TAMPEREEN TEKNILLINEN LUKIO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Tapiolan lukio Tasokasta opetusta upeissa tiloissa Nihtisillassa noin
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
Lukiokoulutuksen kehittäminen
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Väestönmuutos , maakunnittain
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
FUAS Kielet ja viestintä
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Tytöt teknologian taitajiksi
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Vanhempien mielipiteitä
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Perustettu
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetustoimi osana Jyväskylää
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Kiinnostaako lukio?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Omnia.fi/yhteishaku.
Esityksen transkriptio:

TAMPEREEN TEKNILLINEN LUKIO 1.8.2012 - 3.4.20171.3.2010

Visio ja toiminta-ajatus Tampereen teknillinen lukio on Suomessa ainutlaatuinen yleissivistävä oppilaitos, jossa painotuksena ovat matematiikka ja tekniikka sekä niiden luova soveltaminen. Tampereen teknillinen lukio antaa laajan yleissivistyksen ja hyvät edellytykset jatko-opintoihin huomioiden erityisesti tekniikan alat. 3.4.20171.3.2010

Arvot Kehittävä Tampereen teknillinen lukio kehittää aktiivisesti opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä. Kumppaneina ovat Tampereen ammattiopisto, lukiot ja muut toisen asteen oppilaitokset sekä korkeakoulut ja yliopistot. Vastuullinen Vastuullisuus ilmenee vastuuna opiskelijoista ja opiskelijoiden vastuuna itsestään ja ympäristöstään. Se on toimivaa opetusta, ryhmänohjausta, opinto-ohjausta ja opiskelijahuoltoa sen eri muodoissa. Nivelvaiheessa ollaan yhteydessä perusopetuksen toimijoihin. Kannustava Teknillinen lukio rohkaisee opiskelijaa kehittämään vahvuuksiaan sekä kokeilemaan uutta. Lukiossa korostetaan myös kriittisen ja itsenäisen ajattelun merkitystä sekä tuetaan luovuutta ja tiedonhankintataitoja, aktiivista kansalaisuutta sekä yrittäjyyttä. 3.4.20171.3.2010

Milloin? Tampereen teknillisen lukion uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön opintonsa aloittavien koulutuksessa 1.8.2012. Teknillinen lukio muuttanee uusiin tiloihin 1.12.2013 3.4.20171.3.2010

Arkkitehtitoimisto Lukkaroinen, Tampereen teknillinen lukio 3.4.20171.3.2010

MINNE? Teknillinen lukio rakennetaan Tampereen ammattiopiston Hervannan kampusalueelle. Kampukselle keskitetään tekniikan opetus. Opiskelijoita yhteensä yli 2000. Osoite Hepolamminkatu 10 3.4.20171.3.2010

KUKA? Tampereen kaupunki Tilaajana on osaamis- ja elinkeinolautakunta, tuottajana toisen asteen johtokunta. Sekä Tampereen teknillinen lukio että Tampereen ammattiopisto kuuluvat toisen asteen koulutukseen. Tampereen kaupungin lukioilla ja ammattiopistolla on yhteinen hallinto. 3.4.20171.3.2010

MIKSI? Tampereen seutukunta on huomattava teknologiateollisuuden ja tekniikkapainotteisen korkeakoulutuksen keskittymä. Osaavan, tekniikasta kiinnostuneen korkeakoulutasoisen työvoiman saatavuuden takaamiseksi myös kaupungin lukiokoulutuksen tulee huomioida yrityselämän tarpeet. 3.4.20171.3.2010

MITEN? Opetussuunnitelma on laadittu yhteistyössä sidosryhmien kanssa (TTY, TAY, Aalto-yliopisto, TAMK, TAO, VTT, Kauppakamari, Teknologiateollisuus ry, Hermia, Tredea). Painotuksena ovat matematiikka ja tekniikka sekä näiden rinnalla välineaineena tietotekniikka. 3.4.20171.3.2010

