Miten media näkyy lapsen arjessa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Vihdin seurakunnan ilta
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Katso Aitolasta lisää:
Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Heidi Hildèn & Vesa Ylisaari P709SNA.  UFC  Vapaapaini  YMS…
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
1990-luvulla asenne täysin kielteinen 1990-luvulla asenne täysin kielteinen Nykyään tarve ymmärretään, mutta käyttö edelleen vähäistä Nykyään tarve ymmärretään,
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Oppimisorientaatioita
Koulussa elämää opettelemassa
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Netti ja peliriippuvuus Luku 18. Ota kantaa väitteeseen: Puhelin haittaa kanssakäymistä erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Laaja-alainen osaaminen
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
tunteet ja kehityspsykologia
Syömishäiriöt 5.6.
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Kielen kehityksen avainkohdat
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Lapsuus ja nuoruus.
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Maailmassa joka kuudes lapsi asuu keskellä sotaa tai konfliktia
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Miten media näkyy lapsen arjessa? MUKSUT JA MEDIA Miten media näkyy lapsen arjessa?

Sanoma- ja aikakausilehdet Mitä Media on? Media Radio Internet Kännykkä Sanoma- ja aikakausilehdet Mainokset Pelit ja dvd Tv

Median muutokset Media ympäristö on muuttunut radikaalisti viimeisen 20 vuoden aikana 2000-luvulla Internetin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti

Media – hyötyä ja haittaa Media tarjoaa paljon hyödyllistä materiaalia sekä aineistoa jolta lasta tulisi suojella lapsella on oikeus saada tietoa mediasta

Lapsen käsitys mediasta Lapsen havainnot ja tulkinta maailmasta syntyy vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristön kanssa Mediasisällöt ovat aluksi koosteita pienistä yksittäisistä tilanteista ja kyky seurata kasvaa vähitellen

Miltä media näyttää alle 3-vuotiaan silmin? Kuvamedia on muotojen, hahmojen ja äänien virtaa Olettamuksia median ja todellisuuden suhteesta alkaa syntyä Hektinen kuvamateriaali saattaa aiheuttaa stressiä Ns. keskeisnäkö Havaintokyky vaatii aikaa kuvan käsittelemiseen

Entä leikki-ikäisen silmin? Lapsi alkaa hahmottaa, että media on joskus totta ja joskus ei Mielikuvitus on rikkaimmillaan Visuaaliset elämykset erittäin voimakkaita

Faktan ja fiktion erottaminen Pysyvyyden ja säilyvyyden käsitteet Tulkinta- ja ongelmanratkaisutaidot

Miksi jotkut mediasisällöt ovat niin vetovoimaisia? Lapsen tunne-elämä ja persoonallisuuden kehitysvaiheet vaikuttavat vetovoimaisuuteen Prinsessat ja supersankarit rakentavat sukupuoli-identiteettiä

Keskustelua ja pohdintaa arjen esimerkeistä Esimerkkejä Keskustelua ja pohdintaa arjen esimerkeistä

Mediassa esiintyvä väkivalta Miten väkivalta näkyy mediassa? Väkivallan vaikutus lapsen käytökseen Väkivallan esitystavalla on suuri merkitys

Media ja tunnekokemukset Lapsen ikätasolle sopivat mediasisällöt tukevat lapsen tunne-elämän kehitystä Turvallinen ympäristö tärkeä Median luonteen merkitys tunnekokemuksen syntymisessä

Mediapelot ja traumat Pelottava ja ahdistava mediasisältö Miten mahdolliset mediapelot ja traumat näkyvät lapsessa? - Nukahtamis- ja unessapysymisvaikeudet - Unen häiriöt ja haluttomuus mennä nukkumaan - Ärtyneisyys ja vihan purkaukset - Keskittymisvaikeudet - Korostunut varuillaan olo - Säikähtely ja pelot - itkuisuus ja alakulo - Vetäytyminen ja lisääntynyt läheisyyden tarve - Leikki on tavallista rajumpaa

Tv- ohjelmiin liittyvät pelot ja painajaisunet Eri ikäiset lapset ymmärtävät ohjelmien sisällöt eri tavalla Millaisia asioita lapset pelkäävät? Vanhemman merkitys

”No mä joskus aina pelkään kun mä oon kattonu Taru Sormusten Herrasta ja kaksi tornia ja mä aina joskus pelkään ylhäällä että siellä on niitä örkkejä ja kaikkee” tyttö 6v. ”Muumit on vähän pelottavia siinä on mörköjä. Ja hattikatteja on myös muumeissa sellaisia valkoisia pieniä olentoja. Ne näyttää pelottavilta” tyttö 5v.

Media eri ikäkausina Psyykkiset valmiudet alle 3- vuotiaan

Median fyysiset ja fysiologiset vaikutukset Media ja ylipaino Fysiologiset haitat - Niska- ja selkäsäryt - Silmien väsyminen Vireystila Unihäiriöt Levottomuus tai aggressiivisuus Sykkeen sekä verenpaineen nousu

Media oppimisen välineenä..? Lapsi ja oppiminen Media oppimisen välineenä..?

Lapsi oppii leikkimällä leikki on lapsen kehityksen kannalta erittäin tärkeää toimintaa media vaikuttaa lasten leikkiin --> ruokkii mielikuvitusta --> tuo aiheita ja ideoita --> muuttaa leikin muotoja --> vie aikaa vapaalta leikiltä

Lapsen kanssa mediassa mediakasvatus alkaa jo varhain - mallioppiminen vanhemmuuden tehtävänä turvallisesti edistää lapsen mediankäyttötaitoja ja medialukutaitoa

Lapsen kanssa mediassa medialukutaito tarkoittaa kykyä kyseenalaistaa ja käyttää mediaa median kriittinen tarkastelu on taito ?

Lapsen turvallisuuden takaamiseksi vanhemman tutustuminen etukäteen lapselle tarjottavaan materiaaliin yhdessä lapsen kanssa median parissa yhteisten pelisääntöjen luominen rajojen asettaminen median käyttöön - avuksi esim. medianhallinnan muistilista

Esimerkkejä