Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Professori Minna Uotila & Professori Emerita Pirkko Anttila 19.11.2002 Facilitating Social Creativity through Collaborative.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Future Learning Environment
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
VOA-oppimispäiväkirja
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Ajatuksia oppimisesta
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Ongelmaperustainen oppiminen
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Oppimisorientaatioita
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Anna Alftan Heikki Hannula
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Pirita Seitamaa-Hakkarainen Johdatus käsityötieteeseen
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Professori Minna Uotila & Professori Emerita Pirkko Anttila Facilitating Social Creativity through Collaborative Designing Sosiaalisen luovuuden tukeminen yhteisöllisessä suunnittelussa

Tausta •Käsityön, suunnittelun ja muotoilun tavoitteeksi on määritelty pyrkimys tuottaa sosiaaliseen, kulttuuriseen ja psyykkiseen ympäristöön sopivia tuotteita ja luoda ihmisläheisempiä toimintaympäristöjä –Ei vahvaa tieteellistä traditiota yksilöllisten tai yhteisöllisen muotoiluprosessien tutkimiseksi eikä myöskään vahvoja pedagogisia malleja tai käytänteitä, jotka tukisivat muotoiluoppimista –Ei myöskään vahvaa tutkimustraditiota yhteisöllisestä suunnittelusta virtuaalisissa designympäristöissä •Design eli muotoilu tarkoittaa ”muodon antoa”, niin fyysisessä kuin käsitteellisessäkin merkityksessä. Muotoilu ei ole tiukasti yhden ammattinimikkeen työtä, vaan sitä tehdään jatkuvasti eri aloilla ja eri koulutustaustoilla •Muotoilualan koulutuksen yhtenäisen arvoketjun rakentaminen ja olemassa olevan koulutuksen uudelleen strukturointi

Ylitettäviä raja-aitoja •Perinteinen käsityön, suunnittelun ja muotoilun opetus pohjautuu yksilölliseen studio-opetukseen ja yksilön muotoiluprosessin tukemiseen –Ei korosteta yhteisöllisen suunnitteluprosessin merkitystä tai käyttäjän / asiakkaan / toimeksiantajan mukaan ottamista suunnitteluprosessiin (käyttäjä asiantuntijana ja käyttäjälle räätälöity tuote) •Oppilaat ja opiskelijat perinteisesti suunnittelevat tuotteita itselleen –Eivät ratkaise alusta asti autenttisia suunnittelutehtäviä aidossa muotoilukontekstissa •Perinteisesti luonnosten merkitystä on korostettu suunnittelijalle itselle (monologinen funktio). –Ei korosteta luonnosten dialogista merkitystä.

Sosiaalisen luovuuden näkökulma muotoilun tutkimukseen •Sosiaalisen luovuuden tutkimus lähtee siitä, että inhimillisten suoritusten ydin ei ole vain yksi mielenalue vaan se on joukko useita mielenalueita (minds), jota toimivat vuorovaikutuksessa keskenään sekä vuorovaikutuksessa ympäristön, työvälineiden ja muiden artefaktien kanssa.

Tutkimushankkeen tavoitteet •Tutkimushankkeen tarkoituksena on analysoida muotoiluprosessien toteuttamisen välityksellä tapahtuvan oppimisen haasteita eri koulutusasteilla •Hanke kohdistuu niihin uusiin mahdollisuuksiin, joita virtuaaliset muotoiluympäristöt tarjoavat koulutusyksiköiden välisten sekä koulutuksen ja työelämän välisten raja-aitojen murtamiseen Tavoitteena on kehittää tutkimusvälineitä teollisen muotoiluprosessin ja siinä tapahtuvan kommunikaation analyysiin virtuaalisessa työ- ja toimintaympäristössä

Yhteisöllinen tutkiva suunnittelu [ Seitamaa-Hakkarainen, 2001] Design haaste Designkonteksti Design idean luominen Kriittinen arviointi Syventävän tiedon hankkiminen Ongelman uudelleen määritteleminen Uuden design idean kehittäminen Jakautunut asiantuntemus

Keskosvauvan vaatetus Laiteympäristö Vanhemmat, muu perhe Lääkärit, hoitajat Vauva itse Painon vaihtelu 500g-2500g Käytännöllisyys, puettavuus Materiaali Laitosympäristö

Virtuaalinen suunnittelu KF:ssä

Tutkimusongelmia Miten yhteisöllistä suunnitteluprosessia (jakautunut asiantuntemus) voidaan tukea virtuaalisen suunnittelun avulla? Miten käyttäjän asiantuntemusta voidaan hyödyntää (käyttäjälähtöisessä) virtuaalisessa suunnittelussa? Millaisia visuaalisia representaatioita käytetään suunnitteluideoiden esittämisen välineenä ja muistin ulkoisena tukena? Miten digitalisointi tukee visuaalisten representaatioiden käsitteellistämistä ja tulkintaa? Miten olemassa olevat digitaaliset oppimateriaalit ja muotoiluresurssit tukevat yhteisöllistä suunnittelua? Miten suunnittelijoiden reaalielämän toteuttamat sosiaaliset mallit välittyvät toimintaan virtuaalisessa verkkoympäristössä?

Projektin osa-vaiheet Osa 1. Kohti yhteisöllisen virtuaalisen suunnittelun pedagogiikkaa –Teoreettisen katsauksen luominen design alueen kansainväliseen opetukseen sisältäen sekä perinteisen design-studio ajatuksen että yhteisöllisen suunnittelun näkökulmat Osa 2. Virtuaalinen design studio – kehittämistutkimuksen näkökulma –Empiirisen aineiston kerääminen virtuaalisesta design studioista a) Analysoidaan koulutuksen osana toteutettavia projekteja, joissa opiskelijat ratkaisevat autenttisia suunnitteluongelmia käyttäen esim. KF ja FLE3 ympäristöä; •Peruskoulun käsityön opetuksessa toteutettavat projektit •Eri yliopistoissa toteutettavat projektit b) Työelämän ja koulutuksen ylittävät virtuaaliset designprojektit •Eri asiantuntijoista koostuvat työelämän muotoilutiimit

Projektin osa-vaiheet Osa 3. Uuden virtuaalisen oppimateriaalin ja digitaalisen median sekä uusien suunnittelumenetelmien käytön analysointi a) Analysoidaan digitaalisen materiaalin roolia (esim. Käspaikka) käsityön ja muotoilun opetuksessa ja opiskelussa b) Tutkitaan uuden media- ja suunnitteluteknologian tuottamia mahdollisuuksia ymmärrettävän design kommunikaation tuottamiseksi