Pakollisissa ja valtakunnallisissa syventävissä kursseissa noudatetaan valtakunnallista opetussuunnitelmaa. Koulukohtaiset syventävät ja soveltavat kurssit on suunniteltu tekniikan painotuksen näkökulmasta. Painotukset näkyvät pedagogiikassa, oppimisympäristöjen käytössä ja muissa opetuksen käytännön järjestelyissä. 3.4.20171.3.2010

Miten opitaan? Teknillisessä lukiossa tuetaan erityisesti kokemuksellista oppimista, jolle kouluarjen yhteistyö Tampereen ammattiopiston kanssa tarjoaa erinomaiset puitteet. Kokemuksellinen oppiminen Tarkoittaa kehää, jossa asioiden ymmärtämistä edistävät tiedon soveltaminen käytäntöön, soveltamisesta saadut konkreettiset kokemukset ja kokemusten pohtiminen muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Tiedon luomisen prosessiluonne korostuu. Tieto syvenee asteittain käsitteellistämisen ja tutkimisen avulla. Oppijan omilla kokemuksilla ja elämyksillä on keskeinen rooli, sillä uutta tietoa testataan ja arvioidaan oppijan omien kokemusten kautta 3.4.20171.3.2010

Opiskeluympäristö ja -menetelmät? Lukio-opetuksessa ainutlaatuinen. Yhteistyö TAO:n kanssa antaa lukion käyttöön oppimisympäristöjä, jotka tukevat kokemuksellista oppimista varsinkin matemaattisissa aineissa.  Pakollisilla kursseilla käytetään hyväksi ammattiopiston työsaleja ja sen eri ammattialojen mittavaa laitekantaa. Kokemuksellista oppimista lisäävät sekä koulukohtaiset syventävät kurssit että ammattiopiston tarjonnasta valittavissa olevat ammatilliset kurssit. Niissä korostuvat tekeminen ja teorian soveltaminen. Entistä suuremmat mahdollisuudet yksilöllisiin valintoihin TAO:n, TAMK:n ja TTY:n kurssitarjonnasta. 3.4.20171.3.2010

Kampusalueen kirjasto toimii avoimena ja innostavana oppismisympäristönä. Se tarjoaa opetuksen ja oppimisen sisältöjä ja tietoverkon palveluita, työskentelytiloja ja hyvän tietoteknisen varustuksen 3.4.20171.3.2010

3.4.20171.3.2010

YHTEISTYÖTÄ Tampereen ammattiopisto Tampereen ammattikorkeakoulu oppimisympäristö- ja opetusyhteistyötä esim. Materiaalitekniikka (KE9), Logiikkaohjaus 1 ja 2 (FY 20, FY21), Elektroniikan perusteet 1 ja 2 (FY24, FY25) ja Robotiikka 1 ja 2 (FY26, FY27) Tampereen ammattikorkeakoulu opetuksellinen yhteistyö esim. Tuoteanalysointi 1 ja 2 (FY14 ja FY15) ja Koneautomaation peruslaboraatiot 1 ja 2 (FY16 ja FY17) 3.4.20171.3.2010

YHTEISTYÖTÄ Tampereen teknillinen yliopisto opetuksellinen yhteistyö fysiikan, matematiikan ja tietotekniikan opetuksessa. esim. Teknillisen fysiikan laboratoriotyöt (FY11) Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto Opetussuunnitelmayhteistyö LUMATE-keskus yhteistyö 3.4.20171.3.2010

YHTEISTYÖTÄ Tampereen LUMATE-keskus Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan LUMA-foorumi. erityispiirteenä teknologian ja elinkeinoelämän vuoropuhelu ja yhteistyö luonnontieteiden ja matematiikan aloilla. järjestää kerhotoimintaa lapsille ja nuorille sekä opettajien täydennyskoulutusta. suunnitteilla tilojen yhteiskäyttö Tampereen teknillisen lukion kanssa. 3.4.20171.3.2010

3.4.20171.3.2010

3.4.20171.3.2010

3.4.20171.3.2010

3.4.20171.3.2010