Palautteen antaminen ja vastaanottaminen Aija Hietanen, 3.4.2012
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen -perusteiden kertausta PLE (blogi) opiskelijoiden ohjauksessa
Sain ohjaajaltani säännöllistä palautetta ”Kaikki antavat palautetta – kukaan ei saa sitä” Palautteen henkilökohtaistaminen
Palautteen antaminen on tavoitteellinen tapahtuma Sovi opiskelijan kanssa palautekäytännöt Anna palaute välittömästi, jos se vain on mahdollista. Käytä konkreettisia havaintoja esimerkkeinä Älä yleistä ("unohdat aina asioita” ”et koskaan tule ajoissa”) Anna palautetta sellaisesta asiasta, jolle vastaanottaja voi tehdä jotakin. Kysy selventäviä kysymyksiä ja pyydä lisätietoja. Kysy opiskelijan omaa näkemystä asiasta Tarkista, ymmärsikö opiskelija viestisi. Erota henkilö ja hänen käyttäytymisensä toisistaan ("olet huolimaton" sijaan: "olet tehnyt tämän asian huolimattomasti").
RAKENTAVA PALAUTE Tavoite: auttaa toista selventämään omat kehittymistarpeensa Rakentava palaute on sellaisten KYSYMYSTEN esittämistä, jotka saavat opiskelijan pohtimaan oman toimintansa perusteita
Yhdessä oppimista DIALOGISUUS vuoropuhelua yhdessä etsimistä ja löytämistä molemmat oppivat toisen kunnioittaminen, tasa-arvoisuus
OHJAAVA PALAUTE Vieläkin – kun ! , MUTTA kaiken kaikkiaan olet Tavoite: kehittämisehdotuksen/vinkin antaminen Ja-sanat yhdistää ja vahvistaa Olet hyvä/taitava siinä ja siinä, ja siinä ja…. Ja vieläkin paremmaksi, taitavammaksi tulet , KUN.. Vieläkin – kun ! MUTTA sana vahvistaa Yhteenveto, kokoava.. , MUTTA kaiken kaikkiaan olet taitava, osaava, kehittynyt erinomaisesti…
PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN Kerro, millaista palautetta haluat / tarvitset Ota se, minkä tarvitset Suodata Älä suostu yleistyksiin: ”sinä olet aina myöhässä” – ainako ? Ihan ainako? ”kaikki ovat sitä mieltä..” – kaikkiko? Ihan kaikkiko? Ketkä tarkalleen ottaen? Älä puolustele itseäsi tai syyllistä palautteen antajaa: ”olet ymmärtänyt käyttäytymiseni väärin..” ”Mikä käyttäytymisessäni sai sinut ymmärtämään noin?” Ota vastaan aktiivisesti ! - pyydä tarkennuksia ,kysy ! Toista palaute omin sanoin
PLE-henkilökohtainen oppimisympäristö (personal learning environment) Opiskelijan itsensä hallinnoima – täysin! Formaali- ja informaali oppiminen Verkostot Practise tree – ammatillinen kasvu Arvioinnit ja palautteet Portfolio, CV
Moodle PLE Wordpress Googledocs Diigo Verkostot Opettajat Teoriaopinnot Harrastukset Harjoittelut Oppimismateriaalit Ohjaajat Kaverit Arvioinnit Työpaikat CV Facebook wikispaces