ARMI - Arkiohjauksen malli HESOTE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
VUOSIKELLO ARKIOHJAAJA (2011)
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
LUVALLISET POISSAOLOT
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Hakalahden yläkoulun kehittämishankkeet
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Armi – arkiohjauksen malli
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Elämäntaparyhmien organisointi Helmen malli
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
TTL Sosiaalisessa mediassa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Miten tuo Kalle on tuohon nukahtanut? Pitäisköhän se herättää? On niin vaikeaa ja kokeitakin!
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
NEUVOLAN PERHETYÖ
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
”Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada uusia menetelmiä ja toimintamalleja opiskelijoiden opintojen tukemiseksi ja estämään nuorten syrjäytymistä.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla – vinkkejä vertais- ja toiminnallisten ryhmien perustamiseen Turun Kaupunkilähetys ry Pirjo-Riitta Kataja.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Ohjauspalvelut Tredussa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
MIELI pt (personal trainer)
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

ARMI - Arkiohjauksen malli HESOTE Tammikuu 2012 Katja Bergström 1

Arkiohjaus ennaltaehkäisevänä mallina Varhainen puuttuminen, nopea reagointi esim. poissaoloihin, rästeihin ja henk. kohtaisiin asioihin Tavoitettavuus, helposti ja matalalla kynnyksellä tavoitettava arkiohjaaja Yksilöllisyys, ohjaus ja tuki lähtee opiskelijan tarpeesta ja ohjausta toteutetaan yksilön tarpeet huomioiden Nimettömyys, jos mahdollista opiskelija voisi asioida myös anonyymisti Matala kynnys, arkiohjaaja tuttu kasvo opiskelijoille, helppo lähestyä Luotettavuus, Keskustelut ovat luottamuksellisia Joustavuus, ei tiukkaan määrättyä työnkuvaa. Opiskelija voi lähestyä arkiohjaajaa hyvin monissa eri asioissa Tapahtuu opiskelijoiden keskuudessa, jalkautuva työmalli, joka lähellä opiskelijoita ja ryhmiä Ennaltaehkäisevä vaikutus, turhat keskeytykset vähenevät 2

OHR:n ja muun henkilöstön kanssa tehtävä yhteistyö Opiskelijaryhmät Jalkautuminen ryhmiin Ohjaus Keskustelut Yhteisöllisyys Toiminnallisuus Kannustus Hyvä ilmapiiri Innostaminen Opiskelija Matala kynnys Ohjaus,Tuki Hyvinvointi Motivointi Yhteisöllisyys Osallisuus Toiminnallisuus Innostaminen Arkiohjaus OHR:n ja muun henkilöstön kanssa tehtävä yhteistyö Jalkautuva opiskelijahuollon malli Elämänhallintaryhmät Yhteisten tapahtumien suunnitteleminen ja järjestäminen Tutor-ja opiskelijayhdistystoiminta Järjestöpäivät Uusien opiskelijoiden vastaanotto Vierailijoiden vastaanotto Avoimet ovet Ryhmänohjaajat Työparimalli Ryhmänohjaajuutta tukeva Ryhmäyttäminen Poissaolot ja rästit Huolen jakaminen Ryhmän asioiden käsittely 3

Arkiohjaus lähellä opettajia ja opiskelijoita Arkiohjaaja jalkautuu oppilaitoksessa ryhmiin esittäytymään, keskustelemaan, ohjaamaan, tukemaan, auttamaan, ryhmäyttämään, seuraamaan oppitunteja, järjestämään retkiä ja tapahtumia ja toimimaan yhdessä opiskelijoiden kanssa. Arkiohjaaja osallistuu ryhmien seuranta- ja analyysikokouksiin yhdessä opettajien, opojen ja erityisopettajien kanssa. Arkiohjaajalla on aktiivinen rooli ryhmänohjaajan “työparina”. Arkiohjaaja on yhteydessä myös muihin opettajiin opiskelijoiden asioissa. Arkiohjaaja osallistuu oppilaitoksessa järjestettäviin tapahtumiin. Arkiohjaaja on mukana tutor- ja opiskelijayhdistystoiminnassa. Arkiohjaaja ottaa vastaan vierailijoita ja oppilaitokseen tutustumaan tulleita opiskelijaryhmiä 4

