAT TapaamisaikaPaikka Ryhmä Oulu pe klo 11-16Oamk, Oulu Ryhmä Joensuu pe klo PKamk, Joensuu Ryhmä Seinäjoki ti klo 9-14Seamk, Seinäjoki Ryhmä Hämeenlinna to klo 9-14Hamk, Hämeenlinna Ryhmä Turku pe klo 9-14Turun amk, Turku Ryhmä Vantaa ma klo 9-14EVTEK amk, Tikkurila Ryhmä Helsinki ma klo 10-15Helia amk, Helsinki

OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT ALUEELLISET SEMINAARITILAISUUDET Oulu ma ti Kuopio ma ti Ajankohta vaihtunut Vaasa ma 30.- ti Helsingin seutu to pe Tampere ma 20.- ti

OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT ALUEELLISET SEMINAARITILAISUUDET Seminaaripäivien alustava ohjelma 1. päivä klo Koulutusohjelman osaamistavoitteiden määrittely  luento  1-2 esimerkkiä käytännön määrittelytyöstä  muutaman koulutusohjelman osaamisvaatimusten ja yleisten työelämävalmiuksien määrittelyä pienryhmissä  ryhmätöiden tulosten käsittelyä yhdessä 2. päivä klo Oppimisprosessiperustaisen opetussuunnitelman laadintatyön vaiheistus ja muutosprosessin hallinta  luento  1-2 esimerkkiä amk:jen opetussuunnitelmatyöstä  muutaman amk:n ops-työn arviointia ryhmissä amk:n oman edustajan esittelyn pohjalta

OPETUSSUUNNITELMATYÖN VASTUU- HENKILÖT AMMATTIKORKEAKOULUISSA Arcada yh.Jan-Erik KrusbergMikkelin amkHeli Pänkäläinen Diakonia-amkPaula KoistinenOulun seudun amkAnne Anttinen Espoo-Vantaan amkMaisa HuuhkaPirkanmaan amkPäivi Karttunen Etelä-Karjalan amkAntti LehmusvaaraPohjois-Karjalan amkJarmo Mäkelä Haaga amkMatti Kauppinen Jouni Ahonen Rovaniemen amkOuti Hyry-Honka Helia amkHelena MansioSatakunnan amkAnne Sankari Humanistinen amkPirkko MikkonenSavonia-amkUlla Voutilainen Hämeen amkPirjo Kuisma Pertti Puusaari Seinäjoen amkJouni Niskanen Jyväskylän amkRiitta VatanenStadia amkRiitta Konkola Kajaanin amkAinomarja SissalaSvenska yhCarl-Gustav Berg Kemi-Tornion amkMarkku TarvainenTampereen amkMarja Sutela Keski-Pohjanmaan amk Inka Lehtinen Pekka Hulkko Turun amkEeva Harjulahti Kymenlaakson amkMirja ToikkaVaasan amkRaijaliisa Laakkonen Lahden amkRitva SöyringYh SydvästMats Lindholm Laurea amkOuti Kallioinen