Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vaatimukset ja testaus
Advertisements

JKL Protomo Pilot Yrittäjyydestä tai ideoiden, ongelmien tarpeiden uudenlaisesta ratkaisusta kiinnostunut!   Pyöritteletkö päässäsi mainiota tuote, palvelu.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Projekti • Sähköauton talvikäytön testaaminen – testiympäristön kehittäminen ja toteutus – testiympäristöön soveltuva reaaliaikainen tiedonsiirtojärjestelmä.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Suunnitelma ohjelmiston testaukseen
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
© 2012 Tieto Corporation Vaatimukset ja Testaus – Kokemuksia TestausOSYn seminaari , Tapiola Erkki Pöyhönen Lead Test Manager Tieto, Enterprise.
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Lahden tiedepuisto Lahden seudun kehitys LADEC Oy.
USE – Ultimate Steam Experience S Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu.
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Verkkopankin käytettävyys
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Älä pelkää UX-suunnittelijaa, hän on ystäväsi
Huonon kannattavuuden syitä Myyntihinta liian pieni verrattuna kustannustasoon? Myyntimäärät liian pieniä? (muuttuvien kulujen jälkeen jäävä raha ei riitä.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Esitutkimus (tarvekartoitus)
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Palvelun muotoilu, Workshop
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Systeemityö 2 Vesiputousmalli Teppo Räisänen, Principal Lecturer
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos
Return on Investment for Usable Interface Design: Examples and Statistics A. Marcus Ilari Pulkkinen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihminen ja tietojärjestelmät tutkimuskohteena ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Hanna.
TIPTOP Palvelumallit Mats Lindstedt Tausta Tiptopin tuotokset ovat vapaasti käytettävissä projektin jälkeen ja voidaan integroida jo olemassa.
Toimintaohjeet opelle
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Määrällinen tutkimus.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Yritykset ja yhteiskunta
Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
Vaatimusmäärittely kehitysprosessissa
ÄLYKKÄÄT MULTIMODAALISET PALOTURVALLISUUSRATKAISUT ERITYISRYHMILLE
TESTAUSKANVAS RAJAUS Mitä ratkaisua tai konseptia testataan?
Avoimen tuotteenhallinta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa KÄYTETTÄVYYS Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

KÄYTETTÄVYYDEN HUOMIOIMINEN TUOTEIDEOIDEN JA KONSEPTIEN KEHITTÄMISESSÄ S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys« Tuotteen käytettävyys lisää tuotteen ekologisuutta. Kun tuote on käytettävä, niin siitä ei tarvitse tai haluta luopua nopeasti. Kun uutta tuotetta ei tarvitse ostaa usein edellisen tilalle, tulee tuote myös taloudellisemmaksi kuluttajalle. Käytettävyydeltään hyvä tuote vastaa kuluttajan tarpeita, mieltymyksiä ja arvomaailmaa. Se on muotoilultaan käyttäjälle mieluinen. Hyvä tuote on ergonominen, turvallinen, laadukas, helppokäyttöinen S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

S10-b1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys« Käytettävyyttä voidaan testata eri vaiheissa muotoiluprosessia, eri vaiheessa olevilla tuotteilla, palveluilla tai tuoteideoilla ja konsepteilla. Käytettävyyttä testataan mieluiten niin, että menetelmässä on mukana käyttäjiä. Käyttäjän rooli voi olla hyvin monenlainen; hän voi osallistua suunnittelu/tuotekehitysprosessiin yhtenä tiimin jäsenenä tai hän voi olla pelkästään vastaamassa kyselyyn. Käytettävyyttä voidaan testata myös ilman käyttäjää, jos aikataulun tai muun syyn takia käyttäjiä ei voida käyttää. S10-b1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys« asiakkaan rooli on muuttunut viime vuosikymmeninä ensin kuluttajasta käyttäjäksi, sitten osallistujasta omaksujaksi ja nykyinen suuntaus painottaa yhä enemmän ihmisten roolia osallistuvina suunnittelijoina sosiaalinen media vuorostaan nopeuttaa tätä kehitystä, ilmiöt ja asiat leviävät nopeasti laajojen kohderyhmien tietoisuuteen Yritysten pitää pysyä mukana tässä kehityksessä ja painottaa yhä enemmän tuotteissaan ja palveluissaan käyttäjien arvojen ja asenteiden tärkeyttä S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

S10-b1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys« Erityisesti tuotekehityksen vaihe vaikuttaa siihen, millaisia menetelmiä on hyödyllistä käyttää Tuotesuunnittelun kustannukset etenkin projektin alkuvaiheessa ovat pieniä verrattuna tuotteen myöhempiin valmistuskustannuksiin, samalla vaikutusmahdollisuudet vähenevät S10-b1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys« Aika Ideointi Konsepti Suunnittelu Tuotannon valmistelu Tuotanto Vaikutusmahdollisuudet Raha ja resurssit Kulut Kaavio 1. Tuotesuunnittelun kustannukset (nouseva viiva kuvassa oikealla) etenkin projektin alkuvaiheessa ovat pieniä verrattuna tuotteen myöhempiin valmistuskustannuksiin(lähde Routio, P. ) S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

KÄYTETTÄVYYSTESTAUKSEN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

Testaamisen suunnittelu ja testaamisen vaiheet asetetaan tavoitteet valitaan menetelmä/t valitaan osallistujat suunnitellaan testin toteutus ja sen dokumentointi toteutetaan testaus analysoidaan tulokset hyödynnetään tulokset S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

ALOITUS Missä vaiheessa muotoiluprosessia olet? Varhainen Vaatimusten määrittely Käyttäjien tarpeiden anaysointi Olemassa olevien tuotteiden analysointi Keskivaihe Tarkistuslistat Heuristinen arviointi Toiminnan testaus Myöhäinen Kyselytutkimus Missä muodossa tuote on? Konsepti Ryhmäkeskustelut Virheiden arviointi Prototyyppi Kyselyt Lopullinen tuote Kyselytutkimukset Voitko tavoittaa loppukäyttäjää? Kyllä Ei Virheiden tunnistus Miten tiukka aikataulu on? Löysä Tiukka S10-B1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

Menetelmiä käytettävyyden testaamiseen Käyttäjä osallistuu Context mapping Havainnointi Haastattelut, ryhmäkeskustelut kyselyt Yhdessä suunnittelu / co-creation Läpikävely/ user trip   Käyttäjä ei osallistu Tarkistuslistat Heuristinen arviointi ryhmäkeskustelut S10-C1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«

S10-C1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys« Lähteet Tuote ja tieto; Tuotteiden tutkimus ja kehittäminen http://www2.uiah.fi/projects/metodi/f00.htm Kälviäinen, M. 2001. Käytettävyys muotoilijan työn tukena. Teoksessa Kälviäinen, M., Puohiniemi, M. Käyttäjästä Käsin. Kuopio: Kuopion Muotoiluakatemia. CD-ROM Sleeswijk Visser, F. ym. (2005): Context mapping: experiences from practice. CoDesign. vol.1, no. 2 /2005. s. 119 – 149 Elizabeth B.-N. Sanders, Pieter Jan Stappers. http://www.maketools.com/pdfs/CoCreation_Sanders_Stappers_08_preprint.pdf S10-C1: Powerpoint-Presentation »Käytettävyys«