Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Ryhmä 1.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
InNoste-palvelupiste (02)
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
TET =Työelämään tutustuminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
7lk:n arviointi.
TET =Työelämään tutustuminen
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Opinnoista töihin: FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjauksen nykytila kevät 2011

Ohjauksen nykytila Ohjauksen tilaa selvitettiin keväällä 2011 Webropol-kyselyllä opinto-ohjaajille kehittämisryhmän jäsenille Tiimihaastatteluilla pilottialoilla

Kyselylomake Opinto-ohjaajia ja kehittämisryhmän jäseniä pyydettiin arvioimaan - ”miten hyvin seuraavat henkilökohtaisen ohjauksen käytännöt toimivat tällä hetkellä omalla alueellasi?” (asteikko 1-5) sekä - ”arvioi lisäksi millaiset asiat toimivat tai ovat haasteina kussakin käytänteessä” (avoin kysymys)

1. Ohjaukseen liittyvä yhteistyö PIRKOn sisällä (aikuiskoulutus, oppisopimus, ammattiopisto) Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 2,9

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina PIRKOn sisäisessä, ohjaukseen liittyvässä yhteistyössä? + Yhdessä kehitetyt mallit (esim. 2+1) Yhteistyötä käynnisteillä useilla tahoilla Nopeasti saatavilla Perusperiaatteet ohjauksen tavoitteista samanlaiset Halu tehdä yhteistyötä - Yhteistyöhön liittyvät prosessit vieraita Resurssien puute Yhteisen ajan puute, henkilövaihdokset ja tavoitettavuus Haasteena tietää mitä kukakin tekee Toimintalogiikan erilaisuus

2. Ohjauksen poikkihallinnollinen, yli oppilaitosrajojen tapahtuva yhteistyö Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 3

Millaiset asiat ohjauksen poikkihallinnollisessa yhteistyössä toimivat / ovat haasteita? + Kehittämistyö hyvin käynnissä Oppisopimuskoulutuksessa yhteistyö toteutuu tietopuoliset opinnot järjestävien oppilaitosten kanssa Markkinoinnin suhteen toimii Nivelvaiheyhteistyön suhteen toimii Tiedonsiirrossa ollaan tehty yhteistyötä - Kentän sirpaleisuus ja erilaiset työkalut Prosessien tuntemattomuus Henkilöstön vaihtuvuus Haasteena löytää oikeat yhteistyökumppanit Ei käsitystä asiasta Haasteena opiskelijan nivelvaihesiirrot Kilpailu koulutuksista aiheuttaa joskus haasteita Väliaikaiset projektit hankaloittavat suunnitelmallisen ohjauksen toteuttamista ajoittain Resurssien puute

3. Ohjauksen yhteistyö ammattikorkeakoulujen kanssa Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 2,4

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteita yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa? + Opot kertovat opiskelijoille jatko- opintomahdollisuuksista Yhteistyötä ollaan kehittämässä parhaillaan Sujuvaa tehdä amk-ohjauksen kanssa yhteistyötä - Jatko-opintoihin tähtäävät huolehtivat itse asioistaan Epäselvää mitkä ovat koulutusalannäkökulmasta oleellisia asioita ammattitaidon osalta ammattikorkeaan haettaessa Ei juurikaan yhteistyötä - tarvittaisiin oman alan ammattikorkeakoulutoimijoihin tutustumista Ajanpuute Resurssien puute Prosessin tuntemattomuus Toimijoiden tuntemattomuus Ohjaus on vielä pienimuotoista monissa paikoissa Erityisopiskelijoihin ei satsata

4. Ohjauksen yhteistyö työelämän/yritysten kanssa Vastaajien määrä: 15 Keskiarvo: 2,9

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteita yhteistyössä yritysten kanssa? + Työssäoppimisen yhteydessä korostuvat opiskelijoiden tarpeet (vahvuus, mutta myös kehittämiskohde) 2+1 malli Aikuiskoulutuksessa työelämäyhteistyö toimii Oppisopimuspuolella työssäoppimisiin ja amoksiin löytyy joustoa teoriaopintoja mietittäessä - Pirkon opoilun suurin heikkous on juuri tämä; opoilla ei ole yhteyttä ko. alan työelämään Työnantajan sitoutuminen TOP-jaksoon Työssäoppimista ohjaavat ja rekrytoijat ovat usein eri henkilöitä Lukusuunnitelman joustamattomuus Yksilölliset opintopolut hankala toteuttaa ==> Näytöt

