Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY"— Esityksen transkriptio:

1 Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
VARASTONVALVONTA LASKUTUS OSTO

2 Tietojärjestelmien suunnittelu
Tietojärjestelmien kehittäminen Systeemityö Systemointi TARKOITTAVAT KAIKKI SAMAA ASIAA

3 Miksi kehitettävä? Nykyisen järjestelmän ongelmat
laitteiden ja ohjelmistojen vanhentuminen lakien, asetusten ym. muutokset kilpailutilanne - on tehostettava toimintoja tarve parantaa rahoitustilannetta

4 KEHITTÄMISSUUNNITELMA
Ennen kehittämistyön aloittamista tehdään: KOKONAISTUTKIMUS TIETOSYSTEEMIN KEHITTÄMISSUUNNITELMA HANKE 1 HANKE 2 HANKE 3

5 Kokonaistutkimuksessa
SELVITETÄÄN Millaisia tietojärjestelmiä lähivuosina tarvitaan Miten ne riippuvat toisistaan Missä järjestyksessä hankkeet tulisi toteuttaa Kehittämisen avainalueet tuloksena saadaan tieto- järjestelmän kehittämissuunnitelma

6 Kehittämistyö tehdään
yleensä projekteina. PROJEKTI on kestoltaan rajattu työkokonai-suus, jolla on selkeät tavoitteet ja lopputulos. Projektille laaditaan projektisuunnitelma: vaiheet ja tehtävät suoritusjärjestys aikataulu kustannusarvio organisaatio ja työnjako

7 Projekteissa työskentelevät
Käyttäjät he tietävät ongelmat ja voivat kertoa millainen systeemi olisi paras Systeeminsuunnittelija ammattilainen, joka hallitsee kehittämismenetelmät määrittelee käyttäjien kanssa toiminta- ja tietosisällön ATK-suunnittelija laitteiston ja ohjelmiston suunnittelu Ohjelmoija tekee ohjelmat

8 Systemoinnin työtapoja:
VAIHEJAKOMENETELMÄ Työ jaetaan vaiheisiin, jotka toteutetaan peräkkäin tai limittäin PROTOTYYPPIMENETELMÄ Rakennetaan systeemin protoversio Kokeillaan prototyyppiä käytännössä Kehitetään saatujen kokemusten perusteella Lopulta systeemi vastaa käyttäjien tarpeita

9 Vaihejako ESITUTKIMUS MÄÄRITTELY SUUNNITTELU TOTEUTUS KÄYTTÖÖNOTTO
YLLÄPITO

10 Työmäärän jakautuu eri vaiheisiin tämän kaavion suuntaisesti. 41 %
23 % 16 % 9 % 5 % 6 % Esi- tutkimus Mää- rittely Suun- nittelu Toteu- tus Käyttöön- otto Yllä- pito

11 Laadunvarmistus Työn laatua parantavat esim.
järjestelmälliset tarkistukset, esim. paritarkistus varataan riittävät resurssit asiantuntijoiden käyttö käyttäjien ohjeistus ja kouluttaminen Tietojärjestelmä on laadukas, jos se vastaa käyttäjän tarpeita on kattava ja helppokäyttöinen on virheetön ja luotettava

12 VIRHEIDEN tyypillinen jakautuminen kehittämistyön eri vaiheisiin
MUUT 10 % OHJELMOINTI 7 % MÄÄRITTELY 50 % SUUNNITTELU 27 %

13 VIRHEIDEN KORJAAMISEN AIHEUTTAMA TYÖMÄÄRÄ ERÄÄN SELVITYKSEN MUKAAN.
OHJEL- MOINTI 1 % MUUT 4 % SUUNNIT- TELU 13 % Mitä aikaisemmin virhe tehdään ja mitä myöhemmin se havaitaan, sitä enemmän työtä virheen korjaus vaatii. MÄÄRITTELY 82 %

14 Tehtävä Mieti nykyisen työpaikkasi tietojärjestelmien tilaa.
Vastaa seuraaviin kysymyksiin: Miten hyvin systeemejä mielestäsi ylläpidetään ja kehitetään? Perustele. Mitä ongelmia ja kehitystarpeita on ilmennyt (myös muita kuin ATK-hon liittyviä) ja miksi? Kehittämistarpeiden laajuus: - riittävätkö pienet parannukset vai - olisiko paras laittaa koko systeemi remonttiin?


Lataa ppt "Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google