Ryhmissä toimiminen Ryhmissä esittäytyminen ja Armi-projektin esittely (pk lähihoitajat, ”Omat ryhmät” 10) Ryhmäyttämiseen osallistuminen (leikit, keskustelut) Ryhmissä vieraileminen ja kuulumisien kyseleminen. Ryhmistä nousseiden kysymysten ja asioiden selvittäminen ja niistä mahdollinen tiedottaminen. Tunneilla seuraaminen työrauhan edistämiseksi Keskusteleminen yhteisistä pelisäännöistä ja työrauhasta Opiskelusta ja ryhmähengestä keskusteleminen Hyvän ryhmähengen ylläpitäminen ja luominen (juttelutuokiot, kevätretki ym. yhdessä tekeminen) Tapahtumien järjestäminen. Opiskelijoiden yksilötapaamiset ja keskustelut sopimuksen mukaan Keskusteleminen ryhmänohjaajien ja opettajien sekä tiimikoordinaattoreiden kanssa ryhmän tilanteesta ja opiskelijoiden mahdollisesta tuen tarpeesta Osallistuminen ryhmien analyysi- ja seurantakokouksiin 5

Opiskelijoiden ohjautuvuus Opiskelijoita ohjautuu arkiohjaajalle mm. opettajien, ryhmänohjaajien ja opojen kautta. Opiskelijat ottavat itse aktiivisesti yhteyttä arkiohjaajaan tulemalla huoneen ovelle koputtelemaan ja sähköpostilla tai soittamalla. Lisäksi opiskelijat ottavat kontaktia ja kyselevät asioita oppilaitoksen käytävillä. Joitakin ohjauksia arkiohjaajalle on tullut myös Tsemppari-ohjaajan kautta. Arkiohjaaja on ottanut yhteyttä opiskelijoihin, jos on saanut tiedon poissaoloista tai muista asioista opettajilta, opoilta tai muilta toimijoilta. Arkiohjaaja on aktiivisesti esillä ryhmissä ja oppilaitoksessa, jotta opiskelijat voisivat tulla hänen luokseen matalalla kynnyksellä. 6

Opiskelijoiden arkiohjaukseen liittyviä syitä Opiskeluun liittyvät asiat Toimeentuloon liittyvät asiat Asuntoasiat Terveys Työnhakuun liittyvät asiat Sosiaaliset suhteet ja perhe Opintojen keskeytykseltä palaaminen Harrastukset Kulkuyhteyksiin ja Helsingin eri paikkoihin tutustuminen ja opastaminen (ulkopaikkakuntalaiset) Muut henkilökohtaiseen elämään ja opiskelumotivaatioon liittyvät asiat 7

Arkiohjaaja mukana OHR:n toiminnassa Arkiohjaaja suunnittelee ja toteuttaa opiskelijahuollon toimintaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Hän tuo tarvittaessa opiskelijaryhmistä nousseita asioita opiskelijahuollon käsiteltäväksi. Arkiohjaaja ohjaa opiskelijoita oppilaitoksen olemassaoleviin palveluihin. Arkiohjaaja tapaa nuorta tarvittaessa yhdessä muiden oppilaitoksen toimijoiden kanssa. Lisäksi arkiohjaaja ideoi ja osallistuu oppilaitoksessa eri tapahtumien järjestämiseen. Arkiohjaaja jalkautuu tarvittaessa myös oppilaitoksen ulkopuolisiin palveluihin yhdessä opiskelijan kanssa. (Jalkautuva opiskelijahuollon malli) 8

Yhteistyö vanhempien kanssa Arkiohjaaja esittäytyy vanhempainilloissa ja kertoo toiminnastaan. Vanhemmat ovat ottaneet yhteyttä opintojen etenemiseen liittyvissä asioissa. Arkiohjaaja osallistuu tarvittaessa moniammatillisen työryhmän kanssa vanhempien tapaamisiin. 9

Ryhmät työvälineenä Hyvän mielen huoltokurssi - Valinnaiskurssi (Laajuus 1ov, toteutus 1-2-krt/lukuvuosi) - Toteutetaan yhteistyössä opettajan ja arkiohjaajan kanssa. Arkiohjaaja suunnittelee ja toteuttaa kurssia opettajan kanssa työparina. - Aiheena mm. hyvä mieli, jaksaminen, stressi, toiminta ja itsetuntemus. Elämäntaitoryhmä/kurssi - Toteutetaan yhteistyössä arkiohjaajan ja oppilaitoksen kuraattorin kanssa. - Ryhmä suunniteltu Top-jakson ajalle opiskelijoille, jotka eivät pääse osallistumaan työssäoppimiseen. - Aiheena mm. elämänhallinta, uni, terveellinen ruoka, sosiaaliset suhteet, stressi ja tunteet Ryhmien hyödyt - Matalan kynnyksen kohtaaminen, ryhmän tuki, yhteistyö, yhteiset kysymykset, opiskelijoiden elämänhallinta- ja arjentaidot kehittyvät 10