5. Yhteistyö työvoimahallinnon kanssa Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 2,9

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteita yhteistyössä työvoimahallinnon kanssa? + Opiskelija-asioiden hoito sujuu melko hyvin, asiakkaan tarpeista lähtien Työllistymismahdollisuuksista informoiminen Infoavat hyvin siitä, mitä nuorten on tehtävä valmistumisen jälkeen Työvoimahallinnolla on omat, melko muuttumattomat toimintatapansa, minkä vuoksi heidän kanssaan on selkeää toimia. Ammatinvalintapsykologille ohjataan ja pääsee - Myös ryhmmänohjaajille tulisi saada siirrettyä mielikuvaa tämän päivän työvoimahallinnon roolista Työvoimahallinnon resursseja leikattu Saattaen vaihtaminen joidenkin opiskelijoiden kanssa on melkein mahdotonta, vaikka asia olisia äärettömän tärkeä opiskelijan tulevaisuutta ajatellen Yhteistyötä Tampereella työvoimahallinnon kanssa ei ole juurikaan kehitetty Resurssien puute Prosessin tuntemattomuus Toimijoiden tuntemattomuus

6. Valmistuneiden jälkiseuranta Vastaajien määrä: 15 Keskiarvo: 1,9

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina jälkiseurannassa? + Satunnaista seurantaa aloittain ja ryhmittäin - Mikä jälkiseuranta? Ei toimivaa järjestelmää tällä hetkellä Ajanpuute Opiskelijoiden tavoittaminen

7. Ohjaus jatkumona (ennen opintoja - opintojen alussa - aikana - lopussa) Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 3,4

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ohjauksessa jatkumona? + Hops-keskustelut toimivia ja tukevat opiskelijaa Toteutuu yhteistyössä oppilaitosten kanssa Ennen opintoja tietoa oppilaille on suht hyvin jatkokoulutuspäivien tiimoilta Ryhmänohjaajan ja opinto-ohjaajan opotunteja suunniteltu ohjauspolun näkökulmasta Opintojen alkuvaiheessa orientaatiopäivät, tulohaastattelu, osaamisen tunnustaminen - Toimii vaihtelevasti koska ryhmänohjaajat käsittävät roolinsa eri tavoin Ajanpuute Haasteena oppimisen tukipalveluiden henkilöstön vaihtuvuus ja oppilastuntemus Resurssien puute Kuka kokonaisvastuussa? Kuka tekee? Kenelle tieto välitetään? Opintojen alussa voisi vielä tehostaa opiskelujen rakenteesta tiedottamisesta Opintojen loppupuolella valmistumiseen ja sen jälkeiseen elämään valmistaminen

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ohjauksessa jatkumona? + - Opotuntien pito hankalaa juuri ennen valmistumista, koska valmistuvat ovat työssäoppimassa tai jo töissä Tehostetun ohjauksen tarve - miten tätä palvelua tarvitsevat ohjaustuisivat ohjauksen piiriin hyvissä ajoin Haasteina eri oppilaitosten opintojen vastaavuuksien pohdinta Haasteellista opintopolun suunnittelu niin, että opintoaika lyhenee Opinto-ohjauksessa haasteellista mielekkään ohjausprosessin rakentaminen Opon ryhmäohjaus kutistuu usein tiedottamiseksi valinnoista jne. -> uraohjaus?

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ohjauksessa jatkumona? + - Vuosikellottaminen jäänyt jalkoihin/tekemättä Henkilökohtaista ohjausta saisi olla enemmän kaikissa vaiheissa

