Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus. Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus. Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan."— Esityksen transkriptio:

1 Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus

2 Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan aiemmat tieto- ja viestintätekniset taidot sekä oppiaine Tavoitteet: –parantaa opettajien tvt:n opetuskäytön didaktisia valmiuksia –madaltaa kynnystä verkko-opetuksen käyttöön kunkin opettajan omassa opetuksessa

3 Koulutusten keskeiset aihealueet Oppilaan konkreettien tuotosten ja arvioinnin kytkeminen Peda.net-kouluverkon työvälineisiin tutustuminen, työvälineiden käyttöönotto Oman suunnitelman/materiaalin työstäminen Valmiiden toteutusten ja oppimisaihioiden esittely ja käyttöönotto (peda.net/polku/osaava,peda.net/polku/osaava peda.net/polku/ope, Edu.fi, jne) Tietokoneen peruskäytön tehostaminen Opetuskäyttöön sovellettaviin ohjelmiin ja sisältöihin tutustuminen

4 Vertaisikoulutuksen linjauksia/suuntia Painopiste enemmän oppilaan työn tukemiseen ja uusien menetelmien käyttöönoton tukeen Myös videoneuvottelu / WEBINAARI opetuksen aloittamiseen saatava tuki Kouluttajina opettajia

5 Otteita koulutettavien palautteista ”Ohjaajan kaikki huomio keskittyneenä minuun!” ”Voidaan käsitellä juuri koulutettavan omia kysymyksiä eli pienessä ajassa oppii paljon enemmän kuin monen tunnin koulutuksessa.” ”Opettaja oli pätevä ja suhtautuminen hieman taitamattomaan opetettavaan erittäin asiallinen. Olen törmännyt usein toisenlaiseenkin suhtautumiseen nk. atk- alalla.” ”Kun näitä asioita opiskellaan isossa ryhmässä, tahtoo vauhti olla osalle porukasta liian kova, ja aina löytyy porukasta joku, joka varastaa shown (vie liikaa opettajan aikaa).”

6 Tuotantotyön eteneminen Koulutuksessa opitaan uusien opiskelumenetelmien kannalta hyödyllisiä taitoja ja tietoja. Oman opetuksen kehittäminen aloitetaan koulutuksessa. Koulutuksen jälkeen käyttöönotto jatkuu itsenäisesti ja/tai vierikouluttajan tuella. Kun suunnitelma on valmis, se koekäytetään opiskelijoilla eli se pilotoidaan. Pilotin jälkeen täytetään raportti eli OPENKORTTI. Laaditaan henkilökohtainen Kehittämissuunnitelma jne.

7 Kuka tekee? Tyypillisimmin yksin tai parityönä Myös suurempi ryhmä käy. Tällöin kiinnittäkää erityistä huomiota aikataulujen ja yhteisten työtapojen suunnitteluun!

8 Ajankäyttö Suurin syy tuotannon viivästymiselle tai keskeneräiseksi jäämiselle on ajan puute. Huolellinen aikataulun etukäteissuunnittelu on avuksi. Aikaa vievät suunnittelu, varsinainen materiaalin tekeminen ja uusien työkalujen opetteleminen. Aloita sopivan pienestä kokonaisuudesta, jota voit myöhemmin laajentaa. Alussa aikarajoite: ”Kahden viikon aikana enintään kuusi oppituntia” Tärkeää on etukäteen suunnitella, milloin tekee ja mitä!

9 Alkuun voisi päästä esim. näin: Mikä kokonaisuus/tehtävä korvataan uusilla menetelmillä opetukseksi? Nimeä oppitunnin tasolla, mitkä osat opetuksestasi toteutat verkkoon. Valitse sopiva verkkovälitteisen opetuksen välittämistapa (vn, oppimisympäristö, työväline). Laadi realistinen aikataulu toteutukselle. Luo ”tuntisuunnitelma koko projektista, mitä, miten, missä, milloin, kuinka kauan? Kirjoita lyhyesti (esim. ranskalaisin viivoin) tehtävät vaiheet lopusta alkuun.

10 Kannattaa ottaa huomioon… Oppikirjoja saa kirjakaupoista, ei kannata kirjoittaa omaa oppikirjaa verkkoon! Verkkovälitteiseen opiskeluun voi kuulua myös oppikirjan lukemista. Verkkovälitteinen kurssi voi päättyä kokeeseen. Verkkoon kannattaa laittaa asioita, joilla voi ” korvata ” vastaavan lähiopetustunnin sisältöä. Hyödynnä verkosta valmiina löytämääsi materiaalia (linkittämällä sivuja). Näin säästät aikaasi!

11 Esimerkkejä 1. Osa kurssista verkkoon, esim. 2 oppituntia. 2. Monimuotoinen kurssi: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu vaihtelevat. 3. Osa opiskelijoista on oman oppilaitoksen ulkopuolella → vn ja oppimisympäristö. 4. Verkossa olevan valmiin materiaalin käyttöönotto omassa opetuksessa. 5. Verkosta valitsemasi materiaalin täydentäminen omaan käyttöösi sopivaksi. 6. Muualla tuotetun materiaalin käyttöönotto omassa opetuksessa. 7. Minkä lopputuloksen voit arvioida pilotin päätteeksi ja miten?

12 Koulutusmalli Aloituskerta (2-4h) - Lähitapaaminen -Perusajatus -Toteutusmallit - Suunnitelman ideointi - Weblin käyttö -Vertaiskouluttaja kerää n. 10 koulutettavan ryhmän -1. koulutuskerta sovitaan tilaan, jossa on riittävästi laitteita -Varmistetaan, että kaikilla on tarvittavat laitteet -Luodaan toimiva aikataulu -Koulutus sovitaan toistettavaksi kahden vuoden ajan joka lukukausi

13 Koulutusmalli Aloituskerta (2-4h) - Lähitapaaminen -Perusajatus -Toteutusmallit - Suunnitelman ideointi - Weblin käyttö Ohjaus/vertaispalaute (2-4h) - Weblillä -Suunnitelmien vertaisarviointi -Toteutussuunnitelma -Raportin malli/ ”OpenKortti” ideointi -Vertaiskouluttaja kerää n. 10 koulutettavan ryhmän -1. koulutuskerta sovitaan tilaan, jossa on riittävästi laitteita -Varmistetaan, että kaikilla on tarvittavat laitteet -Luodaan toimiva aikataulu -Koulutus sovitaan toistettavaksi kahden vuoden ajan joka lukukausi

14 Koulutusmalli Aloituskerta (2-4h) - Lähitapaaminen -Perusajatus -Toteutusmallit - Suunnitelman ideointi - Weblin käyttö Ohjaus/vertaispalaute (2-4h) - Weblillä -Suunnitelmien vertaisarviointi -Toteutussuunnitelma -Raportin malli/ ”OpenKortti” ideointi Kokemukset pilotista - Weblillä -Kokemusten vaihto -OpenKortit -Uusi suunnitelma -Tukitarve -Seuraavan koulutuksen sopiminen -Vertaiskouluttaja kerää n. 10 koulutettavan ryhmän -1. koulutuskerta sovitaan tilaan, jossa on riittävästi laitteita -Varmistetaan, että kaikilla on tarvittavat laitteet -Luodaan toimiva aikataulu -Koulutus sovitaan toistettavaksi kahden vuoden ajan joka lukukausi


Lataa ppt "Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus. Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google