Järjestöpäivät Arkiohjaaja järjestää pienimuotoisen messutapahtuman oppilaitoksen aulassa yhdessä toimijaopettajien kanssa. Esillä on eri sosiaali- ja terveysalan järjestöjä, säätiöitä, yhdistyksiä, projekteja ja muita toimijoita. Päivät järjestetään oppilaitoksessa teemoittain: lapset ja nuoret, vanhukset, vammaiset sekä mielenterveys- ja päihdetyö. Järjestöpäivän Tavoitteet: Järjestöt saavat toimintaansa tutuksi Opiskelijat saavat tietoa järjestöjen toiminnasta ja mahdollisista tulevista työpaikoista Järjestöt saavat mahdollisesti vapaaehtoistyöntekijöitä opiskelijoista Opiskelijoiden vapaaehtoistoiminta voidaan liittää osaksi opintoja, vapaasti valittavia opintoja Opiskelijat saavat kokemusta ja tietoa alalta sekä mahdollista koulutusta Opiskelijat saavat mielekästä tekemistä vapaa-ajaksi jos esimerkiksi jäävät ilman kesätyötä Opettajat voivat liittää järjestöpäivän osaksi opetusta ja luoda kontakteja järjestöjen toimijoihin ja sopia esimerkiksi heidän vierailuistaan oppitunneilla . 11

Palautetta opiskelijoilta Onko sinun mielestä kouluissa hyvä olla Arkiohjaajia? Miksi? Hyvä juttu, koska on vaan! On, heiltä saa apua vaikeisiin tilanteisiin Kyllä, kynnys mennä pienempi kuin virallisille tyypeille koska... Kyllä, auttaa tukemaan ja kannustaa ja hänelle voi puhua On, koska on aina joku, jolle puhua On, jos on jotain ongelmia, niin se voi auttaa On, koska he auttavat opiskelijoita arjen asioissa ja jos on ongelmia heidän kanssaan voi puhua niistä ja sitten opiskelijat eivät ole yksin ongelmien kanssa. On, koska ne ovat opiskelijoille tarpeellisia ja ajankohtaisia asioita On hyvä, että on arkiohjaaja jonka kanssa voi jutella vaikeista asioista ja pyytää apua erilaisissa asioissa On hyvä olla, sillä varmasti monella nuorella on paljon arkeen ja itsenäistymiseen liittyviä asioita ja kysymyksiä mielessä. On, koska susta on apua 12

Palautetta opettajilta ja muulta henkilöstöltä -”Olen kokenut arkiohjaajan panoksen todella positiivisena ja tarpeellisena.Kynnys mennä arkiohjaajan luo on matala, kuten on tarkoituskin. ” -”Arkiohjaajan mukaantulo on vähentänyt osaltaan ryhmänohjaajan työtä, selkeästi arjen sujumiseen vaikuttavien asioiden hoito on arkiohjaajalta sujunut näppärästi.” -”Olen kokenut arkiohjaajan tietyllä tavalla ryhmänohjaajuutta tukevana ja jonkinlaisena työparina.Tätä tietysti voi jatkossa miettiä, muttei arkiohjaaja olisi ainakaan avustaja.” -”Arkiohjaus on tarpeellista. Opettajalla ei ole aikaa aina taluttaa opiskelijaa kädestäpitäen oikeaan paikkaan asioimaan. Jos taluttajaa ei ole, hommat viivästyvät ja voi olla, että mistään ei tule sen valmiimpaa. -Arkiohjaajaa pitää olla helppo lähestyä; muuten toiminta on turhaa.” -”Olen kokenut arkiohjauksen tarpeelliseksi. Mielestäni toiminnalle on selkeä tarve oppilaitoksessamme. Vaikka esim oppilashuollon toimijoita on, koen että opiskelijoilla on pienempi kynnys tulla sinulle. Olet opiskelijoita ns lähempänä. Tykkään myös siitä näkökulmasta, että prokekti on mahdollistanut palkitsemisen hyvästä ei niinkään totutun näkökulman että "rangaistaa huonosta, tekemättömästä" ym. -”Tulevaisuudesta tietenkin toivon, että toiminta olisi vakiintunutta eikä projektimuotoista ja että minun ryhmä saisi tätä hyvää palvelua jatkossakin.” 13