8. Opiskelijan kokonaiselämäntilanteen tunteminen Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 2,6

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijan kokonaiselämäntilanteen tuntemisessa? + Kysymyksiä selvitellään yhteistyössä/verkostossa (opiskelija, työnantaja, oppilaitos ja oppisopimuskeskus) Taitavat ohjaajat ja hyvät välineet - Tiedonsaanti opiskelijoilta – opiskelijat eivät aina välttämättä heti avaudu Ajanpuute - opinto-ohjaajan suuri opiskelijamäärä -> ei aikaa ohjausprosesseille joissa tapaamisia usein ja ohjattava opitaan tuntemaan Tässäkin varmaan ryhmänohjaajien erot ovat suurin haaste. Jotkut ei tiedä edes ryhmäläistensä nimiä puolen vuoden päästä opintojen aloittamisesta. Toiset taas soittelevat illat pitkät nuorten ja huoltajien kanssa Miten kokonaisuuden saisi haltuun? Aikuisten kohdalla tilanteet ovat niin moninaisia, että joskus haasteellista

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijan kokonaiselämäntilanteen tuntemisessa? + - Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on niukkaa, mikä johtuu monesti opiskelijan täysi-ikäisyydestä. Seuranta puutteellinen Ohjaustilanteiden levottomuus ei mahdollista syvällisiä keskusteluja

9. Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina huolten puheeksi ottamisessa? Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 3,3

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina huolten puheeksi ottamisessa? + Vaiheet toimivat huolten puheeksi ottamisen välineenä - Haasteena riittävän varhainen puuttuminen ja puheeksi ottaminen Opetushenkilöstöllä ajoittain tuen tarvetta vaiheiden käytön osalta Haasteena on löytää avuntarvitsijat Liian suuret opettajatiimit rajoittavat mahdollisuutta pohtia opiskelijakohtaisia asioita tarpeeksi Opettajat arkoja esim. vaihelappujen mukaisiin toimenpiteisiin. Tiedon siirtyminen esim. opiskelijoiden oppimisen etenemisestä ennen top-jaksoa: mitä tulisi vielä osoittaa opiskelleen ennen amosta.

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina huolten puheeksi ottamisessa? + - Tiedonkulku opettajilta opolle on ajoittain viivästynyttä. Puheeksi ottamisen tilanteet tapahtuvat opettajien kanssa käytävällä tms. - väärä aika ja väärä paikka Ei aseteta selkeitä tavoitteita tai suunnitelmia opiskelijan ohjaukseen, ohjaus usein sattumanvaraista Yhteistyötä enemmän eri toimijoiden välille Ajalliset resurssit Opiskelijan haluttomuus kertoa vaikeuksista Ryhmänohjaajat eivät välttämättä itse edes opeta kyseisiä opiskelijoita

10. Opiskelijan ohjaaminen jatko-opintoihin Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 3,2

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina jatko-opintoihin ohjaamisessa? + Opojen yhteistyö jatko-opintojen suhteen toimii hyvin Aikuispuolella osin valmistavan koulutuksena aikana ja sen sisällä osana Kaikille pidetään jatko-opintoinfo, mikä on hyvä asia Yksilöohjaus toimii - monet osaavat hakeutua opolle tarvittaessa, ohjausta saa pyytämällä - Opiskelijoiden jatko-opintohalujen löytäminen Kaikki eivät tule opo-tunneille/jatko-opintoinfoihin Resurssien riittävyys - enemmän aikaa aikaa yksilöohjaukseen Työssäoppimisen sijoittuminen opintojen loppuun. Kiinnostuvatko opiskelijat jatko- opinnoista syyslukukaudella? Aikuispuolella tätä palvelua kysytään melko vähän ja tätä voisi enemmänkin tuoda esille Haasteena on järjestää tutustumiskäyntejä korkeakouluihin, sillä opiskelijamäärä/opo on suuri Kaikille opiskelijoille tulisi saada selkeä jatkosuunnitelma

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina jatko-opintoihin ohjaamisessa? + - Opolle hakeutuvat juuri ne, joilla on jo selvät suunnitelmat Ohjaus usein melko teknistä: lasketaan pisteitä, tarkistetaan hakukäytäntöjä Jatko-opintoihin ohjaaminen keskittyy miltei ainoastaan ammattikorkeakouluun Laajempi näkökulma valmistumisen jälkeiseen koulutukseen (ei "jatko") Kolmannen vuoden opiskelijat ovat paljon TOP jaksoilla, joten heitä on välillä hieman haastavaa tavoittaa

