Tunnit normiluokasta livenä kotioppilaille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
. Rauman freinetkoulu.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Ohjaus työtehtävänä.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Vinkkejä ja esimerkkejä videoneuvotteluopetukseen Ann-Marie Haapasalo
TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Opetus + etäyhteys? MIKSI? Pitkät välimatkat Sosiaalinen vuorovaikutus
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Päättötyön esittelyohjeet
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus. Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Esitelmäohjeet Suunnittelu, jännityksen poisto, esitystekniikka ja puhetekniikkaharjoituksia.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Esityksen transkriptio:

Tunnit normiluokasta livenä kotioppilaille Petri Lounaskorpi, Konneveden lukio petri.lounaskorpi@gmail.com

Homekoulusyndrooma

Suunnitelma: Opiskelu kotona! Edullisten toteutusten valinta (Halpaa ;-) ) Mahdollisimman pieni muutos opettajien työhön Lyhyet ohjeet Luottamus omaan ammattitaitoon ja tuki Tukisuunnitelma Backup suunnitelmat ( A,B,C) Jatkokäyttösuunnitelmat Rohkeus!

TECHNICS: WEBLI – Verkkoympäristö = virtuaaliluokka IPEVO -Ziggy – usb documenttikamera Läppäri / Konferenssi mikrofoni = polycom Opiskelija: Kotikone / Läppäri koulusta Headset + Ziggy

2.12.2010 / Petri Lounaskorpi petri.lounaskorpi@gmail.com http://www.webli.fi 2.12.2010 / Petri Lounaskorpi petri.lounaskorpi@gmail.com

Oppituntien suunnittelu ja toteutus Suunnittelu sisältää: Oppitunnin suunnittelun Mikä on jakson tavoite ja miten se mitataan ? Mikä on oppitunnin tärkein opittava asia ? Ketkä ovat oppilaina Mitä oppilaille on tästä opetettu, miten jatketaan? Mikä on opettajan opetuskokemus ja verkko-opetuskokemus? Onko oppilailla aikaisempaa kokemusta verkossa opiskelusta ? Oppitunnin rakenteen suunnittelu: Verkko-oppitunti etenee hitaammin kuin tavallinen, suunnittele taukoja ja katkoksia sekä tilaa kysymyksille jne. Suunnittele tunnin rakenne tarkasti (minuutilleen) ja anna tunnin rakenne opiskelijoille etukäteen. Tämä helpottaa heitä seuraamaan tuntia ja katkosten sattuessa päästä mukaan kesken tunnin.

Opetustilanteessa kiinnitä huomiota: Suunnittele työskentelysi etukäteen: Käytä suurta selkeää tekstiä (vähintään 24 pisteistä Vain avain asiat kalvoille Vältä kirkkaita värejä vierekkäin (Pois vihreä, keltainen, jne) Opetustilanteessa kiinnitä huomiota: - Katsekontakti kameraan ja luokassa olevaan ryhmään Esitä asiat lyhyesti ja selkeästi Puhu tarpeeksi hitaasti, selkeällä äänellä (älä huuda!) Jaa puheesi ja kuuntele mahd. Kommentteja/kysymyksiä Kysy selkeitä kysymyksiä, älä kysy kahta kysymystä

Didaktisia huomioita Verkko-opetuksessa / videoneuvottelussa voidaan nähdä kolme perusominaisuuksia, jotka vaikuttavat sen opetukselliseen tehoon: 1) Rajaaminen ja valinta Opettaja rajoittaa omilla valinnoillaan kuvaa sitä, mitä muut osallistujat näkevät. Jotain on valittu kuvaan ja jotain on vastaavasti jätetty pois. Kysymys on kuvien valinnasta selittämään oppitunnin sisältöä. 2) Korosta - Korostamalla erotat asiaoita. Rajoittamalla huomio on keskittynyt johonkin joka opetuksen ja oppimisen näkökulmasta nähdään olennaisina. Verrattuna tavanomaiseen opetukseen vaikutus on selvempi.

=> Opettaja on TV-lähetyksen ohjaaja! 3) Opetus on kuvan välittämistä. - Verkko-opetus on jatkuvaa kuvan lähettämistä. Etäkohteen opetus tapahtuu pääosin TV-kuvana, jonka opettaja on tietoisesti valinnut, Kuva ei ole merkityksetön live –opetuksessa tai videokonferenssissa ”Mitä lähetyksessä tapahtuu?" => Opettaja on TV-lähetyksen ohjaaja!