11. Opiskelijan ohjaaminen työnhaussa Vastaajien määrä: 15 Keskiarvo: 3

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina työnhaun ohjaamisessa? + Oppisopimuskoulutuksessa työnhaku tapahtuu ennen opiskelun alkua ja sen onnistuminen on koulutuksen edellytys Erityisesti työvoimapoliittisissa koulutuksisissa ovat osa koulutuksen sisältöjä Opiskelijaa pystytään ohjaamaan ryhmätilanteessa ja yksilöohjauksessa työnhakuun liittyvissä asioissa. Aihe integroitu useisiin oppiaineisiin - Opotunneilla ohjeistetaan mutta tarkempaan yksilöohjaukseen ei kovin paljon mahdollisuutta – aikaresurssit. Työhaun ohjaaminen hajautunut ATTO- opettajille (äidinkieli, YYT), ammatinopettajille ja opoille - kenellä kokonaisuus hallussa? Käytännöt erilaisia (esim. osa tehnyt työhakemuksia äidinkielen tunneilla, osa ei) Työpaikkatietämys - lähes suoria rekryjä opettajien suosituksella Te-toimistosta pitäisi saada toimipistekohtainen info Onko tätä?

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina työnhaun ohjaamisessa? + - Aktiiviset opiskelijat saavat aikansa, mutta osa jää ilman ohjausta. Aihe integroitu useisiin oppiaineisiin Opotunti (info) työnhausta riittämätön Kaikille ohjausta (ryhmä/pienryhmä/yksilö), jossa syvennytään oman osaamisen ja omien taitojen tunnistamiseen, ei pelkästään työnhaun asiakirjojen tms. laatimiseen Resurssien puute Työnhaku asioissa eivät opiskelijat välttämättä ota yhteyttä

12. Välitän kokemuksiani/tietojani opiskelijalle ohjauksen avulla Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 3,6

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina kokemusten/tietojen välittämisessä opiskelijalle? + Oppisopimuskeskuksessa ohjaukseen liittyy suuri tiedottamisen ja neuvonnan osuus (on myös viranomaistehtävä) Pitkä kokemus aikuisopiskelijoiden kanssa työskentelystä, jolloin näkemys erilaista opintoihin liittyvistä ja sitä vaikeuttavista asioista --> voi ennekoida asioita ja ottaa niitä esille - Aikaa opiskelijoiden kohtaamiseen on vähän - paitsi yksittäistapauksissa Poissaolevat opiskelijat jäävät ilman tietoa Opiskelija ei tule sovitusti Onko riittävää tietämystä mikä tieto auttaisi tavallisena ro:na? Ryhmäohjauksessa tietojen välittäminen on luontevaa Wilman kautta jää aina hieman epävarmaksi se, meneekö tieto perille vai ei.

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina kokemusten/tietojen välittämisessä opiskelijalle? + - Henkilökohtaistamiseen ei välttämättä riittävästi aikaa, koska kaikki opiskelijat eivät halua jakaa syvimpiä ajatuksiaan ryhmän kuullen Tarvitaan enemmän aikaa opiskelijan kohtaamiseen Tiedon välittämisen välineet/kanavat haaste: esim. verkkoa ei hyödynnetä opinto-ohjauksessa juurikaan Mä tiedän kaiken -asenteen voittaminen - uskottavuusongelma Henkilökohtainen ohjaus on kaikkein parasta antia

13. Ura- ja jatko-opintosuunnitelman laatiminen opiskelijan kanssa Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 2,3

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ura- ja jatko-opintosuunnitelman laatimisessa? + - Jokaiselle opiskelijalle tehtävä henkilökohtainen suunnitelma on mahdotonta toteuttaa aikaresurssien puutteessa. Ei vielä järjestelmällistä toimintaa. Tätä pitäsi kehittää ja pitäisi olla kaikilla. Useimmiten asia hoitaa opo Opiskelijat eivät näe urasuunnitelman tekoa tarpeellisena/enkö ole osannut "markkinoida" suunnitelmaa oikein? Olisi hyvä saada jonkinlainen yhtenäinen ura- ja jatko-opintosuunnitelmalomake. Onko riittävää tietämystä tavallisena ro:na?

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ura- ja jatko-opintosuunnitelman laatimisessa? + - Opiskelijan tulisi olla aktiivinen ja varata itse aika opolle jatkosuunnitelmien tekoa varten. Ryhmänohjaajien tuki on tärkeää opiskelijoiden jatkosuunnitelmia tehtäessä. Riittävästi aikaa tämän tekemiseen, koska ajatukset kypsyvät vähitellen useiden opiskelijoiden kohdalla Jatko-opintosuunnitelma laaditaan niille (usein hyvin) menestyneille opiskelijoille, jotka hakeutuvat itse opinto-ohjaajan ohjaukseen

14. Opiskelijat tunnistavat osaamisensa Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 2,9

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijoiden osaamisen tunnistamisessa? + Osaamisen tunnistamisesta on tullut käytänne, joka toimii melko mutkattomasti Alussa vaikeaa mutta opintojen edetessä taito kehittyy - Haasteena se, että osaisivat kertoa osaamisen omin sanoin, mitä osaamista heillä on omalla alallaan TOP-jaksot auttavat opiskelijoita peilaamaan osaamistaan suhteessa muihin Puuttuu ymmärrys realiteeteista työelämän osaamistarpeista Miten aika riittää heidän kohdalla, jotka eivät tunnista? Osaamisen tarkempi tunnistaminen tapahtuu oppilaitoksissa Ainakaan näihin heikoimpiin ei alan kieli ole iskostunut

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijoiden osaamisen tunnistamisessa? + - Opettajien kouluttaminen hyväksymään, että opiskelija voi hankkia osaamista myös muualta ja joku voi kehittyä nopeammin jne. Ammattiopettajien kanssa voisi tehdä yhteistyötä osaamisen tunnistamisessa. Opo-tunti + ryhmänohjaajan tunti teemalla "Mitä alan ammattilaisena osaan?" Opettajien rooli opiskelijoiden osaamisen tunnistamisessa on olennaista. Olisi tärkeää, että opettajat antaisivat palautetta opiskelijoiden osaamisesta, erityisesti myönteistä palautetta onnistumisien yhteydessä.

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijoiden osaamisen tunnistamisessa? + - Opiskelijat saavat hyödyllistä palautetta osaamisestaan työssäoppimisjaksoilla -> opiskelijoita tulisi ohjata käyttämään tätä palautetta oman osaamisen tunnistamisessa esim. työnhaussa Osaamista ei dokumentoida -> esim. portfolio Vaatimaton henkilökohtainen osaamisvaade Laatukriteerien ymmärtämättömyys

15. Opiskelijat tunnistavat kehittämistä vaativat asiat osaamisessaan Vastaajien määrä: 16 Keskiarvo: 2,9

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijoiden kehittämistä vaativien asioiden tunnistamisessa? + Osaan.fi melko hyvä väline tähän - Tätä pitäisi harjoitella vielä enemmän kaikissa tutkinnon osissa. Palautekeskustelu/arvioinnit ja itsearviointi tärkeää. Eteneminen pienin askelin varsinkin kehittämistä vaativien asioiden tunnistamisessa Ensin pitää tunnistaa, mitä osaa, jotta voisi itseään kehittää Joillekin opiskelijoille tämä on todella vaikeaa ja kuitenkin tämä on koko aikusiopiskelun ydin--> tuen tarvetta tähän Työelämässä erilaiset tavat arvioida opiskelijan osaamista.

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijoiden kehittämistä vaativien asioiden tunnistamisessa? + - Opettajien välisen yhteistyön kehittäminen ja tiedon siirtyminen. Miten saada nuori opiskelija sitoutumaan työntekemiseen sen eteen, että heikot puolet kehittyisivät mm. sitoutumattomuus opiskeluun ei tue kehittymistä. Palaute opettajilta ja TOP-ohjaajilta on merkittävin asia. Jos palautteen antaminen toimii, niin asia on kunnossa. Sanallinen arvio merkitsee paljon, mutta ei niin paljon ilman numeroarviointia. Kehumista lisää, niin itsetunto kasvaa. Se auttaa oppimiseen motivoitumisessa.

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina opiskelijoiden kehittämistä vaativien asioiden tunnistamisessa? + - Puuttuu ymmärrys realiteeteista työelämän osaamistarpeista Vaatimaton henkilökohtainen osaamisvaade Laatukriteerien ymmärtämättömyys