Video oppitunnin rakenne Mallirakenne - Uutiset/Tiedotukset (esim. Viikon tapahtumat, kotitehtävät, koulun uutiset)) Luokka ryhmä hiljaisessa työssä - opettaja keskittyy etä oppilaaseen Luokka osallistuu konf. Mikrofonin avulla yhdessä tuntiin - roolit, puheenvuorot, Lopussa yhteenveto Tavallinen opetustuokio Loppukertaus ja kotitehtävät

OPETTAJAN TUNTISUUNNITELMA AIKA TAVOITE MATERIAALIT MEDIASUUNNITELMA. MONIPISTE YHTEYS POWER POINT, DOKU-KAMERA DOKU. KAMERA POWER POINT WWW SIVUT CD SOITIN SISÄLTÖ 5 10 ALOITUS, UUTISET, OHJEET KERTAUS, TEHTÄVÄT YHTEENVETO, KESKUSTELU KOTITEHTÄVÄT UUSI ASIA OPETUS Xxxxxxxx Xxxxxxxxxxx xxxxxxxx

OPETTAJIEN KOKEMUKSIA Hyödyt + Opiskelijoiden suorituskyky ei ole vähentynyt + Oma osaaminen ja ammatillisen osaamisen kehittyminen + Ajanhermolla oleminen + Teknologia mahdollistaa: video, pp, internet jne. jakamisen + Dokumenttikamera on hyvä asia + Aktiiviset ohjeet, jotka laittavat oppilaat keskittymään jopa paremmin kuin lähiopetustilanteessa + Kurssimuotoilu antaa uusia mahdollisuuksia luovaan työhön + Opiskelija työtä ei tarvitse jatkuvasti seurata ja patistaa, opiskelijat tekevät työtään itsenäisemmin kuin lähiopetuksessa + Ei "vilskettä" samalla tavalla kuin lähiopetuksessa. + Ajankäytön hallinta paranee!

Miinukset - Opiskelijat melko hiljaisia, vähemmän kysymyksiä kuin tavallisessa luokkahuoneessa   - Kasvottomuuden vaara ja vuorovaikutuksen päällekkäisyys - Alun yhteysongelmat   - Asiat on sovittava hyvissä ajoin etukäteen ja materiaalit valmistettava ajoissa - Työmäärä kasvaa, ainakin aluksi   - Opetuksen spontaanisuus saattaa kärsiä   - Ryhmän opetus on pelottavaa, varsinkin jos kurssi vaatii paljon kirjoittamista.   - Erilaiset aikataulut koulujen välillä, kuten taukoja eri aikaan.

Opiskelijoiden kokemuksia Hyödyt + Opiskelu on samanlaista + Oppimistulokset eivät huonone + Tarjoaa uusia opiskelumahdollisuuksia + Opiskelu on ratkaisevasti erilaista + Keskittyminen paranee + Autonomia ja tvastuu kasvaa, opettaja ei voi seurata koko ajan oppilaan edistymistä + Virkistävää vaihtelua + Online keskustelut muiden opiskelijoiden kanssa oli mukavaa. + Pakottaa pohtimaan ja ratkaisemaan ongelmia itse, aina ei ole saatavilla valmiita ratkaisuja.

Miinukset - Vuorovaikutuksen niukkuus, hiljaisuuden hetket - Joidenkin mielestä online-opetus oli noloa, koska siellä on tunne että kaikki osallistujat ovat lasnä henkilö kohtaisesti - Viive häiritsee, joskus opettajan vastausta joutuu odottamaan pitkään - Hyvä kattavuus, mutta häiriötekijät heikkous - Ei kaikki mahdu samaan kuvaan - Vastuunottaminen oman oppimisen edistymisestä on melko raskasta

LIVE SISÄLLÖNTUOTANTOMALLI ETÄOPPILAAT 1. LIVE opetus vn yhteys Perusopetus 1. Live Tallennus 2. Itseopiskelu raakatallenne 2. Indeksointi 3. Itseopiskelu Kertaus, syvennys OPPIMISAIHIOT JA MATERIAALIT INET YMS 3. Tuotanto Verkkokurssiksi 4. Itseopiskelu VERKKO Kertaus, syvennys

KIITOS mielenkiinnostanne! Petri Lounaskorpi Kysymyksiä ? petri.lounaskorpi@gmail.com